Toon posts:

Samsung 5.1 Home Cinema set geluid als 2.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na zo ongeveer het hele internet afgezocht te hebben en geen enkele manier heb gevonden om mijn 5.1 Home Cinema set naar tevredenheid te laten werken wil ik als laatste strohalm dit forum vragen om hulp.

Toen ik de HCS voor het eerst had aangesloten werkte hij, eigenlijk toevallig, nog prima als 5.1 set. Echter toen ik de set een keer losgekoppeld had en opnieuw aansloot is het me nooit meer gelukt om het geluid van mijn tv uit alle speakers te laten komen.

Ik heb de set als volgt aangesloten.

HDMI kabel van KPN Digitale TV ontvanger naar HCS Ingang
HDMI kabel van HCS Uitgang naar Televisie
Toslink kabel van KPN Digitale TV onvanger naar Home Cinema Set

Vervolgens moet ik de HDMI functie selecteren waarna ik 2.1 geluid krijg. Dit terwijl ik voor die tijd automatisch 5.1 geluid kreeg.

Ik ben totaal niet handig op het gebied van HiFi dus ik vraag om jullie begrip.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Brian

• Richard Richard
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-03-2025
Is er geen all channel stereo setting? Die zou dit effect moeten hebben namelijk.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:25
Kijk of er ergens een "sound field" instelling zit (of iets dergelijks). Misschien dat deze op stereo gelocked staat.
Verder is zowel een HDMI als een toslink kabel totaal niet nodig en misschien zelfs de oorzaak van het stereogeluid. HDMI op zich kan al geluid uitsturen. Probeer de Toslink eens los te koppelen en het geluid op de TV ontvanger op HDMI in te stellen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Toslink is zeker het probleem. HDMI is voldoende en superieur.

Uitleg: HDMI heeft veel meer bandbreedte. Bij Toslink kan er alleen zwaar gecomprimeerd 5.1 audio over de kabel. Kwalitatief geen probleem (afaik), maar de veel apparatuur ondersteunt die compressie techniek niet (ik meende dat dit DTS heette, correct me if wrong). HDMI kan ook uncompressed 5.1 over de lijn krijgen, wat bijna alle spelers/receivers gewoon goed aan kunnen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

noes schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:16:

Uitleg: HDMI heeft veel meer bandbreedte. Bij Toslink kan er alleen zwaar gecomprimeerd 5.1 audio over de kabel. Kwalitatief geen probleem (afaik), maar de veel apparatuur ondersteunt die compressie techniek niet (ik meende dat dit DTS heette, correct me if wrong). HDMI kan ook uncompressed 5.1 over de lijn krijgen, wat bijna alle spelers/receivers gewoon goed aan kunnen.
Deels kloppend en wel relatief zwart-wit neergezet.
Zwaar gecomprimeerd valt ook wel mee. Sowieso heb je naast DTS ook Dolby Digital waarvan DTS dan zelfs de versie is die een minder hoge reductieratio gebruikt dan Dolby Digital. Punt is dat DTS en DD juist door veel apparatuur wel worden ondersteunt, LPCM en HD Audio zag je juist minder. Al is het vooral iets van vroeger aangezien nu zelfs op de goedkoopste receivers codecs aanwezig zijn voor HD Audio.

Voor een digitale decoder maakt HDMI dan wel optisch voor geluid niets uit aangezien zenders geen HD Audio meesturen en je aan DD/DTS genoeg hebt. Qua aansluiten scheelt het natuurlijk kabels wat meer de reden zal zijn voor aan te sluiten met HDMI.

De vraag in deze is dan ook of de KPN zenders in 5.1 weer kan geven. Als dat zo is kan het een instelling zijn van de decoder. Als je met max 2.0 zou zitten is het een instelling van de home cinema.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Wanneer ik de toslink loskoppelen, en dus alleen via HDMI aansluit, verandert er niks aan de situatie. Het geluid blijft via 2.1 speakers gaan.

Het vreemde is gewoon dat ik, bij aanschaf, gewoon 5.1 had en dat nu met geen mogelijkheid voor elkaar krijg. De speakers doen het gewoon als ik ze test via de home cinema instellingen btw.

Alvast bedankt voor jullie verdere hulp.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:49:
Het vreemde is gewoon dat ik, bij aanschaf, gewoon 5.1 had en dat nu met geen mogelijkheid voor elkaar krijg.
Maar had je 5.1 vanuit de KPN decoder? Dus dat deze daadwerkelijk 5.1 stuurde in de vorm van DTS dan wel Dolby Digital. Of had je geforceerd 5.1 vanuit de Home Cinema Set? Dus een instelling als Dolby Pro Logic II, DTS Neo dan wel Multi Channel Stereo. Dat is nogal een verschil en eigenlijk essentieel om te weten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruikte daarvoor dezelfde setup zonder ook maar iets (fysiek) aan de instellingen te veranderen..
Pagina: 1