• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Bij een pc van m'n ouders met een Asus P5KPL/EPU moederbord en Pentium D930 processor wou ik meer geheugen inbouwen. Momenteel zit er 2x 1GB pc5300 ddr2 in. Daar wou ik nog 2x hetzelfde bij inbouwen zodat er in totaal 4GB in zit, verdeeld over 4 geheugenbanken (wat het moederbord ondersteund).

Het moederbord heeft de volgende banken: A1, A2, B1, B2 waarbij 2 sticks beide in de gele '1' slots of beide in de zwarte '2' slots een werkende dual channel opstelling geeft. Echter, zodra beide A slots of beide B slots gebruikt worden (of ook het toevoegen van een 3e of 4e stick aan die werkende dual channel opstelling) komt er geen beeld meer met opstarten. :?
Los van elkaar werken alle geheugensticks en alle geheugenbanken op het moederbord prima. Het eerste geheigenpaar is van corsair, de andere van transcent, maar ook met enkel 2 van hetzelfde type krijg je al het hierboven genoemde probleem.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Wat zegt de handleiding van je moederbord over het geheugen?
Overclocken die soms automatisch gaat, in de bios uitzetten, of vastzetten.
In de bios heb je ook soms instellingen als turbo, zet dit op noemaal.
Geheugen in de bios misschien langzamer zetten, of meer stroom geven.

[ Voor 34% gewijzigd door jan99999 op 17-08-2014 05:25 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Asus-moederborden kunnen soms nogal kieskeurig zijn wat geheugen betreft, zeker als je verschillende modules gaat mengen. Probeer bios-instellingen zoals geheugentimings en -voltage licht te verhogen voordat je de nieuwe modules installeert, om de boel wat ademruimte te geven.

De kans bestaat echter dat het gewoon niet zal gaan werken in die specifieke combinatie. Als dat het geval is raad ik aan om de Asus support » P5KPL/EPU QVL erbij te pakken alvorens ander geheugen aan te schaffen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Rone schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 06:56:
Asus-moederborden kunnen soms nogal kieskeurig zijn wat geheugen betreft, zeker als je verschillende modules gaat mengen. Probeer bios-instellingen zoals geheugentimings en -voltage licht te verhogen voordat je de nieuwe modules installeert, om de boel wat ademruimte te geven.

De kans bestaat echter dat het gewoon niet zal gaan werken in die specifieke combinatie. Als dat het geval is raad ik aan om de Asus support » P5KPL/EPU QVL erbij te pakken alvorens ander geheugen aan te schaffen.
Dit dus.

Er zit een beperkingen in de grootte van de individuele chips op het Dimmetje die de G31-chipset aankan. (AMD en vooral VIA chipsets waren wat ruimhartiger).

Let ook op het volgende:
De G31-chipset kan maar 2 singlesided Dimmen per kanaal aan. Er kunnen dus wel 4 Dimmen in, maar alléén als ze allemaal singlesided zijn. (en nee, dat kun je niet aan je Dimmetje zien door te kijken of deze één of tweezijdig chipjes heeft.)

Het is een budgetvariant van de G35-chipset, die dit fenomeen niet heeft en gewoon 4 dual-sided Dimms aan kan.

In het ergste geval zul je dus 4 nieuwe Dimms volgens de QVL van Asus moeten hebben.

Uit de specs van het bord:
4 x240-pin DIMM, Max. 4 GB, DDR2 1066(O.C.)/800/667 Memory
Dual Channel memory architecture
*Support max. 2 DIMM modules only for yellow DIMMs when over-clock to DDR2-1066
*When installing four DDR2 DIMM modules, install only single-sided memory modules.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Aha perfect, dat laatste zal het dan zijn met dat singlesided, ik had nog niet eerder gehoord dat dit soms anders is met beide geheugenslots van een kanaal in bezet. Bedankt.