Grote en stille Fan op USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ik post mijn vraag hier al gaat het om mijn HT setup.

Ik ben opzoek naar een grote, stille ventilator die je op USB kan aansluiten.

Waarom?

Nou, in mijn HT setup krijgt mijn Denon 3808A ff te weinig koeling, boven de versterker zit zo'n 15 CM ruimte. En ik wil achter in te kast een ventilator plaatsen om de warme lucht de kamer in te blazen. De ventilator wil ik dan op de USB van de versterker aansluiten zodat deze alleen gaat draaien als de versterker aan staat.

Is zoiets te krijgen of moet ik zelf een kabeltje gaan maken?
En welke fan zouden de experts hier dan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:52

oscarw

Better be a geek than an idiot

In de fan-wereld geldt over het algemeen; hoe groter de fan, hoe beter.
Grotere fans hoeven namelijk minder geluid te produceren voor dezelfde hoeveelheid lucht of verplaatsen meer lucht met een zelfde geluidsproductie.
Dit is één van de grootste fans verkrijgbaar (230mm), koelt prima en is lekker stil (zeker op de maximale 5 volt van de adapter.) Als ik jou was zou ik de fan met dit adaptertje en de meegeleverde 3-pin naar molex (low noise adapter) combineren. Volgens mij heb je dan een prima oplossing voor je probleem :)

[ Voor 27% gewijzigd door oscarw op 18-08-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Top antwoord, hier heb ik wat aan.
Die fan is inderdaad perfect, Die adapter is leuk, maar dat kan ik natuurlijk ook zelf solderen.
Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Ik heb zelf ook de 230mm gehad en vond hem niet erg stil. Ook niet op de 7v stekker. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een pwm fan..

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
Ik zit met een zelfde soort probleem, alleen heeft mijn versterker geen USB uitgang.
Op dit moment heb ik een HTPC, Ziggo decoder en A/V receiver in een kastje staan die best warm wordt.
De ventilator krijgt nu 12v spanning vanuit de computer, maar gaat daarom ook alleen maar aan als de computer aan staat.

Ik zou liever hebben dat hij spanning krijgt van de receiver, want die gaat altijd aan wanneer de pc of ziggo aan gaat, gezien ik de tv speakers niet gebruik.

Nou zat ik te kijken naar een temperatuur schakeling, die zelfstandig aan/uit gaat wanneer nodig.

http://www.dx.com/p/micro...l-switch-black-12v-287169
of
http://www.dx.com/p/hzdz-...ol-switch-black-5v-288239

De ventilator die ik gebruik is 140mm en heeft zelf een weerstand schakeling, maar ik weet niet of deze op 5v zal draaien, dus ik neig ernaar om de 12v variant aan te schaffen met een oude 12v voedingsadapter. Echter is het standby vermogen van die adapter dan weer zo'n zonde. Een telefoon adapter is een stuk efficienter (denk ik), waardoor ik weer neig naar de 5v variant...

Hoe kijken jullie er tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi kun je zo een fan aansluiten op een usb poort van je versterker,zo ja welke raden jullie mij aan hij moet wel stil zijn..

grt m
Pagina: 1