mini-itx build feedback

Pagina: 1
Acties:

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
De afgelopen vijf jaar ben ik een student met laptop geweest. Nu zit ik in mn laatste Masters jaar en werk ik vooral op school (heb mn eigen workstation) en mn laptop zit vooral thuis, voor multimedia en spelletjes. Nu heb ik een paar dagen geleden water op mn laptop gemorst en die is toen uit gegaan (waarschijnlijk korstluiting). Anyway, ik heb em helemaal uit elkaar gehaald om goed te laten drogen (al het zichtbare water opgelapt met een doek) en ga em binnenkort weer in elkaar zetten met gekruiste vingers om te kijken of hij het nog doet... Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in en daarom stel ik nu een nieuwe pc samen.

Aangezien ik in NZ woon zijn de prijzen (en aanbod) wat anders dan voor jullie maar ik stel deze thread vooral samen voor jullie mening op mijn items. Als jullie betere alternatieven hebben hoor ik het graag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Multimedia (muziek, films), spelletjes, fotobewerking / 3d bewerking. Met mijn studie en daarna (portfolio maken) werk ik met photoshop, AutoCAD, Lumion.

Wat mag het systeem gaan kosten?
dit is wat moeilijk... ik zat te kijken rond de NZ$1200-1300. dat is ongeveer 700-800 euro?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
aangezien ik van een laptop kom heb ik enkel een muis. Ik reken boxen, toetsenbord, webcam apart, of als extra. hoe je het ook wilt zien. Voor de box + monitor heb ik in ieder geval zon 1200 dollar uitgetrokken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik ben wel benieuwd of intel echt 'te way to go' is of dat het ook door amd vervangen kan worden met een flinke reductie in prijs...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
hoe minder geluid hoe beter uiteraard... maar ik heb geen moeite met wat gezoem.

Ga je overklokken?
nee, niet mogelijk met moederbord. Mini-itx bordjes die dat wel kunnen zijn (voor zover ik zag) bijna dubbele prijs.

zelf in elkaar gekutseld lijstje met NZ prijzen
computer:
Cooler Master Elite 110 - $83.40
Intel I5 4590 - $250
Gigabyte GA-B85N - $130
G.Skill Ripjaw 2x8GB - $225
Seasonic G-550 550W gold certified - $125
Seagate Barracuda 1TB (ST1000DM003) - $73.30
Crucial MX100 256GB - $165
GTX 560 ti - $0, heb ik nog in een kast liggen.
Monitor:
Dell P2214H - $280
Total: ~$1330

Je zou, als je tijd genoeg hebt, zelf kunnen kijken op www.pricespy.co.nz en een lijstje in elkaar knutselen. Hiermee heb je ook de NZ prijzen... maar gewoon feedback stel ik al ontzettend op prijs.

Ik zit nog te overwegen om met een Silverstone ML07 te bouwen. Aangezien dat dun is, kan ik die achter mn monitor op mn bureau verstoppen, die elite 110 box is wat moeilijk. Als voeding gaat daar dan een SilverStone ST45SF-G 450W SFX PSU in. Die combi kost dan een kleine 20 dollar meer, maar das te overzien.

[ Voor 5% gewijzigd door bluebear op 18-08-2014 06:10 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
vervang de Cm 100 voor de 130. is de opvolger. zal nauwelijks duurder zijn. ik heb hem hier staan en is een fijn kastje. voor kabel management hoef je het niet doen, dat is er niet :) hij is kleiner dan je denkt, geen idee hoe breed je bureau is, Ik kan em makkelijk kwijt
ook kan je vrij lange GPUs er goed in kwijt.

qua mobo denk ik dat je met de ASRock ook wel af kan, scheeltje denk ik al een tientje.

je RAM is wel erg duur! dat moet denk ik wel goedkoper kunnen, geen idee wat je nu hebt gekozen (ja 2x8 GB) verder weet ik niets, graag typenummer en dergelijke.

AMD vd Intel. tsja, ik denk dat Intel een betere keuze is momenteel. ik ben toch een fan van AMD. CPUs zijn nog steeds erg goed, het zijn de chipsets die niet meer mee kan komen en das zonde! ik zou AMD in specifieke gevallen aanraden, gamestreaming en dergelijke.

als laatste, 1 TB opslag? hup gelijk 3 TB. weekje je series downloaden en je zit al voor zeker de helft vol...

• bluebear
deze 2x8gb set is de goedkoopste: G.Skill Ripjaws X DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
als ik voor 2x4gb ga dan is het de helft van de prijs ~$115

De CM Elite 130 kost hier $107. das alweer zo'n 25 dollar meer. Dan ga ik liever voor de SS ML07. Vind ik ook een mooie doos en die kost $80. Daar moet dan wel een wat duurdere voeding in, maar daar kan ik wel mee leven.

Het moederbord heb ik gekozen omdat deze onboard wireless heeft. ASrock heeft dit niet ben ik bang. Had ik al gelijk moeten melden... is me helemaal ontglipt.

Ik ben inderdaad een grotere schijf aan het afwegen...

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Sjoow, alles is duur daar! Een Elite 110 kost hier net €35, dus even omgerekend $50? RAM is ook duur, net als je scherm! Mer jeh, dat zal daar dan wel zo zijn!

Voor de taken die jij noemt is een i5 wel the way to go! Verder opzich prima, verwacht alleen van die GTX 560 Ti geen wonderen. Ook nog even nameten of hij in de Elite 110 past.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Lednov
inderdaad erg duur, de 130 is 4 tientjes hierzo.... had niet verwacht dat de prijzen zo ver uit elkaar zouden liggen... 125NZ$ is 80E! gewoon het dubbele...

hmm ok vanwege wifi... ik ben geen grote fan van wifi, leuk voor je telefoon, verder houdt het wel op. gebruiken als je écht geen kabel kan trekken.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
wat kost de pricewatch: Antec ISK600 daar? zelfde maat als de 130, gaat een nortmale voeding in én heeft ruimte voor een grotere (en dus stillere) cpu koeler.

edit> is maar $10 duurder dan de 110, zou ik zeker doen! Daarnaast is je voeding wel erg zwaar, 450W is zat

[ Voor 19% gewijzigd door Rrob op 18-08-2014 10:52 ]

• Lednov
ho wacht ff, in een ander topic kwam ik er achter dat ik mij vergiste, de 130 is niet de opvolger van de 110, wel van de 120. de 110 is ongeveer de helft kleiner.

blijft nog steeds erg duur.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
Lednov schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:02:
ho wacht ff, in een ander topic kwam ik er achter dat ik mij vergiste, de 130 is niet de opvolger van de 110, wel van de 120. de 110 is ongeveer de helft kleiner.

blijft nog steeds erg duur.
dat is wel heel erg overdreven, dat ding is nog geen 20% kleiner...
http://tweakers.net/price.../379748;335986/categorie/

• bluebear
MK1998NL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:38:
Sjoow, alles is duur daar! Een Elite 110 kost hier net €35, dus even omgerekend $50? RAM is ook duur, net als je scherm! Mer jeh, dat zal daar dan wel zo zijn!
ja... in NZ wonen maar 4 miljoen mensen dus een kleine markt. Kan er minder bulk ingevoerd worden en daardoor hogere prijzen...
Voor de taken die jij noemt is een i5 wel the way to go! Verder opzich prima, verwacht alleen van die GTX 560 Ti geen wonderen.
Dat is prima. Ik zie het nut niet om geld uit te geven aan een nieuwe(re) videokaart wanneer ik deze heb liggen. In mn oude laptop zat een 555M dus het is sowieso een beste upgrade.
hmm ok vanwege wifi... ik ben geen grote fan van wifi, leuk voor je telefoon, verder houdt het wel op. gebruiken als je écht geen kabel kan trekken.
Ik zal niet altijd in staat zijn een lijn te trekken voor internet, dus wifi is wel handig om te hebben (ik heb een kamer op de 2e verdieping, terwijl de router op de 1e staat)

Voor mij, de Silverstone ML07 ziet er hoe langer hoe aantrekkelijker uit. Ik zit dan wel gebonden aan 450W maar ik zie mezelf niet gauw voor 'the latest and greatest' gfx kaarten gaan, dus is het voldoende.

Verder geen op, of aanmerking op de rest van de hardware?

[ Voor 20% gewijzigd door bluebear op 18-08-2014 22:58 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ben zelf niet weg van de Seagate Barracuda. Hoeveel kost daar de WD Blue? En 450W is met nVidia genoeg.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• bluebear
de WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB kost NZ$73.60. Kan niets groters vinden in de 'Blue' range.

Zelf heb ik Barracuda in een externe behuizing gezet 6 jaar geleden, en hij doet het nog perfect... Ik denk dat iedereen wel een anekdote heeft over een bepaald HDD merk :)

• bluebear
kleine update... Ik denk dat ik vrijwel zeker ben van deze samenstelling...
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/epk3ms.jpg
what do you think?

totaal: NZ$1380

[ Voor 31% gewijzigd door bluebear op 19-08-2014 22:17 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Anders misschien een grotere foto? Uit een foto van 100x200 kan ik niet veel uit maken...
Nvm, wacht effe

Opzich prima!

[ Voor 17% gewijzigd door MK_ op 19-08-2014 22:20 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Let er met die Haswel refresh wel even op dat je moederbord met de juiste versie wordt geleverd!

• bluebear
yup. it's rev. 1.1

Ik heb toch nog een vraag over het moederbord...

Aangezien ik wifi nodig heb, heb ik de keus tussen een Gigabyte GA-B85N or the Asrock H97M-ITX/AC. Heeft iemand enige ervaring of kennis tussen de draadloze capabilities tussen deze twee borden?
Ik denk dat de Asrock de betere keus is hier?

[ Voor 84% gewijzigd door bluebear op 20-08-2014 23:09 ]

• bluebear
klein bumpje.
Ik kom er achter dat the ML07 niet met casefans komt. Wat raden jullie aan als goeie, dunne, niet al te dure casefans?

• Lednov
voor wifi, geen idee. ik gebruik geen wifi adapters.

noctua, best wel aan de prijs alleen. zijn wel heeeeeel stil.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-03 12:46
Bij het Gigabyte bord zit geen wifi module. alleen maar een mini-pcie slot en een aansluiting voor de antenne.
Bij het Asrock bord zit er zo te zien wel een wifi module bij: http://www.asrock.com/mb/Intel/H97M-ITXac/

• bluebear
Bij de specificaties op the Gigabyte staat er:
Expansion slots: 1 x mini-PCI Express slot for the wireless communication module
* After installing the wireless module, use the supplied screws to fasten it in place.

In de handleiding staat er wat betreft wireless bij de GA-B85N
1-6 Mounting the Wi-Fi Antenna Connectors
Follow the instructions below to correctly mount the antenna connectors onto the antenna connector holes on
the back panel.
1. Fit the included antenna connectors through the antenna holes from the inside. Use one hand to hold
the antenna connectors in place and put a washer through an antenna connector and then slide it all
the way to the bottom of the connector.
2. While using one hand to hold the antenna connectors in place, turn a securing nut all the way onto
the connector. Make sure it is tightened securely.
3. Do the same for the other antenna connector.
4. Align the IPEX antenna connector with the corresponding IPEX connector on the wireless module
and press it into the connector.
Do not mount the antenna connectors before you install the wireless module. Before installing the I/O
shield, be sure to mount the antenna connectors first.
Ik neem aan dat deze module gewoon bijgeleverd word... ? Of is dat alleen de GA-B85N Phoenix-WIFI die met een module komt. Dan is dat gewoon een normale B85N + wifi kaartje?
Tis een beetje vaag. Maar ik kan dat altijd in een winkel navragen.

[ Voor 68% gewijzigd door bluebear op 21-08-2014 12:53 ]

• bluebear
Ik weet niet in hoeverre jullie updates op de feedback die jullie geven op prijs stellen... maar ik dacht, jullie zullen het vast leuk vinden om te zien wat er met jullie hulp gebeurt.

Dit is wat ik in mekaar geknutseld heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2160887/width/350/height/700
Alles klaar om te knutselen!

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2160895/width/350/height/700
Heel weinig ruimte voor de koeler. Moest hem nog 90 graden draaien omdat het anders niet paste.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2160899/width/350/height/700
Het begint erop te lijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2160945/width/350/height/700
Helemaal klaar en hij draait!

Nu nog wat cable management, stof filters en een case fan splitter aangezien mijn moederbord maar 1 pinnetje heeft (en ik 3 case fans).

• MK_
  • Niet online

MK_

Ziet er mooi uit :)

Maar waar zit je GTX560? Ik zie hem nergens...
Zie het al, zit zo dwars m.b.v een riser...

En in Nederland kon ik je zo wel even een fan splitter aanduiden, maar in NZ word het iets moeilijker. Je zou ook de fans direct op de PSU kunnen aansluiten, in dat geval lopen ze altijd 100%.

• bluebear
ja, ik denk niet dat ik ze altijd 100% wil laten draaien. Ik kan hier een 1 to 4 splitter kopen voor een tientje, dus dan zit ik wel goed.
De kaart zit inderdaad onder the SSD, met behulp van een riser, tis best ruim wat dat betreft.. de gehele lengte kan gebruikt worden voor een videokaart.

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Leuk die update!
Tevreden met het resultaat? Voor benieuwd omdat ik nog ergens in 2014 ook een mini-itx systeem wil aanschaffen. Is de pc ook redelijk stil ondanks de kleine behuizing?

• bluebear
De PSU maakt het meeste lawaai, wat waarschijnlijk een stuk minder is met de 600W versie die Silverstone onlanks heeft uitgebracht.
Ik ben zeer zeker tevreden met het resultaat, het kan alles wat een normale tower ook kan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Dus er zou ook een 290 inpassen (of als dat teveel vermogen is, een GTX780)? Nice, dan is het echt een tower killer :)

Jammer dat de PSU dan zoveel kabaal maakt :(

• bluebear
nou ja... het is een stille kast, waarbij de psu dan inderdaad de meeste kabaal veroorzaakt.. maar het is niet zo dat je met oordoppen in ernaast moet zitten. Een 290 past er inderdaad in.
Pagina: 1