[ShR] Verbeteren shopreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
In het [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 topic is nogal veel discussie over nieuw geregistreerde gebruikers die zeer positieve shopreview plaatsen, en vervolgens niks meer op tweakers doen, en de betrouwbaarheid hiervan.

Aangezien ik zelf ook vaak gebruik maak van de pricewatch, heb ik zelf het idee dat er af en toe wel een scheef beeld ontstaat, en heb ook mijn twijfels bij sommige reviews. Ondanks dat er natuurlijk geen bewijs is om dat deze reviews door medewerkers / betrokkenen zijn geschreven, zal het best voorkomen.

Misschien is het een idee om karma mee te laten tellen, aangezien ik zelf meer waarde hecht aan een review van iemand die hier echt actief is, dan iemand die een review plaatst en zich nooit meer laat zien. (Bij een positieve review zou het een medewerker / betrokkene kunnen zijn, bij een negatieve review kan er vooral door frustratie een "overdreven" reactie zijn).

Je zou bijvoorbeeld de karma verhouding mee kunnen laten tellen:
Persoon met 10k karma plaatst 2 sterren review.
Persoon met 1K karma plaatst 5 sterren review.
Persoon met 3K karma plaatst 4 sterren review.

Verhouding 10:1:3.
10x2 = 20 sterren
1x5 = 5 sterren.
3x4 = 12 sterren.

Totaal 37 sterren gedeeld door het totale gewicht van de karma (10+1+3=14) = 2,58 sterren.

In het huidige geval zou het gemiddelde een 3,66 zijn, een verschil van bijna 1 punt.

Nu is dit systeem wel heel rigoreus omdat het verschil tussen een bestaande gebruiker en nieuwe gebruiker best groot kan zijn. Dus je zou het ook kunnen doen door bijvoorbeeld op de achtergrond een rank te hangen aan je tweakers-status, en op basis daarvan een berekening op te zetten zoals bovenstaand.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Het lijkt mij in elk geval wel interessant om meer waarde te hechten aan reviews van actievere gebruikers dan "newbies", want inderdaad, bij de laatste is er een kans dat het vanuit minder zuivere motieven gebeurd. Om het nou aan de hand van karma te doen is misschien niet zo'n goed idee. Ik gok dat reviews van terw_dan dan plots wel véél invloed zouden hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je met karma-categorieen werkt valt dat wel mee (<1k, 1-10k, >10k) ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:37:
Dat is ook een goede inderdaad. Zolang de reviews van nieuwe gebruikers (positief of negatief) maar minder zwaar wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:37:
Als het in categorieën ingedeeld zou zijn is het inderdaad wel een goede oplossing. Nieuwe users die enkel voor shopreview registreren zullen inderdaad ook <1K hebben meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
lijkt mij handiger dat je als gebruiker van de pricewatch zelf kunt aangeven wie of wat je meegenomen wilt hebben in de weging.
Zo kan de een kiezen voor alles en iedereen .. en zo een zo groot mogelijke pool met beoordelingen te hebben, terwijl een ander misschien liever alleen een oordeel wil van werkelijk actieve tweakers (omdat veronderstelt wordt dat die wellicht een wat andere kijk en oordeel op de zaak hebben).

Daarnaast (maar daarvoor is het waarschijnlijk te laat aangezien ik niet zou weten hoe je bestaande scores moet omrekenen) .. lijkt mij een schaal van -5 .. 5+ .. beter, zodat het duidelijk is wat een "neutrale score" is. Momenteel geeft jan en allemaal voor een in mijn ogen volstrekt normale dienstverlening (product was te vinden .. is besteld .. is afgeleverd en doet het ..) de maximale 5 punten.

Wat nu dus inhoud dat een shop met 4 a 4,5 punt al discutabel is (want dan moet je al wel aardig wat negatieve scores hebben wil je je gemiddelde omlaag krijgen met al die "standaard vijven".

Denk dat dit het beoordelen van reviews ook makkelijker kan maken omdat er dan wellicht iets meer consensus is over wat voor een score passend is voor welke shopervaring (als de review niet meer als is gewoon een normale standaard geslaagde levering zou je geen grote uitslag verwachten maar kun je als gebruiker wel gauw afleiden dat zeg 98% van de bestellingen gewoon normaal lukt ... )

Liefst ook gelijk een box en whisker plotje en van maken zodat je ook een idee hebt van de spreiding.

Wat dat betreft geeft de pricewatch me nu een slecht beeld en moet ik alsnog zelf de individuele reviews gaan beoordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 20-08-2014 22:36 ]

• Erkel
gekkie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:28:
lijkt mij handiger dat je als gebruiker van de pricewatch zelf kunt aangeven wie of wat je meegenomen wilt hebben in de weging.
Zo kan de een kiezen voor alles en iedereen .. en zo een zo groot mogelijke pool met beoordelingen te hebben, terwijl een ander misschien liever alleen een oordeel wil van werkelijk actieve tweakers (omdat veronderstelt wordt dat die wellicht een wat andere kijk en oordeel op de zaak hebben).

Daarnaast (maar daarvoor is het waarschijnlijk te laat aangezien ik niet zou weten hoe je bestaande scores moet omrekenen) .. lijkt mij een schaal van -5 .. 5+ .. beter, zodat het duidelijk is wat een "neutrale score" is. Momenteel geeft jan en allemaal voor een in mijn ogen volstrekt normale dienstverlening (product was te vinden .. is besteld .. is afgeleverd en doet het ..) de maximale 5 punten.

Wat nu dus inhoud dat een shop met 4 a 4,5 punt al discutabel is (want dan moet je al wel aardig wat negatieve scores hebben wil je je gemiddelde omlaag krijgen met al die "standaard vijven".

Denk dat dit het beoordelen van reviews ook makkelijker kan maken omdat er dan wellicht iets meer consensus is over wat voor een score passend is voor welke shopervaring (als de review niet meer als is gewoon een normale standaard geslaagde levering zou je geen grote uitslag verwachten maar kun je als gebruiker wel gauw afleiden dat zeg 98% van de bestellingen gewoon normaal lukt ... )

Liefst ook gelijk een box en whisker plotje en van maken zodat je ook een idee hebt van de spreiding.

Wat dat betreft geeft de pricewatch me nu een slecht beeld en moet ik alsnog zelf de individuele reviews gaan beoordelen.
Ik weet niet of het kiezen nou veel zin heeft, het gaat er meer om dat er een waarde aan een shopreview wordt gehangen op basis van de activiteit van de tweaker. Ik zie niet in hoe je dat aan of uit kunt zetten (in de filters neem ik aan), of in ieder geval wat het nut er van is.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Erkel schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 00:46:
[...]
Ik weet niet of het kiezen nou veel zin heeft, het gaat er meer om dat er een waarde aan een shopreview wordt gehangen op basis van de activiteit van de tweaker. Ik zie niet in hoe je dat aan of uit kunt zetten (in de filters neem ik aan), of in ieder geval wat het nut er van is.
Bijvb Filter op ik wil reviews (+ totaalscore) zien op basis van reviews van users met karma > 1k, of als er weinig reviews zijn ... doe dan maar alle ... kun je ook nog zelf snel het verschil zien .. waar een shop z'n hoge danwel lage score weg lijkt te krijgen.

Maar goed denk opzich dat een betere scorings methodiek meer zoden aan de dijk zou zetten .. maarja zoals ik zelf al aan gaf is daar het probleem hoe verreken je de huidige scores ..
Pagina: 1