monodevelop en GTK#

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Voor een nieuw project wil ik cross platform werken en vanwege mijn kennis met .Net zou ik voor mono willen gaan icm GTK#. Nu heb ik een leeg GTK# project gemaakt maar krijg ik nergens de form designer naar voren gebracht. Ook zit in mijn oplossing geen "user interface" folder die ik in voorbeelden op het internet wel tegen kom. Laad ik een sample project in dat ik download van het internet dan staat de form designer en de folder er wel direct. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

In plaats van een leeg project "Empty Project" zou ik eens proberen een "GTK# project" te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Wel ja, dat was eigenlijk wat ik bedoelde :p een "leeg"/nieuw GTK# 2.0 project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Welke IDE gebruik je?

Bij Xamarin Studio, als je een GTK# 2.0 project/solution aanmaakt, moet je in het menu links het mapje "User interface" openvouwen en dan op de "MainWindow" dubbelklikken om de designer te zien te krijgen.

Wees gewaarschuwd: het is bijlange zo gebruiksvriendelijk niet als met VS (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Das nu net het probleem. Ik heb die map niet. Zowel niet in Xamarin 5 op Windows als monodevelop 4 op Debian. Het is alsof ik ergnes iets verkeerd doe danwel tekort kom. In de IDE

In de IDE is de GTK# visual designer add-in geactiveerd. En als ik bouw en uitvoer krijg ik netjes een leeg venster te zien.

http://jupiter.modpro.be/mono-gtk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik zie wel dat jij "Imports" hebt staan... Ik heb "using".... Misschien toch de verkeerde taal? :p

Zie dat je vb gebruikts... Mijn geval is het C#. Misschien daar aan gerelateerd?

[ Voor 31% gewijzigd door azerty op 18-08-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

GTK in Xamarin mono 'ondersteunt' geen vb.net en ze gaan het ook niet veranderen
Je hebt 2 mogelijkheden denk ik. C# gebruiken of met dingen zoals gtkbuilder in de weer. Dan kan je achteraf via een soort xml je gui@runtime inladen.
Maar als je al bekend bent met .net dan is het het makkelijkst om in dit geval met c# aan de slag te gaan. De syntax heb je binnen een dag wel door denk ik

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Waarom bied men in hemelsnaam de optie als het niet werkt :( . Gelukkig is C# inderdaad niet zo verschillend, kan het wel lezen, heb het alleen nog nooit gebruikt om zelf te programmeren, nog nooit de moeite genomen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47
Je hoeft natuurlijk niet Xamarin te gebruiken, monodevelop kan ook nog en die is gratis. :-)
Als het goed is kun je VB.net bindings installeren als addon. Verder zit er in monodevelop ook gewoon een GUI builder.

//edit
Geen idee trouwens of de GUI builder van monodevelop wel samenwerkt met VB.net. Je kunt ook eens kijken naar Glade. Daar kun je je GUI mee bouwen en vervolgens exporteren naar XML. Ik weet alleen niet 100% zeker of monoBasic ook ondersteuning heeft voor deze glade XML files.

[ Voor 40% gewijzigd door WernerL op 19-08-2014 09:45 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Monodevelop is nu Xamarin :)

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Xamarin Studio is gebasseerd op MonoDevelop, ja (veel aanpassingen aan de UI code), en Xamarin ontwikkeld ook aan MonoDevelop (zullen ze wel moeten), maar MonoDevelop is niet Xamarin (Studio) (want OSS licenties enz.).

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 19-08-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Oh, als ik MonoDevelop probeer te downloaden krijg ik gewoon Xamarin Studio

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47
http://monodevelop.com/Download
Daar gaat de Windows versie inderdaad naar de Xamarin website. In linux heb je wel monodevelop.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Ik zal morgen glade eens een kans geven en bekijken. Op dit moment licht mijn file server (die ook mijn apt-mirror bevat) eruit door een slechte HDD, is bezig met het herstellen van de data maar dat zal nog tot laat in de nacht duren.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Na een namiddag spelen met een hoop paketten en van alles te proberen vermoed ik dat vb.net onder monodevelop mogelijk is zolang je gebruik maakt van GTK#2 . Wil je GTK#3 gebruiken dan heb je echt nood aan C# daar glade-sharp 3 niet compatibel is met de vb.net compiler ( er is dan ook geen GTK#3 project voor vb in monodevelop, enkel voor C#).

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
En wat ga je nu doen? ^^ VB.NET+GTK#2 of C#+GTK#3?
Pagina: 1