Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Smartphone-app NS kan nagaan of reiziger is uitgecheckt

Pagina: 1
Acties:

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nieuws: Smartphone-app NS kan nagaan of reiziger is uitgecheckt

Het artikel suggereert met de zin : "Nfc zit in vrijwel alle duurdere smartphones van de afgelopen jaren, op de iPhone na."

Als je NFC hebt op een modern device dat de app gaat werken.
Dat is helaas niet zo...

Niet elke NFC reader kan een NXP MiFare classic kaart, die in de ov-chipkaart zitten, lezen.
Dit heeft te maken met een afwijking van de standaard door NXP.

Zoals Tweakers eerder melde nieuws: Google schuift Nederlands bedrijf NXP aan de kant voor nfc in Android

Er zit nu een Broadcom in plaats van NXP NFC chip in Google hardware, waardoor ov-chipkaarten (en je bedrijfspas etc.) niet te lezen / te gebruiken zijn met Nexus devices!
Of elk ander toestel met een Broadcom (of in ieder geval niet NXP) chipset.

Dit is onder andere zo met de pricewatch: Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Wellicht dus ook handig om in pricewatch specificaties op te nemen of het NXP NFC chipset is of een ander merk. Dat is in het thuisland van NXP namelijk best een gemis (er word in Nederland veel gebruik gemaakt van de NXP MiFare classic chip).

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Oh wow, scherp opgemerkt! Dank voor de feedback :)

Dat is inderdaad zo als je een oudere ov-chipkaart hebt, maar sinds 2011 gebruikt TLS niet langer MiFare Classic, maar eentje van Infineon - de SLE 66 of 77 dacht ik. Die is - voor zover ik kan nagaan - wel compatibel met Broadcom-chips.

Dat betekent dat veel van de miljoenen chipkaarten momenteel niet compatibel zijn, maar als de app uitkomt zullen veel mensen een nieuwere chipkaart hebben (bijvoorbeeld uitgegeven in de zakelijke markt of omdat de oude kwijt is etc), en die zijn dus wel compatibel :)