Toon posts:

Werk systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje uit de hardware scene dus wil jullie even om advies vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek dus een nieuw systeem voor mijn (internet gerelateerde) werk.
Ik heb dagelijks een pagina of 50 open staan + nog wat excel sheets en PDF documenten.
Ook doe ik bijna dagelijks wat Series downloaden.(ik doe geen zware grafische dingen of games)
Dit klinkt als niets wat een systeem niet aan kan maar ik merk bij mijn huidige systeem toch soms een irritante vertraging van een seconde of 2.
Buiten dat met in het achterhoofd dat ik deze zakelijk kan aanschaffen + de eventuele stroombesparing hoeft dit me niet veel te kosten.

Huidige belangrijke specs: Intel E6300 en 4GB Ram

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een budget het systeem moet snel genoeg zijn voor wat ik doe en het liefst zuinig zijn gezien deze 24x7 aan staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit nieuwe systeem, opslag ondervang ik wel met externe hardeschijven of NAS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, zuinig, klein en snel.

Ga je overklokken?
Nee die tijd heb ik wel gehad 8)7

Hier kwam ik zelf op maar heb graag jullie mening:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1ASRock B85M-ITX€ 65,76€ 65,76
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,33

Hopelijk hebben jullie genoeg info zoniet laat het me weten.

Ps. kan ik hier ook mijn monitor wensen neerzetten?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier kan makkelijk 100 euro af als je een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed neemt. Een office systeem als dit heeft meer dan genoeg aan een snelle pentium in combinatie met 4GB RAM en een SSD.

Mensen verkijken zich vaak op de systeemeisen bij dit soort wensen. 50 tabs open is in termen van processorkracht en geheugen niets. Hetzelfde geldt voor Excel, tenzij je er krankzinnige dingen mee gaat doen, maar dan zijn er betere softwarepakketten ;).

Verwijderd

Topicstarter
Hi br00ky, erg bedankt voor je snelle antwoord hier heb ik inderdaad naar gekeken.

Ik weet echter niet of deze processoren nog zuiniger en kunnen deze ook down en upclocken indien er kracht is vereist?

Zou de traagheid in mijn huidige computer dan komen door een vuile windows?

Nog een ander vraagje is een hoge scherm resolutie tegenwoordig nog een probleem bij deze geïntegreerde videochips?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2014 09:45 ]

• Bartallstar
  • Laatst online: 30-03 06:32
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:41:
Hi br00ky, erg bedankt voor je snelle antwoord hier heb ik inderdaad naar gekeken.

Ik weet echter niet of deze processoren nog zuiniger en kunnen deze ook down en upclocken indien er kracht is vereist?

Zou de traagheid in mijn huidige computer dan komen door een vuile windows?

Nog een ander vraagje is een hoge scherm resolutie tegenwoordig nog een probleem bij deze geïntegreerde videochips?
Hoelang heb je je huidige windows al geinstaleerd? Misschien is een 256GB SSD en schone windows instalatie al genoeg om weer verder te kunnen, mocht dit niet zo zijn dan neem je de ssd lekker mee naar het systeem dat je dan gaat bouwen.

Hoge resoluties zijn tegenwoordig geen probleem meer voor de geïntegreerde videochips.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Heb je in jouw huidige pc al een SSD steken? Zo niet kan je eerst proberen of jouw huidige systeem wel voldoende snel draait met SSD. M'n ouders hebben een e6400 systeem en sinds de toevoeging van een SSD draait ie terug als nieuw. Mijn oude e6600 systeem draait momenteel met SSD als administratie pc bij m'n broer. Draait daar als een zonnetje!
Kijk ook eens na wat het RAM verbruik is wanneer je zo veel tabs en documenten open hebt. Mogelijk vormt dit een bottleneck.

Experience the mountains!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:50
Wat hierboven ook al gezegd is: probeer eerst een SSD in je huidige PC (de Crucial MX100 256GB is een prima keuze), en misschien het geheugen upgraden (of vervangen) voor 8GB (DDR3 neem ik aan). Met Windows taakbeheer kun je controleren hoeveel geheugen in gebruik is wanneer je 50 tabs open hebt. Mocht het toch niet genoeg helpen kun je de nieuwe onderdelen zo meenemen naar een nieuwe PC.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een nieuwe pc is altijd leuk, maar je kan op eenvoudige stappen je pc weer een stuk sneller maken:

Mogelijkheid 1. Doe een verse install. Zet windows en gebruikte programmas er opnieuw op. Je zal versteld staan.

Mogelijkheid 2. Doe een verse install en/of kloon de huidige HDD naar een SSD. Je zal helemaal versteld staan.

edit en nu ik eraan denk, mogelijkheid 3, computers van een jaar of 6 oud die nooit zijn afgestoft vanbinnen, willen op een afstof beurt wel eens heel positief reageren.

[ Voor 20% gewijzigd door Reepje op 16-08-2014 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor alle reacties.
Ik denk ook dat een SSD + verse install wonderen zal doen.
Maar door mijn bedrijf kan ik de BTW aftrekken en verlaag ik mijn winst waardoor deze computer mij misschien de helft kost dan als een particulier deze zou kopen.
Lijkt me dus de moeite plus ik kan deze dan lekker op mijn gemak bouwen en installeren zodat ik altijd een computer tot mijn beschikking heb.
Voor deze oude vind ik vast wel weer een ander baasje ;)

Wat denken jullie dat ik aan verbruik kan winnen?

In de oude zit een 1TB HD geen SSD.

• br00ky
  • Laatst online: 08:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat bedoel je met verbruik? Een pentium is erg zuinig (54W vs 84W van de i5), er zit geen losse GPU in. Je kan nog zuiniger maar dan wordt imo het systeem te licht. Je kan er eventueel een laag vermogen gold voeding in plempen maar dit systeem draait >90% idle, dus daar merk je hoegenaamd niets van...

Overigens, mits je een geschikte monitor gaat kopen, wat trouwens ook in dit topic mag, kan je een VESA-mounted case, bijv. pricewatch: Antec ISK 110 Vesa, kopen. Die prop je achter je beeldscherm. Zie je er niks van. Daar zit al een voeding in, dus die kan achterwege gelaten worden.

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 16-08-2014 11:45 ]

• Reepje
  • Niet online
Het is een oud beestje, neem iets als de best buy budget dat is al goed reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014.
Wat je had is voor wat betreft de processor overkill, budget systeem kan je de g3420 als cpu nemen.

Qua stroomkosten, tja. Het duurste is het aanstaan van je computer (50 watt), verschil met je oude systeem misschien een watje of wat. Laten we zeggen als die 10 uur per dag aanstaat kost je dat 15 tot 20 cent misschien (plus stroomkosten monitor, dat is het dubbele). Verschil met je oude systeem, een winst van pakweg 2 cent/dag? Alles helemaal uit de losse pols.

• Reepje
  • Niet online
br00ky schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:40:

Overigens, mits je een geschikte monitor gaat kopen, wat trouwens ook in dit topic mag, kan je een VESA-mounted case, bijv. pricewatch: Antec ISK 110 Vesa, kopen. Die prop je achter je beeldscherm. Zie je er niks van. Daar zit al een voeding in, dus die kan achterwege gelaten worden.
Op zich is dat eigenlijk wel een heel goed advies voor dergelijke computers.

Als er geen energie slurpende grafische kaart gebruikt wordt, en 2 harde schijven ook voldoende zijn, kan je beter een mini kastje of intel nuc-achtig iets nemen. Veel handiger. Draadloos toetsenbord en muis is dan wel handig, maar je, wie heeft dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een heel mooi kastje!!!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,95€ 52,95
1ASRock B85M-ITX€ 65,77€ 65,77
1Antec ISK 110 Vesa€ 67,75€ 67,75
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,31

Nog even voor de monitoren.
Ik wil graag 2 liefst 3 windows naast elkaar kunnen draaien.
Eigenlijk geen idee welke monitoren met resolutie dit makkelijk aankunnen.
Hier wat favorieten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2713H Zwart€ 588,98€ 588,98
1LG 34UM95-P Zwart€ 836,05€ 836,05
1Samsung 28D590D Zilver€ 539,90€ 539,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.964,93
Pagina: 1