Toon posts:

Volume toekennen aan externe HD niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een externe usb-HD die normaal gesproken aan mijn Macbook hangt. Wil m nu achter een W8 laptop kunnen gebruiken en zie m onder Schijfbeheer als Schijf 1 staan. Kan er echter geen Volume letter aan hangen, mogelijk omdat er geen bestandssysteem wordt weergegeven.

Kan ik dat vanuit W8 doen?
Of moet ik dat vanuit IOS doen?

thanks, Remko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk filesystem gebruik je erop? Als je iets gebruikt dat Windows niet snapt, dan zal ie de drive niet kunnen mounten aan een driveletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Niet vanuit IOS dat is voor mobiele apparaten zoals iPad en iPhone.
je bedoelt vanuit OSX neem ik aan.
Windows 8 zou de schijf/ partitie moeten kunnen zien en zelfs lezen alleen schrijven gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het is OSX... (Lion). Het veld 'bestandssysteem' is leeg (waar bij C: NTFS staat). Het enige wat ik met de schijf kan is 'converteren naar een dynamische schijf'. Maar aangezien deze HD mijn enige backup is vind ik dat wat tricky (weet niet wat het doet).

Heb nog even bij Apparaten zitten kijken en zie dat de drivers van deze usb-HD ontbreken. Die vervolgens opgezocht op website fabrikant, maar het installatieprogramma breekt af vanwege een onbekende fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan is de kans groot dat je een FS gebruikt dat Windows niet snapt. Kijk eens in OSX welk FS het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je zal inderdaad wel zoiets als HFS for Windows nodig hebben om die schijf te lezen. Mij geen goede gratis alternatieven bekend:
http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het meedenken.

Het is idd HFS+. Dat ik daar niet aan gedacht heb.
Windows geeft aan dat er 128 Mb niet is toegewezen op de externe HD; hiervoor kan ik een volume toewijzen. De partitie gaat dan geformatteerd worden, maar ik hoop alleen het vrije gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou even een trial versie van dit pakketje installeren en kijken of de schijf dan netjes herkend wordt. Vanaf deze afstand niet echt te zien wat er precies gaande is natuurlijk :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Even voor de duidelijkheid.
Voor het lezen is geen extra driver nodig.
Ik kan hier vanuit Windows 8.1 prima mijn HPFS drives lezen en er bestanden vanaf halen
alleen er naar schrijven dat gaat inderdaad niet werken.
Ik heb daar in het verleden ooit eens een tool voor gedownload en geprobeerd maar het werkte niet
geheel vlekkeloos.
Probleem wat ik had dat bestanden corrupt raakten.
Wil je de schijf onder beide os'en kunnen gebruiken formateer dan de schijf met exFat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 09:25

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:01:
Maar aangezien deze HD mijn enige backup is vind ik dat wat tricky (weet niet wat het doet).
Enige backup? :?
Dan is het toch geen probleem omdat je het origineel nog hebt? :X

Of bedoel je dat het je opslag is en dat je GEEN backup hebt? O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

Umbrah

The Incredible MapMan

SlowDown schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:42:
Even voor de duidelijkheid.
Voor het lezen is geen extra driver nodig.
Ik kan hier vanuit Windows 8.1 prima mijn HPFS drives lezen en er bestanden vanaf halen
alleen er naar schrijven dat gaat inderdaad niet werken.
Ik heb daar in het verleden ooit eens een tool voor gedownload en geprobeerd maar het werkte niet
geheel vlekkeloos.
Probleem wat ik had dat bestanden corrupt raakten.
Wil je de schijf onder beide os'en kunnen gebruiken formateer dan de schijf met exFat.
HPFS =/= HFS, HPFS zit eigenlijk zelfs wat dichter bij NTFS: Wikipedia: High Performance File System -- het is een van die legacy OS/2-NT3/4 overblijvselen... HFS is iets anders:

Wikipedia: Hierarchical File System

Dmv. Macdrive/bootcamp zou je het kunnen lezen, eventueel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:42:
Je zal inderdaad wel zoiets als HFS for Windows nodig hebben om die schijf te lezen. Mij geen goede gratis alternatieven bekend:
http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/
Blijkt idd hier aan te liggen! Heb een trial geïnstalleerd en schijf is leesbaar in Windows. Top.
SlowDown schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:42:
Wil je de schijf onder beide os'en kunnen gebruiken formatteer dan de schijf met exFat.
Vond ik inderdaad ook dit artikel voor. Ter volledigheid: ik gebruik de schijf naast backup ook als archief en ga daarom eerst alles naar een anders HD overbrengen alvorens exFat te formatteren. Of ik koop de software.

Thanks.
Pagina: 1