1GB RAM & Linuxramdrive

Pagina: 1
Acties:

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
in navolging van: [topic=160079]

is het mogelijk in linux een ramdrive te creeren? Ongetwijfeld, maar waar kan ik hier info over vinden?

maar wat zouden zinvolle toepassingen zijn van zo'n ramdrive? het enige wat ik kan verzinnen is /tmp directory. nog meer ideeen? wel serieus blijven svp.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nu wilde ik dus zowaar op Google zoeken, maar wat denk je! Is bijna niets over te vinden! Ook niet op linuxdoc.org.. Wat je zou kunnen doen, is die Linux Router Project page bekijken, dat werkt met een ramdisk. Trouwens, elke bootdisk werkt wel met een ramdisk. Zou je dus ff die disk moeten ontleden om te zien hoe dat gedaan wordt. En als je er dan klaar mee bent, schrijf er ff een HOWTO over :)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
je moet volgens mij lilo een extra regel meegeven ('ramdisk_size=...' geloof ik), daarna kan je /dev/ramdisk mounten.

Zo iets staat in /usr/src/linux/Documentation/ramdisk.txt

Met een ramdisk kan je _heel_ erg snel compilen, dat is waar ik 't wel voor zou willen gebruiken als ik het geheugen ervoor had.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ramdisk is beetje nutteloos als je snelle disk-access wilt, het kernel kan zelf veel efficienter beslissen wat er gecached moet worden.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
toch is een kernel-compile op een 256Mb ramdisk (is dat wel genoeg trouwens? :-) behoorlijk rapper op een ramdisk dan op een filesysteem hoor.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik had als idee om op een zware dual athlon een fijne VMWare te gaan draaien met als windows98 HDD een 256Mb RAMDISK, puur voor het os dus... >:)

Verwijderd

Sorry dat ik dit oude topic weer naar boven haal, maar ik zat 'r laatst over na te denken en heb nog wat vragen... :)

Is 't niet mogelijk om delen van je besturingsproggie's op je ramdisk te zetten? Zoals XFree, Mozilla, etc, zodat die heeeeeeel snel worden?

Zou je dan je peecee altijd aan moeten laten staan, of zou je ze bij boot-up op je ramdrive kunnen zetten? :?

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 juni 2001 19:45 schreef Agijsbro het volgende:
Is 't niet mogelijk om delen van je besturingsproggie's op je ramdisk te zetten? Zoals XFree, Mozilla, etc, zodat die heeeeeeel snel worden?
Mjah, dat zou wel kunnen, maar ik zie er het nut niet van in. De kernel cached veelgebruikte files toch al, dus daar kun je je geheugen beter voor gebruiken.
Ik denk niet dat dit in snelheid scheelt.
Zou je dan je peecee altijd aan moeten laten staan, of zou je ze bij boot-up op je ramdrive kunnen zetten? :?
1 woord: initscripts.

nog 2 woorden: alles kan :P
Op maandag 11 juni 2001 19:46 schreef erniemars het volgende:
is het mogelijk in linux een ramdrive te creeren? Ongetwijfeld, maar waar kan ik hier info over vinden?
Je moet iig dan wat kernelopties aanzetten (RAM disk support bijvoorbeeld :P)
maar wat zouden zinvolle toepassingen zijn van zo'n ramdrive? het enige wat ik kan verzinnen is /tmp directory. nog meer ideeen?
Ik zou eigenlijk weinig zinvolle toepassingen weten... De kernel doet al lekker cachen en bufferen om veelgebruikte stukken HD niet telkens hoeven te accessen, je kunt wrs beter je geheugen daarvoor laten gebruiken.
Tenzij je echt een klein stukje HD hebt dat echt vaak gebruikt wordt, heb je er wrs weinig aan.
wel serieus blijven svp.
Swappartititie maken op je RAMdisk >:)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Als je progs snel wilt kunnen starten, dan kun je ze op een ramdisk gooien. Wat je beter kunt doen is alle bestanden die nodig zijn, gewoon inlezen...dus iets van "find /usr/lib/mozilla/* | cat -" ofzo. Dan wordt alles gecached en heb je het paraat. Als je het kopieert van disk -> ramdrive, dan staat het effectief 2x in je geheugen. 1x op je ramdrive en 1x in je cache. Da's dus niet echt nuttig.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ben ik weer eens ...
kan je met freesco linux distro (let op! dat ding op floppydisk ... geen harddisk meer in systeem) een samba servertje opzetten op een ramdisk?
Kan ik al mijn tijdelijke downloads in ram pleuren, lijkt me ook weer eens leuk.
Weet iemand of dat kan? En vooral hoe? Past programmaspul dan nog wel op 1 diskette?

wat url's met toffe info worden op prijs gesteld.

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 14:28
Nee dat schiet op, op een freesco flop heb je nog 50 KB vrij ofzo, dus.....juist... eerst tien minuten floppy's wisselen na stroomuitval

yeah baby :)

good ol' novell netwuhk booting ? :)

• Rhy

Rhy

Topicstarter
grmbl :(

;)

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik ben op het ogenblik ermee bezig maar je moet nog even geduld hebben.
Ik ben namelijk begonnen met het compilen van mijn nieuwe kerneltje.
Dus...

effe geduld. :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1