Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Compactcamera voor 200 euro

Pagina: 1
Acties:

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 21:02

TL;DR:
zie onderaan

Ik zoek een?
Compactcamera of compacte systeemcamera.

Wat is je budget?
€200 +- €50 (incl. accessoires, bijv. SD-kaart, beschermhoes en touw/band voor om nek)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
foto's en video's te maken op reis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de travelzoom-vergelijkingstest 2014 op Tweakers bekeken en gelezen. Ik maak hieruit op dat er behoorlijk wat verschillen bestaan in functionaliteit, prijs en kwaliteit. Toch maak ik uit die test niet op wat nou een geschikte camera voor mij is. Bovendien: er worden daar 5 camera's vergeleken van prominente merken, maar andere camera's worden niet genoemd. Zo komt de Canon PowerShot SX700 goed uit de test, maar wat is er 'mis' met een SX600? Wat maakt de Nikon Coolpix S9700 meer waard dan zijn kleinere broertje? Panasonic Lumix TZ60 vs. TZ40? Zijn er nog andere merken of cameramodellen die helemaal niet genoemd zijn, maar wel het noemen waard zijn?

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn belangrijkste vraag is: welke functies moet een compactcamera/systeemcamera hebben wil een leek zoals ik (en mijn vriendin) met één druk op de knop een scherpe foto nemen?

Aanvullende info
Ik heb een oude Pentax Optio M60. Hiermee maak ik gewoon geen goede foto's en video's, tenzij er veel (=zon)licht is. 's Avonds is het dus een vervaagde lichtshow... Een travelzoom lijkt me interessant i.v.m. het grotere zoombereik dan normaliter aanwezig op een compactcamera. Verder wil ik Full HD kunnen filmen. Het lijkt me wel het beste als dit met 30 of beter nog 60 fps gebeurt.

Aan welke merken moet ik denken? Ik loop niet echt warm voor Sony en Samsung. Met de eerste heb ik nooit echt goede ervaringen gehad (allerlei elektronica) en de tweede is gewoon niks voor mij. Bij een camera denk ik aan Canon, Nikon, Olympus en Pentax, al heb ik geen idee hoe goed hun camera's voor mijn doeleinden zijn.

Als je er info over hebt: ga gerust diep in op technische/fotografische zaken. Desnoods met een linkje met wat uitleg erover. Ik heb weinig kennis van fotografie, maar ik wil wel het meeste uit mijn toekomstige cameraatje halen.

Gadgets als Wi-Fi, GPS, NFC, Bluetooth, apps, etc. boeien mij absoluut niks. Op reis kan ik me voorstellen dat Wi-Fi wel handig is om een fotootje te uploaden naar een clouddienst of server (kan dat met dit soort camera's? Of waarvoor bestaat de Wi-Fi-functionaliteit anders?), dat zou ik wel prettig vinden om te kunnen doen.

Ah, en m'n vriendin vindt het leuk als de camera wit is, wat de opties nog iets verder inperkt. ;)

Kortom
  • gemakkelijk scherpe foto's nemen
  • Full HD filmen met acceptabele fps
  • foto's kunnen uploaden naar de cloud o.i.d. lijkt me prettig
  • overige gadgets (GPS, Bluetooth, NFC, etc.) niet vereist
  • budget: €200-250
  • accessoires (SD-kaart, beschermhoes, nekband/-touw, ...?) inbegrepen
  • kleur: wit

• obelix998
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 09:49
Canon Powershot SX280 HS is misschien iets voor je. Zie links hieronder.

pricewatch: Canon PowerShot SX280 HS Zwart
http://arijaycomet.com/20...00-versus-canon-sx280-hs/

Er schijnt wel een probleem te zijn dat bij filmen de batterij-indicator begint te branden, zonder dat die leeg is. Op internet is een fix hiervoor te vinden.