Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

snelheid Wireless Router niet gehaald

Pagina: 1
Acties:
  • 739 views

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-11 21:47
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort glasvezel en mijn huidige router zou 300mbs moeten maar ik kom gemiddeld op 20mbs wireless. Dit is een goedkope router voor 30 euro en ik had al vaak problemen dat deze dagelijks gereset moest worden, dus ik ben hier klaar mee. Ik wil dus een nieuwe router gaan halen die wel echt de 300megabits haalt. ik heb nu een verbinding van 200mbs, ik haal ongeveer 225 down en 250 up met draad. Heeft iemand ervaring met routers en kan mij een goede aanbevelen die (het liefst) onder de 100 euro zit?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Welke routers heb je zelf al opgezocht, die voor jou in aanmerking kunnen komen?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Allereerst, Je denkt veel te optimistich, 300mbps wireless is ALLES bij elkaar opgeteld.

Om te beginnen, WiFi is half duplex, dus is je maximaal haalbare 150mbps.
Daarnaast zorgt zo ongeveer alles voor interferentie wat je troughput al heel snel omlaag haalt. Dit gaat dan vooral over de 2.4Ghz band. (Maar is ook van toepassing op 5Ghz)

Als je degelijke troughput over WiFi wilt dan is op het moment je enige optie Wireless AC, en dus 5Ghz. (Je cliënts moeten dit natuurlijk ook ondersteunen)

Als je daadwerkelijk je 200mbit wil halen dan raad ik je aan gewoon een kabel te trekken, 300mbps over wireless zijn droomsnelheden, geen werkelijke.

Tevens stel je hier gewoon een vraag zonder enig teken dat je zelf al wat onderzoek hebt gedaan, gezien wij hier geen helpdesk zijn zou ik je aanraden eerst zelf eens wat in te gaan lezen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en wat voor nerwerkkaart heeft je laptop, wireless geval. ?

Iperf

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:37

donny007

Try the Nether!

Gedeeld door twee en met aftrek van de overhead haal je ongeveer 100Mbps in de beste condities (geen andere netwerken in de buurt, geen muren, geen magnetrons, geen draadloze telefoons etc.)

De real world snelheden van een 2.4Ghz 300Mbps link liggen zo rond de 40~80Mbps zonder obstakels. Met 5Ghz heb ik de 110Mbps wel eens aangetikt, maar dat is uitzonderlijk voor 802.11N.

/dev/null

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
donny007 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:04:
Gedeeld door twee en met aftrek van de overhead haal je ongeveer 100Mbps in de beste condities (geen andere netwerken in de buurt, geen muren, geen magnetrons, geen draadloze telefoons etc.)

De real world snelheden van een 2.4Ghz 300Mbps link liggen zo rond de 40~80Mbps zonder obstakels. Met 5Ghz heb ik de 110Mbps wel eens aangetikt, maar dat is uitzonderlijk voor 802.11N.
with ^^
je haalt nooit meer dan 100 Mbps, ga voor een bekabelde oplossing en gebruik wifi voor tablet/smartphone/gewoon wat rondsurfen/...

• GF187um
Ik denk dat iedereen hier weet wat half duplex full duplex en simplex is. Enige wat ik wilde was een router die voldoet aan de specificaties aangezien ik een beetje klaar ben met merken zoals ICIDU en TP-LINK. Ik zoek een router die ik niet elke dag hoef te resetten en die het beloofde bereik haalt. Daarvoor hoef ik niet terug naar de schoolbanken meneer ShadowAS1.

Alle anderen dank voor jullie antwoord, ben vandaag maar naar de mediamarkt gegaan en gekozen voor de Sitecom X7 AC1200, 300 mbs over 2,4ghz en 900mbs over 5ghz.
Daarnaast ook een usb poort waar een harde schijf op aangesloten kan worden.
helaas is de 5Ghz niet overal te zien... Op mijn macbooks kan ik ze wel vinden, iPhones vinden de 5ghz niet ipad ook niet, desktop helaas ook niet. Wilde juist de 5Ghz op de desktop. Kan misschien aan de draadloze ontvanger van TP-LINK liggen. Dan moet ik die ook maar vervangen. Tenzij iemand weet waarom de 5Ghz wel op het ene device te zien is en niet op de ander. Macbook haalt up en down over de 100mbs.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Schattig... klaar zijn met merken als (onder andere) TP-Link en vervolgens een Sitecom aanschaffen.

Beter was geweest om door een eventuele belerende toon heen te lezen en relevante informatie te zoeken. Dan was je waarschijnlijk 1) niet naar de Mediamarkt gegaan en 2) had je geen Sitecom gekocht.

Goed... om ook nog inhoudelijk te reageren: niet alle devices ondersteunen dual-band/5 GHz. Maar voor iemand die ook weet wat alle "plex smaken" zijn wellicht een overbodige opmerking.

Vooral sterkte en succes met je Sitecom!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Sterkte ja...Sitecom is bij de mediamarkt op networking gebied een van de merken met de grootste RMA aanvragen _O-

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Heb je de 5Ghz band op 80Mhz gezet? Een moderne Mac met AC ziet die namelijk wel maar alle andere devices dus niet. Zet em maar terug naar 40Mhz en kijk dan of de iPads, iPhones en andere 5Ghz capabel devices de 5Ghz band wel kunnen gebruiken.

Hoe is het bereik eigenlijk van het ding ten opzichte van je vorige router?

U+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daarvoor hoef ik niet terug naar de schoolbanken meneer ShadowAS1.
Blijkbaar wel...

1) Je snapt het blijkbaar nog niet mbt wat die "300Mbps" precies zegt (of de "900Mbps" van je nieuwe). Die snelheid kun je per definitie nooit halen. In het allerbeste geval kun je zo'n 72% ervan overhouden, maar dat is op een afstand dat je net zo goed een kort draadje kunt gebruiken en in een totaal ruisvrije omgeving.
2) Je probleem is met bereik. Dat heeft vrij weinig te maken met hoe goed je AP functioneert en veel meer met obstakels zoals muren, vloeren, tegels en isolatielagen. Oplossing is dan ook niet een duurder apparaat op dezelfde plek, maar een tweede apparaat (AP) aan andere kant van een obstakel.
3) 5GHz moet supported zijn door de apparaten. Dat zijn lang niet alle 802.11n apparaten, zoals je merkt. (je oude router trouwens ook niet). Is niets aan te doen behalve NIC vervangen.
4) Vaste apparaten verdienen vaste bedrade aansluitingen, zo ook je vaste desktop.
5) "Over de 100Mbps" is met 802.11ac apparatuur ronduit beroerd, zeker als je bedenkt dat de MacBook Pro beschikt over een van de beste WiFi-implementaties die je kunt krijgen. Je geeft helaas nauwelijks gevraagde info zoals welk NIC in je systemen zit, maar als dit een 2012 model is (802.11n only) zou je rustig 200Mbps moeten kunnen halen, als het een 2013 model is (802.11ac) zou het >400Mbps draadloos moeten kunnen halen. Iets is dus flink mis als je maar iets meer dan 100Mbps haalt :o

Oslik blyat! Oslik!

• GF187um
dion_b schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 02:05:
[...]

Blijkbaar wel...

1) Je snapt het blijkbaar nog niet mbt wat die "300Mbps" precies zegt (of de "900Mbps" van je nieuwe). Die snelheid kun je per definitie nooit halen. In het allerbeste geval kun je zo'n 72% ervan overhouden, maar dat is op een afstand dat je net zo goed een kort draadje kunt gebruiken en in een totaal ruisvrije omgeving.
2) Je probleem is met bereik. Dat heeft vrij weinig te maken met hoe goed je AP functioneert en veel meer met obstakels zoals muren, vloeren, tegels en isolatielagen. Oplossing is dan ook niet een duurder apparaat op dezelfde plek, maar een tweede apparaat (AP) aan andere kant van een obstakel.
3) 5GHz moet supported zijn door de apparaten. Dat zijn lang niet alle 802.11n apparaten, zoals je merkt. (je oude router trouwens ook niet). Is niets aan te doen behalve NIC vervangen.
4) Vaste apparaten verdienen vaste bedrade aansluitingen, zo ook je vaste desktop.
5) "Over de 100Mbps" is met 802.11ac apparatuur ronduit beroerd, zeker als je bedenkt dat de MacBook Pro beschikt over een van de beste WiFi-implementaties die je kunt krijgen. Je geeft helaas nauwelijks gevraagde info zoals welk NIC in je systemen zit, maar als dit een 2012 model is (802.11n only) zou je rustig 200Mbps moeten kunnen halen, als het een 2013 model is (802.11ac) zou het >400Mbps draadloos moeten kunnen halen. Iets is dus flink mis als je maar iets meer dan 100Mbps haalt :o
1) Ik snap dat ik de 300 niet haal maar mijn max op korte afstand was nog net geen 20. Ook had ik vaak problemen met deze router dat er gewoon geen verbinding was. Zoals gemeld in het eerste bericht vandaar dat ik naar de zogenaamde experts kom om te vragen wat een goed merk en type is. Maarja dat had ik natuurlijk nooit mogen doen. Dan krijg je mensen zoals lier en ShadowASS op je dak. Ja wie ben ik om iets op een forum te vragen.

2) Bereik is niet het probleem, dat is overal goed, ik heb zeer minimaal last van ruis ( 1 verdieping, houten muur)

3) Enige waar ik 5ghz op wil ontvangen is de desktop die heeft een externe ontvanger die zal ik binnenkort maar vernieuwen als de tip van Jeroen niets oplevert.

4) Ik heb geen zin om een draad van 20 meter weg te werken, het liep altijd al draadloos. Nu ik overgestapt ben op glas zal het niet slechter gaan lopen. Alleen mijn consoles zijn op draad aangesloten die staan er ook vlakbij.

5) Ik heb dit getest op een ouder model, die is van mijn vrouw, volgens mij uit 2006, ik heb zelf een iets nieuwere van medio 2009 maar die heeft op dit moment wat problemen dus ik moet eerst de nieuwe onderdelen installeren voordat ik de snelheid daarop kan testen.

Bedankt voor de reactie Dion en Jeroen.

Ikzelf heb altijd goede ervaringen gehad met mijn (goedkope) sitecom routers. TP-LINK heeft mijzelf en andere bekenden hoofdpijn opgeleverd. ICIDU was mijn laatste router dat vond ik helemaal niets dat netwerk lag elke keer plat. Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen.

Enige wat ik eigenlijk wilde weten is tips voor een goed merk, dit was mijn oorspronkelijke vraag:

Heeft iemand ervaring met routers en kan mij een goede aanbevelen die (het liefst) onder de 100 euro zit?

Tot nu toe nog geen antwoord gehad. Was het soms niet compleet?? Dan had je bijvoorbeeld aantal devices en oppervlak kunnen vragen ofzo. Oppervlakte iets van 70m2. Mijn devices 1 desktop, 2 macbooks, 2 iphones, 1 ipad, 1 lenovo laptop, 2 consoles via draad.

Volgende keer kan je misschien iemand proberen te helpen zonder dat je zo bijdehand doet. Ik ben daar in ieder geval niet van gediend. Of je geeft een antwoord op de vraag waar ik iets aan heb. Of je stelt een vraag zodat ik duidelijk kan maken wat er mis is met mijn initiele bericht zodat je mij verder kan helpen.

Maarja het zal wel aan mij liggen dat ik de Tweaker forum dictator(s) niet het juiste offer gebracht heb.

My bad...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ }:O _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zo werkt het alleen niet hier.

Je kunt niet simpelweg vragen 'welke zou je mij aanbevelen?'
Ten eerste wordt er inzet verwacht, dus wat heb je zelf al gevonden, wat zijn je twijfels?
Wat zijn volgens jou de voor en nadelen? Ten tweede is een situatieschets wel handig.

Was het niet compleet? Inderdaad niet, dan hadden we dat niet hoeven vragen, zoiets wordt verwacht in de ts, een situatieschets oid.

Vervolgens vraag je advies, maar loopt je de mm binnen en koop je een sitecom. Moet je helemaal zelf weten, maar je staat er dus niet eens voor open.

Hoi!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Het kan zijn dat je op een ongunstig kanaal zit met grote overlap met een druk access point van de buren.

Kijk eens met inSSIDer wat voor signalen er in de lucht zijn en verander eens van kanaal. Als je hier een plaatje post van de signalen in de 2,4 GHz kunnen we met je mee kijken.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als ik mijn TPLink WNDR4900 vergelijk met mijn Netgear en mijn Cisco, dan ga ik toch echt voor de TPLink + DD-WRT. Retesnel, stabiel (let op versie DD). Dus tja, wat is goed en wat is slecht.

Overigens, met de TPLink kom ik (uit nood) probleemloos BO2 spelen, dus tja....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GF187um schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 15:40:
[...]

1) Ik snap dat ik de 300 niet haal maar mijn max op korte afstand was nog net geen 20. Ook had ik vaak problemen met deze router dat er gewoon geen verbinding was. Zoals gemeld in het eerste bericht vandaar dat ik naar de zogenaamde experts kom om te vragen wat een goed merk en type is. Maarja dat had ik natuurlijk nooit mogen doen. Dan krijg je mensen zoals lier en ShadowASS op je dak. Ja wie ben ik om iets op een forum te vragen.
Doe eens niet zo kinderachtig. Degene waar je het over heeft heeft als nick ShadowAS1. Daar "ASS" van maken is iets wat m'n zoontje zou doen, niet wat we op een forum verwachten :o
2) Bereik is niet het probleem, dat is overal goed, ik heb zeer minimaal last van ruis ( 1 verdieping, houten muur)
Je schreef toch echt zelf:
Ik zoek een router die ik niet elke dag hoef te resetten en die het beloofde bereik haalt.
Daar reageer ik op.
3) Enige waar ik 5ghz op wil ontvangen is de desktop die heeft een externe ontvanger die zal ik binnenkort maar vernieuwen als de tip van Jeroen niets oplevert.

4) Ik heb geen zin om een draad van 20 meter weg te werken, het liep altijd al draadloos. Nu ik overgestapt ben op glas zal het niet slechter gaan lopen. Alleen mijn consoles zijn op draad aangesloten die staan er ook vlakbij.
Gaming via WiFi is gewoon asociaal voor degenen met wie je gamet. 99% van de tijd gaat het goed, maar die ene procent (als iemand de microgolfoven aanzet ofzo...) levert zo'n leuke "Sry, lagz" moment op. Niet doen.
5) Ik heb dit getest op een ouder model, die is van mijn vrouw, volgens mij uit 2006, ik heb zelf een iets nieuwere van medio 2009 maar die heeft op dit moment wat problemen dus ik moet eerst de nieuwe onderdelen installeren voordat ik de snelheid daarop kan testen.
Oftewel geef gewoon gelijk fatsoenlijk specs van de apparatuur waar je mee werkt, dan kunnen mensen die je willen helpen de rest van wat je roept op waarde schatten.

In dit geval heb je voor niets een 802.11ac router gehaald aangezien je PCs veel ouder zijn. Overigens haal je no way 100Mbps op een WiFi-apparaat uit 2006 aangezien toen 802.11g nog maar net gedefinieerd was waar je in het beste geval 25Mbps mee kon halen. Je hebt getest met iets van na 2009, aangezien WiFi-n uit dat jaar komt.

Wederom, neem even de moeite op te zoeken wat je daar hebt liggen en vertel het ons...
Bedankt voor de reactie Dion en Jeroen.

Ikzelf heb altijd goede ervaringen gehad met mijn (goedkope) sitecom routers. TP-LINK heeft mijzelf en andere bekenden hoofdpijn opgeleverd. ICIDU was mijn laatste router dat vond ik helemaal niets dat netwerk lag elke keer plat. Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen.
TP-Link is een stuk goedkoper dan Sitecom voor dezelfde features, Sitecom zou ik zelfs als je appels met appels vergelijkt behoorlijk duur noemen.

Dat gezegd, TP-Link levert meestal behoorlijk goede hardware maar erg basic software met vaak erg - eh - domme default settings. Het is wat dat betreft bij uitstek merk voor de gevorderde gebruiker die zelf weet wat voor instellingen hij wil en in staat is om problemen ivm gare defaults zelf op te lossen. Als je dat niet bent, zou ik eerder iets als Netgear aanraden. Qua prijs is het met Sitecom vergelijkbaar (wederom, als je appels met appels vergelijkt: Sitecom heeft veel meer low-end prut, Netgear meer super-high-end, maar in de mid-range zijn ze goed te vergelijken). Default settings zijn goed, support is goed, hardware is goed en de meerprijs tov TP-Link (goede hw, brakke settings) of ICDU (goedkope brakke hw, redelijke settings) is te overzien.
Enige wat ik eigenlijk wilde weten is tips voor een goed merk, dit was mijn oorspronkelijke vraag:

Heeft iemand ervaring met routers en kan mij een goede aanbevelen die (het liefst) onder de 100 euro zit?

Tot nu toe nog geen antwoord gehad. Was het soms niet compleet?? Dan had je bijvoorbeeld aantal devices en oppervlak kunnen vragen ofzo. Oppervlakte iets van 70m2. Mijn devices 1 desktop, 2 macbooks, 2 iphones, 1 ipad, 1 lenovo laptop, 2 consoles via draad.
Nee, het is totaal niet compleet. Je hebt nog van geen enkel van deze apparaten aangegeven exact wat het is. Als het allemaal zooi uit 2006-2009 is, komt er een heel ander antwoord uit dan als er nieuwer spul tussen zit. Bovendien bestaat "goed" niet, alleen "goed in...". Je zaagt heel erg door over reacties van een ander, maar neemt bijzonder weinig moeite om aan te geven wat je belangrijk vindt en zoals meermaals gezegd wat precies met je apparaat moet verbinden. Dat maakt nogal uit voor een goed antwoord.

Output => input. Je Input is erg summier en weinig nauwkeurig, beetje onterecht om dan te zeuren over de output :o
Volgende keer kan je misschien iemand proberen te helpen zonder dat je zo bijdehand doet. Ik ben daar in ieder geval niet van gediend. Of je geeft een antwoord op de vraag waar ik iets aan heb. Of je stelt een vraag zodat ik duidelijk kan maken wat er mis is met mijn initiele bericht zodat je mij verder kan helpen.

Maarja het zal wel aan mij liggen dat ik de Tweaker forum dictator(s) niet het juiste offer gebracht heb.

My bad...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ }:O _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Joh, bel lekker een betaalde helpdesk als dat je houding is :/

Oslik blyat! Oslik!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

case closed, ga lekker buiten spelen

Tijd voor een nieuwe sig..