(Primaire) Partitie / SDD clone issue

Pagina: 1
Acties:

• ger435
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-05-2025
Hallo,

Mijn laptop is standaard voorzien van een 500gb HDD. Hier heb ik een extra 250GB SSD bijgeplaatst die ik wil gebruiken voor Windows en applicaties.

Met behulp van Acronis true image heb ik de HDD gecloned naar de SDD. Dit werkte allemaal prima, in de bios stond de SDD als primaire opstartpartities en Windows werd dan ook netjes vanaf de SDD gestart.
De HDD heb ik vervolgens in Windows schijfbeheer geformatteerd. Zo gebruikte ik de HDD als Dataschijf voor opslag, en de SDD voor Windows en applicaties.

Echter, kreeg ik problemen met de laptop en was ik genoodzaakt de laptop opnieuw te installeren. Tijdens de herinstalltie heb ik gekozen om Windows opnieuw te installeren op het schijfstation waar reeds Windows op geinstalleerd was (in de veronderstelling dat dit de SDD zou zijn, de HDD had ik immers geformatteerd).
Echter, bleek na schone installatie de nieuwe Windows op de D (HDD) geinstalleerd te zijn, en de C (SDD) bevatte nog de oude Windows. De data die op mn HDD (dataschijf) stond was ik dus kwijt. Gelukkig stond daar nog amper wat op, iig niets belangrijks dat niet weg mocht.

Nu heb ik de SDD opnieuw geformatteerd en dezelfde clone handelingen weer uitgevoerd.
Momenteel heb ik dus weer Windows op de SDD (C) draaien en heb ik de HDD geformatteerd en als D (data-)schijf staan.

Echter, wanneer ik in schijfbeheer kijk zie ik dat de HDD ook nog als primaire partities insteld staat, ook heeft de HDD nog 2 Herstelpartities staan. Zie screenshot http://oi57.tinypic.com/v5d121.jpg
-Kan dit er mee te maken hebben waardoor windows op de HDD herinstalleerd werd ipv op de SDD?
-Hoe maak ik de D schijf geen primaire schijf meer?
-Indien de herstelpartities met het Windows installeren op de HDD te maken hebben: Hoe krijg ik deze herstelpartities weg?
-Kortom, op welke manier kan ik ervoor zorgen dat mn SDD daadwerkelijk mn primaire WIndows schijf is, en de HDD de dataschijf is, en dat ik bij evt Windows herstel/herinstallatie ook echt de C (SDD)schijf hersschreven wordt en NIET mijn data (d, HDD) schijf wordt herschreven?

Thnx!

Groet,
Ger

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je HDD is eerste schijf in het rijtje dat er is, omdat hij op de 1ste sata poort hangt... Herstel wordt meestal hardcoded uitgevoerd naar de eerste schijf.

Als je de SSD met HDD omwisselt van positie, zal de SSD het eerste apparaat worden en dus in alle aannemelijkheid, het doel zijn als je weer een recovery doet.

Een primaire partitie is overigens niks speciaals, het is het standaard type MBR partitie.

[ Voor 62% gewijzigd door Swordlord op 17-08-2014 21:15 ]

• ger435
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-05-2025
Thnx swordlord. Dus t kan niet anders opgelost worden dan hardwarematig de schijven van plaats te verwisselen?
En hoe zit t met de opslagruimte die nu verloren gaat aan de herstelpartities voor de Dataschijf (HDD) te zien in mn eerdere screenshot? http://oi57.tinypic.com/v5d121.jpg

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 22:11
Met Partition Wizard kan je partities verwijderen, en dus ook die herstelpartitie.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat ik zou doen is de HDD en SSD van plek wissel zodat de SSD op sata1 staat en dan in de Windows installatie alles verwijderen, zo heb je 2 lege schijven en dan kun je de kleine kiezen (250GB) als Windows partitie de installatie maakt vanzelf de benodigde partities aan.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850