SSD als OS toewijzen

Pagina: 1
Acties:

• leeuwarden440
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09-2025
Beste tweakers,

Ik heb sinds een week een nieuwe laptop en hierin is één hdd in uitgevoerd.

Nu heb ik sinds vanmiddag een SSD toegevoegd maar kan deze schijf na een kloon niet als primaire schijf C: toewijzen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit simpel te doen is, want na veel lezen op diverse fora kom ik niet tot een goede oplossing.

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:04
Dan zal je de bootsequence in de bios aan moeten passen. Al heb ik twijfels of je alle OS files goed kan kopieren. Denk dat je beter een clean install kan doen op je SSD

• leeuwarden440
Ik heb de ssd in de bios als primaire opstartschijf toegewijzen.
Echter laad hij dan niet lekker door, dus ik vermoed dat niet alles met het klonen mee komt.
De SSD blijft dan E: bekend. ik heb dit in schijfbeheer geprobeerd te veranderen, maar dit werkt niet.

Ik heb ook gedacht om een schone installatie te doen.

Echter heb ik een aantal blokkades waar ik tegenaan loop.

1 er is geen dvd of usb van windows 8.1 met een code meegeleverd.
2 windows 8.1 is voor mij nieuw en vind mijn weg er niet snel in om een opstart usb of dvd te maken.
3 hoe dan een schone installatie op de ssd als primaire schijf te krijgen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Probeer deze eens:
http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/

Zelf al meerdere malen gebruikt op verschillende systemen en nooit problemen mee gehad.

Hou er overigens rekening mee dat, wanneer je clone software gebruikt, je na het clonen de partitie's moet alignen. Doe je dat niet dan kan dat een flinke performance dip opleveren.

of
https://www.google.nl/sea...r&ei=7m_uU4WyBcGGOv7ygMAM
en
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/downloads

[ Voor 24% gewijzigd door ChojinZ op 15-08-2014 22:42 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Wees voorzichtig met wat je gaat doen of van plan bent. Ik heb toevallig net gereageerd op het topic van Laurenzo, nu 1 onderwerp naar beneden. Er kan vanalles op disk 0 staan, systeemvolume, efi volume, C:\. Ik weet niet welke chipset je hebt, wellicht kun je C:\ versnellen door cache technologie, en de rest van je SSD als opslag gebruiken. En anders moet je straks gebruik maken van garantie, of ben je een aantal GB kwijt na systeemherstel.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 22:45 . Reden: taalfoutje ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beetje summiere info, maar het zou eigenlijk heel simpel moeten zijn.

Welke laptop, welke ssd, welke cloning software gebruik je.
Waar zit de ssd.

In het algemeen, AHCI aan in bios, kloon HDD naar SSD, HDD eruit, SSD erin, klaar.

• leeuwarden440
Ik zal proberen mijn gehele verhaal in het kort te doen beschrijven.

Laptop is net nieuw en werkt sinds twee avonden.
Enkel windows 8.1 met updates is geinstalleerd.
Sinds vandaag een 2e schijf(SSD samsung evo 250gb) toegevoegd.
Na kloon krijg ik de SSD niet als primair C: toegewezen.
In de Bios de SSD als primair toegewezen, maar start niet lekker als OS op en mist naar mijn mening onderdelen.
Heb geen USB of DVD meegeleverd gekregen om een schone installatie te maken.

Er staat geen extra inrichting van software op buiten de geleverde dus makt niet uit wat er mee gebeurt als de windows maar via de SSD gaat draaien.

Verder geeft de kloonsoftware aan dat als er gekloond is de andere schijf (HDD)gewist wordt wat niet gebeurd.

Verwijderd

Wat heb je gecloned? C:\ of disk 0? Wat staat er op je lokale schijf in schijfbeheer?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zet de ssd op de plek van de hdd.
Haal de hdd er dus uit.

Doet die het dan wel?

De hdd wordt nooit gewist, alle data die op de schijf staan waarnaar gekloont wordt, die verdwijnen.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

HDD gecloned naar SSD...

Waarmee?

Zitten beide schijven er nog in?

SSD op de plek van de HDD?

Vertel, Bert, vertel! :)

Te koop....

• leeuwarden440
Het probleem zit hem erin dat ik de laptop niet weer wil openschroeven.

Heb de SSD nu eenmaal geplaatst en wil niet meer de schijven erin en eruit gaan halen.

De schroeven zitten met van die kleine torxen uitgevoerd en dat gaat er niet beter van worden, vandaar.

• leeuwarden440
Heb de standaard kloonsoftware van samsung gebruikt.
SSD is op de lege positie in de laptop gemonteerd.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Tja, wat moet ik hier nu weer op zeggen...

Dat het soort schroeven bepalend kan zijn voor het niet meer los en vastschroeven van je schijven.

8)7

SSD laten zitten, HDD loskoppelen. Kan dat dan wel?

Te koop....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het ding net 2 dagen hebt, waarom dan niet gewoon een verse installatie op die SSD? Dan weet je zeker dat het goed is en zit je niet met clones die mogelijk niet helemaal doen wat ze moeten doen.

Dat je lievert geen reinstall doet op een systeem waarin je alles al hebt ingericht zoals je het wilt hebben kan ik me voorstellen, maar als het ding toch net nieuw is, wat maakt het dan uit?

Verwijderd

Hij zei dat hij geen code had? Hoort wel op een nieuw (retail) apparaat te zitten. Maar dan nog, als hij geen recovery dvd heeft en alleen een recovery partitie...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Code staat in je UEFI, dus die heb je los niet nodig.

• leeuwarden440
We praten over een asus laptop waarmee de gehele onderkant één plaat is dus ik kan niet zomaar bij schijven komen zonder al die ellendiger torx schroefjes te moeten verdraaien en de gehele plaat te moeten weghalen. welke ontwerper dit bedacht heeft?

Maar goed, ik wil wel een schone instal doen. maar hoe kom ik aan de opstart DVD of USB in W8.1
En hoe dan aan een code? of werkt W8.1 niet met met codes?

Verwijderd

Hey TERW_DAN... ben je geen MOD meer? Dan is het dus gelocked afhankelijk van enkele componenten.

Wel vervelend van die schroefjes...

(over MOD? nieuwe Lay-Out?)

Verwijderd

Start, naar rechtsboven, zoeken herstelschijf maken

• leeuwarden440
Wordt al wat duidelijker met de zoek functie in W8.1.

Zal een USB opstarter van W8.1 maken en deze gaan installeren.

Ik laat wel weten of dit, mijn uitdaging met de SSD tot goed gevolg doet uitkomen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:16:
Hey TERW_DAN... ben je geen MOD meer?

(over MOD? nieuwe Lay-Out?)
Volgens mij is hij dat al een aantal jaar niet meer.. :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:07
leeuwarden440 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:16:
schijven komen zonder al die ellendiger torx schroefjes te moeten verdraaien en de gehele plaat te moeten weghalen. welke ontwerper dit bedacht heeft?
Een ontwerper die er verstand van heeft. Torx zijn juist de beste schroeven die je kunt hebben. Daarvan draai je de kop niet zo makkelijk kapot.
Maar goed, ik wil wel een schone instal doen. maar hoe kom ik aan de opstart DVD of USB in W8.1
En hoe dan aan een code? of werkt W8.1 niet met met codes?
Je bent niet de eerste die een clean install van Windows wil uitvoeren op een laptop: SuperKneus in "[LBBG] Budgetlaptop juni 2014"

[ Voor 29% gewijzigd door wappiewappie op 16-08-2014 12:20 ]

Pagina: 1