Stopcontact geeft 240V, erg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:56
Ha tweakers, ik ben onlangs verhuist, en sindsdien geeft mijn computer problemen (harde crashes bij zware belasting). Nu meende ik dat dit door een te lage spanning op het stopcontact kwam, dus ik heb een multimeter aangeschaft en de stopcontacten doorgemeten. (handleiding)

Nu zag ik tot mijn verbazing dat de spanning niet te laag is, maar juist varieert tussen rond de 240V. Mijn vragen:
  • Kan dit de oorzaak zijn van mijn hardwareproblemen, of zoek ik in de verkeerde richting?
  • De multimeter geeft zonder dat de pennen ergens op aangesloten zijn al steeds wisselende waarden tussen de 0 en 7V weer, is het dus misschien gewoon een foutieve meting van een defecte multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goedkope meters kunnen (wat) afwijken, en daarnaast is 240v AC op zich okee, geloof dat men een marge aanhoud van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

1) Geen probleem. Probleem eerder zoeken in een slechte voeding naar mijn idee.

2) Klopt, dat doen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ten eerste kan het gewoon een afwijking zijn van de multimeter.

Daarnaast valt 240V netjes binnen de toegestane marge. (+ en - 10% dacht ik, maar zou ook ietsje minder kunnen zijn.) Je apparatuur moet dus makkelijk 240 Volt kunnen verdragen.

Ik zou hardware-problemen met je pc dan ook vooral ergens anders zoeken. Maar dat kan dan een te lichte of defecte voeding zijn, temperatuurproblemen, defect (grafisch) geheugen dat alleen onder zware belasting wordt aangesproken... Met andere woorden, je zult systematisch moeten gaan troubleshooten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan ook zijn dat je bij het verhuizen een defect hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:31:
Kan ook zijn dat je bij het verhuizen een defect hebt gekregen.
Idd, controleer eens of je koelers en alle dimms, pci kaarten etc nog goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
buiten dat 240v inderdaad een onnauwkeurige meting zal zijn (het stroomnet is aardig strikt gereguleerd, te laag is eerder te verwachten, evt door slechte bekabeling) zou het ook niet uitmaken.

de tolerantie van het net is tegenwoordig -10/+6% (was vroeger inderdaad +/-10%), maar dan nog steeds ruim binnen specs)

En bovendien is praktisch elke schakelende voeding tegenwoordig 100-250v gespect dus die heeft er geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het lichtnet hoort tegenwoordig 230v te zijn ipv de 220v wat nog steeds in de volksmond ligt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:56
Bedankt voor de antwoorden, de stopcontacten zijn dus duidelijk niet het probleem. Zal eens een memtest gaan draaien, en eventueel wat onderdelen omwisselen in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03

Onbekend

...

Ja kan in de bios ook zien wat de spanningen intern zijn.

Is er mechanisch wat verschoven tijdens de verhuizing? Kabeltjes e.d. die slecht contact maken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kijk naar lekke condensatoren op het bord en in de voeding, check de voeding überhaupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Batterij in je multimeter kan ook bijna leeg zijn, dan willen de goedkope vaak ook wel raar gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:28:
Ten eerste kan het gewoon een afwijking zijn van de multimeter.

Daarnaast valt 240V netjes binnen de toegestane marge. (+ en - 10% dacht ik, maar zou ook ietsje minder kunnen zijn.) Je apparatuur moet dus makkelijk 240 Volt kunnen verdragen.
..........
Ik had het op dit moment even niet bij de hand maar ik twijfelde sterk aan die bovengrens. Vroeger in de tijd van 220 V was het voor woonhuizen nl. +5/-5% (bij industrie was het destijds +10/-10%). Maar na heel even Google met de zoekterm "tolerantie netspanning" vond ik de Wikipedia met het antwoord, namelijk +6%/-10%. Die +10% zou namelijk een bovengrens van 253 V betekenen en dat is dacht ik toch wat te veel van het goede. Die +6% betekent dus 243,8 V en de ondergrens is met die 10% nagenoeg gelijk gebleven. In combinatie met de niet al te hoge nauwkeurigheidsklasse is die 240 V helemaal niet bijzonder.

Die zwevende waarden met losliggende meetsnoertjes zijn gewoon normaal. Als je een oscilloscoop ziet met los slingerende probes, dan zie je ook de meest grillige golfvormen. Dat is gewoon inherent aan het hoogohmige karakter. Zodra je er een niet al te hoge weerstand tussen hangt is het verdwenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 17-08-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_B
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:24
Is het een geaard stopcontact en is de aarde hiervan in orde?

Omdat je verhuisd bent zou het kunnen dat de aarding van je “nieuwe” stopcontact niet in orde is.

De meest simpele test zou zijn om te kijken of je een spanning meet tussen de aarde en de fase.
Simpel gezegd: Staat er een spanning tussen de “aarde pin” en een van de 2 gaten in je stopcontact?
Tussen het ene gat en de aard pin zou 0V moeten staan. Tussen het andere gat en de aard pin rond de 230V.

Je zou ook (met een lange draad) de weerstand kunnen meten tussen je stopcontact en het aard-punt in je meterkast. [aanname is dan dat het aard-punt in je meterkast in orde is.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timberleek schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:40:
buiten dat 240v inderdaad een onnauwkeurige meting zal zijn (het stroomnet is aardig strikt gereguleerd, te laag is eerder te verwachten, evt door slechte bekabeling) zou het ook niet uitmaken.
...
Dat moet je niet te hard zeggen hoor... :P
Ik meet hier thuis een spanning van 222V, afgelopen vrijdag op werk 238V.
Aan de installatie hier zal het niet liggen. Ik heb in oktober jl. de hele installatie nagelopen.
Alle oude lasdoppen vervangen voor nieuwe exemplaren want die dingen gaan écht loszitten
na verloop van jaren (goed gemaakte ouderwetsche draai/schroef lassen uitgezonderd natuurlijk),
er is een nieuwe groepenkast in gegaan en van alle stopcontacten is het grootste deel vervangen.
Ook geen last van knipperende verlichting etc. wat vaak wel een indicatie is dat er iets los zit.
Dus het kan wel verschillen, niet dat het problemen op hoeft te leveren.

@Splash
Als je geen echte interrupties hebt, kan die 240V het probleem idd niet zijn.
Check anders eens de specs van de voeding, dan zul je zien dat het waarschijnlijk geen
probleem is. Die dingen worden ook verkocht in de UK en in Australië waar de standaard al 240V is.
Willen ze hier ook naartoe geloof ik, 240V voor de gehele EU.

Offtopic> Het is met oudere apparatuur waar zo'n netspannings schakelaartje in of op zit wel
aan te raden deze even van 220V naar 240V om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 22:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

De laatste richting waar je zou moeten kijken is je stopcontact. Definieer 'harde crash'? Een shutdown c.q. crash bij volle belasting heeft 9 van de 10x te maken met een safe vanwege oververhitting. Draaien domweg alle fans wel? Daarbij kan je error log ook veel informatie geven, denk aan je windows log dus ;)
Los van dat, probeer gewoon eens een stress test, check de voltages / temps van o.a. je cpu en videokaart.

PC crash vanwege netstroom heb ik eigenlijk nooit gehoord, daarbij kent je PC ook niet direct iets van een opbouwende stand. Als je even full-load gaat, zou hij dan per direct ermee moeten kappen. Zo even aan je verhaal te lezen duurt het meestal wel even. Daar is je teken eigenlijk al dat het niet aan het netstroom ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41

FreakNL

Well do ya punk?

Als je het echt wilt uitsluiten kun je natuurlijk ook je PC ff bij familie of vrienden proberen..
Pagina: 1