Futureproof systeem voor werk en af en toe een spelletje

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:51
Hey Medetweakers!

Ik heb van mijn zwager de vraag gekregen om hem eens te helpen zoeken naar een nieuwe geschikte computer. Hij gebruikt nu een oude laptop en hij wil graag een nieuwe snelle machine die enige tijd vooruit kan en ook makkelijk (en uiteraard voor weinig geld) in de toekomst uit te breiden is. Hij twijfelt nog een beetje tussen een laptop en desktop pc, maar neigt het meest naar een desktop pc. Daar oriënteren we ons dus het meeste op nu.

We hebben in de mediamarkt een aantal standaard systemen bekeken (~€ 599 / € 699) en om even te vergelijken en te kijken wat het met de prijs zou kunnen doen, nemen we ook de opties om hem zelf te bouwen onder de loep.

EDIT:
Bij de Media Markt hebben we de volgende twee systemen gezien.

Medion Akoya P5246
Medion Akoya P5311

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor wat simpel "word- en internetwerk". Daarnaast speelt hij af en toe een spelletje hooguit een paar keer per maand een potje Battlefield 2 / GTA3 / Sim City en maakt hij voor zijn werk gebruik van een citrix omgeving die op dit moment op zijn privé laptop niet vooruit te branden is. Gebruik hiervan is dus een pré, liefst met twee beeldschermen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
We hebben geen absolute max. vastgesteld, maar het systeem zoals ik dat nu bij elkaar gezocht heb is voor mijn gevoel overkill en aan de dure kant. Deze build is echter gebaseerd op het systeem wat ik paar maanden terug voor mijzelf gebouwd heb.

EDIT:
Na aanleiding van de reacties lees ik dat een max. toch wel gewenst is. Deze is daarom vastgesteld op € 700

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee hebben we niet.
Externe HDD van 1TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De meest elementaire onderdelen. Belangrijkste is dat het systeem futureproof is en dat er een goede, maar niet te dure videokaart in zit zodat gebruik van twee beeldschermen wordt ondersteund.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Ondersteuning voor twee beeldschermen is een pré en het systeem moet in de toekomst makkelijk uitgebreid / versneld kunnen worden door plaatsen van nieuw geheugen of CPU bijv.

Ga je overklokken?
Nee

Het systeem wat ik tot dusver heb samengesteld is het volgende. Hier mag wat mij betreft nog een eenvoudigere kast in, liefst wel een die beetje in dezelfde 'chique' stijl valt. Daarnaast mist er nog een videokaart voor ondersteuning van twee beeldschermen. Mocht het uiteindelijk op de prijs vast zitten dan vervalt de SSD. Dit verschil in snelheid zal niet zo interessant zijn. Misschien dat ook de Windows versie nog vervalt, dat is afhankelijk van de keuze voor WIN7 of WIN8.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1ASRock B85 Pro4€ 59,95€ 59,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,32€ 49,32
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 78,85€ 78,85
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,05€ 64,05
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,28€ 12,28
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 71,70€ 71,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,13

[ Voor 4% gewijzigd door Rohem op 19-08-2014 23:04 ]

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Deze CPU is snel genoeg: pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed, en voor af en toe een spelletje zou ik deze GPU aanraden: pricewatch: Sapphire R7 260X 1GB GDDR5 OC (11222-05-20G) of pricewatch: Asus GTX750-PHOC-1GD5.

[ Voor 13% gewijzigd door Elaynegalad op 19-08-2014 09:59 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede OP. Jammer dat je geen harde budget eis hebt vastgesteld. Dat maakt het een stuk makkelijk, steeds een stukje duurder is steeds een stukje beter.

De i3 die Elaynegalad hierboven voorstelt snap ik niet. Dat is een pentium met hyperthreading, dat wordt in heel weinig games ondersteund. Als je wil besparen kan je dan beter naar een AMD build kijken.

Je eigen build ontbeert een videokaart, dus dat is ook geen compleet systeem voor gamen, tenzij af en toe gamen mijnenveger betekent.

Voor ik hier een kan en klare (misschien wel te dure en overkill) build neerplemp, wat is je absolute maximum budget en wat versta je onder af en toe gamen. Welke games en hoe vaak.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom een i3? Dat is gewoon een verdele Pentium met Hypertreading!

Het ligt er ook aan welke speller de zwager van de TS wil gaan spelen, als het MineCraft is kan een Pentium dat prima. Wil hij BF4 geen spelen op ultra en 50 fps, dan gaat dat hem niet worden.

Build is prima, al mist er een GPU wat voor gaming wel nodig is.

Misschien nog iets meer informatie?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
Rohem schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:53:
Mocht het uiteindelijk op de prijs vast zitten dan vervalt de SSD. Dit verschil in snelheid zal niet zo interessant zijn.
*proest*
goeie grap.

hoewel je OP vrij duidelijk is, mist inderdaad het stukje gaming, af en toe is wat vaag.

dual monitor setup moet geen probleem zijn, meer dan Word en dergelijk komt er niet op te staan.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 09:29

garriej

Ik las ondertieten.

Rohem schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:53:
Mocht het uiteindelijk op de prijs vast zitten dan vervalt de SSD. Dit verschil in snelheid zal niet zo interessant zijn.
Man, man, man. Het snelheidsverschil van een SSD is uit te drukken in het verschil tussen een 3e wereld land en nederland(psst. enorm dus).

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Kijk eens naar de MX100 reeks van Crucial, bijvoorbeeld deze. Spaar je weer enkele euro's uit.

Experience the mountains!

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Laten we eerst maar wachten wat OP nog toevoegt, als het budget 700 euro is hoeft die 760k helemaal niet :).

• Rohem
br00ky schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:04:
Goede OP. Jammer dat je geen harde budget eis hebt vastgesteld. Dat maakt het een stuk makkelijk, steeds een stukje duurder is steeds een stukje beter.

De i3 die Elaynegalad hierboven voorstelt snap ik niet. Dat is een pentium met hyperthreading, dat wordt in heel weinig games ondersteund. Als je wil besparen kan je dan beter naar een AMD build kijken.

Je eigen build ontbeert een videokaart, dus dat is ook geen compleet systeem voor gamen, tenzij af en toe gamen mijnenveger betekent.

Voor ik hier een kan en klare (misschien wel te dure en overkill) build neerplemp, wat is je absolute maximum budget en wat versta je onder af en toe gamen. Welke games en hoe vaak.
Terechte opmerkingen :) Ik reageer er even puntsgewijs op.

- Budget is vastgesteld op max 700 euro.
- Videokaart had ik er bewust uitgelaten omdat ik even niet voor ogen had wat voor zijn situatie een goede zou zijn. Ik ben inmiddels wat wijzer geworden, dus ga er nog een GPU bij zoeken.
Om de vraag te beantwoorden, hij speelt hooguit een paar keer per maand een paar potjes Battlefield 2, GTA 3 of Sim City.
- Heb ook de twee systemen die we bij de Media Markt hebben gezien even in de originele OP gezet.
melwasul schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:38:
Kijk eens naar de MX100 reeks van Crucial, bijvoorbeeld deze. Spaar je weer enkele euro's uit.
Wat is het voornaamste verschil tussen de MX100 reeks en de M550 reeks?

EDIT:
Na aanleiding van alle zeer zinvolle reacties ben ik tot de volgende config gekomen voor nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R7 260X 1GB GDDR5 OC (11222-05-20G)€ 99,50€ 99,50
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,74€ 48,74
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,05€ 65,05
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,45€ 52,45
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,56

[ Voor 63% gewijzigd door Rohem op 19-08-2014 23:04 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

2 dingen:
1) Heb je genoeg aan 128GB opslag? Nvm, zie dat je al een 1TB HDD hebt.
2) Waarom niet direct een fatsoenlijke GPU, waarmee je ook nieuwe games fatsoenlijk mee kan spelen?
Eentje zoals de 7950 Boost:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
Bij de huidige config volstaat een 450 watt voeding ruimschoots!

De 550 reeks van Crucial wordt hoger gepositioneerd als de MX100 reeks. Echter voor normaal consumenten gebruik is de MX100 reeks ruimschoots voldoende. (Mogelijk is er een verschil in garantie, maar dit heb ik zo niet 1-2-3 kunnen terugvinden.)

De 7950 is een top-kaart die veel waar biedt voor je geld. Echter als TS aangeeft maar sporadisch een spelletje te spelen en niet elke game met hoge grafische details hoeft te spelen dan is de 7950 overkill.
Eventueel een modelletje daartussen indien je toch een beetje meer performantie wilt: GTX 750 ti of de R7 265?

• Lednov
Vergeet die MM systemen. Duur.

Voor hetzelfde geld haal je beter. (of er moet nu toevallig een dijk van een actie lopen)

MX100 is zeg maar 'budget'. Vergis je niet is een prima ding! en ik heb beide gehad, merkte nauwelijks verschil, eigenlijk niet,

GTA3 en sim zullen misschien nog wel op de IGP lopen, BF2, met hele lage instellingen?

misschien dat hier een APU betere oplossing is, scheelt je aanschaf videokaart. iets sneller geheugen en gaan.

• Rohem
MK1998NL schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:08:
2 dingen:
1) Heb je genoeg aan 128GB opslag? Nvm, zie dat je al een 1TB HDD hebt.
2) Waarom niet direct een fatsoenlijke GPU, waarmee je ook nieuwe games fatsoenlijk mee kan spelen?
Eentje zoals de 7950 Boost:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Mijn zwager is niet het type die nieuwe games gaat kopen. Ik denk dat ik voor nu voor een R7 265 ga, lijkt me voor de manier hoe hij de machine gaat gebruiken meer dan voldoende de komende jaren.
melwasul schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:05:
Bij de huidige config volstaat een 450 watt voeding ruimschoots!

De 550 reeks van Crucial wordt hoger gepositioneerd als de MX100 reeks. Echter voor normaal consumenten gebruik is de MX100 reeks ruimschoots voldoende. (Mogelijk is er een verschil in garantie, maar dit heb ik zo niet 1-2-3 kunnen terugvinden.)

De 7950 is een top-kaart die veel waar biedt voor je geld. Echter als TS aangeeft maar sporadisch een spelletje te spelen en niet elke game met hoge grafische details hoeft te spelen dan is de 7950 overkill.
Eventueel een modelletje daartussen indien je toch een beetje meer performantie wilt: GTX 750 ti of de R7 265?
Volstaat een 450 watt voeding ook met een R7 265 in deze config? Of is dat dan weer net niet genoeg?
Ook duidelijk verhaal mbt de SSD's. Kiezen we voor een MX100 :)

Videokaart vind ik de 7950 ook overkill inderdaad, maar wel zeer goede suggestie :) Ik ga de config aanpassen op een R7 265.
Lednov schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:23:
Vergeet die MM systemen. Duur.

Voor hetzelfde geld haal je beter. (of er moet nu toevallig een dijk van een actie lopen)

MX100 is zeg maar 'budget'. Vergis je niet is een prima ding! en ik heb beide gehad, merkte nauwelijks verschil, eigenlijk niet,

GTA3 en sim zullen misschien nog wel op de IGP lopen, BF2, met hele lage instellingen?

misschien dat hier een APU betere oplossing is, scheelt je aanschaf videokaart. iets sneller geheugen en gaan.
Te duur als in uberhaupt te duur, of scheve prijs/kwaliteit verhouding? Iets meer betalen vind mijn zwager niet erg voor een zelf gebouwd systeem. Als de argumenten maar goed zijn en als hij maar waar voor z'n geld heeft.

MX100 is inmiddels in de build opgenomen. Ik kies toch graag voor een videokaart, mede ook omdat hij twee beeldschermen wil gaan aansturen. Ik ga de build aanpassen op een R7 265, maar bedenk me net dat er ook nog een oude HD6850 hier in de kast ligt als 'reserve kaart'. Zou dit misschien een goede optie zijn nog? Hoewel deze wel zwaar onderdoet voor een R7 265 volgens mij..

EDIT:
Na aanleiding van alle reacties kom ik nu op onderstaande build. Windows is hierbij optioneel omdat ik deze in principe via een MSDN account beschikbaar heb. Heb me eens verder verdiept ook in de MM systemen en wat @Lednov terecht zegt, deze zijn in verhouding inderdaad de duur. Met name de videokaart vind ik zwaar ondermaats..

Ik heb nog de volgende vragen bij deze config;
- Is het verstandig nog een aftermarket CPU koeler toe te voegen?
- Kan er eventueel nog een simpelere (lees goedkopere) kast aan deze build toegevoegd worden?
- Voldoet de voeding?
- Werkt alles optimaal met elkaar samen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Dual-X R7 265 2GB GDDR5€ 136,95€ 136,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,74€ 48,74
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,05€ 65,05
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,45€ 52,45
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,01

[ Voor 107% gewijzigd door Rohem op 20-08-2014 10:16 ]

• Lednov
duur in, dat als je zelf bouwt je juist goedkoper bent, of voor een zelfde bedrag betere onderdelen hebt.
die p5311 is 700E, alleen al in je eerste lijstje was je al flink goedkoper.

dat je twee monitoren aan wilt sluiten zal geen probleem zijn, zonder de extra GPU. ook niet met een IGP of APU. beetje courant mobo uitzoeken. gamen zal toch op eentje plaats vinden.

primair is het toch een office PCtje die, waar als je zwager stoom af wilt blazen een potje gamed. mijns inziens is de APU betere keuze, stuk goedkoper.

• Rohem
Lednov schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:19:
duur in, dat als je zelf bouwt je juist goedkoper bent, of voor een zelfde bedrag betere onderdelen hebt.
die p5311 is 700E, alleen al in je eerste lijstje was je al flink goedkoper.

dat je twee monitoren aan wilt sluiten zal geen probleem zijn, zonder de extra GPU. ook niet met een IGP of APU. beetje courant mobo uitzoeken. gamen zal toch op eentje plaats vinden.

primair is het toch een office PCtje die, waar als je zwager stoom af wilt blazen een potje gamed. mijns inziens is de APU betere keuze, stuk goedkoper.
Hmm, daar heb je een goed punt.

Gekke vraag misschien, wat bedoel je met IGP? Of is IGP == APU?

Ja voornamelijk office / citrix-werk PCtje met optie tot stoom afblazen ;-)
Ok, dat APU goedkoper is ben ik helemaal met je eens. Echter, is dit krachtig genoeg voor de genoemde spelletjes die hij wil spelen? Hoewel er dan altijd nog een videokaart bij kan natuurlijk, mocht het anders blijken.

• melwasul
Het stroomverbruik van het ganse systeem met een R7 265 onder belasting komt in verschillende reviews niet uit boven de 250 watt. Dit is dan veelal met een i7 systeem dat soms nog overklokt is. Dus 450 watt is meer dan voldoende. Zelfs een goede 350 watt voeding trekt dit nog met de vingers in de neus ;)

Een APU zou idd ook een oplossing zijn voor datgene wat jouw zwager wilt doen: basis office toepassingen en af en toe een spelletje spelen. Toegegeven, de grafische prestaties zullen minder zijn dan met een discrete grafische kaart, maar uit de omschrijving die je geeft is 'gaming' echt wel relatief en sporadisch, dus zou een APU moeten voldoen.

Je kan natuurlijk het systeem eerst samenstellen met jouw HD6850, en mocht nadien blijken dat dit toch te weinig grafische prestaties biedt dan kan je alsnog een nieuwe grafische kaart aanschaffen. Dan spaar je mogelijk weer een kleine €150 uit!

Eventueel kan je nog een H97 bordje nemen met M.2 slot, dan kan je in de toekomst, mocht het nodig zijn, alsnog upgraden met een nieuwe generatie SSD (M.2 over pcie). Kijk hier eens voor een overzicht.

• melwasul
Rohem schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:29:
[...]

Ja, een processor met IGP (integrated graphics processor) is een APU (accelerated processing unit). Andersom kan een APU verschillende extra processing units hebben, bijvoorbeeld een IGP :)

In de praktijk is een APU een term die AMD gebruikt voor hun processoren met IGP's. Ik weet niet of daar nog veel meer extra processing units in zitten dan de IGP, maar deze laatste is alvast de belangrijkste.
Intel heeft eveneens IGP's in de meeste van hun consumer producten zitten, en zijn dus eveneens APU's. Alleen gebruikt Intel deze term niet.

• Lednov
Rohem schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:29:
[...]
IGP = Internal Graphics Processor en technish gezien is een APU een IGP. en APU staat voor Accelerated Processing Unit. een term die AMD er aan heeft gegeven.
dus alle APUs zijn IGPs, alleen niet alle IGPs zijn APUs :)
versimpelde uitleg.

en meer dan genoeg om die games te spelen.
simcity YouTube: SimCity (2013) gameplay @ A10-6800K op een ouder model.
BF2 YouTube: Battlefield 4 - AMD A10 7850K - Performance Benchmark at 1080p [HD]

kortom ruim geschikt voor de doeleinden.

• Rohem
melwasul schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:30:
Het stroomverbruik van het ganse systeem met een R7 265 onder belasting komt in verschillende reviews niet uit boven de 250 watt. Dit is dan veelal met een i7 systeem dat soms nog overklokt is. Dus 450 watt is meer dan voldoende. Zelfs een goede 350 watt voeding trekt dit nog met de vingers in de neus ;)

Een APU zou idd ook een oplossing zijn voor datgene wat jouw zwager wilt doen: basis office toepassingen en af en toe een spelletje spelen. Toegegeven, de grafische prestaties zullen minder zijn dan met een discrete grafische kaart, maar uit de omschrijving die je geeft is 'gaming' echt wel relatief en sporadisch, dus zou een APU moeten voldoen.

Je kan natuurlijk het systeem eerst samenstellen met jouw HD6850, en mocht nadien blijken dat dit toch te weinig grafische prestaties biedt dan kan je alsnog een nieuwe grafische kaart aanschaffen. Dan spaar je mogelijk weer een kleine €150 uit!

Eventueel kan je nog een H97 bordje nemen met M.2 slot, dan kan je in de toekomst, mocht het nodig zijn, alsnog upgraden met een nieuwe generatie SSD (M.2 over pcie). Kijk hier eens voor een overzicht.
Duidelijk, dan ga ik hem dit systeem voorleggen met de keuze voor een APU, R7 265 of mijn HD6850. Videokaart kunnen we inderdaad altijd nog toevoegen.

Goeie tip van het moederbord! Neem ik mee:)
Lednov schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:38:
[...]

IGP = Internal Graphics Processor en technish gezien is een APU een IGP. en APU staat voor Accelerated Processing Unit. een term die AMD er aan heeft gegeven.
dus alle APUs zijn IGPs, alleen niet alle IGPs zijn APUs :)
versimpelde uitleg.

en meer dan genoeg om die games te spelen.
simcity YouTube: SimCity (2013) gameplay @ A10-6800K op een ouder model.
BF2 YouTube: Battlefield 4 - AMD A10 7850K - Performance Benchmark at 1080p [HD]

kortom ruim geschikt voor de doeleinden.
Thnx! :) Hier kan ik wat mee!

@All, bedankt voor de zeer waardevolle input! _/-\o_ Word vervolgd!

[ Voor 18% gewijzigd door Rohem op 20-08-2014 10:39 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Die HD 6850 is méér dan voldoende voor zijn wensen!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1