Videokaart hulp ivm defect

Pagina: 1
Acties:

• AlieBamie
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik zoek een?
Omdat mijn oude videokaart kapot is gegaan na een stroomuitval, zoek ik een goede/betere vervanger.
Aangezien ik geen enkel idee heb waar ik op moet letten en wat mogelijk is ben ik op zoek naar advies/opties.
Ik gebruik mijn pc momenteel voornamelijk voor bouwkundig tekenwerk (3d) en een beetje gamen (niet heel belangrijk)

Wat is je budget?
Low budget, momenteel geen inkomen. Daarnaast geen flauw idee wat redelijk is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, weinig verstand van hardware.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 7 Ultimate 32-bit SP1

Moederbord:
Fabrikant PEGATRON CORPORATION
Model Benicia (CPU 1)
Chipset-fabrikant Intel
Chipsetmodel P35/G33/G31
Chipset herziening A2
Southbridge-fabrikant Intel
Southbridge-model 82801IR (ICH9R)
Southbridge-herziening 02

Ram:
3,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)
CPU: Intel Core 2 Duo E7200 @ 2.53GHz
Wolfdale 45nm Technologie.

Huidige (defecte) videokaart GeForce 8500 PCI-e (Asus c403hrev 1.03)

Aangezien het systeem niet het allernieuwste meer is, zoek ik niet het beste van het beste.
Uiteraard minimaal gelijkwaardig aan oude, en liever (iets) beter.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33

Nemesizz

Untouchable

Omdat mijn oude videokaart kapot is gegaan na een stroomuitval
Dit vind ik wel knap, want normaal gesproken gaat een videokaart niet kapot bij stroomuitval.

Doet mij mogelijk eerder vermoeden dat de voeding kapot is, en geen stabiele voltage meer afgeeft en dat je daarom geen beeld meer krijgt.
Als de videokaart daadwerkelijk gefrituurd is na stroomuitval, dan is er alsnog heel waarschijnlijk wat mis met de voeding, en is mogelijk wel meer kapot dan alleen de videokaart.
Chipsetmodel P35/G33/G31
+
Huidige (defecte) videokaart Asus c403hrev 1.03 agp
Dit vind ik ook raar, Intel P35, G33 of G31 hebben helemaal geen AGP maar PCI-e, dus hoe daar dan een AGP kaart op komt is mij een raadsel. Als ik verder zoek naar het model (c403hrev) dan komt daar wel een GeForce 8500 PCI-e uit. Dus toch even goed opletten welke connector er daadwerkelijk op de videokaart zit (mocht de videokaart echt kapot zijn).

• AlieBamie
Hallo Nemissez, dank je voor je snelle reactie.
Nemesizz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:50:
[...]

Dit vind ik wel knap, want normaal gesproken gaat een videokaart niet kapot bij stroomuitval.

Doet mij mogelijk eerder vermoeden dat de voeding kapot is, en geen stabiele voltage meer afgeeft en dat je daarom geen beeld meer krijgt.
Als de videokaart daadwerkelijk gefrituurd is na stroomuitval, dan is er alsnog heel waarschijnlijk wat mis met de voeding, en is mogelijk wel meer kapot dan alleen de videokaart.
[...]
Ik weet niet 100% zeker of het (alleen) de videokaart is.
Het was ook niet het eerste waar ik van uit ging, de voeding was ook mijn eerste gedachte.
Maar aangezien ik daar niets (optisch) aan kon ontdekken ben ik verder gaan kijken. Toen ik de videokaart los had gekoppeld, en de monitor rechtstreeks aangesloten had op het moederbord werkte het wel weer, vandaar mijn idee dat het de videokaart is.

Zou het dan alsnog de voeding kunnen zijn? Kan ik dit zelf testen eventueel?
Het systeem draait verder wel stabiel volgens mij, momenteel geen problemen tegengekomen behalve dan het missen van de videokaart.
Voor de zekerheid heb ik de oude videokaart meegegeven aan een vriend van me, die test hem even in zijn systeem.
Nemesizz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:50:
[...]

Dit vind ik ook raar, Intel P35, G33 of G31 hebben helemaal geen AGP maar PCI-e, dus hoe daar dan een AGP kaart op komt is mij een raadsel. Als ik verder zoek naar het model (c403hrev) dan komt daar wel een GeForce 8500 PCI-e uit. Dus toch even goed opletten welke connector er daadwerkelijk op de videokaart zit (mocht de videokaart echt kapot zijn).
Daar heb je gelijk in, ik heb per ongeluk AGP mee gekopieerd na mijn zoektocht op Google. Heb ik inmiddels aangepast.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33

Nemesizz

Untouchable

Zou het dan alsnog de voeding kunnen zijn? Kan ik dit zelf testen eventueel?
Ja het kan dan nog steeds de voeding zijn. De Geforce 8500 is opzich geen zware kaart, maar kan nét de druppel zijn dat de voeding er geen zin meer in heeft. Heb dit vaker gezien bij defecte/stervende voedingen, dat ze niet meer genoeg vermogen leveren om het systeem te starten (piek bij het inschakelen). Soms willen ze plots wel starten als de boel een beetje is warm gedraaid, maar dat geven ze na een bepaalde tijd ook op.

De onboard videochip stelt niet veel voor, en verbruikt ook amper wat, dus dan kan het inderdaad zo zijn dat het systeem dan (nog) wel wil starten maar met de 8500 nét niet meer.

Goed, kan ook gewoon zijn dat die 8500 echt kapot is, komt wel vaker voor bij de 8000 serie van nVidia (GeForce).

Misschien dat je nog even kan kijken welk merk+wattage en leeftijd de voeding heeft.
Verder om een voeding te testen heb je vaak een 2e voeding nodig (waarvan je zeker weet dat die goed is) of een andere PC (waar je de voeding tijdelijk in hangt en kijken of daar de boel wel start).
Ook eventueel met een multimeter kijken of de voltages niet drastisch inkakken op bepaalde momenten (12V lijn metname).

Maar eerst maar eens zien wat die 8500 doet bij die vriend. Als die daar ook niks doet ben je denk ik snel klaar met zoeken ;) .

• AlieBamie
Nemesizz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:18:
[...]

Maar eerst maar eens zien wat die 8500 doet bij die vriend. Als die daar ook niks doet ben je denk ik snel klaar met zoeken ;) .
Die appte me net dat de pc daar met de 8500 ook niet op wil starten, die is dus in elk geval naar zn grootje

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Zo'n mooie topicstart en dan nog op verkeerde plek openen...

Ik verplaats wel even - move VB -> Componenten AankoopAdvies

Oslik blyat! Oslik!

• AlieBamie
oei, excuses, ik had er nog wel doorheen gelezen ook....
waarschijnlijk met mijn neus.

• AlieBamie
Heeft iemand anders misschien advies/adviezen waar ik naar op zoek moet?

• AlieBamie
Nevermind, gooi t topic maar dicht
Pagina: 1