The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.
peltier hebben een bepaald vermogen (in Watt's) en een default voltage. Dat is zeg maar de voltage waarbij hij zoveel watt's verbruikt. Je kan het aantal volts veranderen, dan is het aantal ampere ook anders. Je moet dus gewoon een volt-regelsysteempje maken ofzo.
ik heb gewoon havo natuurkunde gedaan, maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg. Je regelt niet met amperes, maar met volts.
vermogen (watt) = volt * ampere
Nouja, hopelijk fietst er nog iemand anders voorbij die er iets meer van weet.
ik heb gewoon havo natuurkunde gedaan, maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg. Je regelt niet met amperes, maar met volts.
vermogen (watt) = volt * ampere
Nouja, hopelijk fietst er nog iemand anders voorbij die er iets meer van weet.
Het klopt wel wat je zegt
.
Je kan het vermogen van een peltier dingetje veranderen door het voltage te verhogen of te verlagen. Het is niet mogelijk om het aantal Ampere in te stellen, die hangt namelijk af van het voltage en de weerstand. Het enige wat je kan doen is het voltage veranderen of de weestand (dat laatste gaat alleen een beetje moeilijk...) en dat heeft dan invloed op het aantal A.
(en nu hoop ik dat ik niet compleet uit m'n nek zat te lullen, Natuurkunde is niet mijn sterkste vak)
Je kan het vermogen van een peltier dingetje veranderen door het voltage te verhogen of te verlagen. Het is niet mogelijk om het aantal Ampere in te stellen, die hangt namelijk af van het voltage en de weerstand. Het enige wat je kan doen is het voltage veranderen of de weestand (dat laatste gaat alleen een beetje moeilijk...) en dat heeft dan invloed op het aantal A.
(en nu hoop ik dat ik niet compleet uit m'n nek zat te lullen, Natuurkunde is niet mijn sterkste vak)
Dat ligt eraan hoe je de 2e peltier aansluit:Furthermore; kan ik meerdere peltiers aan de uitgangsstroom hangen en dan het aantal A.'s delen (2 peltiers aan een uitgangsstroom van 10A zou dan 5A per peltier zijn) ???
- je kan hem in serie aansluiten > dan krijgt elke peltier de helft van het voltage.
- je kan hem parralel aansluiten > dan krijgt elke peltier het hele voltage.
ik begrijp dat je de temperatuur wil regelen van datgene wat je koelt? dan zou ik dat niet doen door het voltage (en dus vermogen) van de peltier te regelen.
je kan veel beter een thermostaat maken die de peltier aanschakelt wanneer de temperatuur te hoog wordt. de peltier werkt dan altijd voluit of helemaal niet.
maar wat wil je koelen? als je een processor wil koelen geldt gewoon hoe koeler hoe beter, dus dan kan hij gewoon altijd aanstaan. als je een kast wil koelen zou ik dat niet met peltiers doen maar met fans
je kan veel beter een thermostaat maken die de peltier aanschakelt wanneer de temperatuur te hoog wordt. de peltier werkt dan altijd voluit of helemaal niet.
maar wat wil je koelen? als je een processor wil koelen geldt gewoon hoe koeler hoe beter, dus dan kan hij gewoon altijd aanstaan. als je een kast wil koelen zou ik dat niet met peltiers doen maar met fans
aatos; ik ben op zoek naar de ideale totaaloplossing. Mijn BP6 366@550 wordt nu gekoeld met fans, de temperatuur in de kast is zo'n 26C en de celly's doen zo'n 42C. Met het warme weer momenteel loopt de temp. een graad of 4 op en dat trekt mijn BX chipset niet. Ben nu teruggeklokt naar 2x500.
Zoek nu een totaaloplossing om het geheel een graad of 15 terug te brengen. Zoals je misschien weet is er op een BP6 niet zoveel speelruimte voor isolatie en condens/ijs staat me tegen
, dus ik wil mijn celly's managen naar een graad of 10-12. Er vanuit gaande dat de case-temp. dan ook zakt, mijn BXchip happy blijft en de hele zaak koel en stabiel blijft.
Eigenlijk wil ik dat alles in mijn kast continue 10 graden is
Vandaar deze informatieve zoektocht naar peltiers, airco, fans, water enzo. In elk geval dank voor je hulp so far (ook in SolidState), suggesties ???
Zoek nu een totaaloplossing om het geheel een graad of 15 terug te brengen. Zoals je misschien weet is er op een BP6 niet zoveel speelruimte voor isolatie en condens/ijs staat me tegen
Eigenlijk wil ik dat alles in mijn kast continue 10 graden is
Vandaar deze informatieve zoektocht naar peltiers, airco, fans, water enzo. In elk geval dank voor je hulp so far (ook in SolidState), suggesties ???
Verwijderd
Kan je dan niet gewoon een peltier nemen welke de proc al naar de tien graden koelt op het volle vermogen? Dan kan je je hele schakeling vergeten.
Kan, maar is niet flexibel.
Voorbeeld; C366@500 bij 2.0V levert 29.7W een peltier met Qmax van 65W koelt de core tot -0.2C
Dezelfde C366@550 bij 2.0V levert 32.6W en wordt met dezelfde peltier gekoelt naar 3.1C en @572 bij 2.1V levert ie 37.4W met een Qmax van 65W gaat ie dan naar 8.6C
Met 2 celly's op mijn BP6 wil ik die verschillen van 10 graden per processor kunnen managen. Een C366@550 bij 2V kan ik stabiliseren op 10C met een peltier van 55W, maar dan kan ik verder geen kant op.
Voorbeeld; C366@500 bij 2.0V levert 29.7W een peltier met Qmax van 65W koelt de core tot -0.2C
Dezelfde C366@550 bij 2.0V levert 32.6W en wordt met dezelfde peltier gekoelt naar 3.1C en @572 bij 2.1V levert ie 37.4W met een Qmax van 65W gaat ie dan naar 8.6C
Met 2 celly's op mijn BP6 wil ik die verschillen van 10 graden per processor kunnen managen. Een C366@550 bij 2V kan ik stabiliseren op 10C met een peltier van 55W, maar dan kan ik verder geen kant op.
BB op 10 graden zit je al ongeveer op het punt waar condensatie op kan treden (bij normale omgevingstemperatuur). ik zou ervoor kiezen om toch maar de twee celly's met peltiers en daarna heatsinks/fans te koelen en de ruimte rond peltier/celly te isoleren. het is misschien lastig, maar het is denk ik nog lastiger om je peltiers te gaan regelen door middel van schakelingen e.d.. je moet namelijk grote vermogens traploos kunnen schakelen. de voedingen die dit kunnen zijn duur, en die worden dan nog handmatig ingesteld. voor de manier die ik eerder beschreef (thermostaat, peltier aan/uit), moet je ook een vrij ingewikkelde schakeling bouwen (of kopen).
daarnaast haal je op die manier nooit het maximale uit je (dure) peltiers.
ik zou dan zorgen in de kast voor een goede airflow, met 2 of meer fans die bv de lucht rechtstreeks van onder naar boven door de kast blazen. (ik heb zelf het idee om voor mijn nieuwe systeem 3 fans onderin te doen en dan aan de bovenkant een groot rooster).
maar wat voor koelers heb je op dit moment? momenteel is er in de forums veel discussie over de golden orb's in combinatie met arctic ice koelpasta, deze zijn in ieder geval goedkoper dan welke oplossing met peltiers dan ook, en het zou kunnen dat ze voor jouw systeem voldoen. lijkt me het overwegen waard.
op dat bx chippie kun je altijd een pentiumkoelertje of zo plakken als hij te heet wordt.
succes
daarnaast haal je op die manier nooit het maximale uit je (dure) peltiers.
ik zou dan zorgen in de kast voor een goede airflow, met 2 of meer fans die bv de lucht rechtstreeks van onder naar boven door de kast blazen. (ik heb zelf het idee om voor mijn nieuwe systeem 3 fans onderin te doen en dan aan de bovenkant een groot rooster).
maar wat voor koelers heb je op dit moment? momenteel is er in de forums veel discussie over de golden orb's in combinatie met arctic ice koelpasta, deze zijn in ieder geval goedkoper dan welke oplossing met peltiers dan ook, en het zou kunnen dat ze voor jouw systeem voldoen. lijkt me het overwegen waard.
op dat bx chippie kun je altijd een pentiumkoelertje of zo plakken als hij te heet wordt.
succes
aatos; Artic Silver is besteld, maar effe niet op voorraad, BXcooler ligt klaar in afwachting van voorgenoemde
zo ver was ik al 
Bij TEdist kost een FROST-74 (6.3A 65W 16.7V en een dTmax van 74) $19,-- dus 2 stuks $38,-- + $18,-- UPS-verzendkosten, valt dus wel mee. Een gestabiliseerde netvoeding is een ander verhaal, bij Conrad hebben ze een EP-925/3 voor 349,95 welke regelbaar is tussen 3 en 15V, mooi maar prijzig.
Heb trouwens op dit moment ComputerNerd FAC7 coolers op mijn Celly's
Zal toch eens in de isolatie duiken, eens zien of condens minder onoverkomelijk is dan ik dacht
Thanks
Bij TEdist kost een FROST-74 (6.3A 65W 16.7V en een dTmax van 74) $19,-- dus 2 stuks $38,-- + $18,-- UPS-verzendkosten, valt dus wel mee. Een gestabiliseerde netvoeding is een ander verhaal, bij Conrad hebben ze een EP-925/3 voor 349,95 welke regelbaar is tussen 3 en 15V, mooi maar prijzig.
Heb trouwens op dit moment ComputerNerd FAC7 coolers op mijn Celly's
Zal toch eens in de isolatie duiken, eens zien of condens minder onoverkomelijk is dan ik dacht
Even kort: (zit bij kennis te internetten, heb momenteel geen computer/geen internet vanwege verhuizing/geldgebrek)
Als je peltiers installeert, icm luchtkoeling, zal de temp in je kast stijgen.
Mijn BX chipset (op BP6) wordt ongeveer 70-80 graden, geen stabiliteitsproblemen. (wel blaren op vinger)
BX heatsink voorzien van standaard koelprut
Geen airflow door de kast, behalve de voedingsfan. Radiator van waterkoeling circuleert momenteel in de kast (niet verstandig, geen tijd voor ombouw, kast staat open)
Mocht je waterkoeling gerelateerde vragen hebben, op www.waterkoeling.nl is een forum te vinden. Hier komt zeer veel expertise langs. De kans dat ik regelmatig E-mail beantwoord is redelijk klein op dit moment.
Als je peltiers installeert, icm luchtkoeling, zal de temp in je kast stijgen.
Mijn BX chipset (op BP6) wordt ongeveer 70-80 graden, geen stabiliteitsproblemen. (wel blaren op vinger)
BX heatsink voorzien van standaard koelprut
Geen airflow door de kast, behalve de voedingsfan. Radiator van waterkoeling circuleert momenteel in de kast (niet verstandig, geen tijd voor ombouw, kast staat open)
Mocht je waterkoeling gerelateerde vragen hebben, op www.waterkoeling.nl is een forum te vinden. Hier komt zeer veel expertise langs. De kans dat ik regelmatig E-mail beantwoord is redelijk klein op dit moment.
Verwijderd
zie ook www.oc-shop.nl voor alle TEC gerelateerde produkten; vergeet de Gasket en coldplate niet!!
Mijn peltiers(2*80W) voeding:
13,8V
22A constant
10 kilo
En dan heb ik nog 2 8*8 fans er op moeten zetten om te voorkomen dat het ding ging smelten!!!!
Greetz Animal_X
O,ja FL199,-
13,8V
22A constant
10 kilo
En dan heb ik nog 2 8*8 fans er op moeten zetten om te voorkomen dat het ding ging smelten!!!!
Greetz Animal_X
O,ja FL199,-
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
je hebt voor deze oplossing dus nodig 2*6.3=12.6 A bij 16.7 V. een regelbare voeding die dit aankan is peperduur.
voedingen die niet regelbaar zijn zijn veel algemener en dus goedkoper (denk aan acculader etc.)
voedingen die niet regelbaar zijn zijn veel algemener en dus goedkoper (denk aan acculader etc.)
Newt; need more info!!! kun je meer info tav. die neo-gasket online gooien, heb geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Hoe ziet zo'n kit eruit bij jullie (je hebt geen pics bij OC) ???
Pagina: 1