Toon posts:

Fans aan en uit schakelen op water temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik men 120mm fan uitschakelen indien de pc koel genoeg is?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:10
Stekkertje eruit :?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik denk dat ie automatisch bedoelt :P

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Met 'n DigiDoc!! of anders een thermisch maak/breek contactje.

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Nou, dat moet kunnen, maar is nou niet bepaald makkelijk.
1) Je hebt een temp. sensor nodig. Lijkt me geen probleem, gewoon een digitale thermometer.
2) Je moet wat kunnen programmeren. QBasic is al voldoende.
3) Je hebt een interface nodig. Die zijn wat verrotter om te maken. Je kan b.v. de Velleman K8000 gebruiken, maar die is toch een dikke f200,-.
Dat laatste moet ook goedkoper kunnen, maar ik weet zo niet wat voor interface geschikt is. Ook weet ik niet precies hoe je het signaal van de tempsensor overzet naar die interface kaart. Het moet iets zijn met geleiding bij verschillende temperaturen. Die waarden kun je vrij eenvoudig via bv. die K8000 en wat simpele zelfgeschreven software omzetten in een outputsignaal voor je fan. Het voordeel van die K8000 (kijk maar eens op www.velleman.be ) is dat je er nog VEEEL meer mee kan, tegelijk met die schakeling voor je fan. Maar hij is wel erg duur.
Kortom: als je geld over hebt en wat tijd wil steken in hoe een digitale thermometer precies werkt, moet het lukken. Moet wel zeggen dat dit wel een geweldig idee is. Mocht dit je nu lukken, meldt dit dan even weer op het forum, kan de rest meegenieten!

De Groningse beer

Verwijderd

zelfbouw'n of een regelaartje bij conrad bestellen (nr. 998729-24 ) maximale belasting is 500 mA lijkt me genoeg voor een 120mm Fan! :)
Pagina: 1