Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• secretfool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 13:04
Ik heb een home server besteld die moet dienst doen als personal cloud, plex media server en download server voor couchpotato en sick beard.

Nu vroeg ik me af wat nou het handigste besturingssysteem is?

-Windows server 2012
-Ubuntu (of toch andere linux) server
-xpenology

Ik heb over deze 3 gelezen en hoor dat ze in principe allemaal goed zijn, maar mij is niet zo goed duidelijk wat nou de voor- en nadelen zijn (Hierbij rekening houdend met dat ik nooit iets met linux gedaan heb, kan echter wel makkelijk hulp vragen als ik zou willen), en of xpenology nou echt volledig goed en veilig werkt. Zou iemand van jullie me hierbij kunnen helpen?

Server setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,95€ 52,95
1Asus H81I-PLUS€ 61,-€ 61,-
1WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 90,40
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,85€ 35,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,89

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met maar 4 GB zou ik voor 1 van de onderste 2 gaan, of je moet wel heel goed weten hoe je de boel moet installeren en vooral finetunen....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Als je xpenology overweegt, waarom pak je dan geen HP Proliant N54L Microserver?

Abort, Retry, Quake ???

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 22:55

Arie

One Man Army

Gezien de kosten voor Windows Server 2012 (R2) en de bijkomende CAL's zou ik voor één van de andere twee gaan. De HP ProLiant MicroServers zijn zeer mooie home servers. Ik heb er zelf ook één staan (N40L), al is deze zwaar geüpgraded omdat ik deze gebruik voor virtualisatie.

Not trying to pretend the enemy that I am.

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
Xpenology is eigenlijk niet een systeem dat je als host wil draaien. zitten nog wat haken en ogen aan.
Wel erg leuk om in een VM te draaien zodat je de functionaliteit hebt die het bezit.

En aangezien windows server idd betaald is zou ik voor ubuntu gaan.
Dit is een prima OS om op een server te draaien.

Zelf ook ermee begonnen zonder enige ervaring, maar gewoon een beetje doorzetten en veel google kom je er wel uit hoor. Windows server is ook anders dan gewoon windows, dat moet je ook uitzoeken

• secretfool
Bedankt voor de snelle reacties:)

De Kosten voor windows server zijn geen probleem, ik kan hem namelijk gratis verkrijgen via dreamsparks.com doordat ik nog een student ben.

Verder heb ik deze server al besteld, en is die HP proliant dus geen optie meer. Daarnaast heeft hij een cpu die volgens de passmark niet krachtig genoeg is om een film van 720p te transcoden voor plex, dus zou het anders ook geen optie geweest zijn.

Maar dat achterwege gelaten klinkt het alsof ik gewoon voor ubuntu moet gaan? Dan ga ik dat maar is proberen zodra me server binnen is en in elkaar zit:)

@thedon46 toevallig nog goede tutorials die je me zo kan geven? (scheelt weer :D )

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Linux kan je tutorials volgen, maar het is beter om gewoon een goed boek te zoeken over het beheer van Linux in 't algemeen. Je zal voornamelijk te maken krijgen met package management (apt-get of aptitude in geval van Debian based distro's, wat Ubuntu ook is) en console editors voor de configuratiebestanden (nano, vim).

Ubuntu is erg populair en veel tutorials voor bijvoorbeeld Sickbeard nemen Ubuntu als basis voor het installeren en configureren. Neem dan wel de LTS release, momenteel is dat tevens de laatste release die ze hebben uitgebracht: 14.04. Wil je iets wat net even lichter is in de basisinstallatie, kan je kiezen voor Debian. Wheezy is nu stable, maar Jessie (nu in Testing) zal volgend jaar ergens als final komen en is nu al goed bruikbaar. Twijfel je, dan kan je het beste bij Ubuntu beginnen om je meer bekend te maken met Linux en niet zo'n zorgen maken over bepaalde licentievormen waar Debian weer heel strict in is.

Windows Server zou ik voor SB en CP niet kiezen. Plex is voor alle platformen wel beschikbaar, maar ze hebben repo's beschikbaar voor Linux, waardoor je dus niet telkens naar de website hoeft te gaan voor een nieuwe versie. Je haalt die gewoon binnen zoals alle andere updates voor je systeem.

Succes, en anders zien we je wel in /23. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
thedon46 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:13:
Xpenology is eigenlijk niet een systeem dat je als host wil draaien. zitten nog wat haken en ogen aan.
Wel erg leuk om in een VM te draaien zodat je de functionaliteit hebt die het bezit.
.....
Ben eigenlijk wel een beetje benieuwd welke haken en ogen je bedoeld.
Heb er even mee getest om te kijken of het wat voor me is.
Zover ik nu heb gezien heb ik nog geen vreemde dingen gezien die niet werkten (usenet gebruik), al is bij mij wel de twijfel of ik niet gewoon weer zelf een linux host op ga zetten. Het gaat vooral om het gemak wat je met de DSM software krijgt al zit er ook genoeg terminal werk tussen voor pakketen welke niet beschikbaar zijn ;)

• secretfool
@Hero of Time ik zal zeker in dat topic vragen komen stellen mocht ik die hebben;)

Thanks voor de tips en zal inderdaad ubuntu gaan gebruiken dan:)
Pagina: 1