Nieuwe Videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Lamb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10-2025
Hallo leden,

Ik heb 3 jaar geleden samen met een vriend zelf een pc in elkaar gezet. Mijn systeem bevat de volgende onderdelen:

(Windows 7 Ultimate 64bit)
  • Intel i5 2500K
  • Moederbord Asus P8H67 M Rev.3.0
  • NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
  • Samsung SSD 840 Pro Series
  • Seasonic S12II 520W
  • Cooler Master CM 690 II
  • Scythe Mugen 2 Rev. B
  • Kingston 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 2)
  • Samsung 1000GB HDD F3
Ik wil graag mijn videokaart upgraden om weer wat nieuwe(re) spellen goed te kunnen spelen. Ik heb nu dus NVIDIA GeForce GTX 560 Ti. Is het raadzaam om een nieuwer model videokaart aan te schaffen of kom ik dan in de knel met een ander component wat een vertragende factor kan zijn.
Mijn budget is rond de 200 euro. Als iemand mij advies zou kunnen geven zou ik erg geholpen zijn.

Vriendelijke groet,

Lamb

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik weet niet wat je wil maar volgens mij is 4gb extra geheugen de eerste stap die je moet zetten. En wat zijn de games die je op ultra & hoge resolutie wil kunnen spelen?

youtube.com/@hisrep

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik zou doen is er 4GB RAM bij pluggen (8GB is tegenwoordig de norm) en een pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost. Dit is momenteel de meeste bang-for-buck kaart. Je hebt al een mooie voeding, dus die gaat dat moeiteloos trekken. De 7950 kan je zelfs met wat extra tweaks bijna naar het niveau van de veel duurdere 280X brengen.

• Lamb
Hoi Leden,

Bedankt voor de reacties.

@DeNachtwacht: ik speel momenteel AC Black Flag en daar kan ik alleen alles op normal zetten. Ik wil ook watchdogs en GTA 5 gaan spelen. Als ik mijn geheugen met 2x 4 GB opkrik, kan ik dan gewoon deze nemen die in de BBG staa?t:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

@br00ky: Die Sapphire kaart is vriendelijke geprijsd. Zie wel dat die lawaaiig is. Ik denk er nog over.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Weet je zeker dat je niet al 8GB hebt? Kit of 2 kan ook 2x 4GB zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 17-08-2014 22:52 ]

• Lamb
@Thomg
Ja ik heb maar 4GB

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Ik zou het artikelnummer van het ramgeheugen even opzoeken en kijken of je nog ergens een stickje goedkoop op de kop kan tikken, bespaart je zo weer 30 euro.

• Lamb
@SirKartoffel

wat bedoel je dan precies? Want ik heb niet meer plek volgens mij op mn moederbord om no geheugen erbij te prikken. Moet toch echt 2 maal 4 GB aanschaffen dan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Als het goed is heb je 4 sloten, dus kan er 2x2GB bij.
En dan als videokaart inderdaad een 7950 of iets dergelijks.
Eventueel kun je de 560ti verkopen, als je dat bij je budget optelt kun je wel voor een 280X gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 18-08-2014 22:43 ]

• Lamb
@mitsumark

Volgens de specificaties van mij moederbord is t:

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 1333/1066 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory

Dus dan zou ik idd nog twee maal 2GB erbij kunnen zetten. Klopt toch?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 13:53
Ja en dan pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost die hierboven al werd genoemd en je zit nét iets over de 200 euro op rozen.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 20-08-2014 22:31 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Lamb
Okay top. Leden bedankt voor het advies!

Ik zie alleen dat 2x de nieuwste 4GB modules niet veel van prijs verschillen met 2x 2GB modules die ik nu heb.
Dan wil ik deze aanschaffen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU , deze kunnen toch gewoon probleemloos in mijn systeem gezet worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Lamb op 21-08-2014 18:27 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Lamb schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:27:
Okay top. Leden bedankt voor het advies!

Ik zie alleen dat 2x de nieuwste 4GB modules niet veel van prijs verschillen met 2x 2GB modules die ik nu heb.
Dan wil ik deze aanschaffen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU , deze kunnen toch gewoon probleemloos in mijn systeem gezet worden?
Helaas... dat is ddr3-1600, jouw mobo kan maximaal ddr3-1333 aan. Je kan inderdaad wel prima voor 2x4gb gaan. Dan moet je wel de 2x4 gb sleufjes in de 1e banken zetten, en de 2x2 RAM in de 2e banken (zie moederbord boekje wat precies welke 'bank' is).

PS: het zou best kunnen trouwens dat het wel gaat werken maar ddr3-1600 in een 1333 slot is sterk af te raden als je daarnaast ook nog 1333 bankjes gevuld hebt. Dan heb je behoorlijke kans op foutmeldingen en systeemcrashes namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2014 19:28 ]

youtube.com/@hisrep

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Als je twee snelheden geheugen door elkaar gebruikt, gaat het snellere geheugen op de tragere snelheid lopen. 1600MHz geheugen loopt trouwens standaard op 1333MHz totdat je het XMP profiel activeert (of manueel geheugen multiplier wijzigt), dus ik zou dat gewoon zo laten en eventueel wel de timings wijzigen naar de hoogste van beide sets zodat die ook overal dezelfde zijn. Normaal gezien gaat dat geen fouten geven, DDR3 is namelijk standaard 1066 of 1333 MHz, al de rest is eigenlijk overklokt.

Die Sandy Bridge i5 2500K werkt gewoon uitstekend met 1600MHz geheugen, ik heb nog een oudere Lynnfield probleemloos werken met 1800MHz geheugen. Er is trouwens niet zoiets als een bepaalde snelheid van geheugenslots aangezien de geheugencontroller op de processor zit. Het moederbord heeft gewoon DDR3 slots en bepaalt niets over de mogelijke snelheid (behalve dat je in het BIOS moet om de geheugencontroller te kunnen regelen natuurlijk).

Maar die 1600MHz snelheid van het geheugen gebruik je best alleen als je het oude geheugen verwijdert en alleen nieuw geheugen dat op die snelheid gerate is gebruikt. Het oudere Kingston geheugen is maar gerate voor 1333MHz, en zou waarschijnlijk ook wel werken op 1600MHz maar dan waarschijnlijk met lossere timings.

• Lamb
Okay tweakbuddies! Bedankt voor deze handige informatie.

De specs van mijn moederbord zeggen:

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 1333/1066 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* The XMP support (MAX 1333MHz) is subject to the physical characteristics of individual CPUs and the package of DRAM. Please refer to Memory QVL for details.
* According to Intel® SPEC, the Max. 32GB memory capacity can be supported with DIMMs of 8GB (or above). ASUS will update QVL once the DIMMs are available on the market.

Dan werkt 1600 MHz dus niet?

Als ik dus 2x 4GB DDR3 koop, moet ik dus niet SODIMM hebben? Snap die term nog niet helemaal eigenlijk. Als er suggesties zijn voor een combi kit hoor ik t graag. Het is ingewikkelder dan ik dacht.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SODIMM is voor laptops, je het normale DIMMS nodig.

Overigens werkt 1600mhz geheugen ook wel, het zal alleen niet op 1600mhz lopen, maar op 1333mhz.

People as things, that’s where it starts.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Sinds Nehalem bepaalt de processor de snelheid van het geheugen. Voor zover ik weet ondersteunt de Core i5 2500K wel de vereiste multiplier voor 1600MHz geheugen dus kun je die gewoon daarop instellen.

Als je je huidige geheugen wilt combineren met het nieuwe geheugen, moet je het nieuwe op 1333 zetten. Als je alleen het nieuwe gaat gebruiken, kun je dat op 1600 zetten. Wat het moederbord officieel ondersteunt doet er niet toe, de geheugencontroller zit op de processor, die ondersteunt het wel (zij het ook officieus, maar serieus, Google het maar eens i5 2500k 1600 mhz ram).

SODIMM (small outline DIMM .. again, gewoon eens Google?) is korter geheugen, past makkelijker in een laptop. Het wordt ook al eens in budget bordjes met Atom processoren gebruikt, of in Intel NUC barebone pc'tjes, maar voor desktops moet je er dus niet naar kijken.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Praktisch gezien kan het maar nogmaals ik raad het af. Geheugens van verschillende snelheden combineren leidt vaak tot compatibiliteitsproblemen, vaak is dat zelfs al zo bij verschillende merken of zelfs series geheugen doordat de CAS latencies vaak verschillen. Kortom het is kiezen voor alles eruit en 1600 erin, of kans op foutmeldingen als je 1333 gaat combineren met 1600.

Als je 1333 koopt, is de kans dat het op je moederbord werkt sowieso veel groter, en daarnaast kan je hoogstwarschijnlijk je oude geheugen er gewoon naast blijven gebruiken dus een win-win lijkt me.

Wil je helemaal zeker zijn, op de website van de moederbordfabeikant staat vaak een lijst van geheugenmerken en types die zij zelf getest hebben en waarvan ze garanderen dat die er goed mee werken.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-08-2014 23:38 ]

youtube.com/@hisrep

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DeNachtwacht schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 23:34:
Praktisch gezien kan het maar nogmaals ik raad het af. Geheugens van verschillende snelheden combineren leidt vaak tot compatibiliteitsproblemen, vaak is dat zelfs al zo bij verschillende merken of zelfs series geheugen doordat de CAS latencies vaak verschillen. Kortom het is kiezen voor alles eruit en 1600 erin, of kans op foutmeldingen als je 1333 gaat combineren met 1600.

Als je 1333 koopt, is de kans dat het op je moederbord werkt sowieso veel groter, en daarnaast kan je hoogstwarschijnlijk je oude geheugen er gewoon naast blijven gebruiken dus een win-win lijkt me.

Wil je helemaal zeker zijn, op de website van de moederbordfabeikant staat vaak een lijst van geheugenmerken en types die zij zelf getest hebben en waarvan ze garanderen dat die er goed mee werken.
Ik heb echt 1 prachtig woord voor je:

Bron

Zolang je geen vage RAM gebruikt, uit bijv. OEM PC's met wazige voltages, vage timings en nog vagere clocksnelheden, kun je zo'n beetje alles door elkaar heenprikken zonder problemen.

Moderne mobo's/cpu's trekken alles gelijk aan het traagste geheugen.

Sowieso loopt het gros van het 1600mhz geheugen eerst op 1333 totdat je het op 1600 zet in je BIOS/UEFI.

Kingston is lekker simpel, standaard geheugen waar je prima een reepje Crucial, Corsair of Kingston bij kan prikken. Crucial is vaak het goedkoopste, dus die zou ik kopen.

People as things, that’s where it starts.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

VasZaitsev schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 23:46:
[...]

Ik heb echt 1 prachtig woord voor je:

Bron

Zolang je geen vage RAM gebruikt, uit bijv. OEM PC's met wazige voltages, vage timings en nog vagere clocksnelheden, kun je zo'n beetje alles door elkaar heenprikken zonder problemen.

Moderne mobo's/cpu's trekken alles gelijk aan het traagste geheugen.

Sowieso loopt het gros van het 1600mhz geheugen eerst op 1333 totdat je het op 1600 zet in je BIOS/UEFI.

Kingston is lekker simpel, standaard geheugen waar je prima een reepje Crucial, Corsair of Kingston bij kan prikken. Crucial is vaak het goedkoopste, dus die zou ik kopen.
De bron is de handleiding van zijn moederbord Asus P8H67, artikel 1.7.2. Mocht je meer bronnen willen zien: zo ongeveer elke andere handleiding van elk ander moederbord van elke andere fabrikant sinds de invoering van SD-RAM in de jaren '90 waarschuwt hier wel op één of andere manier voor.
Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum compatibility, we recommend that you obtain memory modules from the same vendor.
Zoals als gezegd het kan best goed gaan, maar diverse merken door elkaar gaat ook geregeld fout (vaak omdat diverse fabrikanten weer net andere CAS latencies gebruiken. Zéker als je 1600 ddr naast 1333 gaat gebruiken.

Hoezo? Nou: hoe hoger de snelheid van het geheugen (dus de 1600/1333 etc), hoe hoger de CAS latency vaak wordt. Dus als je 1333@Cas latency 9-x-x hebt, en 1600@ Cas latency 11-x-x krijg je dat het 1600 geheugen op 1333 gaat draaien maar tegelijkertijd dat de CAS Latency van het 1333 geheugen op de tragere 11-x-x moet gaan lopen (sneller gaat het 1600 namelijk niet. En ja, hier geldt: hoe lager hoe beter het woord latency staat namelijk voor... vertraging).

Daarnaast is het zo dat een hogere snelheid ook regelmatig een ander voltage wil hebben. Door 2 snelheden geheugens te gebruiken dwing je dus één van de twee te under of overvolten in zo'n geval.

En jazeker, dat terugschakelen naar 1333 gebeurt automatisch maar zo modern is dat echt niet: dat gebeurt al sinds de eerste SD-Ram modules van 133Mhz, ergens midden jaren '90. Punt is dat dat automatische terugschakelen niet altijd goed gaat icm met ander geheugen dus vandaar dat dat bij de voorgangers (EDO-RAM) niet eens mogelijk was.

Je hebt wel gelijk dat goede merken als Kingston of Corsair de kans op fouten verkleinen, zeker als je ECC geheugen hebt (ECC is min of meer niets anders dan dat je geheugen getest is op allerlei soorten fouten maar het is wel wat duurder) is de kans dat het werkt gewoon zo'n 80-90%. Merkloze geheugens hebben dat ECC stempel vaak niet, maar ook lang niet elk goedkoop Kingston/Corsair reepje! Dus samenvattend is het heus niet alsof het meteen allemaal fout gaat, daar heb je echt gelijk in, maar je loopt gewoon wel risico's op terugsturen of vage errors die pas na een paar weken of maanden optreden.

Sinds jaar en dag geldt voor de minste kans op fouten bij nieuw geheugen al de stelregel:
1. Koop het liefst exact hetzelfde type van exact dezelfde fabrikant
2. Lukt dat niet, koop dan liefst ECC geheugen of goed merkgeheugen met exact dezelfde CAS latencies als het oude geheugen.
3. Lukt ook dat niet, zorg dan in ieder geval dat het geheugen van dezelfde snelheid is (zodat de CAS latency verschillen beperkt blijven).

Daarnaast geldt ook:
De grootste geheugenmodule plaats je altijd eerst (sinds DDR ram de grootste 2 modules samen in het eerst gebruikte slot, vrijwel altijd gemarkeerd met een kleurcode).

Ik hoop dat dit de zaak wat verheldert.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2014 07:56 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1