Kortsluiting door HD LED?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Al computerend nam ik een rooklucht waar, kort daarna gevolgd door een *PATS*, en alles uitviel. Paniek, peeuw!
aan/uit schakelaar reageerde niet meer.
Na wat speurwerk, bleek dat het HD ledje niet meer werkte, en toen ik die verwijderde ,deed alles het weer :?
nood "casemod",de sleep LED is nu HD led, soft oranje :)
Maar het lijkt me sterk dat de boel uitviel door dat LEDje, zou het misschien de voeding geweest zijn? Heb nog nooit eerder problemen gehad...

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gewoon testen:
De pennetjes waarop je het stekkertje van je HDD-LED lekker kortsluiten terwijl je bak aanstaat.... slaat je bak uit, dan is het wel duidelijk. >:)

Ff serieus:
Meet voor de grap eens de weerstand van de LED.

ALS het kortsluiting is geweest, kan je het op de eerste manier nabootsen, maar dat raad ik je toch af. Ik neem aan dat je kan zien dat de led is doorgefikt?
Als de led is doorgefikt en verder GEEN stroom doorlaat (dus oneindig hoge weerstand), is dat niet de oorzaak; laat de LED WEL een stroom door (weerstand is NIET oneindig groot maar zeer waarschijnlijk duidelijk meetbaar), dan zal dat inderdaad vast de oorzaak zijn.
Misschien de LED toch te hoge spanning gegeven in dat geval?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
kan volgens mijniet hoor......
denk dat je ledje i doorgebrand...iets anders kan ik niet bedenken

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Ik zet nergens -meer- stroom op zover ik weet, het LEDje was niet zwart.
Maar zou het ook kunnen dat de draadjes aan de LED niet goed zaten? Ik heb een soort van "fan houder" waaraan die HD led vast zat (apart constructie, standaard in mijn kast) ik zou dan misschien tijdens het plaatsen van een fan een draadje wat los hebben getrokken,dat dan tegen een metalen deel van de kast aan kwam of zo?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
het heeft ook een voordeel, nu ziet die LED er niet meer uit, ga dan toch maar eens aan blauwe LEDs beginnen of zo :)

Verwijderd

Op die LEDjes staat toch heel weinig spanning ?? Hoorde je ook iets knetteren ?

Bij begon er iets vreselijk te knetteren en daarna een enorme stank,... voeding doorgebrand...

Ik denk idd dat je LEDje naar de klote is...
ach ja, blauwe ledjes zijn ook leuk... of sloop er anders een uit een oude CDROm speler... >:)

Verwijderd

Je led kan het begeven zijn, binnenzijde verbrandt interne bedrading aan elkaar gesmolten en dan kortsluiting. > moderne computers zijn zo goed beveiligt dat de voeding dan gelijk afslaat.

Of een draadje raakte de kast die in verbinding staat met de buitenkant van de voeding en via die weg de voeding uit heeft laten gaan.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 11 juni 2001 20:46 schreef 2Dutch2 het volgende:
Ik zet nergens -meer- stroom op zover ik weet, het LEDje was niet zwart.
Gewoon meten met een multimeter.... (als je die in huis hebt); dan dus de weerstand meten... Als je die duidelijk kan meten, is de kans dus zeer groot dat het ledje (een gedeelte van) de oorzaak was.
Maar zou het ook kunnen dat de draadjes aan de LED niet goed zaten? Ik heb een soort van "fan houder" waaraan die HD led vast zat (apart constructie, standaard in mijn kast) ik zou dan misschien tijdens het plaatsen van een fan een draadje wat los hebben getrokken,dat dan tegen een metalen deel van de kast aan kwam of zo?
Dan zou een gedeelte van dat draadje (of in ieder geval IETS waar de stroom door gaat/waar spanning over staat), ONBESCHERMD zijn geweest.....

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Ja,ik ga maar casemodden..al het nadelige hep zijn voordelen. En lui, allemaal bedankt voor de moeite!! appreciate it!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
onbeschermd, geen plastic meer erom eej? dat zou best eens kunnen. Dure kast met cheape LEDjes..niks verbaasd me meer.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 11 juni 2001 21:03 schreef 2Dutch2 het volgende:
onbeschermd, geen plastic meer erom eej? dat zou best eens kunnen. Dure kast met cheape LEDjes..niks verbaasd me meer.
mogelijkheid bestaat... maar lijkt me stug.

Is het je ook duidelijk WAT er nou rookte?

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Ik neem aan dat de rooklucht veroorzaakt werd door een vonk tussen kabel en kast, heb namelijk geen enkel verbrand of verschroeid stuk materiaal gevonden.

Pagina: 1