Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb vorige week een rekening geopend bij Leaseplanbank in verband met de spaarrente (1.6%) die hoger is dan bij mijn bank, ABN AMRO. Ook wil ik een deel van mijn spaargeld in deposito's gaan onderbrengen. Nu heb ik veel goede reviews over Leaseplanbank gelezen en ook de Consumentenbond geeft een positieve waardering. Om te testen heb ik €500 naar de rekening overgemaakt en ook weer teruggestort, dit ging zonder problemen.

Het blijft echter spannend om voor het eerst je complete spaargeld van de bank waar je sinds je geboorte een rekening hebt (ABN) met fysieke kantoren, over te hevelen naar een bank zonder kantoren en eigenlijk niet meer dan een website is. Vandaar de vraag of een aantal mensen hier kunnen bevestigen dat Leaseplanbank betrouwbaar is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik gebruik de LPB al jaren omdat ze inderdaad meestal (niet altijd) een van de hoogste spaarrentes hebben. In al die jaren nog nooit een probleem gehad.

Maak trouwens al ongeveer sinds de 'uitvinding' van internetspaarbanken daarvan gebruik, de rentes bij de gewone banken zijn een lachertje. En over een fysiek kantoor: bij de meeste bankkantoren, als ze er nog zijn, verwijzen ze toch naar internet of telefoon.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:53
Als je graag verbonden blijft met ABN, kun je ook eens kijken naar MoneYou. Rentepercentages zijn vergelijkbaar met Leaseplanbank en MoneYou BV is een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Bank NV.

[ Voor 6% gewijzigd door Tochjo op 16-08-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ja. Ik zie geen reden om LPB meer of minder te vertrouwen dan elke andere bank onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je hebt gewoon dezelfde garantie van de staat op je spaargeld bij Leaseplanbank als bij ABN.

Overigens zou ik niet willen beweren dat een bank met fysieke kantoren per definitie betrouwbaarder is. ABN Amro is ook omgevallen destijds en overgenomen door de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zit al jaren bij LPB, betrouwbaarheid is gewoon top hoor. Sowieso vallen ze onder het DGS van DNB, dus sowieso zal je je geld (iig tot 100.000 euro, conform DGS) terugkrijgen, dus je bent op die manier ook beschermd.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 16-08-2014 15:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 19:33
XeNeRgY schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:40:
Om te testen heb ik €500 naar de rekening overgemaakt en ook weer teruggestort, dit ging zonder problemen.
Zoiets had ik ook eens bij een andere internetspaarbank gedaan (heen en weer boeken). Ging ook goed. Toen ik wat geld terugboekte, later omdat ik het gewoon nodig had, was er na anderhalve week nog niets gebeurt. Toen mailde ik en toen was het binnen 2 dagen geregeld. "foutje" was het antwoord. Mijn les en tip: spreid je geld sowieso, om allerlei redenen, zodat je niet afhankelijk bent van één (spaar)bank.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 16-08-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 20:27
Waarom gelijk € 500 om te testen, ik test altijd gewoon met € 5 ofzo....

Het enige nadeel bij LPB kan zijn: dat als je een deposito afsluit dit echt niet open te breken is, zelfs niet met boete. MoneYou is wat dat betreft veel beter, daar krijg je zelfs nog een klein beetje rente bij opbreken.

Maar als je je geld gewoon wat langer kunt missen, is het prima hoor, ze storten altijd netjes op tijd terug op de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben begonnen met 1 euro, toen 5 euro en toen 500 euro. Dit is prima verlopen en aangevuld met jullie positieve reacties ga ik straks mijn spaargeld maar eens overzetten. Dan kan ik vervolgens ook aan de deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Tochjo schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:16:
Als je graag verbonden blijft met ABN, kun je ook eens kijken naar MoneYou. Rentepercentages zijn vergelijkbaar met Leaseplanbank en MoneYou BV is een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Bank NV.
Let hierbij wel op dat MoneYou en ABN onder dezelfde bankvergunning werken en je dus onder het DGS maar 1x 100k uitgekeerd kunt krijgen (althans, dat waarschuwt Independer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb laatst van Rabo alles verhuisd naar MoneYou, wel spannend inderdaad maar gaat top en ik ben zeer tevreden. Rabo eerst gebeld met de vraag of er niks aan de rente te doen valt, daarop heb ik aangegeven het te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37

Seraphin

Meep?

Bij banken die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen, boeit het onder de 100k verder geen ruk hoe goed/betrouwbaar ze zijn (nou ja, mij niet).

De enige addertjes waar je dan nog voor op moet passen zijn;
- Is het een bank die onder dezelfde vergunning van de/een moedermaatschappij opereert (zoals anboni al terecht aangeeft)
- Is het een spaardeposito of een achtergesteld deposito (hallo DSB!)
- Is het ook echt daadwerkelijk een bank die onder het NL DSG valt (en niet stiekem toch een bank uit een ander europees land)

Kleine nuance in het bovenstaande; het DSG geeft formeel alleen bescherming op de hoofdsom, niet op de (opgebouwde) rente. Bij Icesave is overigens óók de rente vergoed, maar daar kun je niet op afgaan.

Nog een klein technisch detail dat gevoelig ligt (bij mij) en wat ik ff wil corrigeren:
CMD-Snake schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:34:
Je hebt gewoon dezelfde garantie van de staat op je spaargeld bij Leaseplanbank als bij ABN.

Overigens zou ik niet willen beweren dat een bank met fysieke kantoren per definitie betrouwbaarder is. ABN Amro is ook omgevallen destijds en overgenomen door de staat.
ABN AMRO is niet omgevallen.
Fortis is omgevallen, de staat heeft de NL-boedel overgenomen, en daar zat "toevallig" ook het NL-deel ABN AMRO in.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
anboni schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:20:
Let hierbij wel op dat MoneYou en ABN onder dezelfde bankvergunning werken en je dus onder het DGS maar 1x 100k uitgekeerd kunt krijgen (althans, dat waarschuwt Independer)
Bij DSB zou je gelijk hebben. Bij ABN (of ING) maakt het bar weinig uit: als die omvalt kan het garantiestelsel toch niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 19:33
Het verrast mij toch hoe blindelings er op DGS wordt vertrouwd. Zie bankencrisis, denk aan het domino-effect door interbancaire verplichtingen, zie Cyprus, zie nieuwe bail-in regelgeving, zie obligatieopkoopprogramma's van EMU staatsobligaties (die zowel banken als verzekeraars op grote schaal in hun bezit hebben).

Bij grote banken is het DGS niet houdbaar, te meer omdat via interbancaire verplichtingen bij het omvallen van de grote banken alle banken omvallen. Die zullen dus altijd, hoe dan ook, wettelijk, niet-wettelijk, spaarders-vriendelijk, spaarders-onvriendelijk, altijd gered worden.

Bij individuele kleine banken zullen ze het DGS in werking laten treden. Er zijn ook scenario's waar banken collectief in de problemen komen, al was het alleen al door die interbancaire verplichtingen die men heeft. Voor mij een goede reden om te spreiden over banken, ongeacht je geldvoorraad, maar ook over obligatiefondsen en aandelenfondsen.

Maar denk ook aan ICT-problemen, operationele problemen, waarin, m.n. kleine banken (omdat het niet hun core-business is vaak) kwetsbaar voor zijn. Vijf dagen niet kunnen inloggen op je spaarrekening kan soms best irritant zijn. Ik heb dan graag een tweede achter de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 26-08-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het punt met het DGS is dat juist dat ultimo De Nederlandse Bank (lees: belastingbetaler) garant staat. Dit is ongeacht hoe een eventueel faillissement wordt afgehandeld.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als de poep echt de ventilator zou raken (stel: ABN, ING, Rabo als SNS vallen binnen een jaar om) dan kan ook DNB geen voldoende geld meer hebben om garant mee te staan. Maar als je uit gaat van dat scenario dan heb je ook vast niets aan investeringen of aan papiergeld in een oude sok, en kan je beter meteen investeren in verhuizen naar de rimboe en survival gear.

Het hele model en bestaan van geld is juist gebouwd op vertrouwen..

Spreiden kan idd best. Dat verhoogt wel de kans dat je zeg 10% van je geld kwijtraakt (want de kans dat -een- bank omvalt groeit naarmate je meer banken hebt - of je wordt opgelicht / je wachtwoord wordt achterhaald), maar verkleint de kans dat je -alles- kwijtraakt.

[ Voor 23% gewijzigd door F_J_K op 27-08-2014 16:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

XeNeRgY schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:40:
Ik heb vorige week een rekening geopend bij Leaseplanbank in verband met de spaarrente (1.6%) die hoger is dan bij mijn bank, ABN AMRO. Ook wil ik een deel van mijn spaargeld in deposito's gaan onderbrengen. Nu heb ik veel goede reviews over Leaseplanbank gelezen en ook de Consumentenbond geeft een positieve waardering. Om te testen heb ik €500 naar de rekening overgemaakt en ook weer teruggestort, dit ging zonder problemen.
Volgens mij zijn ze al redelijk bekend hoor. Niet de eerste keer dat ik van ze hoor.
Ik zou niet weten waarom ze onbetrouwbaar zouden zijn.
Het blijft echter spannend om voor het eerst je complete spaargeld van de bank waar je sinds je geboorte een rekening hebt (ABN) met fysieke kantoren, over te hevelen naar een bank zonder kantoren en eigenlijk niet meer dan een website is. Vandaar de vraag of een aantal mensen hier kunnen bevestigen dat Leaseplanbank betrouwbaar is 8)
Het zijn de banken met fysieke kantoren die ons een hele hoop fiscale heisa (economische crisis anyone) hebben bezorgd. Ik zou die mentaliteit los laten als ik jou was. :P
Pagina: 1