Ubuntu Linux Multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

• catscanner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 16:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De oudste onderdelen in mijn huidige pc zijn inmiddels bijna 8 jaar oud en hoognodig aan vervanging toe. Ik begin tegen de grenzen van mijn systeem aan te lopen. Daarom ben ik op dit moment op zoek naar een stevige pc-upgrade. In principe gaat het om een basis pc, maar er zijn een aantal bijzonderheden. Het is de bedoeling dat ik Ubuntu ga draaien en dat ik naast het standaard werk ook HD-video's ga monteren en afspelen. Verder gebruik ik af en toe GIMP om foto's te bewerken. Het is daarnaast de bedoeling dat ik op mijn pc kan blijven(2 monitoren) op het moment dat er op her derde scherm(Samsung 32" HD-TV) een HD-film wordt afgespeeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt tussen de 300 en 350 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat het grootste deel van mijn pc verouderd is en niet meer compatibel met nieuwe componenten blijft er weinig over om te recyclen. Maar ik wel wel graag mijn Antec Three Hundred en DVD-brander gehouden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het lijstje op dit moment:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 79,25€ 79,25
1ASRock FM2A88X Extreme4+€ 57,11€ 57,11
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,11€ 46,11
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 75,85€ 75,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,06

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren maar heb wel goede ervaringen met AMD als het gaat om prijs/kwaliteit verhouding. Verder verdiep ik me tegenwoordig te weinig ik merken en nieuwe ontwikkelingen om echt specifiek een voorkeur te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat ik precies wil gaan doen met mijn pc is eerder al besproken. Daarnaast is het goed om te weten dat mijn pc in de woonkamer komt te staan. Een relatief stille pc is daarom wenselijk. Daarnaast vind ik energiezuinigheid erg belangrijk.

Mijn huidige pc is inmiddels 8 jaar oud. Na Windows XP stapte ik over op Ubuntu en vervolgens op Lubuntu. Echt langzaam is mijn pc nog niet, maar ik begin wel tegen grenzen aan te lopen. Het zou mooi zijn als mijn nieuwe pc ook zo lang mee gaat :) .

Ik ben geen hardcore gamer maar wil vooral in het begin probleem games vanuit Steam kunnen spelen. Tot slot gaat mijn voorkeur uit naar een ATX-moederbord.

Ga je overklokken?
Nee

Alvast bedankt voor het advies!

[ Voor 3% gewijzigd door catscanner op 22-08-2014 21:30 . Reden: Update wishlist - moederbord vervangen ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
ehh vanwaar die keuze voor de SSD? das echt op budget gekozen (prijs) daar ga je spijt van krijgen.

verder hebben APUs vooral baat bij HEEL snel geheugen, zeker in games. wat jenu hebt id goed, alleen niet voor dit systeem. http://tweakers.net/categ...aedoC5QJS45tnxh8lCS6Lr-gE en zoek een leuke set uit.

misschien is het ondertussen verbeterd, alleen linux draait toch niet zo heel best op AMD, zeker niet met een AMD gpu?

• catscanner
Goede opmerking!

Een jaar of 2 geleden heb ik een pc voor mijn schoonouders gebouwd met een AMD apu. Ubuntu 32 bit wilde wel installeren maar de 64 bit versie leverde steeds problemen op. Een jaar geleden heb ik hem opnieuw geïnstalleerd, maar ik weet niet of ik destijds de 64 bit versie heb gebruikt. Als ik zoek op het internet kom ik verschillende verhalen tegen. Maar de meest recente verhalen neigen naar het positieve.

Verder raad je me de SSD af. Welke merk en type zou je me dan aanraden? Het gaat me vooral om het draaien van Ubuntu, GIMP en andere software.

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-03 13:58
GPU's op Linux is sowieso een verhaal apart. De ene keer doet Nvidia het beter en de andere keer AMD. Feit blijft dat ze allemaal "beter" werken onder Windows.

Je kan googlen op de GPU, of in dit geval de APU die je wil gebruiken en dan zoeken op compatibiliteit en bekende problemen. Kom je niks tegen, danwel positief of negatief, kies je een andere ;) Je weet dat er dan niet veel aan gedaan wordt als er problemen zijn of je bent de eerste en moet alles zelf uitzoeken.

Voor APUs is snel geheugen belangrijk, alles gaat dan sneller. Tweakers heeft er eens een test voor gedaan. De gekozen APU heeft als opgegeven geheugen PC3-14900 (DDR3-1866) geen idee of sneller geheugen ook daadwerkelijk sneller.

Wat de SSD betreft, voor ~€20 meer heb je een snellere, betrouwbaardere 120gb M500. Of een nog snellere 840evo die een tikje minder stroom gebruikt dan de m500 maar geen solid caps heeft.

Games op Steam, dat is wel erg breed hè. Farcry 4 zal er vast ook weer op komen en dat kan je waarschijnlijk niet spelen met deze / een apu. Dus games vanuit steam kunnen spelen, dat kan, maar welke wel en niet en met welke ervaring...

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

pricewatch: Crucial MX100 128GB

Of
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB

Zijn veel leuker.

Nou weet ik niet echt meer veel van AMD omdat ik daar niet zo heel veel meer mee doe, maar ik begreep van een poweruser dat dit Gigabyte bordje prachtig was voor Ubuntu mediacenter setups:
pricewatch: Gigabyte F2A88XM-HD3

Ook gewoon 3x grafische uitvoer, dus volgens mij komt dat goed.
Limiet is dat je er maar 2 strookjes ram in kan proppen, maar als dat alles is.

Even een kijkje genomen wat dat LXDE nou eigenlijk voor een GUI is, maar ziet er niet verkeerd uit. Sinds Unity een beetje klaar met de Ubuntu series alleen...

• catscanner
Jullie tips hebben me wel aan het denken gezet. Op basis van jullie berichten heb ik een nieuwe lijst gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 80,-€ 80,-
1ASRock FM2A85X Extreme4€ 61,99€ 61,99
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,11€ 46,11
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,69

@ King4589

Wat betreft gamen op Steam kijk ik vooral naar het huidige beeld. Ik had er niet op gerekend dat games als Farcry op Steam verschijnen. Bij Steam zit ik meer te denken aan het niveau Left 4 Dead en Euro Truck Sim 2.

@ djunicron

LXDE is een prima GUI als je een wat oudere pc hebt en geen poespas wilt. Het is allemaal heel basic, maar wel supersnel.

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar systeem maar dan met en amd a4-6300, ubuntu(unity) draait er na wat aanpassingen prima op.

Zo zijn bijvoorbeeld de standaard video kaart drivers redelijk onstabiel(scherm gaat haperen), maar als je later bij additional drivers de fglrx drivers installeert werkt het prima.

Ik heb hier mee dus voor ongeveer €250 euro en desktop gebouwd. Die gewoon goed werkt en mijn programma's makkelijk aankan, met LXDE en een a8 zal dit makkelijk te doen zijn d:)b .

• catscanner
Welke aanpassingen heb je precies gedaan? Daarnaast is het mijn bedoeling om weer terug te gaan naar Ubuntu met Unity. Lubuntu is leuk, maar soms toch iets te basic waardoor sommige opties missen.

Het is mijn bedoeling om in het begin programma's makkelijk te kunnen draaien en om met dit systeem zo'n jaar of 8 te kunnen werken. Misschien dat ik dan op termijn weer de overstap maak naar Lubuntu.

Momenteel ben ik nog steeds druk bezig met puzzelen en het vinden van een goede leverancier voor mijn hardware.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:42
Denk dat de copy past van je nieuwe lijstje is misgegaan.

Als ik me niet vergis is de Kingston SSDnow een Sandforce serie waar je (op die van Intel na) uit de buurt van wil blijven.

Los daarvan zou je een Seagate SSHD (Solid State Drive) kunnen overwegen. Past beter binnen het budget terwijl het prima werkbaar is. Bespaar je toch weer 60 euro die je kunt uitgeven aan meer rekenkracht.

Van de AMD a8 6600K zijn zo 1 2 3 geen benchmarks te vinden.

Is dit geen interessante CPU voor jou: http://www.anandtech.com/...-intel-pentium-g3258-ae/2 ?

Let dan vooral op de Handbrake benchmark (ivm rendering die je noemt).

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 22-08-2014 21:59 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• catscanner
Die SSHD ga ik zeker in overweging nemen. Wat betreft de CPU blijft mijn voorkeur uitgaan naar AMD omdat zij APU's hebben en Intel voor zover ik weet niet.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 16:24
catscanner schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:34:
Die SSHD ga ik zeker in overweging nemen. Wat betreft de CPU blijft mijn voorkeur uitgaan naar AMD omdat zij APU's hebben en Intel voor zover ik weet niet.
Ik neem er even de definitie bij die op Wikipedia staat:

An accelerated processing unit (APU, also advanced processing unit) is a computer's main processing unit that includes additional processing capability designed to accelerate one or more types of computations outside of a central processing unit (CPU). This may include a graphics processing unit (GPU) used for general-purpose computing (GPGPU), a field-programmable gate array (FPGA), or similar specialized processing system.
M.a.w. een Intel cpu met geïntegreerde grafische chip is evenzeer een APU als een AMD cpu met geïntegreerde chip. Enkel noemt AMD hun chips expliciet 'APU' terwijl Intel deze term niet gebruikt. Is een beetje hetzelfde als "ik heb een Mercedes" en "ik heb een Toyota auto". Die Mercedes is natuurlijk evenzeer een auto als die Toyota :)

Experience the mountains!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Die Mercedes is natuurlijk evenzeer een auto als die Toyota
Maar wat als het een vrachtwagen is :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

catscanner schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:53:
Welke aanpassingen heb je precies gedaan? Daarnaast is het mijn bedoeling om weer terug te gaan naar Ubuntu met Unity. Lubuntu is leuk, maar soms toch iets te basic waardoor sommige opties missen.
Eigenlijk alleen de drivers installeren en een probleem met youtube over twee beeldschermen fixen.

Of dit systeem een jaar of 8 meegaat durf ik niet te zeggen. Met een beetje geluk gaan er geen onderdelen kapot, maar de applicaties worden ook steeds zwaarder dus dan zou dit een beperkende factor kunnen zijn.

• sdk1985
catscanner schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:34:
Het is jammer dat je niet de gelinkte benchmark hebt gelezen. Dan was je namelijk het volgende overzicht tegen gekomen: "Gaming and Synthetics on Processor Graphics"
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph8232/65189.png
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren maar heb wel goede ervaringen met AMD als het gaat om prijs/kwaliteit verhouding. Verder verdiep ik me tegenwoordig te weinig ik merken en nieuwe ontwikkelingen om echt specifiek een voorkeur te hebben
Wordt tijd voor een beetje educatie dan... APU is een marketing term. Zowel Intel als AMD gebruiken al jaren IGP's (Integrated Graphics Processor). Die IGP's zijn eigenlijk vergelijkbaar met de grafische chip die je vroeger op een moederbord kon kopen.

Voor gaming is een IGP vrij snel nutteloos omdat een losse videokaart van 100 euro direct vele malen sneller is. Zowel bij Intel als AMD.

Laatste generatie AMD
Radeon HD 8570D 662 (AMD A8 6600K)
Radeon HD 7660D 794 (AMD A10 5800K)
Radeon HD 8670D 796 (AMD A10 6800K)

Laatste generaties Intel
Intel HD 4000 456
Intel HD 4400 534
Intel HD 4600 713
Intel HD 5000 607
Intel HD 5200 777

Videokaart van 100 euro:
Radeon R7 260X 3038
GeForce GTX 750 3242

Dan zit je dus op 489% sneller. Voor wat minder geld (60-80 euro) heb je ook +-2000 punten.

Dat gezegd liep AMD in het begin vrij ver voor op de IGP performance. Maar dat was te verklaren door het grote deel van de chip dat voor de IGP werd gereserveerd. De CPU performance viel hierdoortegen. Ondertussen is Intel dat gat al een tijd aan het dichten (zie bovenstaande cijfers).

Ben je juist geïnteresseerd in de "alternatieve" zaken van een APU dan kom je eigenlijk ook snel uit bij rendering en dan moet je weer bij Intel zijn. Intel heeft namelijk QuickSync wat o.a. in Handbrake en OpenBroadcastSoftware wordt ondersteund.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6993/55316.png
Weet alleen zo 1 2 3 niet welke cpu/moederbord combinaties quicksync ondersteunen.

In ieder geval is het "Ik heb liever een AMD want die hebben APU's verhaal" een volstrekt onznnige redenatie :P . Heb zelf overigens een AMD E350 APU 8) , maar gamen en werken doe ik op mijn i5 2500K of i5 4670K ;).

Het is heel fijn dat de IGP's Direct X 10/11 standaard hebben gemaakt in elke computer die wordt verkocht. Maar als je het goed uitzoekt dan kom je snel tot de conclusie dat de IGP alleen nuttig is voor taken als mediacenter etc.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 26-08-2014 23:03 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
Om even terug te komen op die games, Far Cry 4 moet je niet meteen verwachten op Linux. De Steam Linux games zijn inderdaad vooral Valve's eigen games en indie games. Daarvoor heb je dus niet echt de grafische kracht nodig die je voor AAA titels zou nodig hebben. Ik heb even geprobeerd een gelijkaardig systeem met Pentium G3258 en GTX 750 samen te stellen, maar kwam €100 boven het budget uit. Grafische kracht zou een veelvoud zijn en de processor is beter voor de bewerkingen die je wilt doen, maar als ik bv de GTX 750 zou laten vallen, gaat de grafische kracht er weer op achteruit.

Ik zou wel de A8-6600K niet meer kopen, normaal gezien is de A8-7600 nu wel beschikbaar en die gaat een stuk langer meegaan door de nieuwere gpu architectuur (GCN zoals AMD's desktop GPU's van het moment vs Northern Islands) en ondersteuning voor HSA. De A88X versie van het moederbord dat je gekozen hebt is trouwens toch goedkoper dan de A85X versie, maar de cpu kost wel €20 meer.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 100,94€ 100,94
1ASRock FM2A88X Extreme4+€ 57,11€ 57,11
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 45,96€ 45,96
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,65

• catscanner
Iedereen heel erg bedankt voor je informatie, tips en suggesties. Mijn uiteindelijke keuze is uiteindelijk gevallen op de suggestie van MacPoedel.

• sdk1985
Veel plezier met je nieuwe systeem :).

Vergeet niet te checken of de desbetreffende geheugen modules op de VQL staan van het moederbord.

[ Voor 61% gewijzigd door sdk1985 op 10-09-2014 18:48 ]

• catscanner
@ sdk1985

Dankjewel :)

En in hoeverre moet ik waarde hechten aan deze lijst? Mijn Ripjaws staan niet op de lijst, maar als ik het forum van tomshardware(http://bit.ly/1uJ6ilf) lees hoeft dit niets te zeggen.

Update:
Ik wacht het nog even af. Ga testen zodra ik alles binnen heb en laat jullie weten hoe mijn combinatie functioneert. Ik verwacht eind deze week alles binnen te hebben!

Update 2:
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips, suggesties en het advies. Mijn nieuwe systeem draait als een zonnetje! :)

[ Voor 34% gewijzigd door catscanner op 26-09-2014 08:45 . Reden: Bedankje toegevoegd. ]

Pagina: 1