Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cleartype off en webfonts, slecht idee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik sinds tijden weer aan een nieuw ontwerp gewerkt, altijd lastig als het niet echt je ding is.

Wat me al een tijdje opvalt is dat sommige fonts (met name webfonts van google) niet antilaised worden weergegeven. Het resultaat erg lelijke (pixels, randen) letters.

Op zich logisch omdat ik cleartype en "smooth edges of screen fonts" optie af heb staan. Werkt voor mij het lekkerst en de fonts zijn goed duidelijk. Met cleartype en de optie aan worden ze meer blurry.

Maar wat ik me nu af vraag zijn er meer mensen die dit vinden? Dus dat het lekkerder werkt me cleartype off en de optie off.

Want als dat zo is heb je toch een groot probleem als je de fancy webfonts gaat gebruiken?, die zien er niet uit en prettig te lezen zijn ze ook niet.

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:58:
Gisteren heb ik sinds tijden weer aan een nieuw ontwerp gewerkt, altijd lastig als het niet echt je ding is.

Wat me al een tijdje opvalt is dat sommige fonts (met name webfonts van google) niet antilaised worden weergegeven. Het resultaat erg lelijke (pixels, randen) letters.

Op zich logisch omdat ik cleartype en "smooth edges of screen fonts" optie af heb staan. Werkt voor mij het lekkerst en de fonts zijn goed duidelijk. Met cleartype en de optie aan worden ze meer blurry.

Maar wat ik me nu af vraag zijn er meer mensen die dit vinden? Dus dat het lekkerder werkt me cleartype off en de optie off.

Want als dat zo is heb je toch een groot probleem als je de fancy webfonts gaat gebruiken?, die zien er niet uit en prettig te lezen zijn ze ook niet.
Het ligt eraan met welke browser je kijkt. Firefox en IE10+ kunnen goed overweg met google fonts. Vreemd genoeg werkt Chrome met google fonts zeer slecht (je moet dan svg gebruiken om dat probleem te fixen).

Verwijderd

Topicstarter
itsleon schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:02:
[...]

Het ligt eraan met welke browser je kijkt. Firefox en IE10+ kunnen goed overweg met google fonts. Vreemd genoeg werkt Chrome met google fonts zeer slecht (je moet dan svg gebruiken om dat probleem te fixen).
Ik gebruik hier firefox en het menutje in het rode gedeelte (nieuws, reviews, etc) boven forum ziet er niet mooi uit. Met cleartype en de optie aan wel...

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:35:
[...]

Ik gebruik hier firefox en het menutje in het rode gedeelte (nieuws, reviews, etc) boven forum ziet er niet mooi uit. Met cleartype en de optie aan wel...
Wat is de default waarde eigenlijk? Staan ze standaard uit of aan? Bij mij ziet het er gewoon goed eruit en weet zo snel niet waar ik die opties kan vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Firefox maakt er echt een zooitje van als je Cleartype uit hebt staan. Opera en Chrome lijken 't wel lekker te doen, maar lang niet altijd ziet het er lekker uit. Ik heb hier Cleartype uiteraard ook uitstaan, en dan firefox gebruiken voor iets is echt niet prettig.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:35:
[...]

Ik vind het nieuwe menu er sowieso crap uitzien met dat nieuwe font :+

Maar goed, serieus, zonder anti-aliasing zijn webfonts vaak gewoon niet zo denderend. De standaard fonts in Windows zijn hierop voorbereid, omdat anti-aliasing vroeger niet gebruikelijk was.

Als je dit uit wilt zetten is dat uiteraard een persoonlijke keuze, maar daar kun je in je design niet echt rekening mee houden (je designt per slot van rekening niet voor jezelf, maar voor je bezoekers).

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2014 16:54 ]

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 18:14

Metian

Snert is vies

itsleon schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:02:
[...]

Dat van Chrome komt door de font-rendering van Chrome. Dit probleem is bekend bij de dev team en wordt gelukkig in versie 37 opgelost. Het is iets wat ik me al jaar aan erger.

Rupsen, Rapsen.

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25

n8n

Metian schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:29:
[...]

Dat van Chrome komt door de font-rendering van Chrome. Dit probleem is bekend bij de dev team en wordt gelukkig in versie 37 opgelost. Het is iets wat ik me al jaar aan erger.
Bug zit er al zeker 2,5 jaar in :')

• Metian

Metian

Snert is vies

n8n schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 02:41:
[...]

Bug zit er al zeker 2,5 jaar in :')
Zou best eens kunnen. Maar gelukkig wordt het eindelijk opgelost. :p Beter laat dan nooit

Rupsen, Rapsen.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Metian schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:29:
[...]

Echt? Nou dat zou een verademing zijn. Vooral Chrome op Windows machines en dan zeker in Windows XP, daar is de font rendering om te huilen. Niet bij alle fonts, maar veel Google Webfonts hebben er toch wel last van.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Google Webfonts zijn over het algemeen ook niet van al te beste kwaliteit.

Maar ja, je moet een gegeven paard ook niet in de bek kijken natuurlijk :P

• Metian

Metian

Snert is vies

@TheNephilim - Font rendering zal inderdaad worden aangepast. Hier mooi voorbeeld van Chrome 35 en Chrome 37.

Afbeeldingslocatie: http://www.dev-metal.com/wp-content/uploads/2013/08/chrome-35.png

Afbeeldingslocatie: http://www.dev-metal.com/wp-content/uploads/2013/08/chrome-37.png

Zoals je kan zien, ziet het er allemaal een stuk beter uit.

Rupsen, Rapsen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien als Cleartype uitstaat.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is idd al gemeld, maar ik draai zelf Chrome 38 (Beta), daarbij werkt het gewoon prima met webfonts en hoef je dus geen svg te gebruiken.

Betreft Cleartype, als het standaard aanstaat, laat het aan. Ik neem namelijk aan dat je iets voor het 'web' ontwerpt, waarbij 90% van de gebruikers dit zal hebben ingeschakeld (OS X en Linux meegerekend). Zonder Cleartype is zo van voor 2000.. :p
Pagina: 1