stille workstation en game-pc build

Pagina: 1
Acties:

• debian123
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo mede tweakers,
Ik wil een systeem samenstellen voor mijzelf. Het moet een stil systeem zijn voor workstation toepassingen maar ik wil er ook op gamen.
Voor Elite Dangerous en Star Citizen lijkt me gaaf op hoge settings. Echter heb ik al een hele tijd geen PC gebouwd dus advies is welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Tray€ 202,70€ 202,70
1Asus Z97-PRO€ 154,99€ 154,99
1Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC€ 569,-€ 569,-
1Corsair Obsidian 750D€ 125,65€ 125,65
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 66,52€ 66,52
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A2400C11€ 237,99€ 237,99
1Corsair RM750€ 107,-€ 107,-
2Samsung 840 series Pro 256GB€ 144,70€ 289,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.753,25

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Games als Diablo, Elite Dangerous, Star Citizen op hoge settings. Minimaal 60 fps.
- PC als workstation gebruiken; dus moet zeer stil zijn. Testlab VMware omgeving, programmeren etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
- Rond de 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Ik heb al een muis, toetsenbord en 1080 scherm..

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- schijven SSD, virtualisation support etc in de processor, Linux compatibiliteit; dus liefst Nvidia

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Nivdia en Intel vanwege support op Linux

Ga je overklokken?
Nee stabiliteit en stilte is belangrijk. Standaard instellingen

Verwijderd

Waarom 2 SSD's? Waarom niet gewoon een snelle HDD/SHDD voor data? Linus had daar laatst nog een filmpje over volgens mij.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom een k processor?
Waarom een z bord?
Waarom een 780ti?
Waarom 2 SSD's?
Waarom zóveel RAM?
Waarom zo een zware voeding?
Enz enz

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 21:37
Waarom een K processor, een Z97 en een dure cpu Cooler als je toch niet gaat overklokken?

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
En waarom zo'n duur RAM...
Voor dit bedrag bouw je gemakkelijk een i7 4790k systeem.

Experience the mountains!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Heb je wel genoeg aan 0,5 TB?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• debian123
Waarom een k processor? eigenlijk geen reden i7 is beter bedenk ik me nu
Waarom een z bord? toekomstvastheid dacht ik
Waarom een 780ti? kwam beste uit de test qua nvidea videokaarten en ze blijken heel stil te zijn. Maar suggesties zijn welkom
Waarom 2 SSD's? ik zet het liefst mn data en OSen op aparte schijven
Waarom zóveel /duur RAM? ik draai nog weleens een vmware lab en dan heb ik minstens 16G nodig
Waarom zo een zware voeding? toekomstvastheid en dit schijnt een heel stille voeding te zijn; iemand betere ideeen?
Heb je wel genoeg aan 0,5 TB? ja ik heb een NAS
Voor dit bedrag bouw je gemakkelijk een i7 4790k systeem. Ja dat is misschien wel beter.
Dure CPU koeler; ja stilste vind ik heel belangrijk; en deze schijnt volgens vele websites zeer stil te zijn..
Hebben jullie ideeen voor nog stillere koelers?

Bedankt voor jullie eerste reacties ;)
Is het trouwens raadzaam om te wachten tot de volgende generatie nvidea kaarten die deze maand uit zouden komen ? de GTX 880?

[ Voor 16% gewijzigd door debian123 op 15-08-2014 18:09 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay, dan denk ik aan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 88,54€ 88,54
1MSI GeForce GTX 780 Gaming 3G€ 409,-€ 409,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 86,90€ 86,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 35,35€ 35,35
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 139,85€ 139,85
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.388,34

Of een i7 nodig is voor je VM's etc weet ik niet, maar dit is de snelste consumenten processor die verkrijgbaar is. Alternatief is een i5 4690, maar het budget is er. Verder gekoppeld aan een niet-overklokbord met heel veel opties, maar schappelijker geprijst dat de Asus, die vaak overpricede bordjes leveren zonder dat de kwaliteit veel beter is. Hoe het zit met Linux compatibiliteit en AMD weet ik niet, maar eigenlijk moet je in alle gamebakken een AMD hebben. Die zijn véél goedkoper en presteren gelijk of beter aan de nVidia tegenhanger en ze hebben over de gehele linie meer VRAM. Liefst dus als mogelijk inruilen voor een pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce. Een 780ti is geld weggooien omdat die maar enkele procenten beter is dan de 780 maar veel meer procenten duurder.

HDD toegevoegd, misschien niet nodig. Monster van een cpu koeler gekozen, heel erg groot en past eigenlijk alleen in een Fractal door zijn enorme fans. Daardoor wel heel stil en heel goed. 16GB low profile, low voltage RAM met strakke timings. 1600Mhz is meer dan snel genoeg. Sneller heeft bij een dedicated GPU geen nut. 100 euro in de pocket! Voeding is van hoge kwaliteit en erg stil. Benaderd platina efficiëntie. 1 grote SSD. Waarom? 2 losse heeft geen nut omdat ze heel erg snel zijn. Tevens geldt dat hoe groter ze zijn, hoe sneller. Ik heb gekozen voor de MX100, de nieuwste lijn van Crucial. Ook deze beschikken over beschermende caps bij stroomuitval die corruptie tegengaan.

Voilà, met enkele simpele wijzigingen bijna 500 euro bespaard.

• melwasul
Als ik me goed herinner komen de nieuwe Nvidia kaartjes in de herfst uit. Wanneer juist weet ik niet, ik veröoed september of oktober. Het kan demeoite zijn om te wachten, al kan je natuurlijk euuwig blijven wachten in computer land: Begin volgend jaar komt Intel Broadwell uit, Eind volgend jaar komt Intel Skylake uit, tussendoor zullen er nog wel enkele grafische kaarten uitkomenm enz...
Als je van plan bent pas binnen 1 of 2 maanden te bestellen, dan kan je wat betreft graka keuze nog even wachten.

Afgezien van het grote budget dat je hebt kan je je ook afvragen of zo'n dure grafische kaart nodig is. Ga je enkel op 1 full-hd monitor gamen? Dan kan je misschien ook weg met een veel goedkopere graka.
Sowieso biedt AMD momenteel het meeste waar voor je geld in het high end segment. Misschien naar een AMD kaart kijken? Dit zal een stuk goedkoper uitkomen.

Wat betreft de i7 keuze: dit hangt sterk af van wat je van plan bent te doen met jouw workstation. Voor games gaat dit bitter weinig uitmaken. Dan ben je prijs technisch beter af met een i5 processor. Maar als je van plan bent veel multi-threaded toepassingen te draaien,zoals bijvoorbeeld video bewerken, of vaak grote software projecten compileert, dan kan een i7 een interessante keuze zijn.
Sowieso is een K variant enkel nuttig indien je wilt overklokken. Uitzondering op deze regel is de i7 4790K, aangezien deze processor 400 Mhz hoger geklokt is dan de niet-K variantm en zelfs 500 Mhz hoger dan de snelste i5 processor. Maar, zoals gezegd, voor gaming en office toepassingen is dit geldverspilling.

Een Z97 bordje is enkel nuttig wanneer je wilt overklokken. Doe je dit niet dan kan je beter een goed H97 bordje kopen. Dit is trouwens het grote verschil tussen een H97 en een Z97 bordje: de overklok capaciteiten. Let wel op dat je een bordje neemt met M.2 slot, zoals bijvoorbeeld de Gigabyte GA-H97-D3H. Ben zelf nogal fan van Gigabyte, maar andere A-merken zoals MSI, ASUS of Asrock zijn natuurlijk ook OK. Voordeel van de Gigabyte bordjes is de ondersteuning voor SATA Express.

Wat betreft RAM geheugen kan je gerust voor 16GB gaan als je dit denkt nodig te hebben. Maar misschien is standaard DDR3-1600 geheugen snel genoeg? Dan spaar je de nodige euros uit. Zo heel veel verschil maakt sneller geheugen niet uit in de meeste toepassingen. Dit is meestal de meerkost niet waard. Dit is bijvoorbeeld een goed DDR3L setje van 16GB van Corsair, en kost bijna 100 euro minder dan jouw setje.

De voeding is zeer ruim bemeten. Als je niet van plan bent een dual-gpu opstelling te draaien is dit veel te veel. Kan je beter een goede gold 550 watt voeding nemen. Seasonic heeft enkele goede voedingenm en de Cooler Master VS reeks komt eveneens zeer goed uit verschillende tests (gold voeding met bijna platinum efficientie). Bijvoorbeeld de Cooler Master V550(S).

De behuizing kan eveneens een stuk goedkoper, al is dit meestal een heel persoonlijke keuze. De populairste behuizing is momenteel de Fractal Design Define R4. Dit is een stille behuizing die teer veel waar geeft voor jouw geld.

De processor koeler is eveneens overkill als je niet gaat overklokken. Wil je toch wat meer dan een basis koeler dan kan je gaan voor de Thermalright True Spirit 140 Power. Deze is net wat beter en stiller dan de Scythe Mugen 4 die door tweakers.net als beste all-round koeler wordt aangeprezen (omdat de Thermalright jammer genoeg niet is meegenomen in de vergelijkende test, onbegrijpelijk :( ). Kijk welna of ie in jouw behuizing past. In de Fractal Design kan ie zonder problemen ingebouwd worden. De hoogte is ongeveer 170 mm meen ik mij te herinneren.

Zou je niet beter voor een SSD + HDD gaan ipv 2 SSD's. Akkoord dat jouw programma's en software op een SSD geinstalleerd wordenm maar voor data opslag ben je prijs technisch beter af met een klassieke HDD.
Verder wordt de Crucial MX100 reeks hier aanbevolen boven de Samsung EVO. Weliswaar is de Samsung in benchmarks iets sneller dan de Crucial, maar in de praktijk zijn de verschillen verwaarloosbaar en niet merkbaar. Hiertegenover staat dat de Crucial standaard uitgerust is met capacitors die een extra bescherming bieden tegen stroomuitval waardoor de kans op een corrupte SSD bij stroomuitval verkleind wordt. Bovendien maakt de Crucial gebruik van MLC geheugen ipv TLC geheugevn van de Samsung wat per definitie minder snel verslijt. (Beetje kort door de bocht verhaal want de Crucial chips worden op een kleiner procede gemaakt.) En de Crucial is daarenboden goedkoper. Niet dat de Samsung een slechte keuze is, maar door de scheper genomen is de Crucial een betere keuze.

Welke toepassingen gebruik je trouwens op jouw workstation?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@melwasul, bedankt voor de uitgebreide uitleg bij mijn build ;).

• melwasul
br00ky schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:47:
@melwasul, bedankt voor de uitgebreide uitleg bij mijn build ;).
Wel, ik was de uitleg een het schrijven toen ik zag dat er een reactie was. Puur toevel, maar het systeem dat ik mn hoofd had is eigenlijk net het systeem dat jij voorstelt :) Heb ik pas nadien gezien.
Als 2 personen een zelfde systeem voorstellen, onafhankelijk van elkaar, dan zal er wel een grond van waarheid in schuilen zeker?...

• debian123
Hoi br00ky, melwasul en anderen,
Bedankt voor jullie uitgebreide verhaal en tijd. Hier heb ik veel aan!

Welke toepassingen gebruik je trouwens op jouw workstation?
Ik draai Openstack op Linux, VMware, Windows Active directory etc. Maar ik wil ook af en toe willen gamen.
Ik zal morgen even reageren met een nieuwe setup.
Pagina: 1