Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS2008] Fysieke machine converteren naar VM

Pagina: 1
Acties:

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:17
Een klant heeft momenteel SBS2008 fysiek op een server (HP ML350 G6) geïnstalleerd staan en verder nog een aantal losse servers voor verschillende doeleinden. Deze HP server zou ik graag voorzien van Hyper-V Server 2012 R2 (Core) om vervolgens een aantal servers (waaronder de SBS server zelf) te virtualiseren.

Om dit voor te bereiden heb ik een testopstelling gebouwd van twee servers: een server met een fysieke SBS2008 installatie en een server met Hyper-V Server 2012 R2 Core. Op de SBS server ben ik aan de slag gegaan met disk2vhd wat op vele sites wordt aangeraden voor P2V conversie. Tot nu toe heb ik hier echter nog geen succes mee geboekt omdat ik direct bij het starten van de VM een blue screen krijg met foutcode 0x0000007B. Ook heb ik een test gedaan met Acronis Backup Advanced icm Universal Restore. Dit werkt, maar na een reboot blijken er veel databases corrupt te zijn (AD, Exchange, Sharepoint etc.).

Na meer gelezen te hebben op internet blijkt het lastiger te zijn om een SBS server (domain controller) te converteren naar een virtuele machine dan een willekeurige andere server. Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met het converteren van een fysieke SBS2008 machine naar een VM. Heeft iemand tips over hoe ik het best te werk kan gaan?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05
Heb je ook prepare for use in virtual pc aangezet?
Ik heb het meerdere keren gedaan, eigenlijk zonder noemenswaardige problemen, alleen dat vinkje stond dacht ik wel aan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien dat je hem eerst in Xen kan draaien, en als dat dan goed gaat, de Xen VM naar Hyper-V kan converteren. Xen kan nagenoeg alles wat je maar kan bedenken, dus daar moet het zeker mee lukken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het lijkt me sowieso dan een optie om de conversie een keer te proberen terwijl de machine uit staat. Doe ik het liefst sowieso met domain controllers, sql, exchange servers etc om geen verschillen of rare inconsistenties te krijgen. Een trial van VMM proberen misschien ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bassie91
@Dromer: ik heb nog even gekeken, maar de nieuwste versie van Disk2VHD heeft deze optie niet meer.

@johnkeates: Ik heb zelf geen ervaring met Xen, alleen VMWare en Hyper-V. Dit kan ik altijd later nog eens proberen, want ik doe het liefst zo min mogelijk conversies.

@sanfranjake: Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar P2V conversie met SCVMM werkt niet met SBS 2008/2011, alleen met SBS2003 (zie: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh427293.aspx).

Ik ga toch nog eens testen met Disk2VHD, aangezien dit overal wordt aangeraden op internet. Zou het trouwens een optie zijn om een swing migration te doen met een tweede SBS2008 server in VM? Dus swing SBS2008 (fysiek) -> SBS2008 (VM)? Mocht iemand nog ervaringen of tips hebben, dan hoor ik dat heel graag!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met zo'n swing maak je het volgens mij onnodig heel complex. Dan moet je dus eigenlijk je complete server from scratch opnieuw gaan opbouwen en alles overzetten.

Ik zie geen SBS2008/2011 staan inderdaad, maar de onderliggende besturingssystemen Windows Server 2008 en R2 x64 worden gewoon ondersteund. Ik zou dat me niet laten tegenhouden.

Mijn spoorwegfotografie

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met Xen converteer je niet, je kan rechtstreeks de schijven of een image gebruiken om te booten, zodat Windows z'n register kan bijwerken en boot devices weer kan vinden.

7B is trouwens inaccessible boot device, dus misschien dat je dan eerst even handmatig je controller naar een standaard controller moet resetten in devmgmt? Draai je nu misschien op een RAID controller? Want je probleem ligt niet zozeer bij een of andere gefaalde blackbox conversie, maar bij het niet kunnen vinden van de opstartschijf.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat wil inderdaad nog wel eens helpen met 0x7B, maar als je ook corrupte databases hebt gaat er meer fout ...

Mijn spoorwegfotografie

• VreYseN
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 14:58
Zowel met Disk2VHD als met acronis Universal Restore moet dit gewoon werken. Zorg er wel voor dat je alle partities/disks selecteerd.
Stop ook even alle exchange/SQL services voor dat je de backup maakt.
Als je Disk2VHD gebruikt zou ik eerst alle 3th party backup software verwijderen. Heb in het verleden problemen gehad met Disk2VHD i.c.m storagecraft/acronis.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Wanneer ik een P2V migratie doe dan boot ik vrijwel altijd naar windowsPE om daaruit disk2vhd te draaien, helemaal bij sbs servers ivm exchange en sql.
Je kan overigens gewoon booten vanaf je Windows installatie schijf en tijdens de setup shift +f10 doen (dan hoef je geen aparte PE usb stick te maken).

• bassie91
Ik ben gisteren nog even bezig geweest met Disk2VHD en het is gelukt. Gek genoeg werkt het niet als ik de machine uitzet en via een boot CD Disk2VHD draai, dan krijg ik de bluescreen als ik de VM start (beschreven in mijn eerste post). Wanneer ik Disk2VHD draai onder een SBS2008 (VSS aan) dan werkt alles prima.

Ik moest nog wel even in AD recovery modus starten om daar lokaal in te loggen en alle verborgen netwerkadapters en andere overbodige drivers te verwijderen (set devmgr_show_nonpresent_devices=1). In de recovery modus heb ik ook meteen de HyperV integration services geinstalleerd. Na een reboot werkte alles prima. Bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1