Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Een wat vage topic titel maar heb even behoefte aan de mening van mijn mede forum-foto-nerds O-)

Zit op dit moment met onze bruidsfotograaf in m'n maag en vraag me af of wij ontzettende zeurpieten zijn of dat het meevalt en we wel wat te zeuren hebben.
Graag serieus reageren :)

Situatie:
Maand of 2 geleden getrouwd. Hele zoektocht gehad en uiteindelijk een fotograaf gevonden waar ik in fotografisch opzicht tevreden mee was, mijn vrouw goed mee overweg kon (houd serieus niet van foto's) en binnen budget paste.
Deze zou ook de trouwkaart ontwerpen en drukken (is ook DTP'er). Aantal gesprekken gehad in de maanden vooraf gaand aan de bruiloft, allemaal prima.

Ondertussen is huidige vrouwlief ook zakelijk via haar werk met deze fotograaf en zijn bureau in zee gegaan.

Paar maanden voor de bruiloft loveshoot gehad, dit zat bij het pakket wat we afnamen, deze foto's wilde we gebruiken voor de trouwkaarten. Shoot verliep prima, sfeer was erg goed dus prima voorproefje.

Volgende afspraak zouden we gaan zitten voor de kaart en de foto's krijgen. Daar aangekomen was hij de foto's vergeten dus dook snel zijn kantoortje in terwijl zijn collega met ons onze wensen doornam. Hij gaf in de eerste instantie niet toe dat hij de foto's vergeten was, maar helaas ben ik ook erg bekend in Lightroom en na een snelle blik op zijn scherm en een opmerking daarover gaf hij het wel toe. Uiteindelijk had hij een selectie gemaakt en bewerkt (wat ongeveer even veel werk is als de lengte van ons gesprek) maar de rest zouden we nog krijgen !
Dat was maart/april maar nog steeds niks extra's buiten die preview om gezien ondanks 4x vragen.

Ondertussen veel heen en weer gemailed voor de kaart maar wat we wilde kwam totaal niet over, dus langs gegaan en na geklooi van een stagair en ingreep van de fotograaf zelf zaten we op het goede spoor. Er moesten nog wat kleine dingen veranderd worden, waaronder één foto waar ik mezelf echt niet leuk op vond staan en dan kon het naar de drukker. Datum hiervoor afgesproken, ivm familie in buitenland ed. ook graag een kaart wilde hebben (wisten de datum wel al maar toch).
Datum niet gehaald, week later én de laatste wijzigingen niet allemaal doorgevoerd. Top, je trouwkaart met een foto van jezelf die je echt niet leuk vind en geen tijd meer om opnieuw te drukken.
Dus kaarten maar verstuurd, helaas wel commentaar gehad van mensen op de bek die ik trok op die foto :(

Zoals ik al eerder schreef werkt vrouwlief ondertussen met zijn bureau samen, zakelijk en privé horen gescheiden maar zakelijk haalde ze ook regelmatig deadlines niet en kwamen te laat op afspraken. Dus begon het toch te kriebelen, hij zal toch niet te laat komen op onze trouwdag...
Daarom dit nadrukkelijk gevraagd/gezegd/verzocht/benadrukt. Hij verzekerde ons dat hij dat echt niet zou doen!

De trouwdag....30~45 min te laat |:(
Daardoor best wat dingen die erg mooi horen te zijn in de ochtend niet gelopen zoals zou moeten :(
Rest van de dag inc. de fotograaf was overigens echt helemaal geweldig :*)
S'avonds volgens afspraak een mooie fotopreview van de dag (had ik geplaatst in FV community) :)

We hadden de afspraak dat we na 6 weken ons boek zouden hebben. Vond het al erg kort maar ons werd verzekerd dat dat gewoon kan tegenwoordig. Ondertussen 2 maanden (9 weken) verder en na de preview niks meer gezien. Uiteraard hier meerdere keren naar gevraagd en de laatste belofte is over twee weken, maar viavia weten we dat het boek nog niet naar de drukker is, die overigens in Portugal zit...

Dan baal je best een beetje, en kom je toevallig op de nieuwe website van de fotograaf en zie je opeens je volledige preview online staan :/
OK dus je hebt het boek nog niet af maar de foto's mogen wel al op de website....zonder te vragen of wij dat prettig vinden ?

We hebben ondertussen als compensatie 2 kleinere ouderalbums kado gekregen, alleen jammer dat hij die tegenwoordig "gratis" bij het grote album aanbied omdat hij een goedkopere drukker gevonden heeft voor de trouwalbums (handig als je info zakelijk lekt aan iemand waar je privé ook voor werkt |:( ). Dus dat voelt ook als een sigaar uit eigen doos.

Dus mede foto-liefhebbers zijn wij nou zeikerds of loopt het toch niet zoals het hoort te lopen ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Beetje retorische vraag, nee dit loopt niet zoals afgesproken.

Dus heb je de afspraken op papier/schrift?
Want deze fotograaf komt gewoon bepaalde afspraken niet na.
En ik neem aan dat je nog niet alles betaald hebt?

Ik zou het zakelijke deel wellicht juist gebruiken om wat druk op de zaak te zetten.
Want in dit geval is dat redelijk verweven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Jullie foto's mag hij in ieder geval niet zomaar publiceren.

Hij heeft weliswaar het auteursrecht, maar jij hebt portretrecht omdat de foto's in opdracht zijn gemaakt.
Zonder expliciete schriftelijke toestemming mag de fotograaf die niet publiceren of ten toon stellen.
Jij mag de foto's zelf niet tentoonstellen zonder de naam van de fotograaf te vermelden, commercieel gebruiken of doorverkopen zonder zijn toestemming.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
@Barrycade:
Nee neits op schrift. En slechts een deel aanbetaald voor gemaakte kosten zoals de drukker van de trouwkaarten.

en zakelijk en prive is een lastig punt. Mijn vrouw is ondertussen pisnijdig omdat zijn dus bijna dagelijks met het niet nakomen van afspraken te maken heeft. Zoals ze zelf al zegt gaat ze echt haar best neit meer doen voor een opdracht voor hem en is de gunfactor beneden nulpunt.

@ RocketkKoen: Ja die regelgeving ken ik. Maak zelf ook regelmatig foto's op freelance basis dus hak zelf ook wel eens met het bijltje.
Vandaar dat ik eht gewoon neit netjes vond om zonder wat te vragen iets op en website te zetten. Doe dat zelf ook niet.
En publiceren, ja moet je eerst iets hebben om te kunnen publiceren :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
Ik weet niet wat voor goedgelovige goedzak jij bent maar als ik jou was was ik allang stennis gaan schoppen. Mensen, ook fotografen, mogen niet zo met jou omgaan. Ik neem aan dat je die 45 minuten te laat inhoud op de vergoeding? Ik had de fotograaf gewoon naar huis gestuurd en iemand wat weggooicamera's laten halen denk ik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ongelofelijk wat een gepruts.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik ben vooral benieuwd naar hoe hij, de fotograaf in kwestie, zelf reageert op deze situatie. Vindt hij dat 'ie zelf ook aan het prutsen is of is dit 'hoe het nou eenmaal gaat' volgens hem?

Want dit is jouw kant van het verhaal en ik geloof helemaal dat je niet blij bent met 'm. Maar als je bewust bent dat je zo ervaren wordt als fotograaf, dan lijkt het me dat je daar wel wat aan wilt verbeteren, omdat je anders geen lange carrière beschoren bent.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:06

McMiGHtY

- burp -

Laat je vrouw iig beginnen met het onbinden van de afspraken en contracten die ze met die knakker heeft en op zoek gaan naar een ander.

Daarnaast, voor je trouwfoto's, officieel in gebreke stellen en een ultimatum aangeven.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 12:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Allereerst: nog van harte gefeliciteerd met je huwelijk! Hopelijk worden/blijven jullie erg gelukkig samen.

Verder: tegenwoordig moet je als fotograaf niet alleen maar leuke foto's kunnen maken. Een ondernemershart (kansen zien en pakken, klanten binden, goed kunnen verkopen) is absoluut ook noodzakelijk. Deze fotograaf heeft op dat laatste vlak duidelijk een probleem en als hij daar niet wat aan gaat doen, gaat hem dat 'de kop kosten' waarschijnlijk. Jullie waren neem ik aan niet met hem in zee gegaan als je dit van tevoren wist, toch?
Maar goed, het gaat er nu om dat jullie graag snel jullie foto's willen hebben, en terecht. Hij doet beloftes die hij niet na komt, maar het is de vraag of hij dit niet wil of dat hij dit niet kan (door zijn eigen onbekwaamheid). In het eerste geval heeft druk uitoefenen (bellen, mailen, langsgaan, dreigen met juridische stappen e.d.) zin, maar in het tweede juist niet. Sterker nog, ik denk dat het dan zelfs averechts kan gaan werken.

Kortom: eigenlijk geen concreet advies, behalve dan proberen te achterhalen waarom hij zijn afspraken niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:35:
Ik ben vooral benieuwd naar hoe hij, de fotograaf in kwestie, zelf reageert op deze situatie. Vindt hij dat 'ie zelf ook aan het prutsen is of is dit 'hoe het nou eenmaal gaat' volgens hem?

Want dit is jouw kant van het verhaal en ik geloof helemaal dat je niet blij bent met 'm. Maar als je bewust bent dat je zo ervaren wordt als fotograaf, dan lijkt het me dat je daar wel wat aan wilt verbeteren, omdat je anders geen lange carrière beschoren bent.
Het is een ontzettend aardige kerel als je hem spreekt en we zien hem ook regelmatig en vragen er dan ook naar en zijn ook vrij duidelijk richting hem. Hij voelt zich op zo'n moment altijd erg rot, maakt excuses en vaak legt hij de schuld extern neer. Alsin ik had gemaild (maar niks ontvangen), ik had gebeld ( zonder een gemiste oproep te hebben), fout van de drukker, ect.
Toevallig sprak ik nog iemand die regelmatig make-up en haar doen bij bruidjes en hij schijnt dus zga. altijd te laat te komen. Zij wilde zelf ook foto's bij hem laten doen maar doordat hij haar een keer keihard heeft voorgelogen en daar achter kwam heeft ze het af gezegd.
Dus ja hij weet het dondersgoed. Uiteraard nog steeds alleen mijn kant inderdaad.

En verder, net weer gesproken met ze en ontwerp van het boek ligt in Portugal bij de drukker. We moeten nog een kaft kiezen ( waarover ze gebeld en gemailed hadden en wij wederom niks ontvangen hebben) en dan zou het er over 2 weken zijn.
We hebben morgen weer contact dus we gaan het zien....

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 19-08-2014 17:27 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51

Karel V

Een simpele ziel

Dat er iets mis gaat komt bijna altijd wel voor. Bij ons was dat de slechte bereikbaarheid van de fotograaf en op de dag zelf had hij zijn laptop vergeten en kon hij dus niet de beloofde bedankkaartjes maken die wij aan onze gasten wilden meegeven. Daar stond wel tegenover dat hij op tijd een boek had geproduceerd, er op de dag zelf van s 'ochtends vroeg tot s 'avonds 8 uur bij was en dat hij vooraf al de locaties had verkend waar wij de foto's zouden laten nemen.
In jullie geval lijkt het erop dat jullie vriendelijke fotograaf nogal chaotisch is. Het gaat eigenlijk al mis op het moment dat je bij de eerste bespreking geen lijst afwerkt met mogelijkheden voor het fotoboek, jullie specifieke wensen (zoals welke kaft), tijdsafspraken etc. Deze afspraken wil je gewoon ondertekend op papier hebben. Je ziet nu zelf wat er mis kan gaan als dit niet het geval is (zomaar je foto's op zijn website!).
Aan de andere kant, wat heb je hem betaald. Wij hadden een prijskaartje van 1750,- Euro voor het boek en het fotograferen op de dag zelf. Daar kwam nog een extra vooraf aanbetaling van een paar honderd Euro bij. Voor 600,- Euro kun je natuurlijk niet diezelfde service verwachten.
Ook ons boek werd destijds in het buitenland gedrukt. Een levertijd van 6 weken is dan ook wel normaal. Daar komt nog bij dat een fotograaf meestal meer huwelijksreportages heeft lopen en deze allemaal zal moeten bewerken. Bij ons duurde dit alles 2,5 halve maand. Maar gezien de werkwijze van jullie fotograaf moeten jullie wel veel te veel achter hem aanlopen voordat hij ook maar met iets op te proppen komt. En dat is diep triest. Ook gaat er te veel mis. Zeker gezien het feit dat hij jullie specifieke wensen negeert/vergeet.
Ik ben het dan ook met McMiGHtY eens. Stop jullie zakelijke samenwerking want jullie kunnen niet van hem op aan. Wat betreft jullie reportage. Hij heeft jullie unieke trouwfoto's. Die wil je niet kwijt! Het enige wat je kunt doen is vooral veel zeuren totdat hij met jullie materiaal op de proppen komt en jullie foto's van de website afhaalt (of flinke korting geeft). Zet afspraken op papier. Communiceer desnoods per mail. En gezien zijn slechte service kun je je eisen stellen als jij niet tevreden bent. Jullie hebben zijn fout geaccepteerd met de kaartjes en de website, dan mag hij van jullie accepteren dat jullie niet tevreden zijn met het trouwboek dat hij heeft gemaakt. Laat hij maar een product leveren waar jullie echt tevreden mee zijn. Jij hebt nu een sterke positie want hij heeft echt wat goed te maken!

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
'hele zoektocht gehad' dan heb je toch ervaringen van anderen gevonden over de beste man? zijn die dan allemaal positef?

verder, het is alleen jou kant, dus daar oordeel ik op. het is vrij duidelijk dat afspraken niet zijn nagekomen. hoe ik het hele verhaal lees ontkom ik niet aan de indruk dat er vrij naief omgegaan is. misschien was het de roes van het trouwen, ik weet het niet. voordat je vrouw met hem zakelijk ging samenwerken waren er toch al wat scheurtjes te zien. foto's vergeten, en niet willen toegeven? hier zouden alarmbellen al moeten rinkelen.
dan de handel met de kaart die absoluut niet naar wens ging, verkeerde foto en te laat. dat is dus het tweede incident. ik had hier al de samenwerking stopgezet. voor je trouwerij wil juist dat dit soort dingen vlekkenloos verlopen. de aanloop geeft weinig vertrouwen.
dan heb je de ervaringen dat het zakelijk ook niet jofel loopt...

zijn jullie zeurpieten die elke keer wat te mekkeren hebben? nee, ik denk dat je al veel eerder en veel steviger aan de bel had moeten trekken. en kan alleen maar aanraden de boel flink onder druk te zetten.
ga niet gelijk met juridische stappen dreigen, dat doe je als laatste. maak duidelijk dat je de gang van zaken niet op prijs stelt dat dit gevolgen gaat hebben voor zijn gage (als je nog niet betaald hebt). dat je een laatste deadline stelt. waarin alles geregeld zoals afgesproken moet zijn.

dan: " en binnen budget paste." . if you pay peanuts, expect monkeys. geen idee of ie heel goedkoop was. alleen als ie dat wel was, weet je nu waarom.

nogmaals dit is op jouw kant van het verhaal gespitst. kan best dat de fotograaf aan geeft dat hij 100x het ontwerp moest veranderen omdat jullie elke keer wat anders wilden. dan weer dit, dan weer dat.
Pagina: 1