• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 08:50
Allen,

Misschien een rare vraag die makkelijk opgelost kan worden met een mediaplayer, maar ben toch even benieuwd of er toch niet een andere softwarematige oplossing is. Hier de volgende situatie:

Mijn PC en TV staan ik verbinding met een HDMI-kabel. Soms kijk ik wel eens direct een film of serie door m'n TV als tweede monitor te gebruiken (of te klonen). Nu wil mijn vrouw wel eens een serie kijken terwijl ik wil gamen. Het tweede monitor concept gaat hier niet op omdat we last hebben van elkaars geluid. Is er een mogelijkheid om een mediaplayer op de achtergrond te draaien die de output naar m'n TV stuurt, terwijl ik gewoon mijn eigen ding kan blijven doen?

Zo niet, dan wordt het maar een nieuwe mediabox aanschaffen, maar ben benieuwd of hier nog slimmigheidjes voor zijn.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Liggend aan hoe het geluid loopt heeft een videokaart meestal zijn eigen geluiddstroom via HDMI terwijl de interne geluidskaart op het moederbord niks doet.

Het moet vast mogelijk zijn om te zorgen dat geluid van een bepaalde mediaspeler voor de series via HDMI loopt en geluid voor je games via de interne geluidskaart (of in ieder geval de aansluitingen van je speakers/koptelefoon).

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-01 14:59
Dit probleem is inderdaad goed op te lossen op de manier die BLACKfm aangeeft. Als je rechtsklikt op je volumeicoon kan je bij 'afspeelapparaten' een uitgang als 'standaardapparaat' forceren. Alle games ed. zullen van die uitgang gebruik maken.

Echter in veel mediaspelers (bijvoorbeeld XBMC) kan je handmatig een uitgang selecteren. Als je dus je headset als standaardapparaat zet en de HDMI instelt als uitgang in je mediaspeler kan je het geluid van elkaar scheiden.

Momenteel gebruik ik dit truukje met een externe USB-geluidskaart. Ingamegeluid over mijn headset en muziek via de externe geluidskaart naar de stereo.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 10:14
Een raspberry Pi (€35) met XBMC kan dit oplossen. Die hang je aan je TV en je voegt de HDD van de pc toe aan de blibliotheek in xbmc. Dan kan de Pi alles streamen. Als je een mediaplayer wil dan is dit verreweg de makkelijkste oplossing.

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 08:50
Super! Het is gelukt. Bedankt allen :)

Met XBMC werkt het inderdaad als een zonnetje. Ik heb een dergelijke optie ook al eerder geprobeerd met VLC, maar daar kan het blijkbaar niet... tenzij ik niet diep genoeg in de settings ben gedoken. Met XBMC had ik 't binnen 20 sec.