Tekort aan werkgeheugen: van 8GB naar 16GB

Pagina: 1
Acties:

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02 15:43
Ik zoek:
Extra werkgeheugen
Ik krijg de laatste tijd veel de melding dat mijn PC te weinig werkgeheugen beschikbaar heeft. Op momenten dat ik geen game aan het draaien ben zit ik vrijwel altijd al over 50% van het beschikbare werkgeheugen (8GB).

Ik kom, na wat uren research, er niet echt achter wat ik het beste kan doen om mijn werkgeheugen uit te breiden. Daarom roep ik jullie hulp in:

Wat ik kan ik het beste doen? Ik sta open voor alle suggesties. Ik wil sowieso van 8GB naar 16GB. Aangezien ik die achtergrondprocessen allemaal nuttig vindt. Ik heb niet kunnen vinden of 1866 nou veel beter/sneller is dan 1600. Is het verschil significant?

Wat is je budget?
Maakt niet uit. Als ik maar het beste heb voor de beste prijs

De verschillende opties die ik heb uitgekozen zijn:
- 2x4GB erbij van hetzelfde type als ik nu heb: (Dus 4x4GB in totaal)
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 (1600)
- 2x8GB erbij en dan gelijk ook maar hogere snelheid. En de "oude" set wegdoen: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9(1866)

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1MSI Z97-G45 GAMING€ 114,95€ 114,95
1Sapphire Radeon HD 7850 2GB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Tauron€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H100i€ 97,89€ 97,89
1Trust eLight LED Illuminated Keyboard€ 18,95€ 18,95
1Sharkoon Drakonia€ 25,49€ 25,49
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 75,55€ 75,55
1Sharkoon X-Tatic S7€ 78,-€ 78,-
1Corsair Builder CX750€ 69,85€ 69,85
1Samsung 840 EVO 250GB€ 104,55€ 104,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,13

[ Voor 1% gewijzigd door Floris112 op 17-08-2014 10:17 . Reden: Typo en extra informatie toegevoegd ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Als je later niet naar 32GB wil, dan lijkt nog eens 2x4 mij een goede keuze. Overigens lijkt het mij dat je aan 16 GB genoeg geheugen hebt en als het vol raakt zal DDR4 al de standaard is.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Wat voor apps draai je?
Photoshop?
VM's?

Voor normaal gebruik is 8GB meer dan voldoende dus ga ik ervan uit dat er iets behoorlijk geheugen intensief moet draaien.
Op een Intel maakt geheugen snelheid boven de 1600 Mhz weinig oftewel ga voor ga voor geheugen dat goedkoop is en op de QVL staat van de moederbord fabrikant staat.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook eens kijken wat er nu zoveel geheugen vreet. Windows ongeveer 2,2 GB, de browser 0,4 GB.
Als je standaard al op 4 GB zit, dan loopt er dus een hoop al standaard mee. Behalve dat dit dan geheugenvreters zijn, komt het de performance van de bak wellicht ook niet ten goede.

Verder zou ik gewoon 2x4 erbij doen, als dat echt nodig moet zijn.

• Floris112
Zanac-ex schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:12:
Wat voor apps draai je?
Photoshop?
VM's?

Voor normaal gebruik is 8GB meer dan voldoende dus ga ik ervan uit dat er iets behoorlijk geheugen intensief moet draaien.
Op een Intel maakt geheugen snelheid boven de 1600 Mhz weinig oftewel ga voor ga voor geheugen dat goedkoop is en op de QVL staat van de moederbord fabrikant staat.
Ik gebruik de PC voornamelijk voor games. En soms voor videobewerking en Photoshop. Maar de melding van "te weinig RAM" krijg ik alleen bij het opstarten en spelen van Total War: Rome II en Battlefield 4.

Uit jouw antwoord begrijp ik dat het nergens goed voor is om RAM met een snelheid van boven de 1600Mhz te nemen. Krijg je dan geen enkel significant verschil?

• Reepje
  • Niet online
Floris112 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:21:
[...]

begrijp ik dat het nergens goed voor is om RAM met een snelheid van boven de 1600Mhz te nemen. Krijg je dan geen enkel significant verschil?
DDR 1866 is wel degelijk sneller dan DDR 1600. Het is alleen dat dit ongeveer 1% sneller is. Dat is zo weinig dat het eigenlijk ook niet de moeite is. DDR 2400 is weer sneller, maar niet altijd stabiel. Maar dan heb je, tegenover DDR1600 ongeveer 2% snelheidswinst.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:02

Saven

Administrator

Floris112 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:21:
[...]

Ik gebruik de PC voornamelijk voor games. En soms voor videobewerking en Photoshop. Maar de melding van "te weinig RAM" krijg ik alleen bij het opstarten en spelen van Total War: Rome II en Battlefield 4.

Uit jouw antwoord begrijp ik dat het nergens goed voor is om RAM met een snelheid van boven de 1600Mhz te nemen. Krijg je dan geen enkel significant verschil?
Wel vreemd, ik heb ook 8gb en kom dan ook met BF4 iets over de 50%, maar ik krijg nooit een melding te weinig ram. Dat zou toch ook niet moeten bij ~50%?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou eens dieper in het geheugengebruik duiken. 50% op idle is al niet normaal.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat betreft werkgeheugen: kwantiteit over kwaliteit, behalve met AMD APU's waar het een groot verschil maakt voor de GPU.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om dergelijke games te kunnen spelen is 8GB geheugen ruim voldoende, ik zou eerst eens gaan kijken wat je allemaal voor applicaties (troep) je op de achtergrond hebt draaien. Want het systeem neemt nu gewoon veel te veel geheugen in gebruik en dat is zonde. Staat misschien je systemtray helemaal vol (rechterzijde van de Windows taakbalk).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
Ik heb 16GB ram en die melding krijg ik ook nog steeds bij BF4. Dit zelfs terwijl Battlefield nog geen 3GiB gebruikt en ik nog +-10GiB vrij geheugen heb.

Probeer je 'pagefile' eens handmatig wat groter te zetten, dit heeft bij mij al veel geholpen.

• Floris112
Ik heb inderdaad vrij veel achtergrondprocessen zoals Dropbox, GDrive, Raptr etc.. Het is het punt dat ik ze allemaal wel wil blijven gebruiken. Ook nemen de extenties van Google Chrome werkgeheugen in beslag. Als ik alles van Chrome uitzet via taakbeheer zit ik rond de 40% idle. Spotify neemt ongeveer 4% in wanneer dat aan staat.

Wanneer ik die melding krijg en ik dan check hoeveel RAM er in gebruik is, dan is dat meestal rond de 70% tot 80%.

Ik vindt het alleen erg vervelend en armoedig om eerst alle programma's zoals Chrome, Steam, Spotify etc. af te moeten sluiten om een grote game zonder problemen op te kunnen starten. Ik heb er wel wat geld voor over om dat niet te hoeven doen.

Ook zal ik even zoals @svenvv2 zegt even kijken naar de pagefile.

Uit jullie antwoorden maak ik op dat ik beter 2x4GB erbij kan zetten, dan 2x8GB te gaan kopen en die 2x4GB die ik had te verkopen. Klopt dat?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

32GB zou echt overkill zijn. 16GB moet echt meer dan genoeg zijn om aan je behoeften te voldoen. Kijk lekker naar een makkelijke oplossing (compatibility list) en knikker er 2x4 bij of ga voor 2x8 en dan kan je je oude verkopen. Tegen de tijd dat 24 nodig is, dan zitten we inderdaad wel bij DDR4 en kan je met je systeem van voren af aan beginnen.

[ Voor 56% gewijzigd door Jejking op 17-08-2014 15:46 ]

• Floris112
Oke, thanks voor de antwoorden. Ik denk dat ik dan ga kijken voor 2x8GB. Dan ga ik eerst maar bij Vraag & Aanbod proberen mijn 2x4GB van de hand te doen. Als dat niet lukt gooi ik er gewoon 2x4GB bij.

Dus als iemand nog interesse heeft in 2x4GB (pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9). Laat het weten! :P Is maar 2 maanden oud.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
Zet je die pc ooit uit? Heb je pagefile heel klein staan of gewoon uit? Ik begrijp niet echt waarom MS nog de optie geeft om pagefile uit te zetten, met de huidige geheugen hoeveelheden kan je dat probleemloos aan laten staan.

Als je je browser open hebt staan, hoeveel tabs zijn dat dan? Zitten daar videostreams tussen?

Ik wil gewoon even vast stellen dat jij gewoon veel tegelijk doet of dat je een geheugenlek hebt. Je wilt je probleem nu oplossen door er geld tegenaan te gooien, maar als je een geheugenlek hebt, ga je gewoon weer hetzelfde probleem hebben en kun je er geld tegenaan blijven gooien. Voor Spotify, browser met tiental tabs, achtergrondservices en een game is 8GB voldoende.

Heb je tijdens het gamen al eens bekeken wat je geheugengebruik is? Met taakbeheer of nog beter met een OSD zoals je met MSI Afterburner kunt instellen.

Raptr zou ik trouwens niet gebruiken, ik zie er het nut niet van in en komt nog niet aan de enkels van GFE qua bruikbaarheid (geen fanboyisme tov Nvidia, je HD7950 is een heel goed kaartje, maar ik vind Raptr op zich gewoon een bloated stuk zinloosheid).

• Floris112
De PC staat elke nacht uit. De pagefile stond blijkbaar op 1GB op C: (SSD). Deze heb ik omhooggezet naar 5GB.(geen idee wat het beste is)
Waar vroeger de page op 95% stond staat deze nu op 5%. En de hoeveelheid extra beschikbare RAM is nihil. (5% winst max.)

In Google Chrome heb ik gemiddeld rond de 7 tabs open staan. Geen videostreams.

Ik maak gebruik van een tweede scherm waar ik allerlei metertjes van AddGadgets.com heb staan. Battlefield 4 gebruikt gemiddeld 1,5GB RAM tijdens een potje multiplayer. Dus tijdens een potje staat RAM op 65% tot 70%. Gewoon bureaubladwerk/idle 50% tot 55%.

Raptr gebruik ik al heel lang. Vooral voor het tracken van gametijd. (Ik houd van statistiekjes). Gaming Evolved van AMD is inderdaad nog niet echt optimaal maar is een leuke toevoeging voor de weinige games die het ondersteund.

Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt om een oordeel te vellen! ;)

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 19:45

mymind*

A Beautiful Mind

Als je je pagefile door windows automatisch laat beheren zullen je problemen waarschijnlijk allemaal opgelost zijn.

• Floris112
Laat ik dat eens doen. Kijken wat het effect is. Hij maakt er dan 10GB van.

[ Voor 21% gewijzigd door Floris112 op 19-08-2014 21:23 . Reden: Resultaat van actie ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Bedenk wel dat de pagefile verre van ideaal is. Het is een noodoplossing als je ineens met te weinig werkgeheugen blijkt te zitten. Bij veelvuldig gebruik zal je harde schijf sneller slijten, en je computer wordt er niet bepaald snel van als 'ie de pagefile gebruikt.

¯\_(ツ)_/¯

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

ik kan me echt niet inbeelden dat 8GB niet genoeg is. tenzij je aan videobewerking of iets anders doet wat veel geheugen vreet.

4 GB wordt meer en meer net te weinig voor een gamesysteem, 6 GB is bij de meeste games ook nog wel genoeg, maar 8GB zie ik in een gamesysteem niet snel te weinig zijn

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 19:45

mymind*

A Beautiful Mind

Floris112 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:22:
Laat ik dat eens doen. Kijken wat het effect is. Hij maakt er dan 10GB van.
Welke melding kreeg je eigenlijk precies? Dat je werkgeheugen te klein is? Of dat je virtueel geheugen te klein is? Ik gok namelijk op het laatste.

Het is volgens mij juist beter om, als het nodig is, een pagefile beschikbaar te hebben. Als je een game speelt die flink geheugen nodig heeft kan windows daar geheugen voor vrijmaken door andere (minder gebruikte) onderdelen naar je pagefile te verplaatsen.

Die 10GB, is dat de bovengrens die windows instelt of is dat de daadwerkelijke grootte van het bestand?

[ Voor 35% gewijzigd door mymind* op 19-08-2014 21:44 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:14
Er is sprake van een SSD, dus een harde fout (geheugenpagina ophalen uit de pagefile) is niet zo dramatisch als dat het vroeger was.
Ik heb 8 GB DDR3-1600 geheugen, en mijn pagefile staat op manual 12GB.
De vuistregel is was namelijk 1.5 keer je fysieke geheugen. Maar dat is mogelijk achterhaald.

Geheugenpagina's niet in gebruik. Zoals de Dropbox database wanneer deze in idle is.
Kan worden verplaats naar de pagefile om zo weer snel fysiek ram vrij te maken.
Een harde fout ontstaat als Dropbox die pagina weer nodig heeft en er even op moet wachten.

Zoek maar op google, het internet staat er vol mee. Lees meerdere bronnen want de meningen verschillen sterk. Performance guru's zullen je aanraden hem uit te zetten. Met als gevolg: crashende processen wanneer ram vol is. Sommige mensen raden aan om hem enorm te maken. Andere om deze zo minimaal mogelijk te maken omdat je SSD er door zou slijten. (slijten doet hij toch wel, zie de duurtest bij de buren)
Zelf weten. In ieder geval is Windows (net als de rest) niet gemaakt om te werken zonder pagefile of swap..

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pagefile kun je het beste door Windows laten beheren tenzij je tijd en expertise hebt om zelf een optimale grootte voor je toepassingen te vinden. Die tijd en expertise hebben de meeste mensen niet.

Daarnaast geven sommige applicaties foutmeldingen als de pagefile te klein gemaakt is, of volledig uit staat, ongeacht het RAM wat er nog beschikbaar is. Om dat uit te sluiten zul je sowieso moeten testen wat er gebeurt als je Windows de pagefile laat beheren. Misschien lost dat die foutmeldingen al op.

Wat mensen vergeten is dat paging je performance kan verbeteren. Voorbeeld: Start een grote applicatie of een game. Een groot deel van de code van een grote applicatie is voor functies die de meeste mensen nooit gebruiken (de 80/20 regel).
Door de pagefile uit te zetten dwing je Windows om die nutteloze code in het geheugen te houden. Vooral op een machine met weinig RAM is dat contraproductief. Je wilt juist dat die blokken nutteloze code naar de pagefile geschreven worden zodat er RAM vrij komt voor nuttige zaken die performance verhogen. Denk bijvoorbeeld aan cache.

[ Voor 36% gewijzigd door downtime op 19-08-2014 22:43 ]

• Floris112
Welke melding kreeg je eigenlijk precies? Dat je werkgeheugen te klein is? Of dat je virtueel geheugen te klein is? Ik gok namelijk op het laatste.

Het is volgens mij juist beter om, als het nodig is, een pagefile beschikbaar te hebben. Als je een game speelt die flink geheugen nodig heeft kan windows daar geheugen voor vrijmaken door andere (minder gebruikte) onderdelen naar je pagefile te verplaatsen.

Die 10GB, is dat de bovengrens die windows instelt of is dat de daadwerkelijke grootte van het bestand?
Ik kreeg de melding dat het werkgeheugen te klein was. De 10GB heeft Windows inmiddels vergroot naar bijna 12GB en dat is de maximale pagegrootte. De gebruikte is nooit hoger dan 5% daarvan. Ik zie een kleine winst in de beschikbare hoeveelheid RAM. Niet significant. Maar ik wacht het wel af en probeer het een paar dagen zo. Misschien dat de pc er even de tijd voor nodig heeft.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
MasterPrutser schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:25:
Bedenk wel dat de pagefile verre van ideaal is. Het is een noodoplossing als je ineens met te weinig werkgeheugen blijkt te zitten. Bij veelvuldig gebruik zal je harde schijf sneller slijten, en je computer wordt er niet bepaald snel van als 'ie de pagefile gebruikt.
Dat is niet de enige functie van pagefile, ik hoop dat je het topic verder een beetje gevolgd hebt, want pagefile is dus wel degelijk nuttig, ook als je voldoende RAM hebt.
Floris112 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 08:43:
[...]

Ik kreeg de melding dat het werkgeheugen te klein was. De 10GB heeft Windows inmiddels vergroot naar bijna 12GB en dat is de maximale pagegrootte. De gebruikte is nooit hoger dan 5% daarvan. Ik zie een kleine winst in de beschikbare hoeveelheid RAM. Niet significant. Maar ik wacht het wel af en probeer het een paar dagen zo. Misschien dat de pc er even de tijd voor nodig heeft.
Beschikbare hoeveelheid RAM gaat niet veel veranderen met of zonder pagefile, maar games schrijven soms zaken naar het pagefile zelfs met voldoende RAM en gaan dan zeuren of crashen. Bv GTA IV in een pc met 4GB RAM en kleine pagefile crashte bij mij steeds (ik had een kleine SSD en had wat teveel beknibbeld op pagefile, stond ook op 1GB ongeveer). Heb je ondertussen nog meldingen gekregen dat werkgeheugen te klein is?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leuk dat "wel 50% gebruikt" en "pagefile is slecht", maar houd er rekening mee dat een goed OS:
- altijd vrij geheugen zal gebruiken voor filesystem cache of andere reserveringen
- de pagefile zal aanspreken om ongebruikt toegewezen geheugen weg te schrijven zodat dit geheugen ergens anders voor gebruikt kan worden, bijvoorbeeld cache of een andere applicatie

Verder vraag ik me af of die game die zeurt om meer geheugen wel een native 64bit applicatie is. Als het een 32bit applicatie is kan je afhankelijk van hoe de applicatie is gecompileerd maar 2 of 4GB geheugen aanspreken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Misschien ten overvloede gezien vorige reacties.
Maar Ik heb maar 4gb geheugen, en kan toch BF4 draaien terwijl firefox openstaan ,en er nog legio achtergrond processen draaien. Dus misschien dat je toch een keer naar je windows instellingen moet kijken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 22:39
klein achtergrond vraagje. als je gamed en je krijgt deze foutmelding.... op welke resolutie game je dan?
In 8.1 is er een bug ( in elk geval op laptops ) dat op moment dat je op een andere resolutie gamed dan dat windows staat, er geheugen lekt en je constant een foutmelding krijgt over te weinig werkgeheugen.

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

@TS: Heb je een degelijk antimalware programma draaien?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MasterPrutser schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:25:
Was het maar waar dat de pagefile zo werkte. Soms worden dingen juist in het pagefile gezet ipv in het RAM, waarom, geen idee, maar het gebeurd.

Aangezien voor TS de pagefile op SSD staat: welke SSD heeft de TS? Vaak zijn er tools van de fabrikant, waarmee een en ander te tunen is. Zo ook de pagefile. Samsung's SSD Magician doet dat in ieder geval wel.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 20-08-2014 12:46 ]

Verwijderd

Floris112 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:18:
Ik zoek:
Extra werkgeheugen
Ik krijg de laatste tijd veel de melding dat mijn PC te weinig werkgeheugen beschikbaar heeft. Op momenten dat ik geen game aan het draaien ben zit ik vrijwel altijd al over 50% van het beschikbare werkgeheugen (8GB).
Er is iets mis met je Windows installatie. Met 8GB zou je ruim voldoende moeten hebben om -alles- zonder problemen te kunnen draaien.
br00ky schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:08:
Ik zou eens dieper in het geheugengebruik duiken. 50% op idle is al niet normaal.
Dat 50% van het beschikbare werkgeheugen vol zit als er niets draait is normaal, dit is hoe het geheugenbeheer van Windows 7 (sinds Vista) werkt. Het is juist iets goeds dat Windows zoveel mogelijk geheugen pakt, aangezien dat je systeem sneller maakt (SuperFetch). Je hebt niet voor niets 8GB geheugen... Geheugen dat leeg is is nutteloos! En zodra je een applicatie start die zelf veel geheugen nodig heeft, zal dat zo over het gedeelte dat door superfetch gebruikt wordt heengeschreven worden. Kortom: het geheugen is dus niet leeg, maar wél beschikbaar voor applicaties indien nodig.

http://www.osnews.com/sto...rFetch_How_it_Works_Myths

Dingen als pagefile, afblijven. Windows geheugenbeheer is behoorlijk goed, en zou gewoon z'n werk moeten doen. Als dit niet zo is, is er iets anders aan de hand, en zou ik gewoon Windows herinstalleren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17

Croga

The Unreasonable Man

_JGC_ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:16:
Leuk dat "wel 50% gebruikt" en "pagefile is slecht", maar houd er rekening mee dat een goed OS:
- altijd vrij geheugen zal gebruiken voor filesystem cache of andere reserveringen
- de pagefile zal aanspreken om ongebruikt toegewezen geheugen weg te schrijven zodat dit geheugen ergens anders voor gebruikt kan worden, bijvoorbeeld cache of een andere applicatie
^^ dit

Windows zal altijd proberen het geheugen maximaal te gebruiken voor caching doeleinden. 50% geheugen in gebruik is dus heel, heel weinig. Bij mij (met 16GB geheugen) is standaard altijd 70-80% in gebruik en toch kan ik vervolgens alsnog zonder problemen een uitgebreide game of een paar VMs opstarten.

8GB is voor de games die genoemd worden meer dan genoeg. RAM toe gaan voegen gaat het probleem niet oplossen. Als de game, ondanks de melding, gewoon start moet je je nergens druk over maken en gewoon doorgaan met wat je nu doet.

• Reepje
  • Niet online
Ja, windows doet de dingen automatisch, en goed.

Zo gebruikt windows 8 op mijn netbook 700 MB (32%)

• Floris112
Ter verduidelijking: ik krijg de melding dat ik te weinig werkgeheugen heb maar zelden. In totaal maar iets van 5 keer gekregen. Waarbij 1 keer zorgde dat mijn PC geforceerd opnieuw opgestart moest worden.

@_JGC_, Battlefield 4 wordt in 64bit gedraaid. Total War: Rome II volgens mij gewoon in 32 bit.

@nickertNL, De games speel ik in 1920x1200. Net zoals ik bureaublad draai.

@Jorruchie, ik heb Windows 8.1 en ik gebruik alleen Windows Defender. Wel heb ik vorige week nog Malwarebytes gedraaid. Er werd niks gevonden.

@CptChaos, ik heb een Samsung SSD. Samsung Magician gedraaid en optimization gedaan. Geen enkel efffect gehad.

In ieder geval bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik ben inmiddels wat wijzer geworden. Ik heb gewoon veel tegelijk open staan en daarom verschijnt die melding.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ehm, nee, die melding is veel waarschijnlijker omdat je pagefile op handmatig stond.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat je ook kan doen is een pagefile maken in je geheugen, dit is ideaal voor oude 32bits applicaties die anders niet meer kunnen adresseren. Natuurlijk doe je dit niet om "meer" geheugen te creeren, zulke dingen lees je ook op internet..... 8)7
Dit zou ik alleen doen als je genoeg geheugen hebt dus 16gb of meer.
Alvast disclaimer, ik doe dit omdat bepaalde 32bits applicaties anders te weinig geheugen hebben of traag worden als het op de disk als pagefile staat. Ik weet heel goed wat ik doe :P

Zelf heb ik een 8gb virtuele disk voor mijn pagefile in mijn geheugen en nog een 4gb virtuele disk voor browser cache.

@TS
Ik lees dat je je pagefile op je ssd hebt staan, dit raad ik je af. Bij een pagefile wordt vaak op hetzelfde stukje geschreven en dit is niet goed voor je ssd (zover ik weet).

Voor mensen met interesse:
[GUIDE] Using ImDisk to set up RAM disk(s) in Windows with no limit on disk size

Edit:
Dit kan je dus ook gebruiken om bepaalde spellen helemaal in het geheugen te zetten doormiddel van symbolic links :D.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21-08-2014 01:04 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

wagenveld schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:30:
Ehm, nee, die melding is veel waarschijnlijker omdat je pagefile op handmatig stond.
Ja, ehh, of hij heeft gewoon erg veel op de achtergrond draaien :?

Windows heeft een leuke cache, gooi er een flink zooitje programma's op de achtergrond bij (zeker als dingen als Spotify aan blijven staan) en je komt echt wel ver hoor.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:02:
Wat je ook kan doen is een pagefile maken in je geheugen, dit is ideaal voor oude 32bits applicaties die anders niet meer kunnen adresseren.
Dat wil ik wel eens uitgelegd zien want het is me niet duidelijk hoe dat werkt. Zowel RAM als pagefile worden gemapped in dezelfde 2+2GB address space. Dat wordt door paging niet spontaan meer.
Ik lees dat je je pagefile op je ssd hebt staan, dit raad ik je af. Bij een pagefile wordt vaak op hetzelfde stukje geschreven en dit is niet goed voor je ssd (zover ik weet).
Dankzij wear leveling valt dat tegenwoordig best mee.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:14
Stiekem is 32 bit Windows wel in staat meer dan 4 GB geheugen te addresseren.
Ik heb nu namelijk in totaal 6 GB geheugen, waarvan 3 GB fysiek en 2.7 GB toegewezen.
Echter, maar 2 GB van mijn fysiek geheugen is in gebruik.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ook jouw editie kan maar maximaal gebruikmaken van zo'n 3.5GB :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17

Croga

The Unreasonable Man

jeroen3 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 07:27:
Stiekem is 32 bit Windows wel in staat meer dan 4 GB geheugen te addresseren.
Ik heb nu namelijk in totaal 6 GB geheugen, waarvan 3 GB fysiek en 2.7 GB toegewezen.
Echter, maar 2 GB van mijn fysiek geheugen is in gebruik.
Alles boven de 3.5GB wat je daar ziet is virtueel geheugen. 2.5GB van je RAM wordt dus simpelweg nooit aangesproken.
Nee, ook stiekem is Windows 32 bit niet in staat om meer dan 3.5GB aan te spreken.
Patriot schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:17:
Ja, ehh, of hij heeft gewoon erg veel op de achtergrond draaien :?

Windows heeft een leuke cache, gooi er een flink zooitje programma's op de achtergrond bij (zeker als dingen als Spotify aan blijven staan) en je komt echt wel ver hoor.
Ik ken helemaal NIETS wat "op de achtergrond" draait wat ook maar in de buurt komt van 1GB geheugen gebruik. Tenzij het zelf een soort "prefetch" functionaliteit heeft en in dat geval wordt het ook gewoon weer vrij gegeven zodra het nodig is.

Ik heb regelmatig Steam, Blizzard launcher, Spotify, 20 Chrome tabs, Outlook, Teamspeak, Teamviewer, Dropbox, ownCloud en nog een hele stapel meer op de achtergrond draaien terwijl ik WoW speel en dan nog staat het geheugen uit zijn neus te vreten. De addons in WoW trekken meer geheugen dan al die achtergrond programmas bij elkaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Croga op 21-08-2014 09:05 ]

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:23:
Dat wil ik wel eens uitgelegd zien want het is me niet duidelijk hoe dat werkt. Zowel RAM als pagefile worden gemapped in dezelfde 2+2GB address space. Dat wordt door paging niet spontaan meer.
Er is 4GB address space om stukken pagefile te mappen, maar de pagefile zelf kan groter dan 4GB zijn. Als er toegang tot meer dan 4GB nodig is worden pages in- en uitgemapt (dat gebeurt sowieso wel, want het is niet echt handig om zomaar onnodig de hele pagefile in de address range te proppen). Dat kan ook met fysiek geheugen als de CPU (en het OS) PAE ondersteunen om zo meer dan 4GB RAM te gebruiken, zij het dan wel maar 4GB (3.3GB RAM + enkele ranges voor I/O) tegelijk adresseerbaar.
Croga schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:03:
Nee, ook stiekem is Windows 32 bit niet in staat om meer dan 3.5GB aan te spreken.
PAE dus.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PAE wordt niet ondersteund in 32bit consumentenversies van Windows. Verder is een pagefile in geheugen aanmaken de dikste onzin die er is, dat is nooit op die manier ontworpen en kan ook nooit optimaal werken.

32bit applicaties onder 64bit windows hebben gewoon 2GB adresseerbaar geheugen, of 4GB als ze gecompileerd zijn met de juiste flags. Daar gaat een pagefile niks aan veranderen. Een 32bit programma kan niet meer dan dat gebruiken, ook al geef je dat ding 20GB pagefile, de limiet blijft 2 of 4GB geheugen.

Windows 32bit zelf kan uiteraard wel meer dan 4GB aanspreken met een pagefile, maar kan slechts 4GB gelijktijdig adresseren. Dat is ook hoe een pagefile werkt overigens, je kunt niet rechtstreeks geheugen in de pagefile benaderen, dat zal eerst naar actief geheugen gemapt moeten worden voordat de CPU erbij kan.

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:27:
PAE wordt niet ondersteund in 32bit consumentenversies van Windows.
Ik zie Jeroen3 nergens beweren dat hij een consumentenversie gebruikt.

De 2GB/4GB beperking is voor processen, niet voor programma's. Niets houdt je tegen om een applicatie in meerdere processen op te delen, die zullen dan de kernel wat IPC address ranges delen, en voor de rest 1-2 GB per-proces uniek geheugen uit de RAM/pagefile pool.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

downtime schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:23:
[...]

[...]

Dankzij wear leveling valt dat tegenwoordig best mee.
Het wordt ook niet ineens meer het is alleen dat sommige oude applicaties worden gefooled. Dat is ook de reden dat ik er gebruik van maak.
Volgens mij is het met de 64bits versies van Windows niet meer nodig. Op een 32bits xp kon ik met de LAA versie van blender 2.5gb aanspreken (en volgens mij met pagefile meer), op Windows 7 is dit 3.5gb.

Verder zijn er stomme games die gewoon dingen in de pagefile zetten terwijl er genoeg geheugen over is, dit ga je hier mee tegen.

Dat het niet optimaal is om in je geheugen een pagefile te zetten zal best kloppen. Ik heb er alleen nog nooit problemen mee onderdvonden en eigenlijk tot nu toe alleen profijt van gehad.
Pagina: 1