Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe
Bij 3 ram modules draai je niet meer in dual channel. Alleen bij 2 of 4 van dezelfde modules is dit mogelijk.
Prestatievermogens van single channel schijnt rond de 4% te liggen meen ik, heb alleen even geen bron voor je.
Voor gamen is eigenlijk de 4gb dual Chanel nét iets beter dus, helemaal omdat er zeer weinig games zijn die de volle 4gb zullen gaan benutten. De extra 2gb zou wel weer van pas kunnen komen in Windows bij bepaalde applicaties.
Prestatievermogens van single channel schijnt rond de 4% te liggen meen ik, heb alleen even geen bron voor je.
Voor gamen is eigenlijk de 4gb dual Chanel nét iets beter dus, helemaal omdat er zeer weinig games zijn die de volle 4gb zullen gaan benutten. De extra 2gb zou wel weer van pas kunnen komen in Windows bij bepaalde applicaties.
Ik ben nog goed aan het zoeken geweest en ben dit tegen gekomen:
http://www.gamersnexus.ne...-vs-single-channel/Page-3
Voor games maakt het niks uit.
http://www.gamersnexus.ne...-vs-single-channel/Page-3
Voor games maakt het niks uit.
Er draait een gedeelte van het geheugen dual-channel en een deel single-channel.
Zoals stin00 al aangeeft, als je niet meer dan 4gb gebruikt zal 2x2 sneller zijn, maar als je meer gebruikt dan is 3x2 sneller zijn. Verschil tussen single en dual is erg klein (tenzij je bijvoorbeeld een APU van AMD hebt, dan is het een heel ander verhaal.)
Zoals stin00 al aangeeft, als je niet meer dan 4gb gebruikt zal 2x2 sneller zijn, maar als je meer gebruikt dan is 3x2 sneller zijn. Verschil tussen single en dual is erg klein (tenzij je bijvoorbeeld een APU van AMD hebt, dan is het een heel ander verhaal.)
Intel Flex Mode
Single-channel with three DIMMs

Dual-channel with three DIMMs

Rules to enable dual-channel mode
To achieve dual-channel mode, the following conditions must be met:
Same memory size. Examples: 1 GB, 2 GB, 4 GB.
Matched DIMM configuration in each channel
Matched in symmetrical memory slots
Configurations that do not match the above conditions revert to single-channel mode.
The following conditions do not need to be met:
Same brand
Same timing specifications
Same speed (MHz)
The slowest DIMM module populated in the system decides memory channel speed.
Heel lang 3 * 4GB een 1155 bord gehad en een "upgrade" gedaan naar 2 * 8GB.
Nul punt nul verrschil in prestaties.
Single-channel with three DIMMs

Dual-channel with three DIMMs

Rules to enable dual-channel mode
To achieve dual-channel mode, the following conditions must be met:
Same memory size. Examples: 1 GB, 2 GB, 4 GB.
Matched DIMM configuration in each channel
Matched in symmetrical memory slots
Configurations that do not match the above conditions revert to single-channel mode.
The following conditions do not need to be met:
Same brand
Same timing specifications
Same speed (MHz)
The slowest DIMM module populated in the system decides memory channel speed.
Heel lang 3 * 4GB een 1155 bord gehad en een "upgrade" gedaan naar 2 * 8GB.
Nul punt nul verrschil in prestaties.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Maar als je dan met drie modules dual channel wil draaien en je hebt 2 modules van 2GB dan moet de 3e module 4GB zijn zoals op de afbeelding?
Gewoon proberen!
Op mijn Z77 bord werkte 2 * 8GB plus 1 * 4GB probleemloos.
Op mijn Z77 bord werkte 2 * 8GB plus 1 * 4GB probleemloos.
Hoeft niet, het staat er alleen als voorbeeld. Drie van 2GB werken ook. (Dan staan er wel maar twéé in dual channel en de andere in single channel.)Robolokotobo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:15:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Maar als je dan met drie modules dual channel wil draaien en je hebt 2 modules van 2GB dan moet de 3e module 4GB zijn zoals op de afbeelding?
Oke Thanks
Pagina: 1