HTPC advies budget €700

Pagina: 1
Acties:

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 11:43
Hi all,

Ik heb de HTPC FAQ doorgenomen en een aantal topics. De topics die ik vind via search sluiten niet aan bij mijn wensen. Dus een aparte topic.

Ik ben een redelijk fervent film kijker. En beeld en geluid is daarbij voor mij erg belangrijk. Ik heb dan ook boven gemiddelde apparatuur staan dus is mijn budget ook iets boven gemiddeld. Ik heb dus ook een HomeTheatrePC nodig en geen game PC ;)

Audio apparatuur:
  • Receiver - Anthem MRX700
  • NAS - QNAP 459 pro. 2GB RAM en 3x3TB WD Red's (40% in gebruik).
  • TV - Philips 47pfl9603
Ik wil mijn huidige blu ray speler vervangen de Oppo 103EU.

Reden:
  • Speelt geen ISO
  • Speelt geen BDMV folders af
  • Laad voor mij te langzaam de bestanden in
  • Doordat het een BR speler is komen er steeds meer beperking qua mediaplayer features
  • 100MB NIC (is niet toekomst proof als we eindelijk eens 4K content gaan krijgen)
Nou is de Oppo voor zijn geld een top blu ray speler in beeld en geluid. Ik wil die kwaliteit wel behouden.

Waarvoor de HTPC gebruikt gaat worden:
  • Blu ray's afspelen. inclusief menu's
  • Muziek bestanden afspelen
  • foto's bekijken
  • Youtube
  • I-net browsen
Budget:
  • €700
Componenten die ik thuis nog heb liggen:
  • GTX 460 1GB (stock@715mhz)
  • 4GB DDR3 kingston
Wat ik denk nodig te hebben??
  • HTPC behuizing
  • MOBO
  • CPU i3 of i5.
  • SSD crucial M500 120GB
  • Stille voeding 500W ivm de externe VGA kaart
  • Case FAN <--- is dit wel nodig
  • CPU cool paste
Voorkeur van de HW:
  • Ik heb altijd met intel gewerkt. Eigen PCs die ik voor mezelf heb gebouwd of voor andere waren altijd intel. Ik heb altijd het idee gehad dat AMD alleen beter is voor de gamers, maar ik heb het idee dat die gedachte achterhaald is.
  • SSD Crucial goeie ervaringen mee.
Eisen:
  • mag geen PC tower zijn. Standaard audio apparatuur maat. 43 breed en max 20 hoog
  • Stil zijn
  • Audio afspelen DTS-HD en True- HD
  • 1080p resolutie
  • ZO koel mogelijk zijn. Warmte is funest voor electronica
  • MOBO een Intel SATA poort ivm de SSD
  • vrouw proof, zodat me vrouw ook het apparaat aan kan zetten en een film kan kijken
  • Besturen via een App (Android en IOS)
  • Gebruik van een AB - optioneel
  • Top beeld en geluid. Geen schokkend beeld dus!!
  • Windows OS 7 of 8.1 (met 8 nog geen ervaring)
  • 3D proof
  • ISO en BDMV folders afspelen. BR met menu
Vragen:
  • CPU moet dat een dual of quad zijn
  • Welke software buiten XBMC heb ik nodig
  • Is de GTX460 1gb goed genoeg
  • Heb ik case FANs nodig? De GTX460 heeft 2 FANs en is vrij stil.
  • Is de stock CPU FAN goed/stil genoeg?
  • is een Standaard ATX MOBO the way 2 go?
  • Welke chipset en hoe weet ik welke chipset het beste bij mijn wensen past? Het nieuwste?
Ik heb 2 lijstjes. Wat mis ik en wat kan ik beter anders nemen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 96,50€ 96,50
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 114,85€ 114,85
1Silverstone Grandia SST-GD07B€ 122,68€ 122,68
1Noctua NF-R8-1800, 80mm€ 14,99€ 14,99
1Noctua NF-S12A ULN, 120mm€ 19,43€ 19,43
1be quiet! Pure Power L8 500W€ 54,39€ 54,39
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,95€ 58,95
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,50€ 5,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,29

Of de wat duurdere/betere?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,77€ 125,77
1Silverstone Lascala LC16B-M USB 3.0€ 191,-€ 191,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1be quiet! Straight Power E9 500W€ 81,95€ 81,95
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,50€ 5,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,48

Bedankt,
Ray

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Mooie systeempjes, alleen ligt de balans mijns inziens te veel op een duur mobo en cpu. Met een B85/H97 bordje + pentium krijg je al alles voor elkaar dat je opnoemt. Zelfs een AM1 systeem moet dat wel aankunnen.

Heb je nagedacht over een passief gekoeld systeem?

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 15-08-2014 10:25 ]

• Unknown Alien
Passief heeft mijn voorkeur!! ivm stille kast.

Pasief ATI5xxx is dat al voldoende om geen kwaliteit verlies te hebben in beeld en geluid? Dat zou ook weer een voeding van 500w schelen. 300w voeding zal dan voldoende zijn.

De genoemde i3 is qua prestaties al voldoende dus? Geen quad nodig?

Ik had iets. Als voor de CPU de Big shuriken gebruik en pasief VGA. Dan zouden er geen case FANs nodig zijn. Zeker niet met zo'n ruimte HTPC kast.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Als ik het zo inschat - correct me if I'm wrong - gaat de iGPU van een i3/pentium al je taken al prima uitvoeren. Dan kan de GPU helemaal weg.

• Unknown Alien
Ik heb XBMC op me PC geinstalleerd om te kijken of ik het fijn vind werken zo.

PC specs:
  • Crucial M4
  • i5 760
  • 12GB RAM
  • GTX 460 1GB
  • MOBO p55a
  • iIyama 2473
Ik heb hem op me PC geinstalleerd. Zat me vrij snel al te frustreren hahaha :D :D Ik kon iets niet vinden...verouderde info op wiki van XBMC.
Vrij duidelijk dat de VGA kaart meer dan overhead bied. CPU doet ook niet veel. Dit is met HW acceleration aan. Zit hij op ~35%
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-T4D7AC6J.jpg

Duidt idd aan wat brooky zegt. Dat een i3 voldoende is en een i5 niet nodig. De GTX 460 onnodig. Pasieve VGA.
Deze zal dan wel voldoen toch?
pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 2GB DDR3

Betekend ook een kleine voeding. Zijn er stillere voedingen dan de be quiet ?

Heeft iemand nog tips?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 12:22

amas

Law of Nature: Chaos

Je hebt eigenlijk helemaal geen losse videokaart nodig. Zoals br00ky al zei, de geïntegreerde GPU in de i3/i5 voldoet prima aan jouw eisen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Unknown Alien
ok duidelijk. Is het ook niet beter om het door de CPU en GPU te laten doen?

Ik heb de PC nu op me TV aangesloten. Alleen het beeld stottert enorm. kijkt ook niet fijn. Eens ff googlen zal vast een instelling zijn.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 16:05

NLF

Ik heb zelf een i5 en dat werkt prima met full hd films van 20 gb. Had eerst een 570gtx aangesloten maar dit werkt gewoon veel beter en stiller.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Zoals br00ky al gezegd heeft hebben beide lijstjes te dure CPU en MoBo, maar dat is wel duidelijk nu. Maar beide lijstjes zijn ook incompleet: de eerste heeft geen blu-ray speler (ik neem aan dat die gewenst is aangezien die wel in je tweede lijstje staat) het tweede lijstje heeft geen opslag medium (toch op z'n minst nodig voor je OS + HTPC-software). Wat dat laatste betreft: zelf noem je in je eerste lijstje de M500 van Crucial maar je kan beter voor de nieuwere MX100 gaan.

• Unknown Alien
Morgen ff een nieuw compleet lijstje maken.

Iemand een idee waarom het beeld zo happerd?

OP de PC nergens last van. In de huiskamer op de receievr aangesloten. DTS-HD enzo aangezet. En toen begon hij te happeren.

Google zei Realtek audio drivers verwijderen. Uiteraard laatste Nvidia driver. Verder heb ik weinig op me PC staan.

Klopt BR drive en SSD was ik vergeten. Moeten erbij.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 12:22

amas

Law of Nature: Chaos

Probeer eens een andere videokaart als dat kan. Minder rigoureus is de TV laten weten dat je een PC hebt aangesloten op je HDMI ingang, dat wil nog wel eens helpen. Check ook de refresh rate. Zorg dat deze op 60Hz staat (of 50Hz mocht je receiver 60Hz niet ondersteunen).

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Unknown Alien
Ik had alle settings weer op default gezet. Nu draait hij wel goed.

Alleen het geluid lijkt minder goed te klinken dan wanneer ik de Oppo gebruik.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
inderdaad, ff tegen TV zeggen dat je er een PC op hebt aangesloten (dit is basiskennis hoor!)

geluid, tja kan.

verder trekt een pentium al je wensen zonder problemen.

AMD alleen voor gamers? een APU zal ook aan je wensen voldoen. ruim! http://tweakers.net/categ...KK4v-7LjTkT-f9RQddRZTa-0P kies een leuke uit,

kan je nog beetje gamen ook.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:52
Een dedicated bluray speler zal out of the fox best wel eens anders kunnen klinken dan een HTPC, want de vraag is, hoe heb je de HTPC aangesloten? Ik neem aan via HDMI (digitaal dus), maar de bluray? Niet toevallig analoog aangesloten? Daarnaast moet je even in XBMC checken dat je wasapi gebruikt (zodat Windows er geen equalizer overheen kan gooien).

Je kunt gewoon ontzettend veel instellen bij een HTPC, zeker tov een bluray speler. Maar in de basis stuur je geluid gewoon digitaal (bitperfect) door naar je receiver waar het pas omgezet wordt van digitaal naar analoog. Tot het moment waarop de d/a conversie plaatsvind zit er geen verschil in het geluid wanneer het van een bluray of HTPC komt, mits beide geen equalizer toepassen.

Verder is een duur moederbord vrij onzinnig, er zitten zaken op die je niet gebruikt, waardoor hij meer stroom gaat gebruiken en het langer duurt om op te starten. Ook is een i3 meer dan voldoende aangezien je al het decodeerwerk met de ingebouwde GPU doet (overigens is een dualcore i3 ook prima in staat om 50GB blurays softwarematig te decoderen, daar niet van). Hierdoor hoef je geen losse videokaart te gebruiken, waardoor je een goedkopere 300W voeding kan nemen. Op deze manier kun je vrij makkelijk een stil systeem neerzetten, een stille 300w voeding met een Big shuriken op je CPU is gewoon fluisterstil.

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 18-08-2014 16:53 ]

• Unknown Alien
Bedankt voor alle reacties !!

WASAPI onder passtrough staat sowieso aan in XBMC. Anders heb ik geen DTS-HD.

HTPC ->HDMI->receiver->HDMI->TV
Oppo->HDMI->receiver->HDMI->TV

Receiver heeft HDMI passtrough wordt dus 1:1 doorgezet.

In de Nvidia controlpanel heb ik alles staan op setting van de mediaspeler (XBMC) gebruiken. Geen enhenchements ofzo die aanstaan.

MOBO:
  • Maakt het uit of het een mini of standaard ATX is? De nu gekozen heeft HDMI 1.4a.utgang.
Behuizing:

Ik weet niet zo goed welke nou verstandig is om te nemen.
  • Een kleine, want er komt niet veel in te zitten. Sowieso geen HDD alleen een SSD. Dus 3.5" bay's zijn niet nodig. Dan kom ik uit op bv
  • pricewatch: Silverstone Milo ML04
  • Maar dan zit ik weer met de voeding die niet groter mag zijn dan 140mm.
  • Een grotere neemt veel ruimte in beslag, maar veel ruimte is goed voor de airflow.
Welke kast zou je aanraden en waarom?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 95,51€ 95,51
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 47,-€ 47,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Kingston 4GB DDR3 1333MHz Kit€ 52,50€ 52,50
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,83

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23
Met zo'n budget zou ik toch eens kijken naar een Streacom behuizing, die vind ik zelf erg mooi. De F8C EVO is ook nog eens passief gekoeld. Je hebt dan wel een mini-ITX behuizing nodig. Er past ook geen standaard voeding in, maar daar is de picoPSU voor uitgevonden. Streacom heeft zelf ook een pico-achtige voeding maar die is vrij duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-ITX€ 54,99€ 54,99
1Streacom FC8 Evo Zwart€ 135,-€ 135,-
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,99

Helaas heb ik genoeg aan een Raspberry Pi ;)

specs

• Unknown Alien
Die Streacom vind ik helemaal niks.

Ik vind deze wel mooi
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en

Ik moet sowieso even geduld hebben. Mijn NAS QNAP 459 pro heeft een probleem met zijn warmte. Dus die heb ik uit elkaar gehaald. Als deze echt dood is dan gaat het geld naar een nieuwe NAS ipv HTPC :-(

[ Voor 46% gewijzigd door Unknown Alien op 20-08-2014 09:04 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
Unknown Alien schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:02:
Die Streacom vind ik helemaal niks.

Ik vind deze wel mooi
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en

Ik moet sowieso even geduld hebben. Mijn NAS QNAP 459 pro heeft een probleem met zijn warmte. Dus die heb ik uit elkaar gehaald. Als deze echt dood is dan gaat het geld naar een nieuwe NAS ipv HTPC :-(
waarom niet beide combineren?

overigens heb ik het voordeel van een HTPC nooit echt gezien. een mediaspeler is zoveel handiger.

• Unknown Alien
NAS en HTPC in 1 is voor mij geen oplossing.

Als de HTPC niks wordt koop ik een Dune HD.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:52
Het grootste verschil tussen een HTPC en een mediaspeler is dat een mediaspeler het out of the box gelijk doet, maar dat deze wel beperkingen heeft (denk aan een minder mooie en niet customizable interface, kan niet alles afspelen, geen ondersteuning voor nieuwe formaten in de toekomst).

Een HTPC kan bijna niks out of the box, maar kan geconfigureerd worden om echt alles te doen. Helaas wel tegen een iets hogere prijs en je moet er meer werk instoppen om het precies te krijgen zoals je graag wilt.

Wat je ook eerst kan doen is een HTPC bouwen (met een veel lager budget dan die in je OP) en een gedeelte van je opslag daar in plaatsen. Vervolgens kun je de schijven op een later moment weer in je gerepareerde/nieuwe NAS plaatsen.

Overigens is het moederbord wat je hebt gekozen prima, maar ik zou voor het geld een iets luxere pakken (marginaal luxer met wat meer aansluitingen) pricewatch: ASRock B85M Pro4 Ook kun je een refresh van de cpu nemen die 100MHz hoger is geklokt, wanneer het bij je webshop naar keuze niet veel duurder is natuurlijk pricewatch: Intel Core i3-4150 Boxed

Overigens past die BeQuiet system power prima in de Milo behuizing. de voeding kan ook als outtake fan dienen. Airflow hoef je je niet heel er druk om te maken met dit soort zuinige hardware, een beetje cable management is al genoeg.

• Unknown Alien
Zo de Oppo blu ray speler is verkocht. Dus ik wil de HTPC gaan samenstellen en kopen.

Ik ben nu op onderstaande uitgekomen. Werkgeheugen heb ik nog liggen.

Ik zit alleen nog met de blu ray lezer. Deze case is alleen compatible met een slim line ODD. Met slim line bedoelen ze toch zo'n laptop BR lezer?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 116,99€ 116,99
1Gigabyte GA-H97M-HD3€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Node 605€ 121,-€ 121,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 26,95€ 26,95
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 43,95€ 43,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 71,05€ 71,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,44
Pagina: 1