Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle_John
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-12-2021
Beste medetweakers, ik zit in een situatie waarvan ik niet zeker weet welke positie ik zou moeten nemen.

Kleine geschiedenis over mij, ik heb ouders die zelf geen papieren of diploma's hebben, want immers des de tijd toen was ervaring belangrijker dan een papiertje. (Denk hierbij 1960) Hier door is het denkwerk over zaken zoals school niet belangrijk wanneer het wel zo zou moeten zijn want vandaag de dag heb je ook een papiertje nodig anders heb je niks & mag je niks. Hierdoor maar ook door school en doormij zelf (helaas had ik altijd geen motivatie maar ook angst ik heb angst problemen die zijn opgelost door de GGZ met medicatie die gelukkig werken hierdoor kan ik een normale leven lijden) geen papieren, mijn hoogste opleiding is praktijk school dat houd in LBO. Nu is er vervolgens met GGZ een IQ test gedaan waarvan ik niet wilde weten hoe hoog het precies was maar één ding kwam er wel uit dat mijn niveau hoger ligt dan de niveau die ik nu heb, maar veelzeggend zou mijn iq onder het gemiddelde liggen.

Er is altijd verkeerd gezien van mijn ouders over school maar school zelf ook, ik dicteer één zin dat school eens tegen mij heeft gezegt tegen iemand die gewoon zelf verkeerde idolen heeft gehad (mijn ouders) en mijn eigen motivatie des tijds. ' Hoe hard je ook leert hoeveel je ook doet jou limiet is bereikt' Simpel gezegt je bent te dom dat is wat mijn eigen docent zei.

Nu sta ik ingeschrijven bij Caparis op het wachtlijst, gisteren was ik gebeld dat er plaats was dat ik kon beginnen op 1 September na een gesprek die nog moet volgen.

Om een samenvatting te maken zelf al gaat het scheef door de bocht is, in mijn rechterhand heb ik een baan bij het bedrijf Caparis, waarvan ik niet weet hoe het gaat worden over de participatiewet, wat ik wel weet de dingen die ik wil doen niet meer mogelijk zijn door geld, zoals vakantie etc door de salaris dat je nou éénmaal hebt bij Caparis. In mijn linkerhand heb ik school ik word geholpen als het geregeld is door MEE om uiteindelijk naar school te mogen gaan. Ik ben 22 jaar en zou dus van mbo 1 af moeten beginnen want op de school waar ik heb gezeten leer je niet veel hierbij moet je denken aan het basis niveau rekenen ik geef hierbij nog een voorbeeld je leert geen Engels op school, Engels heb ik zelf geleerd net zoals mijn eigen spelling, natuurlijk niet perfect maar dat hoeft immers ook niet. Ik zou graag voor ICT programmeur developer willen gaan helaas is dit natuurlijk niveau 4 van mbo. Hierdoor zijn er ook weer dingen dat je simpel niet kunt weten zoals kan ik het wel halen ga ik het wel halen? Zo ja haal ik het ben ik dan te oud om een baan te krijgen als alles afgerond is? Want dan ben ik rond de 30. Haal ik het niet dan heb ik niks geen baan simpelweg ook bijna geen uitkering.

Ik kijk altijd verder dan mijn neus lang is, maar met dit kan ik dat helaas niet, kunt u zo vriendelijk willen zijn om mij advies hierover te geven? Het laaste wat ik wil is een leven lijden waarbij ik niet eens op vakantie kan gaan of de auto die ik nu heb mag behouden dat ik zelfwonend mag zijn dit zijn allemaal dingen dat bij Caparis al zeer lastig word maar zeker als ik school opeens niet kan behalen dan heb ik niks. Maar als ik het wel haal dan kan ik een normal leven lijden en niet de naam Wajonger meer hebben.

Met vriendelijke groeten Jan bedankt voor uw tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
ik ga er niet al te veel inhoudelijk op in aangezien ik geen prof ben :)
Wat ik je wel kan vertellen (helaas uit eigen ervaring, geen VMBO) kun je bij ICT direct instromen op niv2 zonder vooropleiding. Deze kun je binnen 1 jaar klaar hebben en dan door naar 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Elle_John schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 03:08:
[...] (knip hele background over opleiding ; VMBO-P)

Nu is er vervolgens met GGZ een IQ test gedaan waarvan ik niet wilde weten hoe hoog het precies was maar één ding kwam er wel uit dat mijn niveau hoger ligt dan de niveau die ik nu heb, maar veelzeggend zou mijn iq onder het gemiddelde liggen.
Hier volgt optie 1: baan bij de sociale werkvoorziening:
Nu sta ik ingeschrijven bij Caparis op het wachtlijst, gisteren was ik gebeld dat er plaats was dat ik kon beginnen op 1 September na een gesprek die nog moet volgen.

Om een samenvatting te maken zelf al gaat het scheef door de bocht is, in mijn rechterhand heb ik een baan bij het bedrijf Caparis, waarvan ik niet weet hoe het gaat worden over de participatiewet, wat ik wel weet de dingen die ik wil doen niet meer mogelijk zijn door geld, zoals vakantie etc door de salaris dat je nou éénmaal hebt bij Caparis.
En optie 2: terug naar school:
In mijn linkerhand heb ik school ik word geholpen als het geregeld is door MEE om uiteindelijk naar school te mogen gaan. Ik ben 22 jaar en zou dus van mbo 1 af moeten beginnen want op de school waar ik heb gezeten leer je niet veel hierbij moet je denken aan het basis niveau rekenen ik geef hierbij nog een voorbeeld je leert geen Engels op school, Engels heb ik zelf geleerd net zoals mijn eigen spelling, natuurlijk niet perfect maar dat hoeft immers ook niet.
De ambitie:
Ik zou graag voor ICT programmeur developer willen gaan helaas is dit natuurlijk niveau 4 van mbo. Hierdoor zijn er ook weer dingen dat je simpel niet kunt weten zoals kan ik het wel halen ga ik het wel halen? Zo ja haal ik het ben ik dan te oud om een baan te krijgen als alles afgerond is? Want dan ben ik rond de 30. Haal ik het niet dan heb ik niks geen baan simpelweg ook bijna geen uitkering.
En de motivatie:
[...]Het laaste wat ik wil is een leven lijden waarbij ik niet eens op vakantie kan gaan of de auto die ik nu heb mag behouden dat ik zelfwonend mag zijn dit zijn allemaal dingen dat bij Caparis al zeer lastig word maar zeker als ik school opeens niet kan behalen dan heb ik niks. Maar als ik het wel haal dan kan ik een normal leven lijden en niet de naam Wajonger meer hebben.
Ik denk dat je iets te hoog grijpt. Er zijn developers met MBO4 achtergrond, maar die maken de onderkant uit van de software development arbeidsmarkt. Er zitten ook veel mensen met HBO en zelfs WO opleidingen in developer functies. In het algemeen wordt software development als een functie op HBO-niveau gezien.

Om aansluiting te vinden, heb je ten eerste een opleiding van tenminste drie jaar nodig (en dat is het meest gunstige geval: MBO4 met instroom in 2e jaar). Maar eigenlijk heb je meer opleiding nodig. De arbeidsmarkt voor MBO ICT is veel slechter dan die voor HBO ICT. De afgelopen jaren zijn juist veel MBO-schoolverlaters doorgegaan met HBO om precies die reden. Als je temidden van deze MBO+HBO opgeleiden "slechts" MBO hebt, heb je nog geen goede postie op de arbeidsmarkt.

Je benoemt al het eerste probleem, de leeftijd. Dat kan een probleem zijn omdat je straks iets ouder bent dan de andere starters. Overigens zie ik dat eerder als probleem bij MBO (die moeten vooral jong en goedkoop zijn) dan voor HBO.

Maar ook de ondergemiddelde uitslag van een IQ test zal het plan heel moeilijk maken. De klassificatie "benedengemiddeld" wordt vaak gebruikt bij scores tussen 80 en 90; "gemiddeld" is het gebied tussen pakweg 90 en 110 punten. MBO4 zit vaak rond de 100 punten, HBO rond 110.

Kort samengevat zie ik een groot risico dat de opleiding niet helemaal gaat lukken en je straks met een MBO diploma van niveau 1 of 2 weer buiten staat, zonder verbetering in je kans op werk.

Ik zou dat gesprek met Caparis aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Waarom zou je niet kunnen werken en leren tegelijkertijd ? , quote van Caparis:

Leer/werktrajecten

Mensen die onder verantwoordelijkheid van een uitkeringsinstantie of een re-integratiebedrijf werkervaring op willen doen, maar waarvoor de stap naar een reguliere werkgever (nog) te groot is, kunnen bij Caparis terecht. Een leer/werktraject met de benodigde begeleiding zorgt ervoor dat ze arbeidsritme opdoen en belangrijke basisvaardigheden ontwikkelen.

Geef je wensen/probleem stelling aan bij Caparis en wellicht kunnen zij je helpen om beide opties te vervullen (werken/leren)

Daarnaast vraag eens of je een toelatingstest kan doen op school ? Bij personen die veel al autodidactisch zijn kan het niveau best verschillen tov de minimale instroom mogelijkheden. Voor hetzelfde geld kan je een paar klassen doorschuiven ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 23:37
Succes en goed idee om door te studeren.

Naar mijn idee is ICT juist wel een goede keuze door het grote tekort. Kijk wel even op vacaturesites of je banen kan vinden! Ik denk dat hierbij niveau 3 het minimum is.

Als je deze post zelf hebt gemaakt schat ik in dat je Nederlandse niveau in ieder geval goed genoeg is voor niveau 3/4. De rest weet ik natuurlijk niet, maar als je ook goed Engels leest is dat superhulpzaam.

Je kan vrijwel zeker op niveau 2 instromen. Dit is een indicatie van de niveas
Niveau 1: Assistent-Assistent speciaal voor mensen met een mentale handicap
Niveau 2: Onder begeleiding opdrachten doen.
Niveau 3: Redelijk zelfstandig opdrachten doen.
Niveau 4: Zelfstandig een grotere opdracht doen.

Als je je niveau zou willen inschatten zou je kunnen proberen hoe ver je komt met zelfstudie. Denk goed na over wat je zou willen leren maken en wat dan je eerste stap is? Je kan veel vinden als je googled naar "learn to program" of bijvoorbeeld als je javaScript wil leren "javaScript tutorial". Als dat je goed afgaat dan zou niveau 3/4 moetten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Nu is er vervolgens met GGZ een IQ test gedaan waarvan ik niet wilde weten hoe hoog het precies was maar één ding kwam er wel uit dat mijn niveau hoger ligt dan de niveau die ik nu heb, maar veelzeggend zou mijn iq onder het gemiddelde liggen.
Ik raad iedereen aan de uitslag van een IQ test te willen weten. Je hoeft je daar niet voor te schamen. Het IQ is maar een deel van een mens. Ik ben vmbo-docent en ik ken hele leuke leerlingen met slechte cijfers en hele negatieve leerlingen met voldoendes zonder dat ze zich inzetten.
Een goede IQ test laat zien wat jij qua intelligentie minimaal kan presteren. Het is dan waarschijnlijk zo dat je ook niet veel beter kan, maar je weet dan in ieder geval duidelijk wat je kan.

Als je zegt dat je IQ aangeeft dat je boven praktijkonderwijs zit, maar dat het nog wel onder gemiddeld is, dan betekent dat dat je op vmbo-bbl niveau zit (Basis). Met een BBL-diploma kan je naar MBO-niveau 2.
MBO-3 en MBO-4 liggen qua niveau duidelijk een stuk hoger. Mocht je puur op inzet daar toch doorheen komen, dan zal je denk ik niet gelukkig worden in de ICT als developer. Je zal dan ook nog je hele carrière moeten blijven doorleren, omdat ICT constant verandert.
Er is altijd verkeerd gezien van mijn ouders over school maar school zelf ook, ik dicteer één zin dat school eens tegen mij heeft gezegt tegen iemand die gewoon zelf verkeerde idolen heeft gehad (mijn ouders) en mijn eigen motivatie des tijds. ' Hoe hard je ook leert hoeveel je ook doet jou limiet is bereikt' Simpel gezegt je bent te dom dat is wat mijn eigen docent zei.
Ik vind het opvallend om te zien hoe je de opmerking van de docent omdraait naar iets negatiefs. Dit zie ik veel leerlingen op vmbo-basis niveau doen. Ze trekken heel snel de conclusie dat iemand vindt dat ze dom zijn. Ook opvallend is dat ze veel meer waarde hechten aan de slimheid van mensen dan de mensen die gemakkelijker leren. Je hoeft je niet dom of minderwaardig te voelen, omdat je op een lager niveau werkt. Eerlijke mensen hechten waarde aan iemand die bijvoorbeeld oprecht is, of iemand die zijn best doet of iemand die niet altijd aan geld denkt.

Waar het om zou moeten gaan is dat je op je niveau zit. Je IQ kan soms iets hoger zijn, maar het IQ bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld hoe sterk je verbaal bent ( goed spreken, uitleggen en reageren) en hoe sterk je non-verbaal bent (begrijpen en logica). Een hoger IQ betekent dus niet meteen dat je een hoger niveau aan kan. Het zegt dat je voor bepaalde onderdelen waarschijnlijk een hoger niveau aan kan, maar voor andere onderdelen weer een lager niveau.
De docent heeft jou niet willen zeggen dat je "te dom" bent. Hij vond op dat moment dat je op het goede niveau zat. Voor (goede) docenten bestaat er niet iets als "dom" of "te dom". Het is alleen dom als je iets doet, terwijl je weet of hoort te weten dat het niet goed is. Het is dom om veel te hard te rijden of het is dom om zonder uit te kijken over te steken. Je docent bedoelde (waarschijnlijk) dat je je energie beter kan steken in het huidige niveau, zodat je dat goed doet. Als je namelijk steeds te hoog grijpt, blijf je jezelf afstraffen.

Ik heb drie adviezen:

1. Probeer te accepteren wat je IQ is. Hecht daarbij geen waarde aan jouw leven op basis van IQ. Dit zegt alleen maar iets over bepaalde gebieden van je hersen-prestaties. Er zijn veel mensen met een laag IQ, die ontzettend goed muziek maken of voetballen. Misschien ben je goed in sport, muziek of gamen. Het oordeel van anderen telt niet mee voor hoe jij je voelt. In jouw leven doe je wat jij wil.
"Mensen met een hoog salaris hebben het geluk dat ze iets doen, waar andere mensen veel geld voor overhebben." Zo hebben boeren tegenwoordig een veel lagere status en verdienen ze minder, terwijl ze lang geleden de rijkste mensen van de wereld waren.

2. Als je bij Caparis werkt en het blijkt dat je nog wel wat energie en denkvermogen over hebt voor andere dingen, dan kan je proberen om in je eigen tijd nog wat geld bij te verdienen. Je kan beginnen met allerlei klusjes voor andere mensen.
Als een opleiding volgen niet jouw sterke kant is, waarom zou je dan toch die weg nemen? Onderaan beginnen bij een bedrijfje kan je over een paar jaar een leuke baan opleveren.

3. Probeer anderen niet de schuld te geven. Je ouders en docenten hebben heus niet alles goed gedaan, maar uiteindelijk zal je alles zelf moeten doen. Omgekeerd is vele malen erger. De rijkeluiskinderen die al vanaf geboorte een garantie op een hoge baan hebben in het bedrijf van hun vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:34
Mijn zusje is zelf ook langzaam als dat in de volksmond heet, maar dit wil niet zeggen dat zij en jij niet deel kunnen uitmaken van onze samenleving, maar wat jou leraar zegt zou ik wel in je achterhoofd nemen, jezelf opfokken omdat je iets wilt halen wat je gewoonweg niet kan (en ik beweer nu niks) dit is iets wat je zelf moet achterkomen en accepteren, vergeet niet dat in de ICT wereld constante veranderingen gaande zijn die jij moet bijbenen, anders ga jij je baan verliezen op den duur.

Je zal altijd met een negatief gevoel rondlopen, van ik ben een sukkel, ik ben niks waard, als jij jezelf gaat vergelijken met anderen.

Maar dit is gewoon weg niet waar, je moet enkel zoeken tot je een plek vind waar jij je op je gemak voelt met wie je ben en wat je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Opleiding geeft vaak zelfvertrouwen door de brede kennis die je er opdoet en ervaring met samenwerken (een professionele houding aanmeten).
Echter kan je ook zonder als je vakgerichte kennis opdoet. Bijv. over Oracle databases, front end webdevelopment, ontwikkelen in C# .NET...
Je begint dan wel onderaan. Op de helpdesk o.i.d. Probeer je vakgerichte cursus vergoed te krijgen door je bedrijf en dat je daarna als junior aan de slag kan ermee. Het zal een paar jaar kosten maar als je de kwaliteiten bezit dan heb je geen HBO en zelfs geen MBO nodig om tot maatschappelijk succes te komen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Met weinig zelfvertrouwen kom je echter niet ver. Je bericht laat in mijn ogen zien dat je juist op dat vlak veel vooruitgang kan boeken. Waarom wil je iets in de ICT doen? Er zijn zoveel andere beroepen waar je prima kan verdienen. Je bent pas 22. Als je je zelfverzekerd presenteert zal echt wel iemand je (wellicht voor een lager loon) een kans geven om jezelf te ontwikkelen bij een bedrijf.

Ik denk niet dat je aan een reguliere studie moet beginnen. Zeker als je bedenkt dat dat op jou leeftijd waarschijnlijk geld gaat kosten, je er niet bijzonder veel op vooruit zal gaan qua loon én je natuurlijk de komende paar jaar minder kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
T-Forever schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:32:
[...]je moet enkel zoeken tot je een plek vind waar jij je op je gemak voelt met wie je ben en wat je kan.
Met deze zin breng je heel goed onder woorden wat ik ook bedoel.
TS lijkt hoog te willen mikken op een baan + salaris op tenminste MBO4 niveau. Met het risico dat het allemaal niet lukt en TS met een lager zelfbeeld, beschadigd CV en zonder het gewenste inkomen eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle_John
  • Laatst online: 28-12-2021
Iedereen hartelijk bedankt voor de comments, er liggen bij mij veel feiten op tafel dat is waar.

Ik heb niet alleen comments hier maar ook berichten gekregen, waarbij het steeds terug komt dat al zou ik het doen er genoeg feiten liggen dat het niet kan werken, bij de IQ uitslag komt erveel uit dat dingen snappen niet het probleem is maar wel het onthouden van informatie, hierbij ligt natuurlijk ook een probleem nu is het simpel te zeggen dat ICT alles is maar dat is niet waar je hebt dingen ook zoals geschiedenis kortom erkomt veel te veel erbij kijken dan alleen Nederlands Engels rekenen en ICT etc.

Volgende week heb ik een afspraak staan bij Caparis, ik ga mij focussen op MEE en bij Caparis als er mogelijkheden zijn om werken en leren bijvoorbeeld 1 dag in de week werken 4 dagen school.

Met vriendelijke groeten Jan, ik wacht verder nog even op reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Op MBO nivo zijn je intellectuele capaciteiten niet de belangrijkste zaken waar een werkgever naar zal kijken. MBO-3 of MBO-4 is maar een cijfertje. Werkgevers van MBO'ers kijken veel meer naar andere zaken. Kan ik deze medewerker zelfstandig laten werken? Is hij betrouwbaar? Komt hij op tijd? Kan hij met mensen omgaan, klanten, leveranciers, etctera? Zet hij door, en als iets desondanks niet lukt, vraagt hij dan op tijd om hulp?

Het idee van organisaties als Caparis is dat het omgevingen zijn waarin je kunt bewijzen dat je over die vaardigheden beschikt. Dat geeft zekerheid voor toekomstige werkgevers. En het zijn vaardigheden waarin jij wel de kans hebt om uit te blinken. Zelfdiscipline is geen gevolg van IQ. Luie studenten zat. Je zult die andere vaardigheden ook moeten leren, maar dat moet iedereen.

Tenslotte: we hebben in Nederland 8 miljoen man met een IQ onder de 100. Maak dat probleem niet groter dan het is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zonder (dieper) inhoudelijk in te gaan op jouw verhaal: doe waar je je zélf prettig bij voelt.
Maak het niet moeilijker dan het is; als jij jezelf prettig voelt bij plan A, ga dan voor plan A. De mensen dicht om je heen zullen je steunen, ook al heeft dit misschien een paar maanden "tijd om te wennen" nodig.

Om toch even in te haken op het IQ verhaal, een IQ test geeft een score weer welke alléén aangeeft "hoe goed ben jij in het maken van IQ testen". Sommigen zijn hier goed in, anderen wat minder (en het gemiddelde is altijd 100, zijn er meer mensen met een lage score? dan verschuift de norm van 100 gewoon).
Staar jezelf niet blind op een getalletje uit 1 test. Het advies van de mensen om je heen die je al jaren kennen is veel waardevoller; zij weten hoe je in het leven staat en dingen aanpakt.

Kies voor jezelf: doe iets waar jij gelukkig van wordt, en haal je geluk niet uit een ander (iets kiezen omdat een ander graag ziet dat je voor iets kiest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 14:39
Kijk anders eens of je een 21+ toelating toets kunt doen, hiermee stroom je gelijk in op het HBO.
Erg goed te doen, die MBO ICT opleiding zijn imo allemaal bagger. (verouderde stof, leraren met erg weinig kennis etc.)
En ze doen bijna hun best je zo lang mogelijk op de opleiding te houden.. versneld traject is vaak mooi praat.

Ja, spreek uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@SamD: heb je de OP gelezen? Ik denk dat voor TS (met praktijkonderwijs i.p.v. HAVO achter de rug) een HBO toelating teveel gevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik TS was zou ik een leuk vak willen leren, ipv te hoog en mis grijpen. Probeer je niet te veel aan anderen te spiegelen en bewijs zelf dat je het beter kunt.

Ik ken iemand met een hersenbeschadiging die hij aan een zwaar ongeluk over hield, de verwachting dat hij universiteit zou gaan doen en het ver zou gaan schoppen in de wereld heeft hij bij moeten stellen. Maar het is wel een doorzetter die nu passend werk heeft gevonden, een MBO studie overweegt en leuke hobbies heeft.
Toevallig ken ik ook iemand die HBO deed, maar tijdens zijn afstudeeropdracht aan de drugs raakte. Inmiddels 4 jaar later zit hij met de brokken van toen : hij heeft zijn studie niet afgemaakt, door zijn depressie durft hij niet meer te dromen, en hij zit vast in een uitzichtloze baan op LBO niveau waar hij niet mee durft te stoppen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je je kansen moet pakken :)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2014 11:54 ]

Pagina: 1