APU vs. CPU+GPU

Pagina: 1
Acties:

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik ben me de laatste tijd eens een beetje aan het verdiepen in de kracht van APU's, maar ik kom er niet zo snel achter of het nou beter is om een APU te kopen of een CPU/GPU-combinatie van ongeveer dezelfde prijsklasse. Ik wil niet direct wat kopen, maar ben er gewoon benieuwd naar.

Veel tweakers zijn op dit moment fan van de Intel G3258 APU vanwege zijn zeer lage prijs en zeer goede overklokbaarheid in combinatie met spotgoedkope niet-Z moederborden. Voor de niet-overklokkers zie ik niet direct de voordelen: het is slechts en dual-core processor en zaken als hyperthreading worden niet ondersteund. Bovendien moeten de overklokkers ook geld steken in een aftermarket koeler, die minimaal 50% van de prijs van de processor bedraagt. Een high-end koeler is zelfs duurder dan de processor zelf. Ik focus me nu op de out-of-the-box prestaties van processors, waarmee een desktop te bouwen is voor huis-, tuin- en keukengebruik waarop wat oudere games als Portal 2 speelbaar zijn (als dit mogelijk is).

Dus de vraag is: kun je beter een APU <100 euro kopen of zijn er CPU+GPU combinaties <100 euro te koop die het stukken beter doen? En hierbij het ik het zowel over grafische kracht als processorkracht.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Voor huis tuin en keuken gebruik is iedere moderne desktop processor snel genoeg dus dan komt het op de GPU prestaties aan. En dan kom je bij AMD uit om speelbare framerates te krijgen.

Een goedkope videokaart waar je nog iets mee kunt zoals de R7 250 kost nog altijd €65,- dus dan blijft er weinig over voor een processor.

• 80sMacTonight
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11-2025

80sMacTonight

MacNuggets snijder

APU's zijn beter in de begin fase zoals AMD dat doet goede prestaties voor een niet te dure prijs
dus in de 100 euro, maar daar kan je niet zo heel veel me de <100 is vooral voor gewoon thuis office enzo
maar als je in de <250 euro gaat met AMD apu's en een gpu heb je meer fps in games.
als je met intel gaat zoals je net zij met een G3258 en een gtx 750ti ofzo werkt ook heel goed
maar APU's in het echt zwaare gamen zijn eigenlijk waardeloos (nu dan nog)

Maccie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een APU is leuk als casualgamer. Wil je echt serieuze power dan kom je al snel CPUpower tekort.

Ik heb zelf een AMD A7700 op een A88Xbordje. Daarmee kan ik redelijk goed gamen op 1680x1050. Wil je hoger of sneller gaan, dan schiet het ding snel tekort en zul je wat zwaarders moeten pakken. Maar voor een casual gamebakkie vind ik het een prima ding om mee te werken.

• JoepD
Bedankt voor de antwoorden. Ik las ook dat AMD iets heeft wat Dual Graphics heet: iGPU power combineren met GPU power. Moet wel DirectX 11.2 zijn. Ik vraag me af wat er dan gebeurt als ik bijvoorbeeld de pricewatch: AMD A6-6400K Black Edition combineer met een ultragoedkope pricewatch: Sapphire Radeon R7 240 1GB DDR3. Deze combinatie zit rond de 95 euro. Ik kan zelfs nog een pricewatch: Club3D Radeon R7 240 2GB in het budget persen, die toch wat betere specs heeft. Levert die combinatie iets van kracht denken jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door JoepD op 18-08-2014 21:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij is dat niet zo heel interessant. Sowieso werken CFsetups niet altijd even lekker met alle software, daarnaast.

Maar met een budget van onder de 100 euro heb je niet zo heel keuze anders dan een APU.

• JoepD
Dus je denkt dat het beter is om een pricewatch: AMD A10-5800K Black Edition te nemen dan de combinatie pricewatch: AMD A6-6400K Black Edition pricewatch: Club3D Radeon R7 240 2GB voor dagelijks gebruik en incidenteel wat lichte oudere games?

[ Voor 5% gewijzigd door JoepD op 18-08-2014 21:41 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Sowieso geen dual core meer pakken tenzij je alleen heel oude games speelt (de 'hype' om de G3258 snap ik dan ook niet, daar heb je ook nog eens een duur moederbord bij nodig).

Het hangt heel erg af van wat je budget is, maar sowieso zijn eigenlijk alle A10 APU's van de laatste 2 generaties overpriced.
Als je budget heel laag is pak dan een A8 (of 3 generatie oude A10), heb je wat meer te besteden ga dan voor minimaal een Athlon x4 (of FX43xx) met een degelijke GPU.
Zodra je je een GPU van meer dan 75 euro kunt veroorloven is dat eigenlijk altijd de betere keus.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 18-08-2014 21:47 ]

• JoepD
Bedankt voor de reacties. Wat ik eigenlijk wil weten is wat is de beste APU of CPU+GPU optie om te gamen voor maximaal 100 euro? Uiteraard is er geen geweldige performance voor te koop, maar er moet een optie zijn die het best is. :) Ik zal in ieder geval eens naar de tips van mitsumark kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door JoepD op 18-08-2014 22:21 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
A10-5800k.
Of 2e hands zoeken.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:49
In deze prijsklasse idd tweede hands zoeken en dan een of twee generaties terugzoeken. Dus een 6850 o.i.d. met een oudere intel ogF athlon/phenom

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit begon als interessante theoretische discussie maar je maakt er helaas maar een 'wat moet ik kopen?'-topic van. Daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Ik vind het een lastige vraag, in principe is een APU van AMD de logische keuze in dit prijs segment, denk aan een A8-6600k, die heb je al voor 80 euro.

Toch denk ik dat je als je puur naar gameprestaties kijkt dat je beter voor een losse cpu en gpu kan gaan. Dan zou ik een hele goedkope processor nemen, bijvoorbeeld een celeron of een AMD kabini AM1 en daar dan een gpu als een r7 250 naast zetten, dan krijg je dus zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 38,-€ 38,-
1Asus R7 250-1GD5€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 101,50

Op het cpu vlak minder dan de A8 maar veel beter op het grafische vlak (scheelt ook wel 20 euro).

Beste oplossing is bij vraag en aanbod een goedkoop setje op de kop tikken.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
SirKartoffel schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 01:08:
Ik vind het een lastige vraag, in principe is een APU van AMD de logische keuze in dit prijs segment, denk aan een A8-6600k, die heb je al voor 80 euro.

Toch denk ik dat je als je puur naar gameprestaties kijkt dat je beter voor een losse cpu en gpu kan gaan. Dan zou ik een hele goedkope processor nemen, bijvoorbeeld een celeron of een AMD kabini AM1 en daar dan een gpu als een r7 250 naast zetten, dan krijg je dus zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 38,-€ 38,-
1Asus R7 250-1GD5€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 101,50

Op het cpu vlak minder dan de A8 maar veel beter op het grafische vlak (scheelt ook wel 20 euro).

Beste oplossing is bij vraag en aanbod een goedkoop setje op de kop tikken.
Dan blijf ik er toch bij dat er onder de €100 te weinig overblijft voor een processor want je hebt hier wel heel erg op de processor bezuinigd om een videokaart te kunnen kopen. Nadeel is dat je hiermee een onevenwichtig systeem krijgt wat geen upgrade mogelijkheden meer heeft.
Een systeem met een fatsoenlijke APU kan je eventueel nog uitbreiden met een videokaart, nu heb je die al in combinatie met een processor die iets snellers dan een R7 250 niet waard is.

Voordeel is dat je geen relatief duur geheugen nodig hebt om de APU goed te laten presteren maar het is en blijft onevenwichtig.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
mitsumark schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:44:
Sowieso geen dual core meer pakken tenzij je alleen heel oude games speelt (de 'hype' om de G3258 snap ik dan ook niet, daar heb je ook nog eens een duur moederbord bij nodig).

Het hangt heel erg af van wat je budget is, maar sowieso zijn eigenlijk alle A10 APU's van de laatste 2 generaties overpriced.
Als je budget heel laag is pak dan een A8 (of 3 generatie oude A10), heb je wat meer te besteden ga dan voor minimaal een Athlon x4 (of FX43xx) met een degelijke GPU.
Zodra je je een GPU van meer dan 75 euro kunt veroorloven is dat eigenlijk altijd de betere keus.
Natuurlijk dat je de hype rond de G3258 niet begrijpt als je denkt dat je daar een Z moederbord voor nodig hebt. Moederbordfabrikanten hebben overklokken mogelijk gemaakt tot op zelfs H81 moederbordjes, dus voor minder dan €50 kun je al wat vinden. Een te dure koeler heeft met die Pentium ook geen zin, een Mugen 4 volstaat ook wel. In totaal geef je dan maar iets meer uit aan koeler + moederbord dan aan de processor maar die is dan ook spotgoedkoop. Dualcore voor gaming is trouwens nog steeds te doen, de prestaties doen niet onder voor wat AMD quadcores noemt.

Maar dat ter zijde, want die Pentium moet je combineren met een losse GPU aangezien de iGPU van Pentiums veel te wensen over laat. Voor ongeveer €100 heb je een A8-7600, lijkt mij dat je nieuw weinig beter presterend kunt kopen op zowel gpu als cpu vlak, tenzij je SirKartoffel's advies volgt maar die cpu is wel heel langzaam. Bij die APU moet dan nog wel een moederbord bij maar ik begrijp dat je dat buiten die €100 rekent? Geheugen ook trouwens, om een APU goed te laten werken heb je best 1866 of 2133MHz geheugen.

Tweedehands kun je ook best wel wat vinden trouwens, bv een eerste generatie Core i5 (750/760), presteert als cpu gelijk of beter als een Kaveri APU, en moet je vinden voor €50 of minder. Ik heb er zelf nog zo één, voor gewoon singleplayer games volstaat die voor mij nog steeds ruimschoots (overgeklokt wel). Een tweedehands GPU zoals een HD6850 of HD6870 of GTX560(Ti) zou je ook zoiets kosten en presteert ook vele malen beter dan een APU.

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Met Passmark scoort mijn 6800k vergelijkbaar met gtx550 (3d mark)
Qua cpu rekenkracht gaat ie een i7 920 ook voorbij .

Ben erg tevreden met deze cpu en speel veel games op 1920x1080 op high settings boven de 60 fps.

https://www.dropbox.com/s...mark%20result%20final.jpg

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Je moet wel een hele slome processor hebben wil je een r7 250 bottlenecken, een athlon 5150 moet in de meeste games niet de beperkende factor zijn. Wanneer je echter andere zaken op je computer gaat doen, programma's als powerpoint en word en dan wat intensiever dan twee pagina's tekst, dan ga je het wel merken dat je geen snelle processor hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/645/bench/CPU_03.png
In Tomb Raider (een gpu intensieve game) haalt een athlon x2 nog 60 fps, ik schat de nieuwe athlons toch iets hoger in.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1655777/width/400/height/800/flags/LL
Bij Total War zie je wel dat de cpu al snel de beperkende factor wordt, maar je ziet ook dat investeren in een veel betere en duurdere cpu niet gigantisch veel winst oplevert.

Wanneer ik echter een systeem met deze eisen aan een vriend zou aanraden zou ik ook gewoon voor de a8 gaan, puur omdat het simpeler is, je wat meer met je pc kan doen en je daarnaast veel makkelijker kan upgraden.
Pagina: 1