Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pooner
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08-2024
Hey,

Ik heb een extra computer, die ik graag als home server zou gebruiken. Ik zou hem minstens gebruiken als:
- file server
- dlna server
- sql server
- web server (wss enkel lokaal als dev server)
- game server

Ik heb even Ubuntu server 14.04 geprobeerd, maar doordat ik echt niets van linux ken en het mij heel veel uren heeft gekost om enkel de file server en de dlna server up te krijgen, zou ik liever naar een meer vertrouwde, eenvoudigere windows omgeving overschakelen.

Nu vroeg ik mij af voor welke windows versie ik best zou gaan, en ook, waar ik deze makkelijk (liefst online) kan kopen.
Ga ik best voor windows, windows home server, of windows server (en welke versie/licenties heb ik nodig)

Alvast bedankt!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 13:43

thorgal21

Forum Noob

Welke hardware draai je?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17
Ik draai zelf naar alle tevredenheid whs 2011 en daarvoor nog whs v1.

Simpel en doet wat het moet doen. Daarnaast te bereiken via webpagina.

Verwijderd

Probeer nog een keer Ubuntu en installeer er dan webmin op. Dan heb je een webgui om je services te installeren en beheren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2014 17:37 ]

• Pooner
Hey,

@thorgal21:
Intel Celeron G1620 2.7Ghz
2GB DDR3 1333
2x 2TB 7200rpm HDD

@Arunia:
ik was inderdaad ook naar whs aan het kijken, maar had ergens gehoord dat je daar niet zomaar gelijk wat kon op installeren, maar dat dat met een soort van plugins werkte. Is dit waar, of zijn er geen beperkingen?
Ook: waar kan je dit makkelijk online kopen, want voor een of andere reden vind ik niet meteen een plaats om dit online te kopen.

@ Khildin:
Ubuntu staat momenteel nog steeds geinstalleerd, en heb ook webmin. Ik volgende deze guide: http://linuxhomeserverguide.com/ maar doordat ik met ubuntu 14.04 werkte, werkte niet alles zoals in de guide. De virtualbox heb ik bijvoorbeeld nooit aan de praat gekregen :(
Als ik in een windows omgeving problemen heb, vind ik meestal wel snel wat ik moet doen, maar in linux heb ik echt geen idee wat ik moet doen :(
Ik zou liever mijn server dan opzetten met windows, en dan op een aparte partitie ubuntu zetten om wat te expirimenteren en leren, om dan later eventueel over te schakelen. Maw, ik wil vooral vrij snel alles up en running hebben zonder eerst veel te moeten bijleren.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Op zich is alles wat je wilt redelijk eenvoudig aan de gang te krijgen onder Ubuntu.
Misschien een ander punt, de game server. Is deze onder linux te draaien?

Google is een grote vriend bij het installeren/configureren van Linux. ;)
Hier heb je een resultaat waarbij apache2 php5 en mysql worden geïnstalleerd.
http://www.howtoforge.com...2-php5-mysql-on-14.04-lts

[ Voor 11% gewijzigd door MdBruin op 17-08-2014 19:51 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Als student zijnde (of er één lief aankijken) kan je WS2012 gratis verkrijgen. Dit is mogelijk een optie.

Verder is Ubuntu server erg simpel op te zetten als je een beetje kan googelen.

Bijvoorbeeld:

First run:
sudo apt-get update
sudo apt-get -y upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo reboot

daarna:

Webserver (LAMP)

DLNA (plex):
$ wget -c http://downloads.plexapp.....14.531-7eef8c6_amd64.deb
$ sudo dpkg -i plexmediaserver_0.9.9.14.531-7eef8c6_amd64.deb
$ sudo apt-get install -f

daarna om te configureren: http://IP-ADRES:32400/manage

Fileserver: Lees een van de vele samba guides.

• Pooner
@ MdBruin:
met game server bedoel ik niet meteen een permanente server voor een of ander spel, maar aangezien ik af en toe wel eens wat game, zal ik ooit wel eens een host voor het een of ander spel willen hebben (ik denk aan dingen als minecraft enz)

@svenvv2:
ik volg veel guides, en kan wel googlen, maar ik heb de indruk dat alles bij mij fout loopt. Zo heb ik net nog deze guide gevolgd:
http://www.havetheknowhow...tall-Deluge-Headless.html
hier kan je echt weinig fout aan doen lijkt me, user maken, logfiles klaarzetten en toegangen geven, installeren, en als startup zetten, maar als ik mijn server reboot geraak ik niet op de web interface.
Bij zowat alles wat ik al gedaan heb, heb ik al gelijkaardige problemen gehad, en vind niet altijd zomaar de oplossing. :(

@allebei:
zolang ik nog geen keuze heb gemaakt blijf ik prutsen op Ubuntu, dus info zoals deze is zeker ook welkom :)

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Gebruik je wel het ip-adres van de server in plaats van de hostname? Dat wil nog wel eens misgaan.

Verder kan ik aanraden om transmission in plaats van deluge te gebruiken. Die is wat breder ondersteund en werkt ook goed in combinatie met programma's als couchpotato en sickbeard/sickrage

• Pooner
Jup, ik denk eerder dat het probleem is dat de service niet aan het draaien is, of niet correct. Ik heb met de webservice van virtualbox ook problemen.

Ik zal zometeen transmission eens bekijken, bedankt voor de tip!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De laatste versie van WHS zal tot 2016 worden ondersteund, daarna is het gebruik onverantwoord: Microsoft Product Lifecycle Search

2GB voldoet net aan de minimumvereiste maar is weinig voor http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj200132.aspx

Als je toch wilt investeren in een OS, investeer dan ook in wat meer hardware.

(Of inderdaad met Linux voldoende handleidinglezen en proberen. Mits de gewenste game server Linux ondersteunt. Of beide, obv virtualisatie. Maar dan heb je veel meer geheugen nodig dan 2GB).

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2014 22:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ubuntu is het proberen waard, maar inderdaad wel een hoge learning factor. Pak anders Windows 7 of Windows 8. Daar kan je ook prima al die services op draaien, is alleen minder resource vriendelijk omdat er een hele desktop schil op draait. Maar dat maakt het wel enorm eenvoudig.
Windows Server kan natuurlijk ook, maar die legaal krijgen (tenzij je IT student bent) is erg prijzig.

Zelf draai ik ESXi met FreeNAS en Ubuntu als VM. Kost tijd om alles te leren en ik blijf naar tutorials grijpen. Maar je leert er van en als het eenmaal draait dan draait het ook als een trein.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 17-08-2014 22:27 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
Je kan natuurlijk ook een van de kant en klare pakketten uitproberen.

Bijvoorbeeld de software die op synology nassen draait: DSM is bijvoorbeeld open source. Heb er zelf geen ervaring mee maar wie weet kan het wat jij wil? http://sourceforge.net/projects/dsgpl/

Anders FreeNAS http://www.freenas.org/ of OpenMediaVault http://www.openmediavault.org/

Het makkelijkst om ze uit te proberen is om ze in een VM te installeren. Dan kan je ook oefenen met wat bepaalde instellingen voor effect hebben.

Natuurlijk kan je met Windows 7 of Windows 8(.1) ook gewoon prima een servertje inrichten, linux is geen vereiste.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Pooner
@ F_J_K:
Komen er ook geen nieuwe versies meer aan van WHS die deze vervangen, of is 2016 dan echt het einde voor WHS algemeen?
Een latje ram is er snel bijgestoken natuurlijk :)

@Tsurany:
De hoge learning factor is wat mij inderdaad een beetje tegenhoud. Ik heb geen ervaring in linux, en spendeer mn tijd liever aan andere zaken. Mn server moet het mij gemakkelijk maken :)

@Ramon:
Zal deze ook eens bekijken, thanks. Via VM een beetje testen is inderdaad een goed idee, alleen spijtig dat ik nu net problemen heb om mn VMs aan de praat te krijgen :D

@svenvv2:
Bedankt voor de tip over transmission, dit is de eerste install die meteen werkt! :)

Ik krijg weer wat motivatie voor Ubuntu verder te gebruiken :)
Misschien het foute forum, maar kent er iemand toevallig een korte tutorial waarin de principes van linux worden uitgelegd? (dus niet meteen de commandos in detail, maar eerder: wat is een package, wat doet apt-get, ... Ik wil vooral weten wat ik aan het doen ben wanneer ik zo'n guide volg)

PS: ik ben nieuw op dit forum, maar vind het wel schitterend hoeveel deskundige en interessante respons ik krijg op zo'n korte tijd, thanks allemaal :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pooner schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:53:
@ F_J_K:
Komen er ook geen nieuwe versies meer aan van WHS die deze vervangen, of is 2016 dan echt het einde voor WHS algemeen?
Voor zover ik weet komt er geen nieuwe versie. (Helaas, ik vind het een prima concept voor de mensen thuis die niet veel meer wilden dan standaard serverrollen en incl backup).

Voor wat betreft tutorials: begin vooral met [google=linux tutorial for beginners] en [google=linux server tutorial for beginners], en daarbij selectief lezen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2014 23:29 . Reden: +thuis ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik kan begrijpen dat het in het begin echt onoverzichtelijk lijkt/is. Weet nog goed toen ik met Linux voor het eerst in aanraking kwam. Was ook niet van ow dat doen we even. Ik weet ondertussen wat meer van Linux maar ben zeker nog geen expert ;)

Wat betreft een site, die ben ik nog niet echt tegengekomen. Zelf ben ik begonnen toen de boeken nog meer "in" waren. De vragen die je nu hebt neer gezet zijn relatief makkelijk te beantwoorden.
Een package moet je zien als een installer onder Linux (eigenlijk gelijk aan Windows), hierin zit alle informatie welke nodig is om dat software pakket te installeren, apt-get is de Debian installer welke dus ook voor Ubuntu (is een afgeleide van Debian) wordt gebruikt.

In het begin is het voor jouw heet makkelijkste om via de installer (apt-get) te werk te gaan, via source (zelf compilen) vraagt wat meer kennis en inzicht. Hiermee moet je zelf in de gaten houden welke vereisten (dependenties) er zijn. Natuurlijk via een howto wordt het ook een stukje makkelijker al.

Gewoon 1 ding tegelijkertijd proberen/uitvoeren, een wensen lijstje is natuurlijk nooit fout.
En nog een tip: documenteer voor jezelf wat je hebt gedaan, doe ik de laatste tijd ook om als ik een fout maak makkelijker tot het punt te komen waar het goed ging.
Bij mij wil het af en toe ook niet zoals ik het wil maar er is in de meeste gevallen wel een oplossing te vinden, hetzij via de documentatie van het pakket hetzij via Google.

Tip voor het zoeken met Google
Begin met Ubuntu 14.04 en daarna wat je wilt dus bijv.

Ubuntu 14.04 Minecraft server

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

http://ubuntu-manual.org

De Nederlandse versie zit nog op 12.04 maar de Engelse versie is er wel al voor 14.04

Dit boek is wel vooral op de desktop gericht maar de latere hoofdstukken gaan ook in op zaken die nuttig zijn voor servers (bv filesystemlayout, firewall, softwarebeheer).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 23:06
Pooner schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:53:
@ F_J_K:
F_J_K schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:29:
[...]

Voor zover ik weet komt er geen nieuwe versie. (Helaas, ik vind het een prima concept voor de mensen thuis die niet veel meer wilden dan standaard serverrollen en incl backup).

Voor wat betreft tutorials: begin vooral met [google=linux tutorial for beginners] en [google=linux server tutorial for beginners], en daarbij selectief lezen ;)
Allicht interessant..

Ik ben niet volledig bekend met WHS 2011 en voorgangers, echter biedt Windows Server 2012 ook de serverrol Windows Server 2012 Essentials Experience. Dit staat misschien gelijk aan het OS Server 2012 Essentials.

Dit biedt ook de mogelijkheid om via een website je server te benaderen, back-ups te maken, streaming etc.. Hieronder wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://blogs.technet.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-46-91-metablogapi/clip_5F00_image006_5F00_451F71BD.png
Afbeeldingslocatie: http://winsupersite.com/content/content/144435/remote-web-access-portal2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://winsupersite.com/content/content/144435/rwa-shared-folder2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://winsupersite.com/content/content/144435/slideshow2_0.jpg

Meer info: Bron

[ Voor 28% gewijzigd door ro3lie op 18-08-2014 14:57 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En hoe wil je een licentie Windows Server 2012 goedkoop kunnen krijgen voor thuisgebruik? :?

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14
Studenten kunnen via dreamspark of via surfspot een versie downloaden.

• Arunia
  • Laatst online: 12:17
Pooner schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:11:
Hey,

@Arunia:
ik was inderdaad ook naar whs aan het kijken, maar had ergens gehoord dat je daar niet zomaar gelijk wat kon op installeren, maar dat dat met een soort van plugins werkte. Is dit waar, of zijn er geen beperkingen?
Ook: waar kan je dit makkelijk online kopen, want voor een of andere reden vind ik niet meteen een plaats om dit online te kopen.
Je kunt ook bijvoorbeeld wat ik heb los utorrent installeren en deze met hun webgui aansturen.
Daarnaast heb ik Serviio draaien en dit is ook geen module.

Die modulen zijn alleen om ze in het dashboard zichtbaar te hebben, maar die gebruik ik eigenlijk maar zeer weinig.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

steviewonder23 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:06:
Studenten kunnen via dreamspark of via surfspot een versie downloaden.
Voor zichzelf ja. Met MSDN en Technet precies hetzelfde. ;)

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 23:06
CptChaos schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:05:
En hoe wil je een licentie Windows Server 2012 goedkoop kunnen krijgen voor thuisgebruik? :?
Ja, prijs is niet hetzelfde als WHS. Maar zie ook niet de TS vragen om goedkoop, ik geef alleen reactie op de opvolger :>.

Pricewatch: Windows Server Essentials 2012

Dreamspark ed. zijn ook nog opties.

• Pooner
helaas ben ik geen student meer, dus goedkoop zit er niet in. Windows Server Essentials ziet er zeer goed uit, maar vind het wel duur voor uiteindelijk enkel maar een home server. De hardware kostte ongeveer evenveel :D

Ik denk dat ik het voorlopig even op Ubuntu zal houden, en wat bijstudeer over linux. Uiteindelijk vind ik het nog wel leuk om zo'n dingen uit te zoeken, maar mijn grote frustratie is dat er tot nu toe nog bijna niets gewerkt heeft zoals het in de guides staat.
Gisteren was bijvoorbeeld vncserver aan de beurt via deze guide: http://www.havetheknowhow...e-server/Install-VNC.html
alle stappen mooi gevolgd, maar wanneer ik probeer te verbinden met TightVNC krijg ik een foutmelding dat de connection actively refused werd :(

Maar goed, iedereen bedankt voor alle info en tips, en moest er nog nuttige informatie zijn, laat maar weten :)
Pagina: 1