24" monitor voor gaming en fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-02 18:09
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe monitor, te gebruiken voor gaming en fotobewerking.

Wat is je budget?
Ik heb niet zo'n scherp budget. Ik mik op de 200-300 euro. Ik ben evt. bereid meer te betalen voor een juweeltje. Van de andere kant verwacht ik dat als 4K monitoren de komende jaren algemener gaan worden, ik daarop zal overstappen, dus ik wil nu niet meer investeren dan noodzakelijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet gebonden aan een merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De computer staat bij ons in de huiskamer, het scherm moet dus niet te lomp zijn. We hebben nu een 24", wat ik een prima maat vind. Ik heb nu 1920x1200 resolutie en dat zou ik graag willen houden, omdat ik de verticale ruimte prettig vind.
De monitor wordt vooral gebruikt voor gaming, fotobewerken, surfen en kantoorwerk (dat laatste door mijn vriendin).
Wat betreft gaming: ik speel bijna alleen maar WoW op een casual manier, dus inputlag vind ik niet zo belangrijk. Zolang er maar geen storende visuele artefacten zoals ghosting zijn.
Wat betreft fotobewerking: dat gaat dan om de familiefoto's wat opleuken, voor het maken van foto-albums en afdrukken. Dit is niet iets wat ik dagelijks doe, maar ik vind het wel belangrijk dat het scherm goede kleuren heeft. Ik heb ook een Spyder3 om het scherm te calibreren.
Films kijken op de monitor doen we niet, dus een 16:9 verhouding hoeft daarvoor niet.

Ik denk dat ik een IPS scherm wil: die zijn kleurechter en hebben een betere kijkhoek. Ik merk op onze huidige TN monitor dat als mijn zoontje van 3 vanuit zijn perspectief op de monitor (naar Teletubbies etc.) kijkt, de kleuren en contrast onacceptabel zijn.

De monitor gaat gebruikt worden met een nog te bouwen desktop PC, die waarschijnlijk met een R9 290 of een GTX870 videokaart uitgerust gaat worden. Ik heb nu nog een HD5850.

Ik zat zelf te denken aan een van deze:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart: is zo te zien een populaire monitor, dus veel ervaringen beschikbaar. Echter, ervaringen zijn niet allemaal positief, zo wordt backlight bleeding en de coating vaak genoemd als problemen.
pricewatch: Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart]: deze wordt vaak aanbevolen op GoT, maar is op Tweakers nauwelijks gereviewed en ook op internet kan ik nauwelijks reviews vinden
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart: is ook heel populair en als ik de reviews inhoudelijk bekijk, doet mij dat geloven dat deze monitor alle minpunten van de U2412M oplost. Maar helaas heeft deze maar 1080 beeldlijnen.

Ik hoor graag argumenten voor/tegen bovenstaande monitoren of tips voor andere modellen die ik zou kunnen overwegen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

1 vraag: waarom geen 2560x1440 resolutie? Je kan de verticale ruimte wel prettig vinden, maar op een 24 inch scherm zou ik zeker scherper willen dan 1920x1080

youtube.com/@hisrep

• aap
DeNachtwacht schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:30:
1 vraag: waarom geen 2560x1440 resolutie? Je kan de verticale ruimte wel prettig vinden, maar op een 24 inch scherm zou ik zeker scherper willen dan 1920x1080
Die lijken niet te bestaan? Er staat er tenminste geen een in de pricewatch: http://tweakers.net/categ...LKxWq4KXj5fIb3AzbW42l1voB

Bovendien lijkt die resolutie mij ook hoog voor op 24". Dan zou ik wel naar 27" gaan, maar dan staat er zo'n groot scherm in de huiskamer.

Verwijderd

Game je veel? Want dan zou ik eerder voor een 120hz/144hz monitor gaan. Alleen gaat dan de beeldkwaliteit wel omlaag....

• aap
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:28:
Game je veel? Want dan zou ik eerder voor een 120hz/144hz monitor gaan. Alleen gaat dan de beeldkwaliteit wel omlaag....
Ik game niet competitief of zo. Beeldkwaliteit vind ik daarom belangrijker dan een snelle reactiesnelheid.

120/144Hz monitoren zijn altijd TN toch?

Verwijderd

aap schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:19:
[...]

Ik game niet competitief of zo. Beeldkwaliteit vind ik daarom belangrijker dan een snelle reactiesnelheid.

120/144Hz monitoren zijn altijd TN toch?
Ja altijd TN, dus daarom wilde ik weten of je gamen misschien belangrijker vind dan fotoshop.

Dan zou ik als je voor goed beeld gaat, voor de DELL ULTRASHARP U2412M gaan. Het nadeel is, is dat die met 8ms niet heel geschikt is voor gamen... Maar de ASUS 24.1" Monitor VS24AHL is opzich ook goed, en heeft die inplaats van 8ms, 5ms.
Als je meer voor een goede gaming monitor gaat, waarmee je ook gewoon goede beelden krijgt, zou ik voor de ASUS 24" Gaming Monitor VG248QE en die heeft 1ms reactietijd en 144hz.
Maar uiteindelijk is de keuze bij jou.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er zijn wel degelijk 120hz IPS schermen, na een overklok.Er is een koreeanse 1440p IPS die eigenlijk altijd boven de 100hz te krijgen is.

Ook wat je zegt over de opgegeven reactiesnelheden klopt niet. Ten eerste, het zijn de opgegeven snelheden, die Asus is in de praktijk een "stuk" langzamer dan 1ms, en de Ultrasharps zijn weer sneller. Eigenlijk zit 90% van de schermen, TN, AMVA en IPS tussen de 4ms en 6ms, en dat is prima zo. Er zijn uitschieters naar boven, maar dat zijn juist de erg goedkope TN panelen en 144hz TN schermen als ze op 60hz moeten werken.

Overigens zou ik geen enkele TN een goede gamemonitor noemen. TN staat voor waardeloos contrast, waardeloze kijkhoeken, backlightbleeding en slechte kleuren. TN bied hedendaags geen enkel voordeel meer op IPS en AMVA. En ja, ook "TN 2.0" blijft die problemen houden, inherent aan de techniek. Zijn de problemen minder? Ja, zijn IPS en AMVA in ieder scenario nogsteeds de betere keuze? Ja.

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart vind ik op dit moment één van de beste schermen op de markt. Het heeft een modern AMVA paneel, met goede kijkhoeken [maar niet zo geweldig als IPS], goede kleuren [al zijn Ultrasharps een tikje beter] en voor LCD een hoog contrast.

Wil je echt leuk spul hebben voor je geld, en is 27" geen ramp, dan moet je kijken naar een Koreaan, die hebben dus 1440p IPS/PLS panelen, en die staan op je mat voor een slordige 300 euro als ik het goed heb.

People as things, that’s where it starts.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-02 06:56
De opgegeven reactiesnelheid is sowieso een onzingetal.
Want welke reactiesnelheid heb je het over? Dat staat er niet bij.

Over de U2412M. Die heb ik hier op het bureau staan. De negatieve ervaringen waar jij het over hebt herken ik niet. Als ik alle lampen uitzet en een zwart plaatje op het scherm zet, moet ik heel goed kijken om wat backlightbleeding te kunnen zien.

[ Voor 50% gewijzigd door wappiewappie op 16-08-2014 21:21 ]

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2025
deze al eens bekeken
pricewatch: HP LP2475w Zwart

Ik heb hem al aantal jaar, gecalibreerd enzo voor foto's maar werkt prima (ips scherm) en ook prima om mee te gamen, speel bf4
Ik ben er nog steeds erg blij mee igg

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 11:21

Sick Nick

Drop the top!

Hier exact dezelfde HP staan, prima te calibreren inderdaad (xrite i1 pro hier) en topkwaliteit. Mooie prijs nu ook, toen ik m kocht was ie boven de 500.

Nadeel is wel dat ie CCFL heeft dus moet ie een klein beetje opwarmen en een hoger stroomverbruik dan LED. Staat weer tegenover dat je hiermee wel een veel groter kleurenbereik hebt dan met simpele LED schermen.

Verwijderd

wappiewappie schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:12:
De opgegeven reactiesnelheid is sowieso een onzingetal.
Want welke reactiesnelheid heb je het over? Dat staat er niet bij.

Over de U2412M. Die heb ik hier op het bureau staan. De negatieve ervaringen waar jij het over hebt herken ik niet. Als ik alle lampen uitzet en een zwart plaatje op het scherm zet, moet ik heel goed kijken om wat backlightbleeding te kunnen zien.
Hmmmm misschien er aan gedacht om het beeldscherm aan te zetten?

De HP LP2475w Zwart is inderdaad een goed scherm, een vriend van mij heeft m ook, en is er zeer blij mee.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-02 06:56
Beeldscherm aan zetten??? Ja, nu je zegt... Ik vond het forum ook al zo lastig lezen. :+

• winnepooh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
Die HP daar is wel refurbished.
Pagina: 1