Een oud game pc'tje upgraden.

Pagina: 1
Acties:

• Pimt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil het nieuwe systeem gaan gebruiken, voornamelijk als gamesysteem. In tweede instantie als huis-tuin-keuken pc voor wat administratie.
Ik speel voornamelijk Eve-Online. Hierbij maak ik geregeld gebruik van twee en soms drie clients die tegelijkertijd actief zijn. Daarnaast draait er een TeamSpeak client en wil ik gebruik kunnen maken van Chrome en moet Youtube kunnen blijven draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik hoop toch niet meer dan 250euro uit te hoeven geven. Mocht dat wel nodig zijn ben ik benieuwd naar het waarom.
Het overschrijden van het budget zal waarschijnlijk gebeuren door de aanschaf van een nieuwere videokaart. Is het mogelijk om mijn huidige kaart eerst nog een tijdje in het nieuwe systeem te gebruiken en later over te stappen naar een nieuwer model?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik heb een tijdje gelegen een kast met wat hardware gekregen van een vriend. Het een en ander daarvan zou ik graag willen meenemen.
De kast. daar zit nu het onderstaand mobo in.
Moederbord ASUS P5KPL
Voeding (ATX 12V Power. levert 450W)
Videokaart
128gb ssd
(er is een NAS aanwezig voor grotere opslag)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik verwacht nodig te gaan hebben:
Nieuwe cpu.
Nieuw moederbord.
Geheugen (8gb)
misschien een 1tb hdd
Op het moment heb ik een ati radeon 5770 met 1gb geheugen

Ik hoop met het nieuwe systeem comfortabel twee of drie clients van EVE te kunnen draaien en het grafisch er nog steeds mooi uit te kunnen laten zien. Ik maak gebruik van een 23inch main screen en een kleiner tweede scherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb voor merken geen uitgesproken voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat betreft geluidsniveau, het zou fijn zijn als ik niet naast een enorme herriebak hoef te zitten. Nu verwacht ik niet dat het systeem enorm actief gekoeld hoeft te gaan worden en het geluid van ventilatoren wel mee zal vallen. Een beetje geluid mag best, ik snap dat er een fan moet draaien.
Energieverbruik, is iets wat een fijne bijkomstigheid zou zijn, maar ook hier weer, ik denk geen 'zware' slurpbak of iets dergelijks nodig te gaan hebben.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik heb geen interessen in overklokken.

Waar ik zelf al naar had gekeken waren onderdelen uit de laatste best-buy.
Afgaande op de hoop dat die radeon 5770 nog steeds even mee kan ben ik benieuwd of ik weg kan komen met de volgende onderdelen uit de best-buy.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 67,-€ 67,-
1MSI A78M-E45€ 44,95€ 44,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,05€ 64,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,-

en mocht dat toch niet kunnen dan de volgende onderdelen uit het basissysteem. Wat ik van mensen om me heen heb begrepen is dat Intel toch meer biedt in deze prijscategorie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1ASRock B85M Pro4€ 55,50€ 55,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,51€ 66,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,96

Ik ga hier alleen wel een stukje over het me zelf opgelegde budget. Echter, als dit er weer voor gaat zorgen dat het pc'tje weer een tijdje mee kan en EVE weer een fijne tijd kan draaien heb ik daar vrede mee.

[ Voor 43% gewijzigd door Pimt op 18-08-2014 20:24 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Wat heb je zelf al gevonden? Het is verplicht om zelf ook wat onderzoek te doen.

Hier staat hoe je zo'n lijstje maakt ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Pimt
jorisvdelsen schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:15:
Wat heb je zelf al gevonden? Het is verplicht om zelf ook wat onderzoek te doen.

Hier staat hoe je zo'n lijstje maakt ;)
Ah, whoops! Pardon. Daar moet ik overheen hebben gelezen.
Bij deze toegevoegd waar ik zelf op ben uitgekomen.

Ik hoop alleen dat de oude videokaart meegenomen kan worden in de nieuwe samenstelling.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Verwacht van die GPU geen wonderen!

Neemt niet weg dat wat je zelf in gedachten hebt prima is.

Welke voeding heb je? 450W zegt niet veel. Merk, model, meer informatie?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Misschien kun je je RAM ook wel meenemen (voor een gedeelte), scheelt weer wat.

En een HD5770 is eh... niet veel soeps.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je grafische kaart is waarschijnlijk wel het zwakste onderdeel. Onder de recommended specs voor Eve online in ieder geval.

• MK_
  • Niet online

MK_

Ah ja, slim! Als het DDR3 is, waarom dan nieuw kopen? 8GB is meer dan genoeg.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
pricewatch: Asus P5KPL-AM Socket 775, DDR2, dat wordt hem niet helaas.

• MK_
  • Niet online

MK_

Ah ja, verdorie, had het zien staan, maar wist niet meer waar. Welke CPU heb je? Anders zou ik beginnen met een GPU upgrade...

• Pimt
De cpu die er nu in zit is een pricewatch: Intel Pentium Dual Core E2200 Boxed
Wat betreft de voeding kan ik niet veel specifieker worden dan dat er nog recom.nl op staat. Ik weet dat het niet veel meer is dan dat.

De vriend waar ik de PC van heb gekregen is een keertje nog langs gekomen om het geheugen te upgraden. Er zit op het moment 2x 1gb in. Hij is echter twee keer weer met het 'nieuwe' geheugen huiswaarts gegaan omdat het niet werkte om de een of andere reden.

Dit gaf mij het idee dat het een beetje afgeschreven is wat betreft verdere mogelijkheden om daar eerst nog wat mee te doen.

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Misschien is het een optie om iets door te sparen en je pc tweedehands te verkopen voor een leuke prijs. En dan proberen een pc te bouwen van deels tweedehands onderdelen en nieuwe onderdelen. Het kost wat tijd maar geeft een hoop voldoening en prestaties.

https://www.youtube.com/@droommotor

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Persoonlijk zou ik gewoon gaan upgraden naar een nieuwe computer , als ik zie waar je nu mee draait en het lijkt me dat je er goed zuinig op bent geweest kan je nu makkelijk wel investeren in een pc die weer een paar jaar meegaat.

Je lijstje wat je aangaf is opzich goed , neem daarbij een 550w voeding en dan eventueel een simpel Radeon R9 270 (of miss de X variant , al kan je de 270 heel simpel overclocken naar de x) en dan kan je al makkelijk vooruit.

Merk je dat je "eve" bij 3x draaien toch nog stottert dan zou ik er een ssd inknallen (grote kans dat je hdd dan de bottlenek is).

Al met al met deze paar "items" heb je weer een heerlijke pc voor zeker een paar jaar gameplezier waarbij je ook eventueel nog uitbreidingen kan halen.

Als laatste tip : drop die b85m, ik heb zelf ook een b85m mobo en om eerlijk te zijn had ik beter die 1-2 tientjes kunnen uitgeven voor een iets fatsoenlijkere chipset.

Een goed mobo helpt enorm

• Pimt
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik merk pas net op dat ik twee maal dezelfde specs had plaatst in de eerste pos.

Vat ik het goed samen als ik in elk geval de drie componenten ga vervangen+de voeding ik al wel een verbetering in performance ga merken.
Om daarna de videokaart te upgraden naar wat Aionicus voorstelt als die Radeon R9 270 ?

• MK_
  • Niet online

MK_

Kijk anders een bij V&A voor een Sapphire 7950 Boost, kaartje kan je overclocken tot bijna een 280X (als je PSU het toelaat). En dat samen met een i5, dat ding gaat vliegen!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Over je setups. Ik denk dat je met een amd processor prijstechnisch wel beter zit in jou geval.

https://www.youtube.com/@droommotor

• Pimt
Als ik de reacties zo even samenvat dan ontbreekt er bij de nieuwe onderdelen dus nog eerst ook even een voeding. Iets ala
1XFX 550W Pro€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,34

Dan is er nog de keuze om het via amd te doen, of toch via intel.
Van de cpu van die van AMD begreep ik van reacties dat de bijgeleverde cooler hiervan niet al te best was en er een upgrade van werd aangeraden. Iets wat weer wat extra kosten met zich mee zal nemen.
Die extra kosten zorgen er vervolgens dan wel weer voor dat het volgende opstapje naar de INTEL versie ineens niet zo veel duurder lijkt te worden. Iets wat de 'houdbaarheid' van het systeem ten goede zal komen. Toch?
Oh, en hoe zit het met die opmerking van Aionicus over het moederbord? Gaan die twee tientjes zoveel schelen? En welk bord zou het dan moeten worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Pimt op 19-08-2014 23:12 ]

• Pimt
Ik zit nog even met de laatste vragen.
Ik heb toch besloten om met de i5 van intel te gaan beginnen.
Er is echter alleen een opmerking geplaatst om een iets beter kwaliteit moederbord hierin te plaatsen. Wat zou hierin goed bij passen?
En heeft het systeem genoeg aan een 550w voeding wanneer ik een Sapphire 7950 of iets dergelijks als videokaart ga gebruiken?

Alvast dank voor de reactie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik neem aan dat je op onderstaande opmerking doelt:
Aionicus schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:24:

Als laatste tip : drop die b85m, ik heb zelf ook een b85m mobo en om eerlijk te zijn had ik beter die 1-2 tientjes kunnen uitgeven voor een iets fatsoenlijkere chipset.
Die snap ik eerlijk gezegd niet. Het pricewatch: ASRock B85M Pro4 bordje is weliswaar basic, maar daar heb je meer dan genoeg aan in een systeem als dit. Als je wil gaan overklokken kan dat niet (maar dat wil je niet), als je meerdere meerdere videokaarten erop wil zetten gaat dat niet gemakkelijk (maar dat lijkt mij niet), als je er weet ik hoeveel uitbreidingskaarten op wil gaan zetten is dat lastig (maar dat komt uberhaupt weinig voor). Wil je een no nonsens bordje voor een erg lage prijs is die prima :).

Een 550W voeding is verder meer dan zat. In principe kan je elke i5/i7 met welke high-end kaart dan ook zelfs aan 100W minder hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 22-08-2014 14:14 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Als je gebonden bent aan een budget dan kan je gewoon voor het bovengenoemde bordje gaan. Heb je wat budget over, kies dan een H97 bordje met M.2 slot. Kost je een 10-tal euro meer. Heb je de nieuwste chipset (series 9) en ben je iets meer future proof, in die zin dat je er ooit een M.2 SSD aan kan hangen, alsook een volgende generatie (Broadwell) processor in kunt steken.

Of je dit ooit zult doen (vooral dan het steken van een nieuwe processor) is een andere vraag...

Experience the mountains!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
250E en best wel wat eisen voor gaming... je zit echt met een te krap budget, dat is of alles in delen kopen, of tweedehands.

het enige wat je waarschijnlijk echt mee kan nemen is de kast. voeding is tot nu toe een onbekend geval, zou het er niet op gokken dat ie meekan. GPU is een oud beestje. zal nog leuk zijn om films mee te spelen maar dat is het dan ook.

oh en de SSD, das wel prettig dat je die al hebt.
E2A
Pimt schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:02:

Van de cpu van die van AMD begreep ik van reacties dat de bijgeleverde cooler hiervan niet al te best was en er een upgrade van werd aangeraden.
nee, die koelers zijn prima en doen hun werk. wat sommige alleen nadelig vinden is het geluidsniveau. ze kunnen best wel lawaai maken. is dat voor jou geen ramp, hoef je ook geen andere koeler.

[ Voor 35% gewijzigd door Lednov op 22-08-2014 17:59 ]

Pagina: 1