2 routers caiway glasvezel modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 615072

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds 2 dagen caiway glasvezel. Ik heb de glasaansluiting in in mijn meter kast samen met het modem. Maar als ik een wifi-router in de meterkast hang heb ik boven en de de woonkamer geen bereik. Maar dat is geen probleem dacht ik want ik heb daar allebei een internet aansluiting dus zet ik in de woonkamer en boven gewoon allebei een wifi-router alleen als ik dat doe werkt alleen de router beneden. Maar als ik de router van boven verbind met de router in de woonkamer geven ze wel allebei internet oftewel de ene router krijgt wel internet en de andere niet. Kan je überhaupt meerdere routers aansluiten op een modem of kan dat niet? Zoniet zo het dan een oplossing zijn om een derde router te kopen en die dan in de meterkast te zetten als een soort van splitter en vanuit daaruit te bedraden naar de routers boven en in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je even een situatie schets maken van hoe het is? Ik begrijp weinig van je verhaal.

Ja, je kan meerdere routers aan het modem hangen, maar nogmaals, oof dat gezien je situatie nodig of verstandig is, is een tweede. Je hebt al twee routers, als meerdere routers aan een modem niet zou kunnen, zou een derde router dan niet wat vreemd zijn? Heeft je modem niet stiekem zelf ook router mogelijkheden en heb je niet al drie routers nu (in feite)? Maar goed, maak eerst even een schets van je netwerk, dan wordt er meer duidelijk als nu het geval is.

Maak je tekst ook wat leesbaarder als je wil, want hier en daar missen wel wat komma's en/of alinea's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een modem, meestal (weet niet bij caiway) wordt daar maar 1 ip adres op vrijgegeven. dus 2 routers aansluiten gaat dan niet. Dan zou je er wel 1 aan kunnen sluiten, en de 2e als acces point configureren.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30

lier

MikroTik nerd

In het geval van Caiw wordt een modem geleverd dat alleen "modemt". Oftewel, je kan op het modem maximaal één device aansluiten (die het publieke IP adres toegewezen krijgt). Als je dus met meerdere apparaten tegelijk op Internet wil, moet je een router op het modem aansluiten.

In jouw situatie:
Koop een router die in de meterkast komt en gebruik de twee router die je al hebt als access points.

Klaar ;)

En als ik je een mooie tip mag geven: Ubiquiti EdgeRouter Lite

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of koop dus een (wireless) accespoint (en zet op 1 router de DHCP en NAT e.d. uit), afaik zijn die vaak wat goedkoper. Je wil zo min mogelijk routers in een netwerk hebben omdat je anders NAT / poortforward problemen gaat krijgen op den duur.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

CptChaos schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:18:
Of koop dus een (wireless) accespoint (en zet op 1 router de DHCP en NAT e.d. uit), afaik zijn die vaak wat goedkoper. Je wil zo min mogelijk routers in een netwerk hebben omdat je anders NAT / poortforward problemen gaat krijgen op den duur.
Niet in bridge modus.
Anoniem: 615072 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:07:
Hoi,

Ik heb sinds 2 dagen caiway glasvezel. Ik heb de glasaansluiting in in mijn meter kast samen met het modem. Maar als ik een wifi-router in de meterkast hang heb ik boven en de de woonkamer geen bereik. Maar dat is geen probleem dacht ik want ik heb daar allebei een internet aansluiting dus zet ik in de woonkamer en boven gewoon allebei een wifi-router alleen als ik dat doe werkt alleen de router beneden. Maar als ik de router van boven verbind met de router in de woonkamer geven ze wel allebei internet oftewel de ene router krijgt wel internet en de andere niet. Kan je überhaupt meerdere routers aansluiten op een modem of kan dat niet? Zoniet zo het dan een oplossing zijn om een derde router te kopen en die dan in de meterkast te zetten als een soort van splitter en vanuit daaruit te bedraden naar de routers boven en in de woonkamer?
Als je overweegt om nog een router te halen, dan zou dat eerlijk gezegd wel ideaal zijn. Als ik je verhaal goed begrepen heb, dan heb je een accespoint nodig in de woonkamer en boven. Dit zou dan waarschijnlijk heel je huis en tuin coveren? mocht dit zo zijn, dan kan je een wifi-loze router in je meterkast zetten.

Beiden routers die je nu hebt, zet je in bridge mode, en sluit je op de gewenste locatie aan. Geef ze een ander ip-adres dan zij standaard hebben, dus bijvoorbeeld 192.168.1.2 en 192.168.1.3, zodat 192.168.1.1 in je meterkast zit en je ze alle drie kan blijven benaderen.

Nu het volgende, en dat ligt ook wel een beetje aan de kwaliteit van je routers, moet je ze dezelfde SSID geven, hetzelfde wachtwoord en de dezelfde beveiliging. Dit zorgt ervoor dat je maar aan één netwerk hoeft aan te melden, en zal altijd de gene pakken met het sterkste signaal. Dit gaat seamless, en je zult er niks van merken, buiten het feit dat je gewoon telkens vol bereik hebt. Wat wel belangrijk is dat je ze beiden een ander kanaal geeft, met voorkeur voor 1, 6 en 11 in het geval van 2.4ghz. Met slechte routers kan alleen het probleem ontstaan dat bijvoorbeeld een iphone in standby zijn connectie verliest, in dat geval moet je beide AP's wel een andere naam geven.

[ Voor 3% gewijzigd door fynrd1 op 17-08-2014 22:32 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat ik iets anders bedoel dan jij nu reageerd, of ik volg jou niet. De TS moet in ieder geval 1 router achter zijn modem plaatsen, alvorens hij zijn internet verbinding kan delen. Hij heeft nog een router liggen, die qua instellingen vast wel omgezet kan worden naar accesspoint. Dan moet hij of nog een router kopen en daarmee hetzelfde doen (wat ik niet adviseer), daarom dat ik duss zeg dat de TS beter een accesspoint kan kopen. Daar hoef je namelijk niets op in te stellen, wellicht de wifi, maar that's it.

EDIT @ hieronder: Ah oké. Ik dacht al, hahaha ;)

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

CptChaos schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat ik iets anders bedoel dan jij nu reageerd, of ik volg jou niet.
Ik las jou bericht verkeerd. :)

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kTdnG
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-07-2024
is het niet veel handiger om 1 router in de meterkast te hangen die volledig geconfigureerd is en vervolgens op zolder een accesspoint, of wifi range extender op te hangen?

Just because you're doing a lot more, doesn't mean you're getting a lot more done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kweenie, ik weet wel dat het topic uit augustus is ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 23:08
Ik heb een beetje hetzelfde probleem.
Je wilt natuurlijk zo min mogelijk apparatuur in je huis, maar vaak kan de wifi router in je meterkast niet het hele huis bestrijken.
Dan wil je dus eigenlijk een router zonder wifi in de meterkast die verbinding maakt met Caiway en 2 AP's of Wifi routers op de beneden verdieping en op zolder. Nu vroeg ik me af wat voor router je dan het best kunt plaatsen in de meterkast. Het enige wat hij hoeft te doen is de verbinding op te zetten naar Caiway en als dhcp server fungeren. En eventueel nog poorten forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Waarom perse een router in de meterkast? Caiway modem hangt hier in de meterkast, door gepatched naar eerste verdieping, en daar naar de wan poort van een goede wifi router. Waardoor er prima bereik is op alle 3 de verdiepingen met 1 apparaat.

Moet wel zeggen dat ik twee kabels getrokken heb, zodat ik vanaf de router ook weer terug naar beneden kan om de htpc over utp te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 23:08
Anoniem: 262853 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:54:
Waarom perse een router in de meterkast? Caiway modem hangt hier in de meterkast, door gepatched naar eerste verdieping, en daar naar de wan poort van een goede wifi router. Waardoor er prima bereik is op alle 3 de verdiepingen met 1 apparaat.

Moet wel zeggen dat ik twee kabels getrokken heb, zodat ik vanaf de router ook weer terug naar beneden kan om de htpc over utp te verbinden.
Omdat ik dus geen 2 kabels wil trekken, maar alles vanaf de meterkast wil aansturen, Nas, tv, reciever etc. Anders blijf je overal dubbele kabels aanleggen.

Ze moeten van dat modem gewoon alle poorten open zetten en als router instellen. :)
Pagina: 1