Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik wil op mijn oude beestje Ubuntu installeren omdat Windows XP al niet echt soepel meer loopt en ook niet meer ondersteund wordt. Dit wordt echter mijn eerste serieuze Linux installatie dus er zullen wat dingen nieuw voor mij zijn. Het gaat om een Nec P550, dit zijn de specs
* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
Ik heb geprobeerd 14.04 LTS te installeren (32bit). Via USB werkt dit niet want dan wil hij hem niet booten (ligt niet aan de usb stick, deze gebruik ik normaal altijd om Windows 7/8 mee te installeren) dus heb ik hem op DVD gebrand. Ik heb de hardeschijf leeg gemaakt en een schone installatie gemaakt (XP eraf gegooid). Ook 3th party en internet download tijdens installatie aangevinkt (via LAN verbonden omdat dat sneller is, wifi werkte ook)
Maar hij start niet op. De enige manier hoe ik hem opgestart krijg is door op shift te drukken om geavanceerde opties voor Ubuntu te krijgen. En dan moet ik Ubuntu with Linux 3.13 (recovery mode) kiezen en vervolgens gewoon resume. Dan start hij wel op.

Vervolgens heb ik alles gedaan wat op deze pagina staat:
http://howtoubuntu.org/th...-ubuntu-14-04-trusty-tahr
Maar dat hielp ook niet voor het opstarten.
Omdat de interface wat traag werkte vermoedde ik dat het aan de graphics drivers lag. Dus deze heb ik geprobeerd te updaten/vernieuwen/iets, weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar hij boot nu dus helemaal niet meer haha. (Ik kom nog wel in recovery menu, maar ondanks menig terminal pogingen kom ik niet meer in Ubuntu zelf) Dus ik zal waarschijnlijk toch weer een complete nieuwe installatie moeten doen.
Hero of Time schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:05:
Aan je videokaart zal 't niet al te snel liggen, maar eerder de hele desktop omgeving. Ubuntu zelf is met z'n Unity toch net even een stapje te ver voor een X300. Beste kan je Xubuntu of Lubuntu nemen (mijn persoonlijke voorkeur is Xfce, maar doe wat je zelf prettig vind). Een update van de video driver zal je niet veel helpen, de open source driver krijgt alleen nog maar extra's voor huidige kaarten en de gesloten fglrx driver kan je wel vergeten, legacy versie of normaal.
Dus ben ik Lubuntu 14.04.1 gaan proberen maar ik krijg niet eens de livecd werkend.
Wanneer ik uitproberen zonder installatie doe krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/166em4h.jpg
En wanneer ik probeer te installeren krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2w1vziw.jpg

ik kwam wel dit tegen op google:
In GRUB menu, select Advanced options for Ubuntu, choose older kernel (not recovery mode)
Maar dat kun je alleen doen wanneer het al geinstalleerd is toch? Ik kan deze optie nu nergens vinden.
letatcest schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:09:
Weet niet zeker hoor, maar heeft het wellicht hier mee te maken: http://zo0ok.com/techfindings/archives/1098

(en eigenlijk verdient dit een eigen topic lijkt me ;) )
Ook met "forcepae" lukte het mij niet. in die laatste link stond ook dit:
Until 12.04 this was not an issue for Ubuntu users. There was both a PAE and a non-PAE 32-bit kernel available for x86 ubuntu, and a serparate 64 bit version of Ubuntu. But beyond 12.04, there is no longer a non-PAE kernel. This means that if you have an x86 CPU that lacks PAE support, you can not run Ubuntu beyond 12.04 (unless you find/build a non-standard kernel).
Dus toen heb ik 12.04 geprobeerd van Lubuntu maar ook dat werkte niet.

Ik zit dus een beetje vast en vraag me af of het uberhaubt wel mogelijk is om (L)ubuntu soepel draaiend te krijgen op deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Die how to website zou ik niet gebruiken, je haalt veel extra servers, met niet standaard software, naar je linux, dus maakt je pc instabiel.

Je hebt maar 1Gb geheugen en langzame cpu, installeer dus een lichte linux.
xubuntu, of lubuntu of Bodhi, alle 3 ubuntu gebaseerd met dezelfde software.

Hier is een betere wat te doen na installatie, https://sites.google.com/site/computertip/
En hier ook niet alles doen, multimedia is goed, java niet installeren.

Je probleem van eerst naar grub gaan en dan door starten heb ik al eens gezien, zoek daar op.
En zo min mogelijk vreemde update servers toevoegen, kan niet goed zijn.
Zoek met google hier op,
ubuntu+Boots only through recovery mode

Ook eerst installeren,
rebooten,
eerst updaten,
dan de videokaart drivers bij additionele/hardware drivers(bij update programma, rechter tabblad), de drivers installeren.
dan testen of alles goed werkt.
Dan pas verder gaan met wijzigingen, misschien eerst een backup maken.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 17-08-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
Het is een Pentium M processor. Geeft dit een PAE foutmelding bij opstart van Live CD/DVD?
Specificaties van systeem zijn voldoende voor Linux Xfce, LXDE, Mate en Gnome versies.

OpenSuse 13.1 Gnome draait zonder aanpassing op een Pentium M 1.5 GHz. Live-sessie is erg traag.
Lubuntu moet met forcepae-parameter geboot worden.

Als BIOS van computer booten vanaf USB-stick niet ondersteunt, kan dit eventueel via een CD met Plop-driver gedaan worden. http://www.plop.at/en/bootmanagers.html

Ik werk met Linux Mint 13 Xfce op een Pentium III met 512 MB RAM. :)
Dat gaat redelijk vlot bij max. 2 toepassingen tegelijk.
Uiterst belangrijk is de swap-waarde te verlagen naar 10 of 5 na de installatie!
Anders is er inderdaad niet mee te werken. :'(

Succes!

mvg

Reza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Beetje late reactie op mijn eigen topic. Ik was iemand tegengekomen die Xubuntu op zijn P550 had geinstalleerd, maar op dezelfde manier als bij hem werkte het nog steeds niet bij mij. Maar uiteindelijk is het mij gister toch gelukt, ik vermoed dat mijn dvd-speler roet in het eten gooit. En booten via USB werkte niet, maar uiteindelijk toch maar geboot via cd om via usb te booten (ik zie nu dat ik exact hetzelfde programma heb gebruikt LXFan aanraadde).

Alleen nu kom ik tegen de volgende twee problemen aan. Ik kan zowel chrome als chromium niet gebruiken. Ik kan ze wel installeren maar als ik het programma open dan loopt het programma of vast, of het start wel maar ik krijg geen beeld van het venster. Als ik een beetje gok kan ik wel het adres balk aanklikken en een adres intypen (ook de tekst die je typt zie je dan niet) En volgens mij laat hij dan de pagina ook (te zien in de titelbalk bovenaan)
Is dit een bekend probleem? Kan ik dit beter in het Ubuntu topic vragen?

En zijn er verder nog meer tweaks die ik kan doen om dit systeem sneller te laten werken? Ik heb de volgende tweaks op deze pagina gedaan:
http://www.binarytides.com/better-xubuntu-14-04/
1 t/m 8, 10, 11, 14, 17, 18, 20, 21 en 23

edit: Ik heb nu dus Xubuntu geinstalleerd. Is dit de beste distro voor dit oude beestje? Of kan ik beter Kubuntu of Lubuntu pakken?

edit 2: @jan99999 ik zal die site die je gaf eens doorkijken

[ Voor 7% gewijzigd door Markos op 07-10-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kubuntu is geen goede keus, die is namelijk flink logger dan Xfce. LXDE omgeving kan nog, maar niet perse nodig.

Voor je Chrome/Chromium probleem, ik vermoed dat 't hardware acceleratie probeert te gebruiken om weer te geven en dat lukt niet, wat resulteert in geen zichtbaar venster. Zie http://peter.sh/experiments/chromium-command-line-switches/ voor command-line opties om Chromium te starten zonder HWA.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Programma die weigert op te starten via terminal, dan zie je meer fout meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:12:
Programma die weigert op te starten via terminal, dan zie je meer fout meldingen.
Dat zal ik eens proberen
Hero of Time schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:51:
Kubuntu is geen goede keus, die is namelijk flink logger dan Xfce. LXDE omgeving kan nog, maar niet perse nodig.

Voor je Chrome/Chromium probleem, ik vermoed dat 't hardware acceleratie probeert te gebruiken om weer te geven en dat lukt niet, wat resulteert in geen zichtbaar venster. Zie http://peter.sh/experiments/chromium-command-line-switches/ voor command-line opties om Chromium te starten zonder HWA.
Er worden 6 commands genoemd
--disable-accelerated-video-decode
--disable-gpu
--disable-webrtc-hw-decoding
--disable-webrtc-hw-encoding
--enable-webrtc-hw-h264-encoding
--enable-webrtc-hw-vp8-encoding

Ik denk dat ik de tweede (of eerste?) moet proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer eerst de tweede, dan anderen die iets over de GPU melden. Zodra je beeld hebt, gelijk in geavanceerde instellingen permanent uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Yep! Disable-GPU did the trick. Ik heb ook nog de Citrix receiver geinstalleerd maar ik krijg deze niet werken onder Chrome/Ckromium dus dan moet moeders maar gewoon firefox daarvoor gebruiken :)
HWA staat trouwens ook aangevinkt in Firefox, kan ik deze daarin beter ook uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien Chrome 't echt hard aanzet met die optie en FF het gebruikt als 't mogelijk is, kan je 'm laten staan maar beter om problemen te voorkomen en gewoon uitzetten. Je weet nooit of er een update van FF komt die het gedrag verandert en dan heb je ook geen beeld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Een laatste ding (denk ik ;) ) is het slim/verstandig om Partners van Canonical aan te zetten bij Software & Updates? Of zal dat voor mij waarschijnlijk geen verschil uitmaken?

[ Voor 18% gewijzigd door Markos op 09-10-2014 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zijn alleen maar een paar extra packages, zoals Skype, zodat je die niet zelf hoeft te downloaden. Kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 13:25
Voor iedereen die geïnteresseerd is:
Ik heb onlangs Mint 17.1 xfce geïnstalleerd (ondertussen geüpdatet naar 17.2) zonder enige problemen. Dit gewoon vanaf een USB stick. Alles werkt vlot (relatief) en stabiel. Enkele programma's multitasken is geen probleem, net zoals bijvoorbeeld fullscreen Youtube :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
[/quote]
lucask schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:58:
Ik heb onlangs Mint 17.1 xfce geïnstalleerd (ondertussen geüpdatet naar 17.2) zonder enige problemen.
Is een lichte, stabiele distributie en heeft een non-PAE optie bij installeren(Intel M CPU's). Goede tip! :)
Kennis en ervaring delen, daar bereik je uiteindelijk meer mee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

lucask schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:58:
Voor iedereen die geïnteresseerd is:
Ik heb onlangs Mint 17.1 xfce geïnstalleerd (ondertussen geüpdatet naar 17.2) zonder enige problemen. Dit gewoon vanaf een USB stick. Alles werkt vlot (relatief) en stabiel. Enkele programma's multitasken is geen probleem, net zoals bijvoorbeeld fullscreen Youtube :)
Prachtig, maar wat heeft dat te maken met deze oude laptop en waarom kick je een topic van een jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 13:25
Hero of Time schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:43:
[...]

... maar wat heeft dat te maken met deze oude laptop ...
Het topic gaat over de Nec Versa P550, en mijn installatie van Linux Mint is ook op een Nec Versa P550.
Hero of Time schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:43:
[...]
... en waarom kick je een topic van een jaar oud?
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat anderen hier wél in geïnteresseerd zijn.
Pagina: 1