Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden/boosten laptop(2-3 jaar oud) van vriendinneke

Pagina: 1
Acties:

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11 20:22
Hallo,

Mijn vriendin wil een nieuwe laptop kopen. Na het succesvol zelf bouwen van een desktop ( best buy guide) via deze fantastische site lijkt het mij handiger om haar huidige te upgraden dmv een paar onderdelen. De laptop voldoet verder prima aan de eisen. Voornaamste klacht is dat de laptop te traag is, en dat is ook inderdaad zo; er is nauwelijks mee te werken imo.

Ik wil daarom een ssd inbouwen en eventueel wat extra RAM bij pluggen. Ik weet echter niet of bijvoorbeeld het extra RAM wel zin heeft, gezien de laptop specificaties en het gebruik ( zie onder).

Graag jullie kritiek op de volgende vragen:

1.Ik dacht aan deze ssd: pricewatch: Crucial MX100 128GB
( extra data gaat naar een externe HD omdat nu 212 van de 500 oude HD in gebruik is)
Past deze er gewoon in, of moet ik ergens op letten?

2. de oude HD naar de ssd zetten kan via een kabel. Maar dit kan toch ook gewoon door een image ( met bijv macrium reflect) van de oude HD te maken op een externe HD, en deze vervolgens te zetten op de ssd lijkt mij?

3.Heeft het zin om extra RAM bij te pluggen?

PC:
W7 ( 64 bit)
AMD E2-3000M APU with Radeon™ HD graphics 1.80 GHZ
RAM 4 GB
500 GB HD ( 212 gb in gebruik nu)

Laptop wordt gebruikt voor:
Voornamelijk office en internet. Ook af en toe een filmpje kijken, of muziekje draaien ( simpel foobar). Photoshop.

Budget:
niet echt van toepassing hier

Bedankt alvast!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 20:16

Nobby

Nuts!

Wat is het model laptop? Dat is de beperkende factor over het toevoegen of upgraden van onderdelen.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• zwaanenberg
Hoi Nobby, het is een HP Pavilion G7
2-3 jaar oud
17' scherm

[ Voor 26% gewijzigd door zwaanenberg op 15-08-2014 08:38 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik zou met het kleine verschil in prijs gaan voor de pricewatch: Crucial MX100 256GB. Grotere ssd's hebben als voordeel dat ze wat sneller zijn dan de kleinere varianten, ook worden ssd's wat minder snel als je ze bijna vol hebt. Bij een groter model zul je daar dus veel minder snel last van hebben. En last but not least, er past 2 keer zoveel data op voor een paar tientjes extra.

Wat het werkgeheugen betreft, probeer eens in taakbeheer te kijken naar het geheugengebruik. Misschien is er een programma dat veel geheugen gebruikt en kan je die verwijderen bijvoorbeeld. 4GB RAM is namelijk vrij standaard en bij normaal gebruik lijkt een upgrade me niet noodzakelijk.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Op die laptop zou ik zeker voor een ssd gaan (die 256 gb crucial idd), en dan meteen windows 8.1 x64 erop. Dan is het weer een heel fijne laptop.

• zwaanenberg
Dank voor jullie reacties. Ik zal kijken naar die 256 gb.
Is deze altijd in te bouwen in je laptop, kwa maat? Of moet je daar iets voor checken?
Kan je de HD overzetten via een image?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 16:16
Ja, die Crucial is zeker dun genoeg en past ook van formaat. Gewoon HDD caddy eruit halen, HDD verwisselen met de SSD en deze er weer insteken.

Een image overzetten is inderdaad de makkelijkste manier om zo geen data te verliezen en het niet opnieuw te moeten installeren.

Ik denk zelfs dat er software wordt bijgeleverd bij de Crucial MX100.

• zwaanenberg
Duidelijk!

Windows 8 vind ik eigenlijk een te dure optie, dus dat doe ik toch niet.

Kwa RAM kan ik dus gewoon taakbeheer in de gaten houden of deze bij een bepaald programma te veel vraagt?!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Let op dat de processor in de laptop vrij zwak is en deze in sommige gevallen de bottleneck kan zijn. Hier is niets aan te doen, want het is geen onderdeel dat je zelf kunt vervangen.

Overigens raad ik sterk aan om Windows (en alle software) opnieuw te installeren nadat je de SSD geinstalleerd hebt. In de loop van de jaren kan er flink wat software bijkomen die de boel behoorlijk vertraagt. Een frisse installatie is in zo'n geval vaak al een behoorlijke boost in de soepelheid waarmee het apparaat draait.

Zorg dat je een overzicht hebt van alle bestanden die teruggezet moeten worden na de herinstallatie en de software die je wil installeren (installatie-bestanden / discs bij de hand houden), zodat je snel weer up and running bent.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

Rannasha schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:11:
Let op dat de processor in de laptop vrij zwak is en deze in sommige gevallen de bottleneck kan zijn. Hier is niets aan te doen, want het is geen onderdeel dat je zelf kunt vervangen.
....
Mee eens. Ik zou eens goed uitzoeken wanneer de laptop als traag wordt ervaren en wat de CPU load dan is.
Anders ben je mogelijk voor niks bezig. (hoewel je de SSD natuurlijk wel mee kan nemen naar een andere laptop/PC)

• zwaanenberg
Thanks!

Kwa traagheid is hij eigenlijk met alles traag. Het opstarten van Word of Firefox kost bijvoorbeeld 10 seconden, niet echt lekker om mee te werken dus.

Ik heb hier nog een image liggen van die laptop die ik heb gemaakt meteen na een eerdere frisse herinstallatie+updates+SP+alle freeware die je gebruikt(vlc/foobar/ccleaner/glary etc), dus die frisse installatie kan wel lekker snel gaan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

Dat applicaties traag openen kan ook door de hardeschijf komen.
Als het gebruik van firefox ook traag is (surfen) dan is waarschijnlijk de CPU de limit. Maar dat kun je zo zien je in taakbeheer.

• zwaanenberg
Hmm..cpu staat in rust te loeien op tientallen procenten met uitschieters naar 100%. Eerst maar even schone image erop zetten!

• zwaanenberg
Eerst dus een schone image er op.

Dank allen en goed weekend!
Pagina: 1