Ik wil op mijn oude beestje Ubuntu installeren omdat Windows XP al niet echt soepel meer loopt en ook niet meer ondersteund wordt. Dit wordt echter mijn eerste serieuze Linux installatie dus er zullen wat dingen nieuw voor mij zijn. Het gaat om een Nec P550, dit zijn de specs
Maar hij start niet op. De enige manier hoe ik hem opgestart krijg is door op shift te drukken om geavanceerde opties voor Ubuntu te krijgen. En dan moet ik Ubuntu with Linux 3.13 (recovery mode) kiezen en vervolgens gewoon resume. Dan start hij wel op.
Vervolgens heb ik alles gedaan wat op deze pagina staat:
http://howtoubuntu.org/th...-ubuntu-14-04-trusty-tahr
Maar dat hielp ook niet voor het opstarten.
Omdat de interface wat traag werkte vermoedde ik dat het aan de graphics drivers lag. Dus deze heb ik geprobeerd te updaten/vernieuwen/iets, weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar hij boot nu dus helemaal niet meer haha. (Ik kom nog wel in recovery menu, maar ondanks menig terminal pogingen kom ik niet meer in Ubuntu zelf) Dus ik zal waarschijnlijk toch weer een complete nieuwe installatie moeten doen.
Wanneer ik uitproberen zonder installatie doe krijg ik dit:

En wanneer ik probeer te installeren krijg ik dit:

ik kwam wel dit tegen op google:
Ik zit dus een beetje vast en vraag me af of het uberhaubt wel mogelijk is om (L)ubuntu soepel draaiend te krijgen op deze laptop.
Ik heb geprobeerd 14.04 LTS te installeren (32bit). Via USB werkt dit niet want dan wil hij hem niet booten (ligt niet aan de usb stick, deze gebruik ik normaal altijd om Windows 7/8 mee te installeren) dus heb ik hem op DVD gebrand. Ik heb de hardeschijf leeg gemaakt en een schone installatie gemaakt (XP eraf gegooid). Ook 3th party en internet download tijdens installatie aangevinkt (via LAN verbonden omdat dat sneller is, wifi werkte ook)* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
Maar hij start niet op. De enige manier hoe ik hem opgestart krijg is door op shift te drukken om geavanceerde opties voor Ubuntu te krijgen. En dan moet ik Ubuntu with Linux 3.13 (recovery mode) kiezen en vervolgens gewoon resume. Dan start hij wel op.
Vervolgens heb ik alles gedaan wat op deze pagina staat:
http://howtoubuntu.org/th...-ubuntu-14-04-trusty-tahr
Maar dat hielp ook niet voor het opstarten.
Omdat de interface wat traag werkte vermoedde ik dat het aan de graphics drivers lag. Dus deze heb ik geprobeerd te updaten/vernieuwen/iets, weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar hij boot nu dus helemaal niet meer haha. (Ik kom nog wel in recovery menu, maar ondanks menig terminal pogingen kom ik niet meer in Ubuntu zelf) Dus ik zal waarschijnlijk toch weer een complete nieuwe installatie moeten doen.
Dus ben ik Lubuntu 14.04.1 gaan proberen maar ik krijg niet eens de livecd werkend.Hero of Time schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:05:
Aan je videokaart zal 't niet al te snel liggen, maar eerder de hele desktop omgeving. Ubuntu zelf is met z'n Unity toch net even een stapje te ver voor een X300. Beste kan je Xubuntu of Lubuntu nemen (mijn persoonlijke voorkeur is Xfce, maar doe wat je zelf prettig vind). Een update van de video driver zal je niet veel helpen, de open source driver krijgt alleen nog maar extra's voor huidige kaarten en de gesloten fglrx driver kan je wel vergeten, legacy versie of normaal.
Wanneer ik uitproberen zonder installatie doe krijg ik dit:

En wanneer ik probeer te installeren krijg ik dit:

ik kwam wel dit tegen op google:
Maar dat kun je alleen doen wanneer het al geinstalleerd is toch? Ik kan deze optie nu nergens vinden.In GRUB menu, select Advanced options for Ubuntu, choose older kernel (not recovery mode)
Ook met "forcepae" lukte het mij niet. in die laatste link stond ook dit:letatcest schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:09:
Weet niet zeker hoor, maar heeft het wellicht hier mee te maken: http://zo0ok.com/techfindings/archives/1098
(en eigenlijk verdient dit een eigen topic lijkt me)
Dus toen heb ik 12.04 geprobeerd van Lubuntu maar ook dat werkte niet.Until 12.04 this was not an issue for Ubuntu users. There was both a PAE and a non-PAE 32-bit kernel available for x86 ubuntu, and a serparate 64 bit version of Ubuntu. But beyond 12.04, there is no longer a non-PAE kernel. This means that if you have an x86 CPU that lacks PAE support, you can not run Ubuntu beyond 12.04 (unless you find/build a non-standard kernel).
Ik zit dus een beetje vast en vraag me af of het uberhaubt wel mogelijk is om (L)ubuntu soepel draaiend te krijgen op deze laptop.