Gamesystem + inbouw Arduino/Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

• Khanos
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-12-2025
Beste Tweakers,

ter informatie, ik ben een complete noob wat betreft moderne computersystem. Ik werk zelf met embedded systemen, dus ik ken het taaltje wel. Tips heb ik dan ook graag met uitleg waarom (of eventueel hint waar ik zelf zou kunnen vinden waarom ;))

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag kunnen gamen en zelf programatuur kunnen schrijven. Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar graag wil ik de komende 3 jaar games op lage graphics kunnen spelen. Op het moment speel ik alleen League of Legends en run ik een Minecraft servertje, maar ik heb nu alleen een 6 jaar oude laptop. :9 Ik wil games spelen zoals: Assasins Creed, Sid Meiers Civ 5/After Earth, Diablo 3.Mijn programatuur draait vaak op maar 1 core.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik heb ongeveer 1000 euro in mijn hoofd voor de kast, dus zonder randapperatuur. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Zo mogelijk mijn oude VGA beeldscherm, geen vereiste.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zag geen problemen om de best buy guide te volgen. Of denken jullie dat deze overkill is voor mijn eisen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,45€ 66,45
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 359,-€ 359,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,84€ 72,84
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,69€ 66,69
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,10

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen merkvoorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik zat er aan te denken om een Arduino en/of Raspberry Pi in te bouwen (voor de hobby/omdat het kan). Is het mogelijk om een USB/Serial/Voedings lijntje af te tappen om alles intern aan te sluiten? Als ik het zo bekijk is te kast zelf groot genoeg. Als ik, zeg, het stroomgebruik wil meten, kan ik dan direct praten met de voeding (kon het niet vinden). Of zou ik dan een stroommeter ergens tussen moeten hangen? (Bijvoorbeeld om te kijken of mijn systeem aan of uit staat)
De kast staat in mijn 1-kamer appartementje, dus lekker stil en laag passief energieverbruik zou geen overbodige luxe zijn.
Misschien ga ik Dual boot Linux/Windows 7/8 draaien.

Ga je overklokken?
Nee

Noobvraag:
Hoe zit het met de bekabeling? Als ik alles van mijn lijstje bestel, zit daar dan al alles bij? (Bijv. van USB moederbord naar kastuitgang)

[ Voor 2% gewijzigd door Khanos op 19-08-2014 14:24 . Reden: Meer uitleg games ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
Ok dus je gamed? hardcore patience?
Je hebt games en games, voor minecraft heb je een te zwaar systeem. vertel dus even welke games jij speelt.

hoe bedoel je bekabeling? als jij een voeding koopt zit daar een kabelboom bij.

met wat vlijt zal het best lukken om de RPI intern aan te sluiten. of het aan te raden is...??

• Khanos
Ik heb games toegevoegd. Over de RPI, vandaar mijn vraag ;) In prencipe zie ik er niets op tegen om alles intern aan te sluiten, zou voor de rest van de hardware niet uit mogen maken. Warmteproductie is ook bijna 0 van dat ding.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor wat betreft de bekabeling zit het meeste er wel bij. Het specifieke kabeltje waar jij het over hebt zit bijv. bij de case. Soms heb je te weinig SATA kabels, maar dat is een kwestie van van te voren even tellen.

Je build ziet er verder prima uit voor de games die je van plan bent te gaan spalen. Qua GPU is AMD momenteel de weg te gaan met meer VRAM voor je geld, dus de 290 is een erg goede keus.

Eventueel zou je nou naar een nieuwe chipset moederbord (h97) kunnen kijken, maar die Sniper is nog steeds een erg luxe bordje.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb eigenlijk zeer weinig op je systeem aan te merken, mooi in balans en je kan er de nieuwste games op ultra mee spelen!

Als CPU koeler zou je deze nog kunnen overwegen: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

De Gelid is wat stiller en ik vind hem persoonlijk van wat betere kwaliteit in afwerking (heb beiden gehad).

Verder zitten alle benodigde kabels bij de componenten die je bestelt :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Khanos
Ik ben er aan het denken misschien het systeem iets goedkoper te maken door geen ssd te doen en te bezuinigen op kast/processorkoeling. Kan ik met dat laatste wegkomen (En dat ik later eventueel ze erbij koop mocht de geluidsproductie niet naar wens zijn ;))

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen SSD kan echt niet meer. Punt. Waar je verder op bezuinigd maakt me niet uit, maar in godesnaam, laat de SSD niet weg :P.

Wat wel kan is een goedkopere behuizing, bijvoorbeeld pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed of nog goedkoper, pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed). Vooral die laatste is meer budget, maar nog steeds vrij degelijk.

En een cpu koeler kan je natuurlijk in eerste instantie weglaten en de boxed monteren.

[ Voor 66% gewijzigd door br00ky op 19-08-2014 14:37 ]

• Khanos
Ik kom van een 6 jaar oud laptop systeem af! Ik doe 2 minuten over booten! Zonder SSD heb ik al een verbetering van 500% (ofzo), die extra verdubbeling merk ik toch waarschijnlijk niet O-) Maar als ik het goed begrijp is in moderne systemen de HDD vaak een (grote) beperking? Vooral ivm laadtijden toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Khanos op 19-08-2014 14:38 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Precies. Inmiddels is het imo wel een essentieel onderdeel hoor. Hoewel niet eenduidig, heeft ook gamen er baat bij. Cutscenes en mappen worden een stuk sneller geladen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Please, koop een SSD, een ware verademing! Je kan nooit meer zonder!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Once you go SSD you can't go back. Windows gebruiken is zoveel prettiger met ssd om nog maar te zwijgen over het handjevol games dat anders niet (op een leuke manier) te spelen is zoals Skyrim, Fallout of elke andere waarbij je vaak van locatie wisseld (en dus weer moet laden).
Het maakt nogal uit voor de immersie in een game of je 4 sec moet laden of 24. (is wel slechts een handjevol games die echt baat hebben bij een ssd)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
besparen op de SSD?
bespaar dan op de HDD en doe die een maandje later erbij. das een kwestie van kastje open HDD erin en klaar.

das al de tweede grappenmaker vadnaag die wil besparen op de SSD...

• Khanos
Het punt is duidelijk, een SSD kan niet meer weggelaten worden. In de tijd dat ik nog in de stof zat was een SSD vooral een veel te duur hebbedingetje, vandaar dat ik er waarschijnlijk iets anders in zat dat de meeste van jullie.. ;)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je build wat je hebt staan is prima, als zou je qua GPU kunnen besparen door deze te nemen:
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce

Geld wat je bespaard kan je dan steken in een stillere (en prachtige :P) case:
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

En in die case ben je beter af met een niet modulaire PSU, dus dan raad ik deze aan:
pricewatch: Seasonic S12G 550W

En inderdaad, geen SSD is echt niet meer van deze tijd! We stoppen het al in goedkope budgetsystemen, wat denk je dan van een €1000 game PC?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1