Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij de aanschaf van een laptop voor fotografiegebruik

Pagina: 1
Acties:

• -marleen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-02-2021
Graag wil ik een laptop aanschaffen om foto's op te kunnen ver- en bewerken en verder wat word te gebruiken.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar een Asus K95VB-YZ025H.

Ik heb een aantal eisen:
17 inch of groter
Full HD
Intel core processor i7
Videokaart
Voldoende (lees: 1 TB) opslag

Ik wil graag een laptop om boven of beneden in huis te kunnen werken. Een desktop is dan niet handig. Ik zal er niet vaak mee buiten de deur gaan.

Graag zou ik een mat scherm hebben en de Asus zoals beschreven heeft een glanzend scherm. Mijn budget is €900,-. Eventueel wil ik nog tot €1000,- gaan, maar vind ik dan al wat aan de dure kant.

Graag hoor ik wat een ander zou adviseren en of bovengenoemde Asus mogelijk de beste optie voor me is (ondanks het glanzende scherm)?

Ik ben niet goed onderlegd met computers en ben erg benieuwd naar reacties.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 20:17
Hallo Marleen,

Vraag je eerst af hoe belangrijk fotobewerking voor je is. Is het belangrijk dat je op hoog niveau bezig kunt gaan? Is het meer hobbymatig met foto's bezig zijn?

Reden is dat een laptop bijna zelden geschikt is voor fotobewerking. Kwaliteit van het scherm is vaak onvoldoende. Ik heb zelf ook een Asus (N56) en ook dit scherm blijkt onvoldoende na hardwarematige calibratie met de X-Rite i1 Display Pro.

Mijn advies als je serieus bezig wilt.:
- laat je goed informeren over het scherm welke in deze laptop zit (exacte merk en type), lees reviews. Is het scherm goed? Controleer dat het scherm ook aanwezig is in je aangeschafte laptop. Fabrikanten willen nog wel eens een ander scherm kiezen, zonder dat het vermeld wordt.(Had mijn Asus ook).
- gebruik (toch) een desktop met goed scherm voor fotobewerking.
- gebruik een externe monitor aan je laptop (zelf nooit geprobeerd).

Je hebt ook een calibratiesysteem nodig. Beste koop op dit moment: X-Rite i1 Display Pro (ong. 199 euro). (of leen het regelmatig). Je kunt niet zonder.

[ Voor 3% gewijzigd door honey op 18-08-2014 12:23 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
De Asus N56 heeft één van de beste TN schermen. Wil je een beter scherm dan zul je naar een laptop met een IPS scherm moeten kijken. En dan moet je nog goed opletten, want ook niet alle ips schermen hebben een goed kleurweergave.

Je zou bijvoorbeeld naar een Acer V5 kunnen kijken: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
Volgens Notebookcheck kan dit scherm meer dan 90% srgb weergeven, wat voor een laptop best goed is: http://www.notebookcheck....aii-Notebook.99264.0.html
Je zit dan nog wel met een glanzend scherm.
En er zit helaas een ulv cpu in.

Zelf heb ik naast mijn desktop een laptop met een i7-4500U, waarmee ik 20MP raw foto's bewerk in LR.
De desktop is sneller, maar op de laptop valt ook nog prima te werken.

Een i7 quadcore is dus niet noodzakelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door wappiewappie op 20-08-2014 13:58 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit hoort in LAA thuis, hierbij verplaatst.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 20:17
wappiewappie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:50:
De Asus N56 heeft één van de beste TN schermen. ...
De N56 heeft verschillende schermen gehad. Had een heel goed TN scherm. Laatste editie was een matig scherm.

• -marleen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-02-2021
Een hele late reactie van mijn kant, maar ik wil jullie bedanken voor de reacties. Ik heb het 1 en ander in overweging genomen en uiteindelijk toch een desktop gekozen. Ik heb een een iMac 27 inch gekocht en een aantal aanpassingen laten aanbrengen. Hopelijk heb ik hier jaren plezier van.
Pagina: 1