Toon posts:

Betere voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een upgrade gedaan van een XFX HD6870 naar een R9 290. Nu ben ik bang dat mijn voeding niet meer goed genoeg is. Mijn pc gaat wel aan en werkt gewoon, maar als ik de temperaturen bekijk dan zit mijn videokaart als ik niks doe rond de 70 graden C en zodra ik ook maar een beetje game gaat die al snel richting de 90-95 C. De reden dat ik twijfel of het aan mijn voeding ligt is omdat ik mijn kaart tweedehands heb gehaald en ik weet niet of een tekort aan stroom ook oververhitting kan veroorzaken. De fan lijkt wel gewoon te werken en gaat ook van 20% naar 50% zodra de videokaart in de buurt van de 90 graden komt.

Kortom:
1: Is het aannemelijk dat mijn kaart warm wordt vanwege een tekort aan stroom?
2: Welke voeding zouden jullie mij aanraden?

Ik zoek een?
Voeding

Wat is je budget?
100,- euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 75,-€ 75,-
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 63,50€ 63,50
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 339,-€ 339,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,50

Alvast onwijs bedankt!

Groet,

M

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Ik wil je geruststellen, bij een te kort aan stroom zou je pc er gewoon mee kappen of je psu zou het begeven (of beide), dus dat is niet het probleem.

Nu moet ik je echter weer teleurstellen want het probleem is de videokaart die je gebruikt. Hierop zit een standaard koeler die het gewoon niet zo goed doet, temperaturen van 90 tot 95 graden zijn heel normaal en de kaart klokt zichzelf naar een snelheid waarop deze temperaturen het maximum zijn. Opzich is het dus niet gevaarlijk, maar het zou de levensduur van de kaart kunnen verkorten.

Over je voeding gesproken, die zou ik wel vervangen, niet per se om dat hij het niet trekt, want een goede 500 Watt voeding moet dit systeem gewoon genoeg energie moeten leveren. Deze voeding heeft slechte condensatoren, wat op den duur ervoor kan zorgen dat hij er de geest aan geeft en op dat moment kan een voeding je hele pc de afgrond in meeslepen. Een goede voeding is bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master GM G550M , maar ook deze is erg goed, maar niet modulair: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Verder als je ooit last denkt te hebben van een bottleneck in je pc, dan zou ik overwegen om je cpu een upgrade te geven, de fx-6300 daalt de laatste tijd erg in prijs...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor uw advies! In dat geval ga ik hem morgen proberen terug te brengen naar de verkoper! Welke videokaart zou je mij aan kunnen raden met een budget van 200 euro? Mag wat mij betreft ook een tweedehandse zijn.

+ is het feit dat de kaart zo warm wordt een reden om een andere kaart te halen? Heeft dit warm worden ook effect op de prestaties?

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2014 01:29 ]

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Kijk hier eens naar: http://www.eteknix.com/amd-r9-290-4gb-graphics-card-review/, is een reference kaart met dezelfde cooler en die wordt niet warmen dan 72 graden. Ik zou zowiezo kijken naar een andere cooler, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV.

[ Voor 39% gewijzigd door Elaynegalad op 18-08-2014 08:01 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 01:22:
Dank voor uw advies! In dat geval ga ik hem morgen proberen terug te brengen naar de verkoper! Welke videokaart zou je mij aan kunnen raden met een budget van 200 euro? Mag wat mij betreft ook een tweedehandse zijn.

+ is het feit dat de kaart zo warm wordt een reden om een andere kaart te halen? Heeft dit warm worden ook effect op de prestaties?
Maak je geen zorgen, wat sirKartoffel aanhaalt is geen gevaar. Als jij geen last hebt van het lawaai van de koeler, dan is er niks aan de hand. 95 graden moet kunnen. Lager is altijd beter natuurlijk, maar voor de levensduur hoef je het niet echt te doen (dan wordt het 6 jaar ipv 7 jaar, oid).

@ hierboven: dan zou ik TS toch aanraden een model met aftermarket koeling te halen ipv zelf te sleutelen. Kan leuk zijn maar is ook duurder en moeilijker. MSI heeft wel goede modellen bv :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook kijken naar de koeling in de kast. Misschien heb je een kast met weinig airflow?

Grafische kaarten worden warm, en hebben dus een goede koeler en airflow nodig. Maar jouw fan doet zijn werk toch niet goed lijkt me. (of de temp sensor is brak) want idle zou deze kaart toch geen 70 graden moeten wezen.

Zo op intenet rondneuzend zou deze kaart idle pakweg 40 graden zijn, onder load 94.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Jejking schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:14:
[...]

@ hierboven: dan zou ik TS toch aanraden een model met aftermarket koeling te halen ipv zelf te sleutelen. Kan leuk zijn maar is ook duurder en moeilijker. MSI heeft wel goede modellen bv :)
TS zal die kaart wel 2e hands hebben. Die dingen worden bij het leven gedumpt (in de V&A voor 185!), dus als je een beetje handig bent is het met een mooie Gelic Icy of die eerder genoemde Arctic vaak een stuk goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Toen ik mijn kaart teste had ik mijn kast niet dicht gedaan.. Nu is die dicht en is mijn GPU stabiel rond de 70 graden idle. Als ik spellen speel dan merk ik soms nog wel fps drops. Zou dat kunnen komen door mijn processor?

Bedankt voor alle informatie tot nu toe!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Reepje schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:41:
Je kan natuurlijk ook kijken naar de koeling in de kast. Misschien heb je een kast met weinig airflow?

Grafische kaarten worden warm, en hebben dus een goede koeler en airflow nodig. Maar jouw fan doet zijn werk toch niet goed lijkt me. (of de temp sensor is brak) want idle zou deze kaart toch geen 70 graden moeten wezen.

Zo op intenet rondneuzend zou deze kaart idle pakweg 40 graden zijn, onder load 94.
Dit.

Desondanks dat de reference-koeler niet heel goed is, zou ik kijken naar de airflow in je kast. Aan te raden is dat je een fan zowel aan de voorkant als achterkant in de case, zorg dat je kabels netjes weggewerkt zijn zodat het de airflow niet in de weg zit en als alternatief op de hierboven genoemde videokaartkoeler, zou je ook een goedkopere optie kunnen nemen http://tweakers.net/price...rev2-(all-vga-cards).html.

Verwijderd

Topicstarter
Rob Krauts schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:19:
[...]

Dit.

Desondanks dat de reference-koeler niet heel goed is, zou ik kijken naar de airflow in je kast. Aan te raden is dat je een fan zowel aan de voorkant als achterkant in de case, zorg dat je kabels netjes weggewerkt zijn zodat het de airflow niet in de weg zit en als alternatief op de hierboven genoemde videokaartkoeler, zou je ook een goedkopere optie kunnen nemen http://tweakers.net/price...rev2-(all-vga-cards).html.
Zou het kunnen dat de stock cooler op mijn kaart niet goed werkt? Bijvoorbeeld door een tekort aan stroom? Ik heb hem tweedehands gehaald, vandaar dat ik niet weet of mijn kaart nog wel goed functioneerd!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Iemand wie ik aan het helpen was om een tweedehands game PC samen te stellen (EmilioFLR) had ook deze R9 290 gekocht (dus met reference koeler) en het ding blijft koel en redelijk stil in zijn kast (CM690 3, koelt wel natuurlijk goed) volgens hem, dus je moet pas een Artic of Gelid erop zetten wanneer je last van het lawaai krijgt.

En ik denk dat je je CPU ook moet upgraden.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

SirKartoffel schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 01:18:
Een goede voeding is bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master GM G550M , maar ook deze is erg goed, maar niet modulair: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Leuk dat je dat zegt maar dezen zijn helemaal niet zo veel beter....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu antwoord op alles behalve één vraag: Wat zorgt ervoor dat mijn videokaart rond de 70 graden celcius is wanneer die idle is?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mogelijkheden:
-de sensor leest niet goed uit
-de airflow in de kast is niet voldoende of slecht, of de fans kan warmte niet kwijt bij een ingebouwde pc
-er zit een fan op de kaart niet goed vast, of werkt niet goed
-je hebt de faninstellingen verkeerd staan/ driver verkeerd

Het is dat ik er even de tijd voor neem dit te typen, maar je geeft zelf erg weinig informatie, zodat wij maar een beetje moeten gaan zitten gissen.

Maar dat het aan de voeding ligt, dat is in ieder geval uitgesloten.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:21:
Ik heb nu antwoord op alles behalve één vraag: Wat zorgt ervoor dat mijn videokaart rond de 70 graden celcius is wanneer die idle is?
Een mogelijk antwoord zou zijn dat je videokaart niet voldoende koele lucht krijgt, zoals al eerder werd aangehaald. Wat voor kast heb je, hoeveel fans zitten daar in, welke grootte, hoeveel zijn input en hoeveel output, is je kast stoffig, staat je pc in een sauna?

Ik stel mij eerder de vraag of je videokaart wel 70 graden warm is in idle. Heb je al eens je hand tegen de koeler gehouden (niet de fan, wel de shroud, zou normaal onder idle redelijk koel moeten zijn)? Heb je al eens bij de exhaustport gevoeld hoe warm de lucht is die daar uit komt? Die meting, doe je die vlak na een game/belasting of is dat bij een koude start?

Ook al eens gekeken hoe snel je ventilator draait? MSI Afterburner is een goed programma om veel te weten te komen over je gpu zoals fan speed en temperaturen. Ik weet dat je een Sapphire hebt, maar Afterburner werkt voor alle videokaarten :). Met Afterburner kun je ook een OSD instellen die je gpu belasting, cpu belasting, geheugen gebruik etc op je scherm weergeeft terwijl je een game speelt. Als je dan frame drops hebt, weet je meteen aan welke component het ligt (bv als je cpu cores 100% belast zijn tijdens een frame drop, is de cpu de oorzaak).

En tot slot, ik denk niet dat een tweedehands verkoper je videokaart gaat terugnemen als jij vindt dat die iets te warm draait. Zo'n temperaturen kunnen een teken zijn dat de koeler slecht bevestigd is aan je gpu, maar ga dat maar eens bewijzen. Dan moet je al naar Sapphire zelf sturen of misschien het originele verkooppunt van de videokaart. Ik zou zelf ook een Arctic Accelero of Gelid Icy kopen ter vervanging van de stock koeler, als wat knutselwerk je niet afschrikt.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:21:
Vanuitgaande dat de kaart in orde is, klinkt het als een airflow probleem. Als de warmte in jouw case niet goed/genoeg wordt vervoerd, dan blijft er warmte hangen en dat zorgt voor verhoogde temperaturen. Dus airflow kan het veroorzaken. hoe warm is de videokaart kort na het opstarten van de PC?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn pc opstart is die gewoon 45 C. Ik zal proberen wat fotos te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://freebits.nl/image/mIk

Afbeeldingslocatie: http://freebits.nl/image/mIp

Afbeeldingslocatie: http://freebits.nl/image/mI1

Wel een beetje stoffig hè :D? Zou mijn kast ook te klein zijn? momenteel blaast mijn side fan ook lucht richting mijn videokaart. Zou het helpen om deze fan om te draaien?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2014 17:35 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:55:
Wanneer ik mijn pc opstart is die gewoon 45 C. Ik zal proberen wat fotos te plaatsen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wel een beetje stoffig hè :D? Zou mijn kast ook te klein zijn? momenteel blaast mijn side fan ook lucht richting mijn videokaart. Zou het helpen om deze fan om te draaien?
Geen afbeelding te zien. :X

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
http://freebits.nl/image/mIk
http://freebits.nl/image/mIp
http://freebits.nl/image/mI1

en zo?

Ik zie nu ook trouwens dat mijn cpu best heet wordt. 53 graden.. Als ik een nieuwe CPU fan haal helpt dat dan ook om mijn GPU te coolen?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2014 18:17 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Weinig. Het kan altijd erger trouwens met stof ;) Minder is wel beter trouwens.
Pagina: 1