Nieuwe Videokaart/GPU wegens creditering defecte.

Pagina: 1
Acties:

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 19:27
Drie maanden geleden heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet en daar is toen omdat de MSI R9 280X niet leverbaar was een Sapphire HD 7950 ingegaan.

Die heeft het ongeveer 2,5 maand zonder problemen gedaan waarna mijn PC van de een op de andere dag niet meer aanging. Dat bleek aan de videokaart te liggen, Die maakte ergens op de kaart kortsluiting.
De defecte kaart is vorige week maandag opgestuurd en ik heb mijn aankoop bedrag (Destijds €189,-) vandaag retour gekregen.

Nu was die HD 7950 die ik ontvangen had zeker geen nieuw exemplaar en is het nog steeds onduidelijk of het een gereviseerde of geretourneerde kaart was.
Buiten dat heeft ie het verder prima gedaan en het ik er heerlijk mee kunnen gamen.

Helaas heeft Alternate mijn vraag of de 7950's die ze nu nog steeds te koop hebben nieuwe of gereviseerde exemplaren zijn niet beantwoord, En inmiddels ben ik dat gebrek aan communicatie van hun eigenlijk wel zat.

Ik zoek een?
Een videokaart, Want op een Intel hd4600 kun je maar beperkt gamen.

Wat is je budget?
huidige kaart was 189 toen ik hem kocht (Nu 159) wat ik in de eerste instantie op het ook had was duurder (270)
Moet er leuk mee kunnen gamen de komende 2 tot 3 jaar, Maar het hoeft niet allemaal op ultra.
Budget dus tot rond de €250,- max, Zolang het maar een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten het feit dat voor zowel het merk als de winkel moet gelden dat ze goede aftersale service bieden maakt het mij verder niet uit welk merk erop staat.

Systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 155,-€ 155,-
1Asus H87-PRO€ 89,54€ 89,54
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,84€ 72,84
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,51€ 66,51
1Cooler Master VS V450S€ 65,63€ 65,63
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,05€ 91,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,09

Op het moment is de Sapphire nog steeds de beste BangforBuck als ik zo in de pricewatch kijk, Maar zonder de garantie dat ik deze keer wel een nieuw exemplaar krijg ga ik er geen bestellen.

De (MSI) 280X is nu uit voorraad leverbaar en komt dus weer in aanmerking, Buiten die twee weet ik het eigenlijk niet meer en wil ik gewoon weer zorgeloos kunnen gamen.

Ik sta dus open voor suggesties.
Alvast bedankt voor je moeite.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Hoe lang je ergens mee door kan is natuurlijk nooit duidelijk van te voren, maar als je een budget hebt dan is het meestal wel zo dat je het beste iets kan nemen dat hierbij in de buurt ligt (uitzonderingen daargelaten). Ik denk dat je zeker een 3GB kaart nodig hebt om de boel een beetje future-proof te houden. 2GB is nu al vaak discutabel, dus laat staan over 2-3 jaar.

Ik heb zelf een pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB die ik eigenlijk met hetzelfde doel voor ogen gekocht heb (half jaar geleden). Dit zal ongeveer de beste kaart zijn die je voor je budget kan krijgen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind zelf de 280x imo wat te duur nu de 280 zo goedkoop te krijgen is, net als de HD7950/HD7970 toen, de HD7970 was vaak ook nét wat te duur.

pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 is bij Azerty lekker goedkoop, en heeft een goede koeler.

Maar een leuke 280 is dus goedkoper:
pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing met een leuke koeler, en een nog leuker prijskaartje.

People as things, that’s where it starts.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Just curious, maar zou je niet weer voor deze kunnen gaan: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost, als je zeker weet dat hij nieuw is dan kan er weinig mis mee gaan lijkt me en Sapphire is een goed merk.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik zou toch voor de 280x van msi gaan , het blijft gewoon een topkaart om op te gamen en door de goede msi ondersteuning en software haal je er meer uit dan bv een club3d of yech een asus.
Sapphires ben ik van mening dat ze gewoon te luid zijn. al is dat het enige mankement aan die kaarten.

Beter dat 1ne tientje extra uitgeven voor een msi dan met een non msi kaart door het leven :)

voordelen msi :

- Super forum waar ze je echt helpen , nieuwe firmwares , heel veel mods die diepgaand voor je gaan kijken als je issue's hebt (any kind what so ever).
- Goede duurzame kaart , zeker de 3g gaming is gebouwd om gewoon net iets meer aan te kunnen dan bv een asus variant.

waarom geen 280 ipv een 280x :

een 280x is standaard hoger geklokt en heeft ook veel tests doorstaan op die clockrate (en soms nog wel wat hoger).
een 280 (zonder x) is precies dezelfde kaart maar is onder het tolerance niveau gekomen wat ze accepteren voor de 280x (overclockbaarheid , stabiliteit , warmte , energiegebruik) , als je hem zou overclocken naar een x variant zou je best gewoon stabiel kunnen gamen , je kan ook pech hebben en erachter komen dat hij niet langs 1025mhz kan omdat hij anders crashed.

oud voorbeeldje : 270 -> max oc'd 1080mhz stabiel , 270x 1160mhz oc stabiel. Weliswaar werden ze beiden al heel snel onstabiel op het moment dat ik het geheugen ging overclocken.... maar voor de rest zeer netjes voor de prijs :)

• JoepD
Ik heb de kaart van VasZaitsev over het hoofd gezien en deze zal absoluut een betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben. De 280X is wel gewoon beter. Elaynegalad heeft een goed punt, want een HD 7950 is gewoon hetzelfde als een R9 280. Weliswaar een heel klein beetje lager geklokt, maar meer dan 10 euro goedkoper. pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

[ Voor 20% gewijzigd door JoepD op 18-08-2014 20:36 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je 50 euro meer wilt neerleggen voor een mogelijk hoger klokkende kaart met niet echt veel hogere performance, gewoon doen.

Wil je lekkere performance voor je knaken hebben, dan is die Sapph of Club3D prima. Met allebei de merken overigens hele fijne ervaringen, met MSI minder, maar de HD6950 Twin Frozr stond bekend als een matige kaart.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
JoepD schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:35:
Ik heb de kaart van VasZaitsev over het hoofd gezien en deze zal absoluut een betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben. De 280X is wel gewoon beter. Elaynegalad heeft een goed punt, want een HD 7950 is gewoon hetzelfde als een R9 280X. Weliswaar een heel klein beetje lager geklokt, maar meer dan 10 euro goedkoper.
Klopt , desondanks zul je nu een nieuwe generatie chipset krijgen (aangezien de 280x die nu nieuw verkocht worden) voorzien zullen worden van de nieuwe generatie chip ipv de oude "tahiti" core.

Ik heb niets gelezen over de 270's maar ik weet dat de 280's veranderd worden. hierdoor is een 280-280x gewoon de beste keuze, ook boven die 7950 die men hierboven laat zien.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De nieuwe 280 krijgt idd een ander GPU ontwerp met minder VRAM, daarom is de oude R9 280 wel erg interessant, en mss wel zo goedkoop.

Verwijderd

Aionicus schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:33:
Ik zou toch voor de 280x van msi gaan , het blijft gewoon een topkaart om op te gamen en door de goede msi ondersteuning en software haal je er meer uit dan bv een club3d of yech een asus.
Sapphires ben ik van mening dat ze gewoon te luid zijn. al is dat het enige mankement aan die kaarten.

Beter dat 1ne tientje extra uitgeven voor een msi dan met een non msi kaart door het leven :)

voordelen msi :

- Super forum waar ze je echt helpen , nieuwe firmwares , heel veel mods die diepgaand voor je gaan kijken als je issue's hebt (any kind what so ever).
- Goede duurzame kaart , zeker de 3g gaming is gebouwd om gewoon net iets meer aan te kunnen dan bv een asus variant.

waarom geen 280 ipv een 280x :

een 280x is standaard hoger geklokt en heeft ook veel tests doorstaan op die clockrate (en soms nog wel wat hoger).
een 280 (zonder x) is precies dezelfde kaart maar is onder het tolerance niveau gekomen wat ze accepteren voor de 280x (overclockbaarheid , stabiliteit , warmte , energiegebruik) , als je hem zou overclocken naar een x variant zou je best gewoon stabiel kunnen gamen , je kan ook pech hebben en erachter komen dat hij niet langs 1025mhz kan omdat hij anders crashed.

oud voorbeeldje : 270 -> max oc'd 1080mhz stabiel , 270x 1160mhz oc stabiel. Weliswaar werden ze beiden al heel snel onstabiel op het moment dat ik het geheugen ging overclocken.... maar voor de rest zeer netjes voor de prijs :)
Heel leuk verhaaltje, maar feitelijk onwaar. De 280 en 280x zijn verschillend, niet alleen in kloksnelheid.

Zo heeft de 280 1792 shading units en de 280x 2048. En zo zijn er nog meer verschillen.

• JoepD
Aionicus schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:37:
[...]

Klopt , desondanks zul je nu een nieuwe generatie chipset krijgen (aangezien de 280x die nu nieuw verkocht worden) voorzien zullen worden van de nieuwe generatie chip ipv de oude "tahiti" core.

Ik heb niets gelezen over de 270's maar ik weet dat de 280's veranderd worden. hierdoor is een 280-280x gewoon de beste keuze, ook boven die 7950 die men hierboven laat zien.
Ok, ik wist niet dat ze de Tahiti core vervangen hadden. Dus als je nu bijvoorbeeld de MSI R9 280X haalt, dan krijg je deze met nieuwe gpu chip?
Ik heb inderdaad nog de oude en CPU-Z geeft ook vrolijk aan dat ik een HD7970 heb, terwijl het echt een 280X is. :*)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/33crb0m.jpg

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 19:27
Allen bedankt voor jullie reacties zover.
Elaynegalad schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:33:
Just curious, maar zou je niet weer voor deze kunnen gaan: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost, als je zeker weet dat hij nieuw is dan kan er weinig mis mee gaan lijkt me en Sapphire is een goed merk.
Probleem is nu juist dat ik die zekerheid van een nieuw exemplaar niet heb. Alternate heeft op die vraag nog niet gereageerd. (En gaan dat waarschijnlijk ook niet doen (Helemaal geen antwoord op mijn RMA aanvraag email gehad, alleen een retour formulier en instructies, twee ontvangstbevestigingen en vandaag een creditering notificatie) dus ik zal ze zo nog eens apart erover emailen.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Pagina: 1