Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Reeds 10 jaar+ als Oracle DBA werkzaam. Steeds bijgestudeerd, de laatste releases gevolgd, installatie, upgrade, DBA-werk, backup & recovery,... enz enz... de hele winkel, dat alles dankzij de uitstekende gratis Oracle manuals en véél experimenteren onder VM.

Nooit een Oracle cursus gevolgd en nooit een Oracle certificaat behaald. Ik heb de kennis en de ervaring, niet de certificaten.

Nu vraag ik me af, bij sollicitaties voor Oracle DBA functies, eisen werkgevers certificaten die "bewijzen" (?) dat je het ook daadwerkelijk kent of slaat bewezen ervaring de doorslag? Iemand ervaring mee?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

Om in mijn team te komen heb je geen certificaten nodig. Wel een degelijke vooropleiding en een serieus technisch gesprekje. Iets meer dan enkel stoer doen over oude versies :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, Oracle DBA dingen en het zijn weer de usual suspects zei de gek :P
Eens met Jaq, ervaring telt imho veel meer dan een papiertje. Een certificering kan voor een detacheerder commercieel handig zijn, maar that's it. Uiteindelijk gaat het toch om de kennis :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag JaQ en The Eagle, fijn dat te horen :) - ga nu, na het nogmaals lezen van een hoofdstukje advanced RMAN, een fijne nachtrust tegemoet :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt maar ergens goed van slapen :+
Slaap lekker ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aan de andere kant, je hebt de ervaring en de kunde kennelijk, wat weerhoud je er van een certificaat te behalen? Het zal nooit direct een vereiste zijn maar iemand met ervaring + certificering zal sneller bovenaan de stapel komen dan iemand met enkel de ervaring.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:22
Tsurany schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:09:
Aan de andere kant, je hebt de ervaring en de kunde kennelijk, wat weerhoud je er van een certificaat te behalen? Het zal nooit direct een vereiste zijn maar iemand met ervaring + certificering zal sneller bovenaan de stapel komen dan iemand met enkel de ervaring.
Als je nog geen enkel Oracle certificaat hebt ben je (sinds een paar jaar) verplicht om minimaal een (5-daagse?) training te volgen. Die zijn niet goedkoop, pure geldklopperij vanuit Oracle.

Zelf het 'geluk' in een ver verleden Oracle 8 en 9i OCP certificering gehaald te hebben, dus ik mag zonder dure trainingen verder certificeren. Maar eigenlijk nooit behoefte aan gehad om dit te hernieuwen omdat er nooit naar gevraagd wordt cq. praktijkkennis/-ervaring meer gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eh, nee? Voor OCA is een cursus bij Oracle niet verplicht. Voor OCP is de hands on requirement er wel idd. Maar voor ca 3k doe je dan een training van een week bij Oracle of een van de gecertificeerde partners. Dat valt qua prijs nog redelijk mee, is niet duurder dan andere cursussen imho.
Examens kun je sowieso afleggen. Maar voor de OCP certificering zelf is de hands on verplicht. Slechts administratief dus. Voor zover ik weet iig, of Oracle moet dat aangepast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:22
OCA tel ik niet als certificering:) en 3K + een week omzetverlies tikt aardig aan voor een m.i. onnodig iets als een saaie training.

[ Voor 58% gewijzigd door sverzijl op 15-08-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Niet als je als sommige grote detacheerders doen, dat al gebudgetteerd hebt in de jaarlijkse kosten van je medewerkers. Iets met een vast opleidingsbudget enzo ;)
Maar idd, voor kleine partijen ligt dat heel anders. Ik zeg dan altijd: maak een kosten/batenanalyse en weeg het af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je in de detachering zit is certificeren haast verplicht. Je baas wil die papiertjes hebben omdat het hun helpt als je aangeboden wordt bij een klant. Tevens zijn een X-tal Oracle gecertificeerde mensen nodig als je bijvoorbeeld een partnerschap wil met Oracle. (Of welk ander groot tech bedrijf dan ook).

En bij sollicitaties kan het je ook helpen. Men vraagt bijvoorbeeld iemand die MCSE is. De eerste rondes zijn toch enkel op papier, dus iedereen die niet MCSE is wordt meteen uit de stapel van CV's gehaald. Dus waarom zou je dan niet je Oracle papiertjes proberen te halen? Het kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Bwa, bij ons zijn certificaten (detachering - Belgie) niet echt vereist bij de solicitatie.
Het kan bij sommige klanten wel helpen,

Bewezen ervaring speelt toch vaak wel de doorslag.
Mocht een bedrijf je laten vallen door het gebrek aan certificaten => dan is dat eerder een bedrijf waar er niet goed gewerkt zal worden of waar het niet leuk werken is.
1) de rekruteerders gaan af op certificaten en keywords, weinig tot geen parate kennis
2) paraplu-politiek: met een papiertje heb je "kennis" zonder niet.
3) procedures, procedures, procedures, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 11:18

Bene

list incomprehension

Als er twee verder gelijkwaardige CV's naast elkaar op mijn bureau liggen en de linker heeft een rijtje recente certificaten, de rechter niet? Dan is het helder wie er eerst langs wordt gevraagd op gesprek.

En andersom: ik heb een tijdje terug een sollicitatiegesprek gedaan met een OCM ("Oracle Certified Master") DBA die we hadden uitgenodigd niet omdat zijn CV goed aansloot, maar puur omdat we nog niemand met zo'n schitterend diploma over de vloer hadden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
Tsurany schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:09:
Ik weet niet hoe het bij Oracle certificeringen zit, maar ik heb in het verleden wel eens examens (en soms ook de bijbehorende cursussen) gedaan, waarbij de inhoud niet bijster goed aansluit bij de realiteit op de werkvloer. Als je de praktijk goed beheerst, kan het nog steeds noodzakelijk zijn om de meest onzinnige dingen uit je kop te stampen om een examen binnen te halen. (en andersom geldt dat dan dus net zo hard, ik ben MCSE's tegengekomen die de meest basic handelingen niet voor elkaar kregen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:40

zaiziks

Da da da

Bene schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:07:
Als er twee verder gelijkwaardige CV's naast elkaar op mijn bureau liggen en de linker heeft een rijtje recente certificaten, de rechter niet? Dan is het helder wie er eerst langs wordt gevraagd op gesprek.

En andersom: ik heb een tijdje terug een sollicitatiegesprek gedaan met een OCM ("Oracle Certified Master") DBA die we hadden uitgenodigd niet omdat zijn CV goed aansloot, maar puur omdat we nog niemand met zo'n schitterend diploma over de vloer hadden gehad.
Precies dit, de afdeling HR filtert over het algemeen op "wel/geen certificaat" en "wel/niet genoeg jaren werkervaring", helemaal als het om een openstaande vacature gaat. En dan zie je maar wat vaak dat je mensen die wel kunnen, niet uitgenodigd worden, én andersom. Als je een open sollicitatie stuurt, maak je wellicht met je ervaring meer kans - mits een mooie motivatiebrief.
Al is eea natuurlijk afhankelijk van de organisatie, maar met name de grotere organisaties krijgen zo'n bulk sollicitaties binnen...

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:03
Demichel, weet je, als ik al die topics van jou van de afgelopen jaren lees,Krijg ik altijd het beeld van een mannetje op een hoge duikplank, die klaar is om te duiken naar het onbekende(nieuwe uitdaging), maar die elke keer eerst nog ff terugloopt naar begin van de duiktoren, om toch nog iets na te vragen: als het water niet te koud is, hoe hoog de toren is, wat te doen nadat je onder water ben gekomen, kijken als de zwembroek nog wel goed zit, etc :D.
En de sprong dus continue maar uitstelt.

Even reactie algemeen dus op je:
Iets wat ik eigenlijk te laat beseft heb: werkgevers(grootste gedeelte) investeren niet in hun werknemers, zelfs niet indien er subsidies te krijgen zijn, kost allemaal teveel geld en teveel moeite. Als werknemer kunstje A goed genoeg kan vinden ze het wel genoeg. Meeste werkgevers lopen zowiezo achter met ontwikkelingen of spenderen nauwelijks moeite om zichzelf bij te houden, dus laat staan, dat hun werknemers goed genoeg geschoold worden.

Wil je wat: stel het dan niet uit, maar begin gewoon in de avonduren met wat korte cursussen en dan later misschien een langere avondopleiding, dan heb je net wat meer bagage en inhoud om met wat meer vertrouwen van die duikplank af te gaan.
Investeer gewoon in jezelf en hou maandelijks geld achter voor je eigen scholing, dan krijg je ook wat meer rust in het leven, als je zelf zorgt voor de nodige kennisinvesteringen.

Ik heb meer dan voldoende vakkennis in mn eigen sector, echter papieren zijn lastiger, ik heb nu toch de keuze gemaakt om ook aan de papiertjes te werken.
Ben er nu druk mee bezig voor mezelf, echter ik moet het nu doen, vanuit een tijdelijk baan, wat dus stukken lastiger is, dan als je een vaste aanstelling hebt.

Succes

[ Voor 8% gewijzigd door bangkirai op 25-08-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Hij kan ook gewoon eens een keer ergens solliciteren natuurlijk ... het is niet dat je dat ineens daar moet tekenen mochten ze je iets aanbieden.
Pagina: 1