Toon posts:

"Is Google making us stupid" - enquête

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw hier op dit forum... ken en gebruik de website wel al lang. Maar ik wist niet zeker in welk topic ik dit moest stoppen. Ik ben een afstudeerder, welke onderzoek doet naar Google.

Mijn onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat door het vele gebruik van het internet & Google, wij steeds minder goed in staat zijn om informatie in ons langetermijngeheugen op te slaan. Dit heeft met name te maken met dat wij zonder veel aandacht en concentratie van onderwerp naar onderwerp heen springen op het web.

Wat ik aan jullie zou willen vragen zijn 2 dingen:
  • Zouden jullie deze korte enquete kunnen invullen: *knip*
  • Wat is jullie mening over de gevolgen die de manier van informatie tot ons nemen heeft op het menselijk brein?
Een aantal bronnen die ik in mijn onderzoek heb gebruikt:
- Carr, N. (2010). ‘Googlethink. The giant’s creepy efforts to read my mind’. Geraadpleegd op 2 augustus 2014, http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/07/googlethink/308120

- Carr, N. (2011). Hoe onze hersenen omgaan met het internet. Het Ondiepe. Amsterdam: Maven Publishing

- Nicholas D. (2010). The virtual scholar: the hard and evidential truth. In Digital Library Futures. IFLA Publication Series. K.G. Saur Verlag, Munich.

[ Voor 3% gewijzigd door samo op 18-08-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54

Lapras

Ice beam

Heb naar je vragenlijst gekeken. Een paar dingen: te veel vragen en ze zijn te lang. Daarnaast zitten er nog redelijk wat spelfouten in (check je d's en t's) en zijn sommige vragen/antwoorden vrij tendentieus ("god weet wat ze met al die informatie doen").

Om terug te komen op je tweede vraag: mijns inziens is de kwaliteit die van men gevraagd wordt aan het veranderen. Waar vroeger parate kennis gezien werd als een van de tekenen van een ontwikkelde geest (waar je je geheugen voor nodig hebt) wordt tegenwoordig steeds meer gezocht naar wie het beste informatie kan vinden en het juiste eruit kan filteren. In mijn werk (WO niveau in financiele sector) word ik eerder gewaardeerd als ik snel informatie tevoorschijn kan toveren in plaats van dat ik diepgaande analyses maak. Wellicht komt dat ook omdat ik nog werk van mensen van een generatie eerder die dat zelf niet zo goed kunnen.

Daarnaast: je wordt gebombardeerd met informatie via nieuwssites en social media en je hebt dat ook nog elk moment van de dag tot je beschikking via je smartphone. Daarvan raken je hersenen enigszins overbelast. Ik geloof ook niet dat wij als mensen geprogrammeerd zijn om met zoveel informatie goed om te kunnen gaan.

Om die redenen heb ik bijvoorbeeld mezelf een beperking opgelegd aangaande het zoeken naar informatie op internet. Hoe minder je tot je neemt, hoe rustiger het weer in je hoofd wordt, waardoor je je beter kan concentreren en meer lijkt te onthouden. Je hebt 90% van de 'nieuwtjes' ook niet nodig om je leven te leven. Het is net als suiker en zout: je krijgt ongemerkt veel te veel binnen. Je daar soms bewust van zijn kan niemand kwijt.

Succes met je afstuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:08

samo

yo/wassup

Zie Het algemeen beleid #verbodenspam

Werving in welke vorm dan ook is simpelweg niet toegestaan. Voor een enquete kan een uitzondering gemaakt worden mits er genoeg ruimte is voor discussie. Maar hiervoor moet je dan wel het voorstel van je topicstart eerst voorleggen aan de moderators en dien je hier toestemming voor te krijgen. Dat is in dit geval niet gebeurd dus vandaar dat dit topic dicht gaat.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Dit topic is gesloten.