Vandaal bestendige drukknop met lamp aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ik wil een aantal vandaal bestendige drukknoppen aansluiten om wandcontactdozen aan en uit te kunnen zetten.

Dit soort knoppen.
Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/43f34j10wsSQTzjfrMqO/Illuminated-Vandal-Resistant-P.jpg

Ik heb er een aantal gevonden die gewoon tot 250V kunnen schakelen. Alleen lees ik dus dat het lampje op 12V werkt. Betekent dit dat ik nu een aparte voeding voor al die lampjes moet hebben?
Ik kan ook nergens een schema vinden hoe je zo een knop nu moet aansluiten.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik zo een knop moet aansluiten?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

12V (gelijkspanning waarschijnlijk) is idd niet handig in een gewone huisinstallatie. Dit soort knoppen zijn vaak bedoeld om in systemen te werken waar 12V aanwezig is.

Ik zou even doorzoeken naar een alternatief dat gewoon werkt op netspanning. Waar wil je die knoppen maken trouwens? In de muur?, in een centrale kast?

En dan nog iets, als dit deel wordt van een huisinstallatie, dan moet de schakelaar ook belastbaar zijn tot 16A. Is ie dat niet, dan zal er lager afgezekerd moeten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-08-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Je weet dat die knoppen net als een deurbel werken? Dus zolang ze ingedrukt zijn is er contact, en als je weer loslaat = verbroken.

Als je het als vervanging van een wandschakelaar wil (dus 1x drukken = aan, nog een keer drukken = uit) dan zul je al met een pulsrelais aan de gang moeten.

Dat relais moet ook gevoed worden, dus aan een losse voeding ontkom je sowieso al niet volgens mij.

Qua belasting kun je dan gewoon een 16A relais pakken indien gewenst.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De juiste benaming is impulsrelais en je kunt ze vinden op www.conrad.nl

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik wil de knoppen in een kast bouwen, zodat ik wandcontactdozen die in de kast zijn gebouwd aan en uit kan zetten.
Er zijn ook knoppen die als drukschakelaar werken. Dus een aan en uit stand.
En sommige zijn gemaakt voor 250V en kunnen tot 15A of 16A aan.
Maar daar staat dus niet bij hoe je die LED die er in zit aan moet sluiten.
Kan even de link niet meer vinden. Vanavond even kijken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat mijn inziens de mooiste oplossing is om een kleine 12V voeding en een 12V pulsrelais in te bouwen. Hiermee kun je dan het lampje van spanning voorzien en het relais schakelen. Het relais schakelt dan de 230V, wat een stuk veiliger is dan al die stekkerdozen op dat ene kleine schakelaartje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
AktiveHate schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:33:
Wat mijn inziens de mooiste oplossing is om een kleine 12V voeding en een 12V pulsrelais in te bouwen. Hiermee kun je dan het lampje van spanning voorzien en het relais schakelen. Het relais schakelt dan de 230V, wat een stuk veiliger is dan al die stekkerdozen op dat ene kleine schakelaartje te zetten.
Elke stekkerdoos krijgt zijn eigen schakelaar en er zullen maximaal twee of drie tegelijk aan staan (dus twee of drie apparaten).
Geen zin om extra 12V voeding aan te sluiten, dus misschien knoppen zonder led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Met twee weerstandjes en een diode kun je een led wel op 230V zetten. Knippert 'ie wel met een frequentie van 50Hz halve dutycycle, zie je met het blote oog niks van, zou ff moeten rekenen hoe dat zit met dissipatie tov een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07
Zoiets dus. Ik raad het enkel af om met de schakelaar direct 230V te schakelen, of de LED met bovengenoemde schakeling op 230V aan te sluiten. Als er iets mis gaat in de (chinese?) schakelaar staat de hele boel onder netspanning. Hulprelais en de LED op 12V is een wat veiligere situatie.

Edit: Of de drukknop aarden natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Brokencore op 16-08-2014 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Bedankt voor jullie advies, maar weerstandjes en relais wordt mij te veel werk.
Denk dat ik maar schakelaars zonder led ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:45
Hang je niet teveel vermogen aan die schakelaar? 16A lijkt me zeer sterk voor zo'n drukknopje.
Beste is om elke knop maar met een 3,15A of 6,3A traag glaszek af te zekeren en alles achter ALS. Sowieso is dat spul niet dubbel geisoleerd lijkt me dus moet geaard worden!

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1