Geheugen single-channel vs dual-channel

Pagina: 1
Acties:

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 20:15

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuw workstation samen te stellen voor videobewerking. Mijn keuze is op een Intel Workstation Board W2600CR (pdf) gevallen in combinatie met (voorlopig 1) Intel Xeon E5-2690 V2. De V2 heeft een snellere geheugencontroller en kan geheugen op 1866MHz aan, maar nu ik door de handleiding blader kom ik iets vreemds tegen. In de tabel lijkt het geheugen alleen zo snel te werken als het in single-channel wordt gebruikt, in dual-channel is het maximaal 1600HMz.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AS0aASR57Oe6Qq0SHw7uoZpm/thumb.png
Nu vraag ik mij af waarom dit zo is en of het dan wel zin heeft om sneller geheugen te kopen. Ik begin nu weliswaar met 8x 8GB, maar als de tweede processor erbij komt wil ik ook die andere 8 vullen. Wat levert de beste prestaties, single-channel op 1866MHz of dual-channel op 1600MHz?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Mijn "gok" gaat naar dual-channel, maar dit baseer ik op een kleine 5 minuten googlen.

leesvoer: http://www.hardwaresecrets.com/article/133 Op pagina 3 de eerste alinea kun je wel je conclusie uit trekken denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door garriej op 19-08-2014 10:09 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het gaat niet om single of dual channel; maar om het aantal DIMMs per kanaal. De CPU heeft 4 kanalen. Je kunt dus 4x8GB op 1866MHz doen (1 dimm per kanaal) of 8x8GB op 1600MHz (2 dimms per kanaal). Als je het extra geheugen nodig hebt zou ik me geen zorgen maken over de kloksnelheid. Uiteraard presteert 1866MHz geheugen beter, maar je hebt al quad-channel bandbreedte naar je geheugen dus ik zou me serieus afvragen of je die extra megahetzen nodig hebt voordat je in 16GB 1866MHz DIMMs gaat investeren.

Met 2 CPU's kun je natuurlijk wel 8x8GB op 1866MHz draaien, maar voordat je dat geld uitgeeft moet je wel goed nagaan of je er goed gebruik van kunt maken (het geheugen is dan immers verdeeld over twee processoren).

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 20:15

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik zie waar mijn denkfout zit, ik dacht dat 1 DIMM per kanaal singel-channel was. Zo lang ik maar 8 DIMMS gebruik is het dus beter 1 DIMM per kanaal doen. Of kunnen er geen modules rond het lege cpu-slot geplaatst worden (de geheugencontroller zit immers in de cpu)?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt maar 4 kanalen per CPU. De sloten rond de tweede socket werken inderdaad alleen als daar een CPU in zit.