Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe laptop, zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Sinds een paar weken heb ik de nieuwe Dell inspiron 15 uit de BBG van juni:
reviews: Laptop Best Buy Guide: juni 2014

Helaas kan ik er absoluut niet tevreden over zijn, en na zelf wat geprobeerd te hebben in registers, overbodige software te verwijderen, etc. hoop ik hier verder geholpen te worden. De laptop is in alle opzichten traag, van het booten van de laptop tot het opstarten van programma's (zowel in desktop als nieuwe interface). Vorige keer een stopwatch erbij gehouden: booten duurde 5 minuten.

Als de laptop uit slaapstand komt, wordt het bureaublad wel snel geladen, maar wanneer ik een programma aanklik (bijv. explorer) duurt het nog een minuut voordat de laptop reageert.

Als ik om mij heen vraagt en wat ik weet van mijn desktop is dat een SSD plaatsen veel zou helpen, maar bovenstaande situatie is toch niet normaal met een gloednieuwe laptop of wel? Kan iemand mij misschien verder helpen, of is het aanschaffen van een SSD de enige oplossing?

Alvast bedankt,

Zaxxo

Asus GL502VML

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zou hem terugsturen naar Dell. Ik heb zelf de 17 inch variant, wel de goedkoopste die ik kon vinden met i3 processor, maar opstarten is van powerknop indrukken tot bureaublad 12 seconden. Programma's starten is ook een kwestie van een paar seconden.

Als het bij jou 5 minuten duurt is er iets goed mis. Ik zou nog even een clean install proberen en anders contact opnemen met Dell, want dit hoort gewoon niet.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-11 15:42

oscarw

Better be a geek than an idiot

Ik zou er een SSD in doen en een clean install van windows doen. Met een SSD wordt hij een heel stuk sneller en hoef je de laptop niet terug te sturen naar Dell.

Als je geen zin hebt om een SSD te kopen zou je ook de harde schijf kunnen defragmenteren. Ook met een harde schijf is een clean install een goede optie.

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 20:18
Een SSD lijkt me in dit geval onzin. Een nieuwe laptop met Windows 8.1 hoort ook met een "gewone" harddisk binnen 1 minuut te zijn opgestart. Hoe was die toen je deze net 1 week had, ook al zo traag?

Klinkt mij trouwens al een harde schijf die niet helemaal tof is. Ik zou eens een harddisk scan tooltje downloaden en je schijf volledig op fouten controleren.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-11 15:42

oscarw

Better be a geek than an idiot

zeezuiper schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:59:
Een SSD lijkt me in dit geval onzin. Een nieuwe laptop met Windows 8.1 hoort ook met een "gewone" harddisk binnen 1 minuut te zijn opgestart. Hoe was die toen je deze net 1 week had, ook al zo traag?

Klinkt mij trouwens al een harde schijf die niet helemaal tof is. Ik zou eens een harddisk scan tooltje downloaden en je schijf volledig op fouten controleren.
Klopt, daarom ook mijn advies om een clean install te doen, met of zonder SSD.

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Bedankt voor alle reacties, heb met dell gebeld en terugsturen voor een nieuw of ander exemplaar was geen optie (binnen 14 dagen, is dag 15).

Daarna een diagnostic gedraaid, harde schijf bleek 100 procent in orde. Heb ondertuseen windows update en mcaffee uitgeschakeld, als dit nog geen verbetering oplevert gaat er toch maar een SSD in, de mx100 zijn toch redelijk betaalbaar.

Groeten, Zaxxo

Asus GL502VML

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Hey,

Ik vind het een raar verhaal, maar ik geloof je wel.

Een goede vriend van mij heeft ook deze laptop, (Ci3 4030U, 4Gb, 500GB) en die start koud naar windows in 17 seconden op, verder is inderdaad een MX100 een prima SSD, al is een 840 EVO ook een top SSD, wat je kan doen is de SSD inbouwen en als je wil bijvoorbeeld de optische drive opofferen voor een HDD bracket, dan heb je sowieso een 500GB harde schijf plus de 120Gb SSD.
Pagina: 1