Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SIP telefoons met IPv6 en TLS ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Op onze kantoren (20 telefoons) is het tijd om de oude mix van Cisco, Linksys en Polycom telefoons te vervangen door nieuwe toestellen.

Aangezien we tegelijk ook onze Asterisk omgeving opnieuw willen gaan opzetten hebben we een aantal eisen voor telefoons, maar ik kan maar moeilijk de juiste technische specs vinden.

Ik zoek SIP hardphones met:
- Minimaal 2 lijnen
- Tagged VLAN support
- IPv6
- TLS

Nu zijn de eerste twee niet zo moeilijk, maar de laatste twee een stuk lastiger. Asterisk ondersteund al volledig IPv6 en TLS en op die manier willen we onze telefoons ook gaan verbinden.

Onze ISP's (ZeelandNet en XS4All) leveren al een tijdje native IPv6 op onze verbindingen en we willen ook helemaal af van VPN tunnels richting onze PBX, via IPv6 + TLS is dat een stuk makkelijker.

Op de Cisco website kom ik tegen dat toestellen enkel IPv6 ondersteunen als SCCP (Skinny) gebruikt wordt en op de Polycom website vind ik wel wat over IPv6, maar in de datasheets vervolgens niets meer.

Iemand enig idee?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is misschien niet helemaal het segment waar je in zoekt, maar alle recente Yealink toestellen ondersteunen zowel IPv6 als TLS en werken uiteraard prima met Asterisk. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar hoor er wel goeie dingen over (over de toestellen in het algemeen, niemand gehoord over de TLS of IPv6 support).

[ Voor 14% gewijzigd door Bigs op 15-08-2014 15:02 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ken het verder niet, maar het schijnt 100% linux te zijn...

http://www.snom.com/en/

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bigs schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:02:
Het is misschien niet helemaal het segment waar je in zoekt, maar alle recente Yealink toestellen ondersteunen zowel IPv6 als TLS en werken uiteraard prima met Asterisk. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar hoor er wel goeie dingen over (over de toestellen in het algemeen, niemand gehoord over de TLS of IPv6 support).
Ik heb geen bepaald segment wat ik zoek. Het moeten gewoon goede toestellen zijn voor een kantoor waar ze intensief gebruikt worden.

Ben niet merk gebonden verder, dus ik ga dat eens bekijken.
JackBol schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:02:
Ik ken het verder niet, maar het schijnt 100% linux te zijn...

http://www.snom.com/en/
Kende ik niet, bedankt!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zie pagina 735, tabel 87: Dual Stack Support for Endpoints
http://www.cisco.com/c/en...es-services-guide-100.pdf

Kijk even bij SIP en SIP en SCCP.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bl@ckbird schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:41:
Zie pagina 735, tabel 87: Dual Stack Support for Endpoints
http://www.cisco.com/c/en...es-services-guide-100.pdf

Kijk even bij SIP en SIP en SCCP.
Dat gaat om de Communications Manager van Cisco, dat is een 'telefooncentrale'.

Inmiddels de YeaLink toestellen bekeken, die hebben beide features die ik zoek. Ook de Snom toestellen zouden vanaf firmware v8 (volgende maand) ook IPv6 ondersteunen.

Verwijderd

Snom... veel plezier van gehad. Heb er honderden geinstalleerd (Provisioning).

Alleen de DECT oplossing van Snom ben ik niet over te spreken.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:31:
[...]
Dat gaat om de Communications Manager van Cisco, dat is een 'telefooncentrale'.

Inmiddels de YeaLink toestellen bekeken, die hebben beide features die ik zoek. Ook de Snom toestellen zouden vanaf firmware v8 (volgende maand) ook IPv6 ondersteunen.
SIP op Dual stack is SIP op Dual stack. Info over Asterisks ga je op de Cisco website niet vinden, want Cisco support geen 3rd party IP-PBXen als Asterisks of Broadsoft.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bl@ckbird schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:42:
[...]

SIP op Dual stack is SIP op Dual stack. Info over Asterisks ga je op de Cisco website niet vinden, want Cisco support geen 3rd party IP-PBXen als Asterisks of Broadsoft.
Het gaat mij om de telefoons die SIP met IPv6 en TLS ondersteunen, niet de centrale.

De PDF die je stuurt gaat om de PBX van Cisco, die doet wel IPv6 en TLS, maar de Cisco telefoons niet met SIP.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je zou eens kunnen kijken naar de nieuwe VoIP lijn van ubiquiti.
Kon in de datasheet zo snel niet vinden of het nou wel of niet was, maar gezien de lijn net uit is zou ik t wel aannemen...

Zie hier: http://www.ubnt.com/enterprise/#unifi-voip

Deze Gigaset doet in ieder geval TLS http://www.gigaset.com/en_HQ/shop/gigaset-de900-ip-pro.html

Op deze site ( http://wiki.aa.org.uk/VoIP_Phones_-_Gigaset_900 ) wordt vermeld dat de gigaset IPv6 support.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ShadowAS1 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 05:01:
Je zou eens kunnen kijken naar de nieuwe VoIP lijn van ubiquiti.
Kon in de datasheet zo snel niet vinden of het nou wel of niet was, maar gezien de lijn net uit is zou ik t wel aannemen...

Zie hier: http://www.ubnt.com/enterprise/#unifi-voip

Deze Gigaset doet in ieder geval TLS http://www.gigaset.com/en_HQ/shop/gigaset-de900-ip-pro.html

Op deze site ( http://wiki.aa.org.uk/VoIP_Phones_-_Gigaset_900 ) wordt vermeld dat de gigaset IPv6 support.
Bedankt!

Inmiddels heb ik van YeaLink de SIP-T20P gekocht bij Voipshop.nl.

De reden dat ik YeaLink eerst test is de prijs en ook het feit dat ze DECT telefoons leveren. Dat moet hopelijk de configuratie een stuk uniformer maken.

Nu even een IPv6-only VLAN maken op kantoor en kijken of het ook écht IPv6-only kan draaien.

Ik zal mijn bevindingen hier later posten.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De SIP-T22P van Yealink doet wel IPv6, maar enkel via Router Advertisements. DNS wordt niet ondersteund, dus die moet je handmatig configureren, ookal stuur je in de RA's DNS mee.

Provisioning via DHCPv6 zit er niet in, dus dat wordt niets. De T4x serie zou dit wel hebben, maar we gaan niet met Yealink verder omdat hun DECT telefoons helemaal geen IPv6 ondersteunen.

Gisteren een Snom 715 besteld, van Snom zouden alle 7xx telefoons én de DECT ook IPv6 ondersteunen. Ook vertrouw ik de Duitsers iets meer met kwaliteit maken (hardware en software).

Update: Inmiddels is de Snom 715 binnen en ben onder de indruk! De bouwkwaliteit is goed, maar de IPv6 werkt ook perfect.

Draait in een IPv6-only VLAN en werkt gewoon goed. Even IPv4 DHCP uit zetten en daarna pikt hij alles via DHCPv6 + SLAAC op waarna hij netjes bij de PBX (Asterisk) registreert.

Nu nog even uitzoeken hoe een provisioning server aan de Snom te geven via een DHCPv6 optie en dan werkt het allemaal.

TLS nog niet getest overigens.

[ Voor 29% gewijzigd door Snow_King op 29-08-2014 10:19 . Reden: Snom 715 binnen ]

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:19:

Draait in een IPv6-only VLAN en werkt gewoon goed. Even IPv4 DHCP uit zetten en daarna pikt hij alles via DHCPv6 + SLAAC op waarna hij netjes bij de PBX (Asterisk) registreert.
Ge-test in een vlan met een firewall als gateway met logging op denies op IPv4 zodat je zeker weet dat de telefoon toch niet opzoek is naar IPv4 services die mogelijk niet via IPv6 worden benaderd? Om zeker te zijn van full feauture parity. Het kan zijn dat je bij het testen misschien een functionaliteit over het hoofd heb gezien.

Ik heb wel eens gezien met NTP, dat deed het apparaat alleen over IPv4. Wat overigens snel gefixed werd door de leverancier, maar toch.

Als er blocked IPv4 traffic is wat via IPv6 wel lukt, dan is het natuurlijk ok. Dan zou het een fall-back / fastest response scenario kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2014 10:33 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Grandstream telefoons doen ook VLAN en ik dacht ook TLS :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:29:
[...]

Ge-test in een vlan met een firewall als gateway met logging op denies op IPv4 zodat je zeker weet dat de telefoon toch niet opzoek is naar IPv4 services die mogelijk niet via IPv6 worden benaderd? Om zeker te zijn van full feauture parity. Het kan zijn dat je bij het testen misschien een functionaliteit over het hoofd heb gezien.

Als er blocked IPv4 traffic is wat via IPv6 wel lukt, dan is het natuurlijk ok. Dan zou het een fall-back / fastest response scenario kunnen zijn.
Ik heb een Linux machine er tussen zitten met twee poorten in een bridge. Met tcpdump/wireshark bekijk ik al het verkeer wat de telefoon doet.

Tot op heden geen enkel IPv4 pakketje wat de telefoon de deur uit doet.

De telefoons gaan enkel met onze Asterisk PBX in Amsterdam praten. Die PBX praat over IPv4 met onze SIP trunks.

Onderling praten de telefoons dus enkel IPv6 en ook met de PBX.
maarud schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:32:
Grandstream telefoons doen ook VLAN en ik dacht ook TLS :)
Maar ook IPv6? Dát is de grote vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door Snow_King op 29-08-2014 10:33 ]

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 12:40
Snow_King schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:33:
[...]

Maar ook IPv6? Dát is de grote vraag.
Ik heb hier GXP-2160 toestellen die perfect werken via IPV6

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Klopt, met een firmware update kregen ze ipv6 support, die van 25 april 2012 welteverstaan :+

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 29-08-2014 10:52 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inmiddels ben ik een stuk verder en werkt de Snom 715 met firmware 8.7.5.13 naar behoren.

Provisioning gaat voor het eerst via IPv4, omdat dit de default setting van de telefoon is. Daarna is het een XML inladen, de telefoon pakt een IPv6 adres via SLAAC en verbind via IPv6 met de PBX (Asterisk).
Pagina: 1